WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB Review

peter123 30 augustus 2010, laatste update op 19 augustus 2016, 5.776 views

WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB

Na 7 jaar gebruik en 2 jaar draaiend heb ik 2 van deze schijven vervangen. Nog steeds geen enkele fout, maar hadden het laatste jaar weinig meer te doen. Het meeste gebeurd op de SSD en zijn daarom vervangen door een 1TB laptop HD.

Pluspunten

• Snelle zoektijd (12,2ms gemiddeld)
  • Hoge doorvoersnelheid (96Mb/s gemiddeld)
  • Betrouwbaar
  • Stil
  • Goed in RAID0

Minpunten

• Doorvoersnelheid is iets lager dan de Seagate 7200.12 500Gb.
  • Schijven trillen nogal.

Ik zocht een nieuwe RAID0 opstelling voor mijn video-foto-game PC. De huidige RAID0 voldeed nog steeds erg goed, maar is al weer 2 jaar oud en ondertussen zijn HD's groter en sneller geworden. Achtergrond info harddisk GoT I/O-topic

Eisen
De nieuwe schijven moesten zeer betrouwbaar, snel, stil en betaalbaar zijn. Wil je stil dan zijn de "Groene" schijven over het algemeen een goede keuze. Wil je betrouwbaar, dan kies je voor een Enterprises schijf. Wil je een snelle schijf, dan kun je bij WD voor een "Black" versie of een Raptor kiezen. Een SSD kan ook nog. Ik zocht een schijf die op alle vlakken redelijk goed scoorde.

Keuze
De Raptor vind ik te duur. Dan liever een SSD voor dat geld. Een groene schijf viel af omdat deze te langzaam zijn en die paar watt ik de moeite niet vind. Een SSD viel af omdat deze veel te duur is per Gb en de techniek nog geoptimaliseerd moet worden. De ruimte van 1TB schijven heb ik niet nodig en zijn toch weer een stukje duurder, dus vallen ook af.
Na het lezen van verschillende reviews http://www.xbitlabs.com/a...ay/640gb-hdd-roundup.html en googlen naar HDtune info , bleven de volgende schijven over:
Samsung F1 640Gb/320Gb - 95Mb/s 13,5ms 55/39 Euro
Seagate 7200.12 500Gb - 105Mb/sec 14,5ms - 49 Euro
Samsung S166 160Gb - 70Mb/sec 13,5ms - 33 Euro
WD3200AAKS - 320Gb - 90Mb/s 16,5ms - 40 Euro
WD5000AAKS - 500Gb - 75Mb/s 12,5ms - 50 Euro
WD6400AAKS - 640Gb Blue - 95Mb/s 12,5ms - 55 Euro
WD6401AALS - 640Gb Black - 95Mb/s 11,9ms - 63 Euro
Alle schijven zouden redelijk stil zijn. Prijzen zijn van gerenommeerde webshops die normale verzendkosten berekenen en van 05jun2009. HDtune plaatjes

De Samsung F1's vielen af vanwege de toch wel aanhoudende geruchten dat de betrouwbaarheid minder zou zijn dan die van de concurent. Daarbij is de garantie verlaagd naar 1 jaar (volgens de website inmiddels weer 3 jaar), wat niet echt een goed teken is. Verder zouden de schijven slechter presteren in RAID0 dan de concurrenten.
De Seagate 7200.12 is een 500Gb singleplatter, redelijk stil en heeft de snelste datadoorvoer van alle schijven. De latency is echter slechter en persoonlijk twijvel ik een beetje aan de betrouwbaarheid van 500Gb op slechts 1 platter. Deze schijf is nog niet zo lang op de markt en moet zich nog bewijzen.
De Samsung S166 zou ik extra bij mijn huidige RAID0 kunnen plaatsen, waarbij de totale doorvoersnelheid van 120Mb/s naar 180Mb/s -13,5ms zou gaan. De betrouwbaarheid van een RAID0 met 3 schijven is echter minder dan die van 2, de prestatiewinst is niet echt geweldig en het energieverbruik wordt groter.
De WD3200AAKS 320Gb is een single platter en scoort qua doorvoersnelheid goed. Waarom de leeskop zo traag over de platter beweegt snap ik niet helemaal, maar valt daarom af. Review WD3200AAKS
De WD5000AAKS 500Gb kwam erg goed uit een test op hardware.info alleen daar haalde hij een doorvoersnelheid van 95Mb/s en ik heb een Hdtune grafiek van een medetweaker die met precies dezelfde schijf slechts 75Mb/s haalt. Ook is er geen enkele test op internet waarbij deze schijf 95Mb/s haalt. De data klopt dus gewoon niet.
De WD6400AAKS 640Gb heeft 2 320Gb platters, komt erg goed uit de reviews en levert zeer goede prestaties. Daarnaast is deze al een tijdje op de markt en heb niet gehoord dat deze niet betrouwbaar zouden zijn. De prijs bij een gerenommeerde webshop scheelt slechts 6 euro tov de Seagate 7200.12. WD heeft een geoptimaliseerde Intelli-seek waardoor hun schijven een betere zoektijd hebben. 12,5ms is snel voor een normale HD.
De WD6401AALS Black viel af vanwege de kleine prestatiewinst tov de WD6400AAKS Blue schijf en omdat deze duurder was. Je krijgt wel 5 jaar garantie ipv 3 en een iets snellere zoektijd (11,9ms)HDtune info

Pakket
2 schijven met een zakje silicagel. Geen schroefjes.

Gemeten prestaties
Ik heb de schijf gemeten zonder er partities op te zetten. Op die manier voorkom je dat Windows tijdens het benchmarken iets met de schijf kan doen. Gemiddelde schrijfsnelheid: 96Mb/s Gemiddelde zoektijd: 16,5ms (zie afbeelding 1) Ik schrok nogal van die 16,5ms, maar kwam er achter dat AAM op 0 stond. Het lukte me niet om deze mbv HDtune pro te wijzigen. De slider ging gewoon terug naar 0.
Na wat gezoek op het net kwam ik er achter dat je AAM (en waarschijnlijk alle instellingen van de schijf) alleen kunt wijzigen in IDE mode. In het BIOS kun je dat wijzigen, maar ik heb de schijven even op de JMicron-controller van mijn moederbord gezet die al in IDE mode zit voor de DVD-RW. AAM op 254 gezet en opnieuw getest. (zie afbeelding 2) Bij het opstarten hoor je nu de kop over de platter gaan, maar bij normaal schijfgebruik hoor je niets. Specificaties WD6400AAKS

Na een paar weken heb ik de RAID0 prestaties gemeten. De schijven zijn nu dus gepatitioneerd en geformateerd en er wordt vanaf opgestart.
HDtach 2x640Gb RAID0 boot-writecache back
  • Virus Scan: 231,949
  • File Write: 182,228
Featureset

Comptabiliteit
Bij mij doet ie het goed onder Windows XP prof SP3 x86 en een P35R chipset. Wel even Intel Matrix Storage Manager instaleren en writeback cache aanzetten in RAID0. Met HD tune pro kun je de AAM regelen en die staat bij mij op maximale prestaties. In RAID0 hebben de 2 schijven een 2x zo snelle doorvoer als een single schijf. (zie afbeelding 3) De comptabiliteit met de RAID-controller is dus zeer goed.

Geluidsproductie
Tov mijn huidige Samsung S166 (singleplatter) schijven zijn deze schijven net zo stil. Moet helaas met mijn oor meten en is lastig vergelijken. Met AAM op de laagste stand is de schijf ook niet hoorbaar tijdens intensief gebruik. Met AAM in de hoogste stand zijn de schijven wel hoorbaar tijdens intensief gebruik.

Warmte productie
Idle 25C
100% load 29C

Energie consumptie van 2 schijven
Idle 13W
100% load 22W

De snelheid van de leeskop is afhankelijk van de AAM. Misschien heeft de WD3200AAKS single-platter dus gewoon een gemiddelde zoektijd van 12,2ms ipv 16,5 als AAM op 254 staat. (max. prestaties) Het leuke van AAM is dat je kunt kiezen of je een stille of snelle schijf wilt. Helaas is het instellen van de AAM alleen mogelijk in de IDE-mode van de controller.
Voor zijn prijs, prestaties en geluid vind ik de WD6400AAKS schijf de beste all-round schijf op dit moment in de markt. Door de snelle gemiddelde accesstime is dit een goede bootschijf en hij voelt lekker snel aan. De Seagate 7200.12 vind ik een goede 2de en als je een iets snellere doorvoer wilt is dit een goede keuze.

Reviews

Update
Omdat deze schijven nogal wat trillingen doorgaven en mijn kast resoneerde, heb ik een Coolermaster CM 690 kast besteld. Echter dat heeft weinig geholpen. De schijven trillen ook meer dan andere schijven is mijn idee. Ik overweeg nu om de elastiek techniek maar weer toe te passen.

Heb jij ook een WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB?

Meer advertenties

Nette review en ik ben blij te lezen dat ie bevalt. Ik heb er zelf ook een liggen voor mijn nog te bouwen systeem. Volgens Techreport.com is het ook een zeer goede keuze.
De Samsung F1's vielen af vanwege de toch wel aanhoudende geruchten dat de betrouwbaarheid minder zou zijn dan die van de concurent. Daarbij is de garantie verlaagd naar 1 jaar, wat niet echt een goed teken is.

heb je hier een bron van?

ik heb twee van deze schijven in mijn systeem zitten, en samsung geeft 3 jaar garantie (als ik mijn garantie bewijs moet geloven).

@hieronder
er is een of meerdere slechte batch geweest van de samsung hardeschijven, dat ontken ik niet. Maar wat ik denk waarom zo veel negatieve reviews/klachten zijn komt ook doordat er zoveel van verkocht zijn (zie link).

er is in 34% van alle usersystemen hebben een samsung schijf inzitten, en als je naar de merken kijkt heeft 8% van de usersystemen een 1TB F1.

je hoor alleen maar mensen klagen ;)

[Reactie gewijzigd door onzam op 19 juni 2009 00:52]

Nette review,

Maar hoe kan je zien of je mobo raid ondersteunt, of is dit gwn in de INTEL chip geintegreerd? Ik hier namelijk 2 x250Gb schijven WD caviar SE16. Ik heb echter geen enkel idee hoe ik ze in raid moet zetten of iets dergelijks waardoor ik er prestatiewinst bij krijg.

[Reactie gewijzigd door Master1234 op 21 juni 2009 17:21]

Mooie review hoor, alles netjes onderzocht en je weet duidelijk waar je het over hebt. Ik ben op zoek naar een grote schijf, voor opslag, en je hebt me een goed eind in de richting geholpen!
Leuk om weer eens een review te zien over dit mooie model.
Inmiddels heb ik er 5 en ze bevallen erg goed.
Tot nu toe heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Ik weet toevallig wel welke mobo ik heb, namelijk de MSI p45 Neo-f. Maar hier is geen raid oplossing voor volgens MSI... Maar k weet zeker dat het een P45 chipset heeft.
Ja, maar die bezit een ICH10 en geen ICH10R.
"Wel even Intel Matrix Storage Manager instaleren en writeback cache aanzetten in RAID0."

Ik weet niet of je bovenstaand advies zomaar kunt doen zonder enige uitleg. Write Back cache kan in het geval van stroomuitval ook sneller voor dataverlies zorgen.
Dat klopt, maar een RAID0 wordt vaak niet gebouwd om betrouwbaar te zijn, maar vooral om snel te zijn. Volgens mij wordt die melding gegeven bij het installeren.
Nog nooit problemen mee gehad in de praktijk overigens.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 30 augustus 2010 13:20]

Kijk eens op de website van je moederbord fabrikant. Bij je moederbord zit vaak ook een handleiding waar het in zou moeten staan. Anders meld even wat voor moederbord je hebt. En als je dat niet weet, download CPU-Z daar zit een tab mainbord en die verteld je wat er in je PC zit. Je bent vaak wel al je data kwijt als je je schijven in RAID0 zet, dus tenzij je een backup hebt...

[Reactie gewijzigd door peter123 op 21 juni 2009 22:07]

Volgens mij ondersteunt elk intel moederbord waarvan de southbridge naam op een R eindigt een vorm van Raid.

Voorbeeld: ICH9R
mooie review. had vorige een raid0 config gemaakt met Samsung 2 F2 van 1.5 TB. Twee dagen daarna begon ik problemen ermee te krijgen. Ben nog altijd op zoek naar een goeie hd om een raid0 config te maken. iig..goeie review..
gewoon een mooie WD 2TB schijf in raid0 zetten :)
De reviews hier op tweakers zijn niet positief over de betrouwbaarheid. Dan doel ik vooral op de 320Gb en 1Tb F1 schijven.
Toen ik zocht naar 2 andere HD's (1 maand geleden) was de garantie verlaagd. Iemand had een link gepost, maar kan het niet meer vinden. Op hun website staat nu weer 3 jaar.
Komt nog bij dat ze slecht presteren in RAID en gewoon minder goede prestaties leveren, dus moet je nu kiezen voor een 500Gb/640Gb schijf, zou ik niet voor Samsung gaan.

Je hebt gelijk dat ze snel klagen en dat ze veel worden verkocht. Maar ik ben van mening dat een slechte batch niet op de markt mag komen en dat alle schijven dan terug moeten van die batch. Er is niets zo beroerd als een HD die het begeeft. Heb persoonlijk erg slechte ervaring met alles van het merk Samsung. Behalve dan hun S166 160Gb schijven.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 19 juni 2009 01:06]