Kingston HyperX Savage SSD 240GB Review

dennisk.Testpanel 21 november 2015, laatste update op 1 december 2016, 725 views

Kingston HyperX Savage SSD 240GB (Testpanel)

Een knap vormgegeven Solid State Drive die het oog doet plezieren. De SSD belooft hoge prestaties, maar een goed werkend systeem is van cruciaal belang. Zo zal ook blijken uit mijn review!

Pluspunten

• Metalen behuizing
  • Aantrekkelijk voor het oog (mooi design)
  • Betrouwbare SSD met goede schrijf- en lees snelheden.
  • 3,5 inch bracket meegeleverd

Minpunten

• De hoogte van de prestaties is afhankelijk van de SATA controller op het moederbord ( geldt voor iedere SSD).
  • SATA-kabel niet meegeleverd.

Tweakers mocht in samenwerking met Kingston vijf tweakers de gelegenheid geven om de Kingston HyperX Savage 240GB SSD aan diverse tests te onderwerpen. Ik ben een van de gelukkigen die de SSD mogen reviewen.

Inhoudsopgavehttp://i.imgur.com/82Spqs4.png
Toen ik op het forum van Tweakers de mogelijkheid zag om een SSD te testen dacht ik: dat lijkt me erg leuk om eens te proberen. Ik ben namelijk (nog) niet erg thuis in het reviewen, maar al helemaal een leek als het op Solid State Drives aankomt.

Bij ontvangst van de SSD wilde ik deze meteen in mijn computer plaatsen. Dit bleek echter nog wat handen en voeten in de aarde te hebben.

Lees verder om mijn avontuur te volgen en mijn bevindingen te weten te komen.

De specificaties van de SSD zijn als volgt:
(Grotere afbeelding onderaan de review)

Uit het lijstje van Kingston zelf (www.hyperxgaming.com) blijkt welke scores zij hebben weten te behalen met diverse tests. Om een representatief beeld te geven, lijkt het mij een goed plan om deze tests te herhalen en te achterhalen of de scores vergelijkbaar zullen zijn.

De SSD werd netjes toegezonden in een bubbeltjesenvelop.

Wat meteen opvalt is de luxe uitstraling van de verpakking. Zowel de tekst HyperX en Savage als de SSD is als het ware bovenop de deksel gedrukt met een glimmende afwerking.

Dekseltje eraf:

Er zat nog wat verstopt aan de achterkant van het schuimrubber.

Inhoud van de verpakking:
  • Kingston HyperX Savage 240GB SSD
  • 7mm naar 9,5mm adapter voor bij plaatsing in laptops
  • 3,5 bracket met bijbehorende schroeven

Het aan de slag gaan met de SSD was in mijn situatie wat lastiger dan verwacht.

Je zou verwachten dat het aansluiten van stroom en de (niet meegeleverde) SATA kabel voldoende zal zijn voor het behalen van immense prestaties met de HyperX Savage.

Setup
Mijn setup welke gebruikt is om te testen:
*Moederbord - Asus Sabertooth P67 rev 3.0
*Processor - Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
*GPU - NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
*RAM - 8GB werkgeheugen

Het avontuur
Bij het aansluiten van mijn SSD waren er wat moeilijkheden. Zo had ik het e.e.a omgeplugd om ervoor te zorgen dat de SSD op de goede poort van mijn moederbord was aangesloten voor de 6gb/s.

Al snel bleek dat er twee SATA poorten op mijn moederbord niet meer werken en dat de overige poorten mij niet de maximale snelheden die mogelijk zijn met de SSD kunnen laten behalen. Ondanks dat de SSD met een SATA III kabel is aangesloten op een 6gb/s poort op mijn moederbord, is het niet mogelijk om het maximale eruit te halen. Dit is ook terug te zien onder het hoofdstuk prestaties.
De HyperX Savage is overigens backwards compatible met vorige SATA versies, zoals SATA II.

Ik wil met deze review dan ook benadrukken dat het afhankelijk is van je build om evt. de maximale snelheden te behalen. Zo wil ik de verwijzing doen naar de review van pclinde over zijn ervaringen met de Kingston HyperX Savage SSD, waar de prestaties ver boven die van mij liggen.

Tests met AS-SSD

Kingston SSD, 1gb

In de tests van pclinde geeft AS-SSD de Kingston HyperX Savage een totaalscore van 1212, terwijl AS-SSD diezelfde SSD bij mij een score geeft van 527. Het is dan ook duidelijk dat hardware een bottleneck kan zijn als het gaat om maximale prestaties.

10GB test met AS-SSD
De test met 5GB heb ik wel uitgevoerd, echter heeft deze geen toegevoegde waarde voor de review, gezien de scores bijna geheel overeenkomen met de 10gb test.

Copy Benchmark test

Ter vergelijking mijn andere SSD, een Samsung 840 Pro

Ook bij de Samsung 840 Pro is het niet mogelijk om het maximale uit de SSD te halen, maar desondanks zijn beide schijven erg stabiel en betrouwbaar. De Savage heb ik dan ook nog onderworpen aan een Compression Benchmark, waarin te zien is of de SSD steken lata vallen.

Bij deze benchmark wil je een zo recht mogelijke lijn, daar je geen compression performance verlies wil. In dit geval is de lijn recht, met enkele uitschieters bij het lezen van data. Dit heeft vermoedelijk te maken met het willen bereiken van de maximale leessnelheid.

Anvil's Storage Utilities

In vergelijking met de tests met AS-SSD lijken de schrijf- en leessnelheden zo goed als gelijk.

Kingston Service
Kingston geeft een garantie van drie jaar op de HyperX Savage. Dit is erg netjes van Kingston, daar de meeste fabrikanten maximaal twee jaar garantie geven op dergelijke producten. Ook geeft Kingston aan op de verpakking bij gebruik van de SSD gratis technische ondersteuning te verlenen. Ik heb deze service zelf niet nodig gehad, maar mocht dit ooit nog van toepassing zijn, dan zal ik dit updaten in deze review.

Deze conclusie is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, met daarbij ook rekening houdende met de andere reviews die ik tegen ben gekomen van deze SSD, waaronder de review van pclinde. Door het vergelijken van prestaties ben ik erachter gekomen dat ik met mijn computer helaas niet het maximale uit de schijf kan halen. Dit mag de pret echter niet drukken!

De Kingston HyperX Savage blijft een indrukwekkende SSD, zowel kwa prestaties als uiterlijk.

Op basis van mijn review kan ik het volgende concluderen:
*De SSD is betrouwbaar (de resultaten zijn consistent);
*De SSD kan een hoge snelheid behalen
*Er is goed nagedacht over het design van de SSD, welke goed in de smaak valt.

De Kingston HyperX Savage 240gb kost op het moment van schrijven rond de ¤ 100,00, wat neerkomt op een prijs van ¤ 0,417 per gb. Niet verkeerd! Het is een goede prijs voor deze SSD, gezien de kwaliteit die Kingston heeft neergezet met de HyperX Savage.

Kingston richt zich met de HyperX Savage vooral op de gamers, waar deze SSD ook zeker voor gebruikt kan worden. Dit betekent overigens niet dat de SSD enkel voor gaming gebruikt kan worden, daar het ook een uitstekende Solid State Drive zal zijn voor algemeen gebruik.

De verpakking van de Kingston HyperX Savage geeft meteen het idee dat je te maken hebt met een premium product, gezien de strakke afwerking van de buitenkant in samenhang met het stijlvolle design van de Savage zelf.

Ondanks dat het een product is wat ik niet zelf heb gekocht, zou ik naar aanleiding van bovenstaande zeker overwegen de SSD aan te schaffen. Mijn Samsung 840 Pro is net wat te krap wat ruimte betreft. 240GB is voor mij zeker een uitkomst!

Ik raad dit product aan!

Dit is de eerste keer dat ik een Solid State Drive review. Mochten er tweakers zijn die de uitkomst van andere tests willen zien, dan hoor ik het graag! Het e.e.a. zal ik dan ook verwerken in de review.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Special thanks to Deathgrunt!

Changelog
23-11-15 16:53
*10GB AS-SSD test bijgevoegd.
*Copy Benchmark test bijgevoegd.
22-12-15 10:31
Minpunt bijgewerkt n.a.v. aanvullende informatie verkregen van tweaker Madrox.

Heb jij ook een Kingston HyperX Savage SSD 240GB?

Reviews door de redactie

Toppe review!

Zeer informatieve graphs en spreedsheets. Ook de rl foto's waren mooi.
Bedankt voor je reactie :)
Ik heb nooit een sata kabel bij mijn schijven gekregen trouwens, die krijg je al bij je moederbord namelijk.
Een redelijke review met een foute weergave in het eindoordeel:

Het minpunt over "de build waarin de SSD komt" is een punt wat voor alle huidige SSD's telt.

Het moederbord heeft nml alleen Sata600 via de Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller, die bekend staat om zijn matige prestaties op welk moederbord van welk merk dan ook. Wat je direct kan zien als je de specificaties bekijkt van jouw moederbord: https://www.asus.com/nl/M...TOOTH_P67/specifications/

Maw; Dat is een minpunt toe te schrijven aan het moederbord, niet de de SSD!
Dat is erg nuttige informatie. Van een dergelijke matige controller was ik niet op de hoogte.

Voor wat betreft het minpunt. De matige prestaties heb ik de SSD niet toegerekend, dan zou immers mijn beoordeling van de SSD veel lager zijn.

Ik zal kijken of ik het e.e.a. wellicht wat beter kan verwoorden naar aanleiding van de door jou gegeven feedback.