Kingston HyperX Savage SSD 240GB Review

pclinde 15 september 2015, laatste update op 30 mei 2017, 2.467 views

Kingston HyperX Savage SSD 240GB

De Kingston HyperX Savage 240GB heeft een uniek en opvallend design. Dit mag zeker wel een keer gezegd worden, want prestaties gaan normaliter voor. Wat betreft prestaties staat de HyperX Savage ook prima zijn mannetje.

Pluspunten

• Mooi design, even wat anders dan het standaard 2.5 inch schijfje.
  • Metalen / aluminium behuizing met een keurige afwerking.
  • Complete verpakking met een 3.5 inch adapter, 7 naar 9.5mm verhoging en een Acronis True Image HD code.
  • Zeer hoge sequentiële lees- en schrijfsnelheid.
  • Prima prijs (240GB variant - op het moment 43,7 cent per GB).

Minpunten

• Prestaties zijn op papier wel wat minder in balans dan bijvoorbeeld de EVO 850. In de praktijk moet je met specifieke bestandsgroottes werken wil je echt het verschil merken.

Review: Kingston HyperX Savage SSD 240GB

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk + Benchmarks
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Kingston HyperX Savage SSD 240GB productpagina

Kingston is een vrij bekende naam als het om werkgeheugen en opslagmedia gaat. Vandaag ligt de HyperX Savage SSD voor mijn neus. We zagen al eerder SSDs uit het kamp van Kingston, onder andere de HyperX Fury en HyperX 3K. Als we de HyperX SSDs op een rijtje zetten zien we dat eigenheid op basis van de uitstraling zeker een groei heeft doorstaan.

Met de nieuwe Savage SSD staat het merk HyperX nog centraler dan eerst. Waar het begon met een simpele sticker op de Fury heeft de Savage een mooie facelift gekregen. Met de HyperX Savage wil Kingston zich richtten op het hogere segment van de SSD markt. Voor mijn review gebruik ik de 240GB variant. De 240GB Savage heeft één kleiner broertje van 120GB en twee grotere broers met 480GB en 960GB. De 240GB variant is voor ongeveer 105 euro verkrijgbaar, wat een vrij gelijkwaardige prijs is als bijvoorbeeld die van de Samsung EVO 850. Dit is omgerekend 43,7 cent per GB. Laten we doorgaan naar de specificaties van de Kingston Wildling!

Een overzicht van de specificaties van de officiële Kingston website:

Ik heb dit keer gekozen voor een wat meer bescheiden lijstje. Nu zien we geen vreemde dingen als het om formaat en aansluitingen gaat. Een 2.5 inch formaatje met een SATA 3 (6.0GB/s) aansluiting die backwards compatible is naar SATA 2, maar wie wilt dat nou?

De Savage is voorzien van een Phison PS3110-S10 SATA6 55nm quad core controller. Volgens Phison zelf is de PS3110 gemaakt voor top performance, precies de markt die Kingston wil betreden met de Savage SSD. Drie kernen van de controller worden gebruikt om het flash geheugen te beheren, wat de performance zou moeten ondersteunen ook wanneer het geheugen vol staat. De PS110 controller wordt gecombineerd met 16 * 16GB Toshiba A19nm MLC NAND.

De Savage zou sequentieel snelheden moeten behalen van 560MB/s lezen and 530MB/s schrijven. Wat op papier zeker niet slecht is, maar in de praktijk moeten we dit nog ondervinden. De PS3110 ondersteunt SLC, MLC en TLC NAND (geheugen). Mijn model heeft 240GB aan opslag, eenmaal aangesloten blijft er 223GB hiervan over.

De verpakking heeft een wat stoere uitstraling om het product een sterker imago te geven. De combinatie van de verpakking en de Savage voelen prima aan. Als je de Savage vergelijkt met een EVO 850 is de EVO een braaf schijfje. Op de voorkant van de verpakking is de Savage afgebeeld en op de achterkant vinden we verdere specificaties. In de omschrijving staat het volgende: ‘Verbeterde reactie van het systeem en snellere laadtijden voor een nog betere gaming-ervaring.’ Ik ben benieuwd!

De Savage ligt in een zacht bedje van schuim in de verpakking. Er zijn twee varianten van de Savage: de standaard variant en een bundel variant. De laatste is voorzien van een USB 3.0 behuizing, een schroevendraaier en bijhorende kabels voor extern gebruik. De standaard variant komt met een 2.5 inch naar 3.5 inch adapter, en een 7mm naar 9.5mm verhoging om de SSD in te bouwen in een laptop. Deze twee onderdelen zitten ook gewoon in het bundel pakket.

De 2.5 inch naar 3.5 inch adapter heeft zelf wat aandacht gekregen met HyperX belettering. Daar ga je in de meeste behuizingen niks van merken, maar oog voor detail ontbreekt hier zeker niet!

Het zachte schuim bedje is zelf voorzien van een ‘X’ van HyperX. Als laatste komen we nog een starthandleiding tegen, een HyperX sticker, een Acronis True Image HD code en montage schroefjes.

Ik heb thuis nog wat verschillende SSDs liggen, waaronder een Crucial MX100, Samsung EVO 850 en nog een oudere Crucial C300. Het is opvallend hoe ‘zwaar’ de Savage is in vergelijking met de zojuist opgenoemde SSDs. De 7mm Savage SSD zou 97 gram moeten wegen, maar mijn model weegt 99 gram. Dit zal wel te maken hebben met een afwijking van mijn weegschaaltje, of mijn Savage komt gewoon uit een warm nest. Als je de 99 gram vergelijkt met mijn C300 van 70 gram, en met mijn EVO van met 42 gram is het wel even schrikken.

Dit heeft te maken met de metalen behuizing waaruit de Savage is opgebouwd. Ik vind het persoonlijk wel fijn om echt iets in handen te hebben, waar je bij de EVO zoiets hebt van: ‘waar bestaat het uit?’

De look & feel van de Savage zelf zit dik in orde! Het schijfje ziet erg prachtig uit en weet zich goed te presenteren met een volledige verpakking. Hieronder nog wat afbeeldingen van de SSD zelf, voordat we door gaan naar de benchmarks.

In deze benchmarks vergelijk ik twee SSDs met elkaar: de Kingston HyperX Savage SSD 240GB en Samsung EVO 850 250GB. Beide SSDs zijn getest in hetzelfde systeem en volledig nieuw. Hoe ziet de benchmark setup eruit?

De benchmark setup:
  • Processor - Intel Core i7 4790K
  • Moederbord - Gigabyte Z97X-SOC Force
  • Geheugen - 2* Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
  • SSD - Kingston HyperX Savage SSD 240GB
  • Voeding - Cooler Master V1200
De benchmarks die ik in deze review gebruik zijn als volgt: AS SSD, Crystal Disk Mark, Anvil’s Storage en ATTO. Dit zijn synthetische benchmarks die je online gratis kunt downloaden, dus mocht je een Savage hebben dan kun je altijd je eigen scores vergelijken met mijn scores. Toch kunnen scores afwijken, zowel positief als negatief afhankelijk van je systeem. Voor de aanwezige tabellen heb ik rood als indicatie gegeven voor de leessnelheid en blauw voor de schrijfsnelheid. Voordat we doorgaan naar de benchmarks nog een klein verhaaltje over SSDs.

Waarom een SSD?
Als de titel als iets bij je oproept zoals: ‘dit is een bekend verhaal.’ Dan raad ik je aan om gewoon door naar de benchmarks te gaan. Een SSD (Solid State Drive) heeft één grote overeenkomst met de traditionele HDD (Hard Disc Drive) dit is opslag. Waar een HDD nog gebruik maakt van bewegende delen heeft een SSD dit niet. Het interieur van een SSD bestaat dan voornamelijk uit een printplaat met controller en geheugenchips.

De belangrijkste eigenschap van een SSD is snelheid. Waar een HDD achterblijft, gaat de SSD verder in lees- en schrijfsnelheid. Doordat er geen bewegende onderdelen aanwezig zijn is de SSD zuiniger in gebruik en stil. De prijs van een SSD per GB ligt nog een stuk hoger, maar is zeker acceptabel te benoemen in vergelijking met een paar jaar terug. Wil je gebruik maken van een groter opslagmedium, dan is een HDD zeker nog aan te raden als kosten wilt besparen. Veel gebruikers zetten de SSD primair in voor het besturingssysteem en veelgebruikte programma’s en games.

AS SSD V 1.8

De AS SSD benchmark is een lees- en schrijftest. Deze richt zich vooral op oncomprimeerbare data, en geeft een totaalscore weer om het meetbaar te maken.

Crystal Disk Mark 5.0.2 x64

In Crystal Disk Mark moet de Phison controller wat harder werken. Hier worden willekeurige lees en schrijf testen gedaan op verschillende bestandsgroten. Wat de quad controller prima zou moeten afgaan. Dit zien we ook zeker terug in de synthetische benchmark waar de Savage zelfverzekerd zijn prestaties netjes nakomt.

Anvil’s Storage

De Savage ging wat meer onderuit in de Anvil’s storage benchmark. Waar de Savage sequentieel in het lezen sneller is, en in het schrijven gelijkwaardig aan de EVO 850, verliest de Savage het aardig in het lezen en schrijven op 4K / 4K QD4 en 4K QD16. Met een totaalscore van 5.250.53 domineerde de EVO de Savage met 4.705.37 punten.

ATTO

ATTO is een gouden oude als het om HDDs / SSDs benchmark gaat. In de ATTO benchmark zien we de bij grotere bestandsformaten mooie snelheden. De Savage heeft een specificatielabel meegekregen van 560MB/s lezen and 530MB/s schrijven. In ATTO behaalt de Savage maximaal 563MB/s aan leessnelheid en 542MB/s aan schrijfsnelheid. Waar de EVO ook prima meekomt, zeker als het om kleinere bestanden gaat. Deze doet net alles wat meer in balans, maar is net wat minder snel dan de Savage.

De prestaties van de Savage liegen er niet om: het is zeer snelle SSD. Waar we vrijwel tegen de snelheidslimieten van SATA 3 (6.0GB/s) aantikken. Voor verdere uitspraken richt ik mij op het volgende hoofdstuk: de conclusie.

De Kingston HyperX Savage SSD 240GB is een prima SSD met geweldige prestaties. De Savage is vooral gericht op gamers, maar verleent zich ook prima als dagelijkse SSD voor iedere gebruiker. De prijs is met 20 – 25 euro al aardig wat gezakt sinds de lancering, wat de Savage natuurlijk nog interessanter maakt.

De Savage arriveert in een zeer nette verpakking met daarin een 3.5 inch adapter, en een 7mm naar 9.5mm verhoging om de SSD in te bouwen in een laptop. We komen voor de liefhebber ook nog een HyperX sticker tegen en een Acronis True Image HD code.

De Savage zelf is natuurlijk het meest interessant wat er in de verpakking te vinden is. Nu heb ik meerdere SSDtjes in mijn handen gehad, maar de Savage springt er toch echt uit. De Savage is dankzij zijn metalen behuizing een stuk zwaarder, wat niet verkeerd aanvoelt. Waar ik met de EVO zoiets had van: ‘is het van lucht gemaakt?’ Was dit bij de Savage met 99 gram tegen over 42 gram van de EVO een duidelijk verschil.

De vormgeving mag in deze review zeker benoemd worden, want hier heeft Kingston zeker wat aandacht aan besteed. Heb je een behuizing met een prominente SSD spot bij een window? Dan valt de Savage met een zwart / rood thema zeker te overwegen.

Uitgerust met een krachtige Phison PS3110-S10 controller behaalt de Savage prima prestaties. Waar we vrijwel tegen het limiet aanlopen van de SATA 3 interface. In de synthetische benchmarks zien we dat Crystal Mark Disk en ATTO vooral uitblinken als het om prestaties gaat. Hier komt de SSD zelfs boven de meegegeven specificaties uit. Toch is de EVO hier en daar weer wat beter in balans als het om de verschillende benchmarks gaat. Dit is ook heel specifiek gericht op het verplaatsen van kleine en grotere bestanden, waar de Savage synthetisch de kroon pakt als het om prestaties gaat in sequentieel schrijven en lezen.

De Savage is een snelheidsduiveltje met een bestemmingsplan voor vrijwel ieder systeem. De verpakking, het design en de resultaten maakt de Savage een mooi geheel. Waar veel fabrikanten juist besparen op de verpakking en het uiterlijk, kiest Kingston duidelijk voor een andere aanpak. Wat bij de Savage erg goed uit de verf is gekomen.

De Savage is nipt wat eurotjes goedkoper dan de EVO 850, en waar de SSDs wat prestaties betreft stuivertje wisselen voelt en oogt de Savage kwalitatief een stuk beter aan. Je kunt je op het prestatieniveau van deze SSDs bijna afvragen of je tussen dergelijke ‘betere’ SSDs nu echt verschil gaat merken in de praktijk.

Heb je een zwart met rood thema, of gaat je volgende build deze kleursamenstelling gebruiken? Dan sla je meteen twee vliegen in één klap! Met een prijskaartje van 105 euro inclusief verzending is de Savage zeker een SSD om te overwegen.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto uit te vergroten:

Heb jij ook een Kingston HyperX Savage SSD 240GB?

Reviews door de redactie

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-116016+114+20+30Ongemodereerd2
Mooie review Pim. Niet te extreem lang, wat ik wel een plus vind bij SSD's :D

En een product die opgegeven snelheden netjes haalt? Wat is dit? :D Wel een tof SSD'tje voor bij mn rood/zwart build (foto), denk dat ik die maar op het verlanglijstje zet :D
ik heb zelf ook een rood/zwart build met deze ssd. Geweldig ding wat zeker aan te raden is! ik heb zelf alleen nog geen review geschreven.:(
Nu ben ik benieuwd! Heb je foto's? Je mag altijd een DM'tje sturen. :)
ik zal ff opzoek gaan en anders maak ik er een paar ;) :)
Daar zal de Savage zeker niet in misstaan! :D Dit keer wat meer kort & bondig, prima voor een SSD review lijkt mij. :D
Meer dan zat. Sowieso lastig gezien het praktisch merkbare verschil tussen SATA SSD's beperkt is, althans tussen de betere. Uitstraling mag dan soms gewoon de doorslag geven.

Maar goed, wat mij betreft is dit echt keurig in balans zo!
Klopt helemaal. In de praktijk merk je er zeer weinig van, en als je echt sneller wilt dan wijk je al snel uit naar M.2. :)
Prachtig werk weer! Mooi dat je een vergelijking maakt (ook in benchmarks!!) tussen deze SSD en die van Samsung! Helemaal top, dus een +3!!
Thanks! Een beetje vergelijking materiaal mocht niet ontbreken. :D Had de EVO 850 ook nog niet zo lang liggen, dus het kwam helemaal perfect uit!
prachtig, zo'n uitgebreide review. Wel nogal wat taaldingetjes, die zal ik per PM naar je toesturen.
Hele mooie review +3 voor deze man ga zo door!
Minpunt? teveel synthetische test waar je niet veel mee kan irl. Zou meer irl benchmarks willen zien.
Toch een +3 vanwege de uitgebreide review ;)