Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Sonos Play:1 Wit Review

hans.geurtsen 13 november 2015, laatste update op 7 december 2016, 533 views

Sonos Play:1 Wit

Sonos, de Apple onder de audio leveranciers. Een mooi product in een mooie verpakking met een sublieme afwerking en goed geluid. Maar net als bij Apple, bepaalt Sonos wat goed is voor jou.

Pluspunten

• Prachtige bouwkaliteit
  • Uitstekend geluid

Minpunten

• Connectiviteit: geen bluetooth

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Sonos wordt wel de Apple onder de audio leveranciers genoemd. En bij het uitpakken van het product, wordt dat ook waar gemaakt. Een mooie verpakking, een prachtig weggewerkte aansluiting voor de stroom, een mooie, degelijke luidspreker. Het klopt allemaal. Om een Sonos luidspreker te gebruiken, heb je vervolgens een app nodig. Die helpt je bij het configureren van je luidspreker en op zich is er tot dat moment helemaal niets aan de hand. De vergelijking met Apple blijft opgaan: de luidspreker is zonder enige probleem aangesloten op mijn draadloos netwerk.

Maar dan… ik wil met een Sonos, of iedere andere zogenaamde multiroom luidspreker, twee dingen doen: internet radio (en dan bij voorkeur via TuneIn omdat ik daar al mijn voorkeurszenders al in heb staan) en Spotify luisteren. Om te testen hoe de Play:1 klinkt, begon ik met de laatste. En daarmee begonnen ook de problemen. Bij het benaderen van mijn playlists, kreeg ik de foutmelding “Kan niet bladeren door muziek”. Ook bij het openen van nummers “met ster” (je Spotify favorieten), kreeg ik dezelfde melding… De Sonos app ook maar eens op mijn tablet geïnstalleerd; zelfde probleem. Onder het motto ‘misschien werkt het op een iPad beter’, de iPad van mijn vrouw maar eens geprobeerd. En hé, nu krijg ik wel een deel van mijn playlists te zien. Een deel, want bij een aantal blijft ‘Loading…’ staan. Ondertussen zie ik hetzelfde op mijn eigen Android tablet en telefoon. Blijkbaar duurt het even voordat je je playlists kunt zien? Maar op geen van de devices kan ik mijn favorieten zien. En ik ben niet de enige: Googlen op “sonos unable to browse music spotify”, geeft tienduizenden hits.

Ondertussen begint me iets anders te storen: waarom moet ik eigenlijk via de Sonos app naar mijn Spotify muziek? Ik vind de Spotify app véél fijner dan de Sonos app… En ik heb al mijn muziek gewoon onder ‘Nummers’ in ‘Jouw muziek’ staan, maar dat zie ik in de Sonos app al helemaal niet terug. Voor mijn verjaardag heb ik nog een andere leuke gadget gehad: de Gramofon. Een prachtig klein kubusje dat aan mijn ‘ouderwetse’ stereo installatie is gekoppeld en waarmee ik oa. Spotify muziek naar mijn stereo installatie kan streamen. Dat apparaatje maakt gebruik van Spotify Connect. Spotify Connect is een feature van een groeiend aantal leveranciers van audio apparatuur waarbij de apparatuur zelf de muziek van Spotify haalt en je Spotify zelf op een mobiel apparaat als afstandsbediening gebruikt. Het werkt fantastisch! Waarom ondersteunt Sonos dat niet?

En dan komt de volgende overeenkomst met Apple aan het licht: jij als consument bepaald niet wat handig is en wat jij wilt, nee, dat doet Sonos wel voor jou. En Sonos vindt dat je alles via hun app moet doen, want dat vinden zij handig… voor jou… Waar grote en zeer gerenommeerde merken als Marantz, Denon, Onkyo, NAD, Bose, JBL en mainstream merken als Philips, Denon, Samsung, LG, Panasonic, Sony en Yamaha Spotify Connect ondersteunen, steekt Sonos gewoon een middelvinger op naar jou als consument. “You are correct, we do not support Spotify Connect and do not have an ETA for this feature.” is simpelweg het antwoord van een support medewerker via Twitter (de support van Sonos via Twitter is goed en snel!). Alles moet via de Sonos app. Ik vind dat buitengewoon raar. Als ik een printer koop, ga ik toch ook niet naar de printer app om een document vanuit Word te printen…? En zelfs Apple fans zijn gewend aan AirPlay: streamen vanuit vele applicaties. En de Chromecast van Google: je streamt toch gewoon vanuit YouTube of Netflix of wat dan ook?

Gisteren had ik het nog met een Sonos fan over mijn ervaringen. Hij begon Sonos te verdedigen: er zou wel een kwaliteitsreden zijn voor de houding van Sonos. Nou, muziek komt bij Spotify vandaan, of je het nu via de Sonos app of de Spotify app ophaalt, het is de Spotify server die de kwaliteit bepaald. En na enig zoekwerk, vonden we een interessant artikel: onder de kop Sonos heeft frictie met Spotify, bevestigt de CEO van Sonos dat ze Spotify Connect nooit zullen ondersteunen. Ze willen zicht niet ‘onderwerpen’ aan partijen als Spotify… Gezien deze houding is het zelfs mogelijk dat Spotify haar API gaat sluiten voor Sonos en je op je dure Sonos apparaten helemaal geen Spotify muziek meer kunt spelen… Je zult maar voor duizenden euro’s geïnvesteerd hebben in dit eigenwijze merk… Met deze instelling van Sonos, ben ik er helemaal klaar mee. Weg met Sonos!

-- Edit 7-12-2016 --
Sonos en Spotify hebben de afgelopen maanden een beta test uitgevoerd om Spotify Connect te ondersteunen. Deze functionaliteit is sinds deze week beschikbaar in de Spotify app. Een belangrijk deel van mijn kritiek is dus niet meer van toepassing. Misschien geef ik Sonos ooit nog eens een tweede kans.

Heb jij ook een Sonos Play:1 Wit?

Ik weet niet of dat sinds jouw review is aangepast door Sonos, maar in ieder geval kan je tegenwoordig wel gebruik maken van Spotify Connect.
Tegenwoordig is letterlijk sinds deze week (in ieder geval in de Android Spotify app). Dus ja, dit is sinds mijn review eindelijk aangepast. Ik heb mijn review hier enigszins op aangepast.

[Reactie gewijzigd door hans.geurtsen op 7 december 2016 19:55]

Ik had geen idee vanaf wanneer, want ik heb er pas sinds deze week één. Precies op het goede moment dus :)