Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Alcor Review

CaptainMaus 15 november 2015, laatste update op 15 november 2015, 395 views

CM Storm Alcor

Muis die het vergeleken met de competitie erg goed doet op alle fronten. Zelfs één met een meerwaarde van 20eu kan het niet opnemen tegen de Alcor! Prachtige budget muis voor je FPS games!

Pluspunten

• Hoge prijs/kwaliteit verhouding
  • LED-kleur voor DPI setting
  • Firmware-profielen kant en klaar als download
  • Perfecte budget muis voor CS:GO
  • Looks: geen overdreven gamers muis (subjectief)
  • Flexibele kabel
  • Mac/PC Plug & Play

Minpunten

• (Te) hoge lift-off distance

Review: Cooler Master CM Storm Alcor

Specificaties
Uitpakken en uiterlijk
Eerste keer aansluiten
Firmware
Vergelijking met de Corsair Raptor M45
Gebruikerservaring

Aangezien er al een zeer uitgebreide review is van deze muis, geschreven door Foritain, zal ik vanuit een andere invalshoek kijken naar deze muis van Cooler Master. Ik zal in mijn review vooral de aandacht vestigen op het gebruik van deze muis in competitieve games als Counter Strike: Global Offensive. Ook zal ik een vergelijking maken met een muis uit een hogere prijsklasse.

Specificaties

Uitpakken & uiterlijk

Bij een muis van +- ¤33 verwacht je niet een al te bijzondere verpakking. Zoals je op de foto's hieronder ziet, bewijst Cooler Master dat het wel mogelijk is! Bij het uitpakken heb je echt het gevoel alsof je een premium muis heb aangeschaft!

Erg knap hoe Cooler Master het voor elkaar krijgt om zoveel punten te verdienen met alleen al het uitpakken. Je krijgt naast de muis zelf de handleiding en wat informatie over garantie. De USB connector is 'gold plated' en komt met een plastic kapje. Het enige wat mij opvalt is de kabel zelf: plastic. Het is natuurlijk niet te verwachten dat je bij een muis in deze prijsklasse een gevlochten kabel hebt, dus dat zal ik niet noteren als minpunt. De kabel zelf is ook erg flexibel. Deze is gemakkelijk in krappe bochten te wenden en zal zeer onwaarschijnlijk uitharden na verloop van tijd.

Erg mooi, zo'n logo onder je muis. Ik heb ze alleen nooit begrepen; je ziet er 9/10 keer niets van! Toch mooi dat CM op het gebied van design zelfs verder gaat dan het directe zicht op de muis.

Omdat ik nog niet beschik over de middelen & kennis om een GIF te maken heb ik hieronder een "360" graden view gezet van de muis.

Prachtige muis om te zien, geen overdreven 'gamer-kleuren' of scherpe hoeken.

Eerste keer aansluiten

Dit onderwerp is zeer kort en krachtig, namelijk dat er helemaal niets nodig was qua software om deze muis werkend te krijgen, zowel op mijn MAC als PC. Gewoon aansluiten op een USB2 of 3 aansluiting en gaan! Niet eens een schermpje met: "Drivers worden nu geïnstalleerd". Gewoon Plug & Play!

Firmware

Ik ben gelijk gaan zoeken op de website van cooler master naar stukjes software of firmware om de muis wat passender te maken aan mijn voorkeur van games. Zelf heb ik al honderden uren op Counter Strike: Global Offensive en ik speel veel competitief. Een muis moet daarbij kunnen passen.

Cooler Master verdeelt de firmware in de volgende categoriën:
  • MMO Gamer
  • MMO Gamer 8ms
  • FPS Gamer
  • FPS Gamer 8ms
Deze versies zijn uitgebracht rond hetzelfde tijdstip en verschillen dan ook op twee manieren: Bij de MMO versie zijn de DPI instellingen 400/800/2000/4000, terwijl ze bij de FPS versie 400/800/1600/2000 zijn. De hogere DPI bij de MMO kant is te verklaren door het feit dat MMO gamers over een flink groot oppervlak snel commando's moeten geven aan hun troepen, terwijl het grootste DPI moment bij een FPS gamer een 180 graden draai is om snel achter je te kijken.

De 8ms heeft betrekking op de polling rate. De 8ms staat voor een polling rate van 125Hz, terwijl de standaard versie 1ms heeft (1000Hz). Dit belast de CPU meer, maar is bij FPS games heel belangrijk, omdat elke kleine beweging geregistreerd moet worden door de muis, zo snel mogelijk.

Dus met de standaard versie stuurt de muis 1000x per seconde signalen door naar de computer.

Installeren verliep heel snel, na 2 seconden was het klaar.

Vergelijking met de Corsair Raptor M45

Als we puur de specificaties naast elkaar leggen, zijn de grootste verschillen met de alcor onder andere het gewicht. Je kan bij de raptor m.b.v. gewichtjes de muis zwaarder maken zoals jij het wilt. Daarnaast heeft de M45 een andere sensor: de PixArt 5000DPI sensor in tegenstelling tot de Avago 3090 die hier gebruikt wordt. Verder is de kabel van de M45 gevlochten. Dit zorgt voor een iets meer premium uiterlijk look & feel.

Het logo op de Alcor kan meerdere kleuren weergeven, terwijl het logo op de M45 alleen rood kan zijn.

Gebruikerservaring (subjectief!!)

Na het installeren van de FPS firmware met een polling rate van 1000Hz, ben ik eens een paar potjes Counter Strike gaan doen. Ik ga vooral subjectief in op het verschil met mijn huidige muis: de Corsair Raptor M45. Vooral omdat verliezen/winnen van spelletjes niet echt objectieve resultaten zijn.
Wat mij gelijk opvalt is dat deze muis erg licht is. Stukken lichter dan mijn M45. De Alcor is met 89g een lichte muis vergeleken met de 150g van de M45.

Het maken van een "flickshot", oftewel het snel plaatsen van de cursor op een vijand die niet direct in het vizier staat, gaat zeer vlot!
Kortom: het snel bewegen van de muis is erg makkelijk en voelt aangenaam.

Toch is er een minpunt: de sensor is erg gevoelig. Mijn raptor M45 kan ik na het draaien van mijn beeld optillen en verplaatsen naar de andere kant van mijn muismat, zonder dat de sensor die beweging oppikt. De raptor doet dit echter wel. Op 1cm hoogte vanaf de muismat zal deze muis je bewegingen nog registreren. Dit vind ik toch erg frustrerend, omdat ik best vaak flinke bewegingen maak, waarbij mijn muismat ophoudt!

Mijn DPI staat op 800, een relatief lage setting, voor toch hoge precisie. Dan zal je met een medium muismat toch de muis af en toe moeten optillen en verplaatsen. Deze beweging wordt erg onnatuurlijk, omdat ik de muis best hoog moet optillen, om die registratie te voorkomen.

Dit is echter het enige minpunt aan het gebruik van deze muis, verder is de sensor die gebruikt wordt zeer precies!
Het scrolwiel is verder prima, maar niet bijzonder. Deze voelt erg standaard aan.

Vergeleken met een muis uit een hogere prijsklasse, ongeveer 20eu meer, krijgt de CM Storm Alcor het voor elkaar om op bijna alle fronten te winnen. Dit is erg knap van een budget muis met een hoog uitpak-feeling gehalte. Knap wat Cooler Master je geeft voor je geld.

Ben je op zoek naar een goedkope muis voor je CS:GO? Mijn goedkeuring heeft ie!!!

Heb jij ook een CM Storm Alcor?

Prima review! geweldige kwaliteit van de foto's (en een leuke kat :D) Beetje kort wat woorden betreft maar de foto's doen het meeste werk. En de gebruikerservaring (natuurlijk subjectief) is fijn geschreven :)
Bedankt voor de reactie!!

Ik zou graag wat extra willen toevoegen, maar foritain heeft in zijn review bijna alles al verteld! Ik wilde puur even wat subjectiefs toevoegen. Fijn om te zien dat dat in ieder geval gelukt is :D
En ja, ik ben heel trots op mijn kat :)

Enig idee wat ik zou kunnen toevoegen? Of toch uitgebreider ingaan op bepaalde (subjectieve) onderdelen?

Thanks!!
Een vergelijking met je vorige muis/andere muizen die je (toevallig) hebt. En misschien wat verder in gaan op de software die erbij komt. Alhoewel de muis natuurlijk het belangrijkste is :) Verder niet veel op aan te merken. Heb zelf ook een review van een muis (Trust Evo) en die is ook niet gek lang :D
Ik heb sinds kort ook de CM storm alcor muis. Alleen is bij mij de knop < vooruit browsen en > voor terugbrowsen, andersom dus. Verder heeft de knop > een iets minder stevig klikgevoel dan de <. Heeft iemand dit ook?
Toch denk ik dat de omgekeerde vooruit/terug knoppen zo beter zijn, gezien mijn duim sneller de neiging heeft dichter bij de > te komen en ik denk meer de terugknop te gebruiken dan de vooruitknop.