Kingston HyperX Savage SSD 240GB Review

bridTestpanel 16 november 2015, laatste update op 17 november 2015, 403 views

Kingston HyperX Savage SSD 240GB (Testpanel)

Ik was 1 van de gelukkige die deze SSD mocht testen voor tweakers. Hij zou normaal niet op mij shortlist staan als ik een budget van ongeveer ¤100,- heb. SSD ziet er mooi uit en de performance is oke. Ook zit er een 2.5 naar 3.5 adapter bij.

Pluspunten

• Looks
  • redelijke goede performance
  • Schroeven meegeleverd
  • 2.5 naar 3.5 adapter

Minpunten

• prijs i.c.m. performance

Zoals ik al had aan gegeven ben ik 1 van de gelukkige die deze SSD mag testen voor tweakers
Een hele eer natuurlijk :)

Kingston is denk bij de meeste tweakers vooral bekend met hun geheugen, maar doet ook al een behoorlijke tijd mee op de SSD markt.
Ik denk dat het 6 jaar geleden is dat ik mijn eerste ssd kocht, een Kingston V+ 120GB, welke nu nog steeds dienst doet in een oude laptop :)

Als we naar de prijs kijken, zit deze op dit moment op ¤95,-
Voor dit geld kun je genoeg andere SSD's krijgen. Persoonlijk zou mijn shortlist met dit budget er als volgt uitzien:
ProductPrijs
Crucial BX100 250GB¤ 80,95
Crucial MX200 2,5" 250GB¤ 91,95
Samsung 850 EVO 250GB¤ 80,33

Hier het doosje, gelukkig geen blisterware zoals kingston wel eens doet :)

De SSD zit veilig in een stuk schuimrubber.

En de SSD, kwam er later achter de dat er een adapter en schroeven achterop het schuimrubber zitten

Ik heb de test met AS SSD uitgevoerd met een grote van 10GB en userbench voor de mixed performance, hierbij heb ik de mixed 64 threads er uitgelaten aangezien deze gelijk waren aan 1 thread en er dus een fout in de benchmark lijkt te zitten.

Hierna heb de mixed performance nog getest met copy-benchmark uit AS SSD
Hij wordt vergeleken met de SSD's die ik op dit moment in mijn bezit heb:
  • Samsung sm951 256GB(achi)
  • Samsung 830 256GB(3 jaar oud)
Het test systeem
  • CPU: Intel I7 6700K
  • Mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 16GB
  • Moederbord: Asus Z170-A
  • OS: Windows 10

Zoals we kunnen zien in de synthetische benchmark voor alleen read of write lijkt de schijf snel. Gaan we echter naar de mixed scores kijken dan heeft hij moeite om een 3 jaar oude samsung 830 evo bij te houden. Ga je hem zoals pclinde vergelijken met een moderne schijf als de 950 evo komt hij te kort op performance. Voor mij persoonlijk is het de ¤15,- extra voor de looks en de 2.5 naar 3.5 adapter niet waard.
Maakt dit alles het een slechte SSD?
Het antwoord is nee. Na het testen heb ik mijn werk laptop van deze schijf voorzien(Wat erg makkelijk gaat met de TrueImage software) en dan doet hij alles wat je van een SSD mag verwachten. Hij start sneller op en de overlast van de virusscanner en SCCM is verdwenen. Alles reageerd gelijk, applicaties starten in een oogwenk.

Ik zal proberen de performence van de disk gedurende de komende maanden in de gaten te houden om te kijken hoe betrouwbaar de disk is

Update 17-11-2015: paar typo's en layout aangepast

Heb jij ook een Kingston HyperX Savage SSD 240GB?

Reviews door de redactie