Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart Review

-The_Mask- 14 november 2015, laatste update op 2 februari 2016, 3.436 views

Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart

Kwalitatief erg goede voeding en ook de prestaties zijn erg goed. Uiterlijk is ook erg netjes met zwarte kabels en een witte fan. De witte leds in de modulaire connectors zal alleen waarschijnlijk niet iedereen aanstaan. Enige nadeel is de beschikbaarheid van de voeding, die is vrij slecht.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Ripple onderdrukking
  • Uiterlijk

Minpunten

• Beschikbaarheid
  • Leds zijn niet uit te schakelen
  • Geen FDB fan zoals vermeld, maar 2BB fan
  • Op minimale snelheid is de fan nog redelijk hoorbaar

Note: mocht de lay-out er slecht uitzien en zit je op een klein scherm te kijken, ga dan even naar http://tweakers.net/devicedetect/ en klik op "Desktop schermen (16" en groter)", na het lezen van de review kun je weer op automatisch klikken, mocht dat je voorkeur genieten.

Super Flower Leadex Platinum 650W
Vandaag een review van een merk waarvan ik nog niet eerder een review heb geschreven, namelijk Super Flower. Deze review gaat namelijk over de Super Flower Leadex Platinum 650W.

Super Flower was enkele jaren geleden een fabrikant waar bijna nog niemand van had gehoord. Daar kwam verandering in na hun Golden Green serie welke goede prestaties en kwaliteit bood tegen een lage prijs. Met de nieuwste Leadex series wordt de kwaliteit en prestaties nog verder opgeschroefd, waardoor deze serie tot de één van de betere voedingen te koop behoort.

In deze review gaat het over de 650W voeding welke genoeg stroom kan leveren aan een high-end game PC met twee high-end videokaarten zoals twee GTX 980 Ti's of Fury X videokaarten, mits er niet overgeklokt gaat worden.

In de review zullen we kijken hoe deze voeding presteert onder verschillende belastingen en hoe het zit met de kwaliteit van de voeding.

Het testen van de voeding is weer gedaan bij Cooler Master in Eindhoven en de voeding komt van Caseking.de, waarvoor dank. :)

InhoudsopgaveGa naar: Volgende hoofdstukGa naar: Inhoudsopgave

TestmethodeGa naar: Volgende hoofdstukGa naar: Inhoudsopgave
Zoals al in de vorige review te lezen was, is de testmethode veranderd met de eerste maal dat ik bij Cooler Master ben geweest. Deze voeding is dan ook gelijk getest met de Antec VPF 450W.

Aangezien ik de eerste keer niet wist wat ik kon verwachten zijn de testen gedaan dat mede van een Excelsheet welke gemaakt was bij Cooler Master.

Aangezien dit de tweede maal is dat ik bij Cooler Master gebruik kon maken van hun apparatuur wist ik ook wat ik kon verwachten. Ik heb dan ook een nieuwe testmethode bedacht. Een methode welke dichter bij de praktijk ligt doordat er in verhouding meer load op de 12V wordt gezet en minder op de 5V en 3,3V.

Naast de meer realistische waardes zitten er ook twee cross load tests in. Bij zo'n test wordt alle belasting op één of twee rails geplaatst terwijl er op een andere rails (bijna) geen load komt te staan.

Bij de eerste cross load test wordt de 3,3V en 5V tot de totale maximale load belast, waarbij evenveel stroom van beide rails wordt getrokken en waarbij de 12V rail wordt belast met maar 0,15A. Hiermee wordt getest als de voeding om kan gaan met de C6 en C7 powerstates welke je vind in Intel CPU's vanaf de Haswell generatie. Als een voeding deze test doorloopt zonder dat de spanningen buiten de ATX specificaties vallen dan is de voeding compatibel met de C6 en C7 slaapstanden.

De tweede cross load test is de 12V rail tot de maximale opgegeven waarde belasten en de andere rails helemaal niet belasten. Zoiets zou bijvoorbeeld kunnen voorkomen als je de voeding gebruikt als tweede voeding in je PC voor bijvoorbeeld alleen de stroomvoorziening van de videokaarten via de PEG connectors.

MEETAPPARATUUR
Bij Cooler Master in Eindhoven heb ik gebruik gemaakt van de volgende apparatuur:
  • Chroma 6530 AC source
  • Yokogawa WT210 digitale vermogensmeter
  • Chroma 6334 high speed DC load mainframe met vier 63303 modules
  • Chroma 6334 high speed DC load mainframe met 2 63306 modules
  • Chroma 6334 high speed DC load mainframe met 2 63306 modules
  • Custom Cooler Master test board v1.0
  • Fluke 8845A digital precision multimeter
  • Tektronix DPO3034 digitale oscilloscoop
De Chroma 6530 AC Source is er voor het genereren van een stabiele spanning op de gewenste spanning en frequentie. De spanning die uit het stopcontact komt is normaal gesproken niet precies 230V en met de AC source is de spanning volledig te tunen. Instellen op 115V 60Hz is dus ook mogelijk voor het controleren van het behaalde 80PLUS certificaat.

De Yokogawa WT210 is een digitale vermogens meter en is een erg precieze AC meter, perfect geschikt voor het meten van de AC spanning, stroom en vermogen.

De Chroma 6334 high speed DC load mainframe met vier 63303 modules zijn voor het belasten van de 3,3V, 5V, -12V en +5Vsb.

Twee Chroma 6334 high speed DC load mainframes met elk 2 63306 modules, voor het belasten van de 12V.

Een Custom Cooler Master test board v1.0 hierop zitten alle connectors die je ook op de voeding vindt maar dan in female vorm, zodat je eenvoudig de voeding kunt aansluiten, dit test board is dan weer verbonden met de Chroma DC loads.

De Fluke 8845A digital precision multimeter is een erg nauwkeurige multimeter voor het uitlezen van de spanningen van de voeding.

En als laatste een Tektronix DPO3034 digitale oscilloscoop welke ik gebruik voor het uitlezen van de ripple en noise welke de voeding genereert.

Zelf beschik ik dan nog over een DT-2234C+ tachometer voor het meten van de draaisnelheid van de fan.

http://static.tweakers.net/ext/f/mkWQtGYUmqM7YYAlzAXLfnUW/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/ixKRDcImkwo1RoWTjui8L2Hg/full.jpg

VerpakkingGa naar: Volgende hoofdstukGa naar: Inhoudsopgave

VERPAKKING
Een goede verpakking is belangrijk voor een voeding. Sowieso is het natuurlijk handig om wat informatie over de voeding te weten kunnen komen. Maar ook tegen transportschade is een goede verpakking belangrijk, het zou immers zonde zijn dat de voeding bij aankomst al kapot is.

De doos van de voeding is wit van kleur en aan de achterkant is ook een witte voeding te zien, maar deze voeding is gewoon zwart. De witte versie heeft dus schijnbaar dezelfde doos als deze voeding mee gekregen. Op de achterkant staat verder nog wat informatie over vooral de fan en enkele specificaties.

http://static.tweakers.net/ext/f/ZVx4mesfGXSp4vzZ75p58DG0/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/EkDrOcPI1vMrRpSdmyfYEGp2/full.jpg

Op de linker zijkant is te zien dat de verpakking voor meerdere voedingen uit deze serie wordt gebruikt, terwijl de rechterkant nog wat informatie bevat.

De boven- en onderkant is volledig wit met alleen het Super Flower logo. Daar had op zich nog wel wat informatie op gemogen zoals de aansluitingen en stroom per rail. Dit is toch wel iets wat hoort op de verpakking naar mijn idee, maar hier dus mist.

VERPAKKINGSMATERIAAL
In de verpakking zelf vind je natuurlijk de voeding en zoals gezegd is goed verpakkingsmateriaal belangrijk tijdens transport.

De voeding zit netjes in een plastic zakje tegen krassen en vingerafdrukken en daarnaast zit er ook nog een laag schuimrubber om de voeding tegen stoten te beschermen, prima verpakt dus.

ACCESSOIRES
Het minimale wat je verwacht bij een voeding te krijgen is een AC powerkabel, vier schroefjes en een simpele handleiding. Daarnaast zitten er vaak ook nog wel wat tie-wraps bij en bij luxere voedingen soms ook nog wat extra's.

De voeding wordt geleverd met vier duimschroeven voor het bevestigen van de voeding in de behuizing. Een zakje siliconen gel, voor het opnemen van eventuele vocht. In de meegeleverde etui zitten alle kabels, de modulaire kabels en de AC kabel. Ook wordt de voeding geleverd met een handleiding welke zelfs Nederlands bevat, dat wil zeggen Nederlandse woorden. Naar mijn idee is mijn Nederlands niet al te best, maar schijnbaar kan het nog veel minder. :p Maar als we hier overheen zien dan is er weinig mis met de handleiding, er staat namelijk redelijk veel informatie in over de voeding, een prima handleiding.

UiterlijkGa naar: Volgende hoofdstukGa naar: Inhoudsopgave

UITERLIJK VOEDING
Het uiterlijk van de voeding is voor de meeste mensen niet echt belangrijk. Toch zie je nog maar heel weinig grijze voedingen. Verreweg de meeste retail voedingen zijn wel zwart gespoten. Grootste reden hiervoor is dan ook dat het een premium gevoel geeft. Onbewust gaat met zo'n voeding waarschijnlijk toch beter vinden terwijl men de voeding eigenlijk nooit ziet als de behuizing geen venster heeft. Al zie je wel steeds meer high-end behuizingen met venster verschijnen en ook bij andere onderdelen lijkt het uiterlijk steeds belangrijker te worden.

De onderkant van de voeding is naar mijn mening erg mooi vormgegeven en de witte fan maakt het helemaal af. Helaas is dit natuurlijk wel de onderkant en in de meeste moderne behuizingen zie je hier niks van doordat de voeding hier onderin de behuizing is geplaatst met de fan naar onder.

Als we dan de bovenkant bekijken, dan zien we dat die helemaal mat zwart is, strak maar wel wat saai dus.

Op de zijkant welke in de meeste gevallen zichtbaar zal zijn, is het label geplakt met informatie over o.a. de verschillende rails, input spanning en het 80PLUS certificaat.

Op de andere zijkant is het Super Flower logo te vinden, dit logo staat overigens onderste boven, heb je dus een behuizing waarbij de fan niet naar onder gericht kan worden doordat er geen intake is dan staat het logo dus goed om.

Op de voorkant bevinden zich de modulaire connectors, welke bijna allemaal uitwisselbaar zijn, met uitzondering van de moederbord connector. Naast de connector is ook nog een switch aanwezig, deze switch maakt het mogelijk te wisselen tussen semi-passief en altijd actief. Auto betekend dat de fan altijd draait en eco betekend dat de fan niet draait bij een lage interne temperatuur. Niet de meest logische omschrijving naar mijn idee. Betere omschrijving zou waarschijnlijk zijn om er boven semi-passive neer te zetten en dan onder de switch een 0 en 1 of on en off.

De achterkant bestaat uit de bekende honinggraadstructuur en zou de airflow niet echt mogen blokkeren, ziet er meer dan open genoeg uit.

En om het af te maken nog een foto met schuinaanzicht.

KABELS EN CONNECTORS
Zelf ben ik van mening dat voedingen zoals deze wel allemaal zwarte draden mogen hebben. De meerprijs hiervan lijkt mij vrij klein, maar het staat wel veel netter. Een behuizing met een venster en uiterlijk wordt immers als maar populairder bij computer onderdelen en dan wil je wel minimaal zwarte kabels, anders ziet het er niet echt heel mooi uit. Wat je ook van een 650W voeding mag verwachten zijn vier PEG stroomconnectors zodat twee leuke videokaart van stroom kan voorzien. Deze voeding heeft gelukkig ook vier 6+2 pins PEG connectors zoals je hieronder kunt zien.

Zoals je onder het kopje accessoire al kon lezen zitten alle kabels netjes in een etui gestopt.

In totaal zitten er 7 modulaire kabels en één AC kabel in de etui.

Op het moment dat je een modulaire kabel is ingeplugd begint achter de connector een wit ledje te branden. Doordat de connectors zelf doorzichtig zijn begint de connector zelf ook licht uit te schijnen. Mensen welke hier niet op zitten te wachten hebben pech, de ledjes zijn namelijk niet uit te schakelen.

Ander opvallend iets aan de kabels zijn de rode PEG connectors en blauwe CPU connector, die hadden wat mij betreft ook gewoon zwart mogen zijn.

Kabels en connectors
Kabelsoort
Kabellengte
Draaddikte
12V rail
Vaste kabels
n.v.t.
Modulaire kabels
20+4 pins ATX56 cm16 + 22 AWGn.v.t.
4+4 pins EPS68 cm16, 18, 20 en 22 AWGn.v.t.
6+2 pins PEG + 6+2 pins PEG58 + 12 cm18 + 20 AWGn.v.t.
6+2 pins PEG + 6+2 pins PEG58 + 12 cm18 + 20 AWGn.v.t.
Molex + molex + molex + floppy48 + 12 + 12 + 12 cm18 + 18 + 18 + 18 + 20 AWGn.v.t.
SATA + SATA + Molex + Molex48 + 12 + 12 + 12 cm18 + 18 + 18 + 18 AWGn.v.t.
SATA + SATA + SATA + SATA54 + 12 + 12 + 12 cm18 + 18 + 18 + 18 AWGn.v.t.
SATA + SATA + SATA + SATA54 + 12 + 12 + 12 cm18 + 18 + 18 + 18 AWGn.v.t.

Als we alle kabels dan één van dichtbij bekijken zien we een paar vreemde dingen, maar laten we eerst met de belangrijkste kabel beginnen. De 20+4 pins ATX bestaat uit 16 en 22 AWG draden, 16 AWG is het dikste wat je ziet bij een voeding normaal gesproken en alle draden waar stroom doorheen loopt zijn bij deze voeding 16 AWG in de 20+4 pins ATX kabel. De 22 AWG draden zijn voor draden waar heel weinig stroom door zal lopen, zoals power-on, power good en sense draden.

Dan de 4+4 pins EPS kabel, dit is een kabel met vier verschillende draaddiktes, zo vind je hier 16, 18, 20 en 22 AWG draden. Wat Super Flower hier waarschijnlijk heeft gedaan is dat ze drie 12V en drie ground 16 AWG draden in het begin van de kabel hebben en dat één 12V en één ground 16 AWG wordt gesplit in een 18 en 20 AWG 12V draad en een 18 en 20 AWG ground draad. De draden zijn namelijk niet aan beide kanten van de kabel gelijk en de kabel helemaal kapot snijden voor het controleren leek mij nogal overdreven. Overigens zitten er dan ook nog twee 22 AWG draden in de kabel, waarschijnlijk geven die de actuele spanning door aan de voeding, gemeten vanaf de connector op het moederbord. Al met al is dit dus niet de meest elegante en ideale oplossing.

Beide PEG connector kabels zijn ook niet echt ideaal qua kabeldikte. Het eerste stuk is namelijk 18 AWG terwijl het laatste stuk 20 AWG is. Liever had ik gezien dat het eerste stuk 16 AWG was geweest en het laatste stuk 18 AWG, de stroom per draad is vaak bij deze kabel het hoogst, waardoor je juist hier de dikste draden wil hebben.

Over de molex en SATA kabels heb ik niks op aan te merken, met 18 AWG zijn de draden dik genoeg, ook de lengte van de kabels is prima en hetzelfde geld ook voor de hoeveelheid connectors. Met 5 molex connectors, 10 SATA connectors en een floppy connector hebben de meeste mensen meer dan genoeg mogelijkheden.

SpecificatiesGa naar: Volgende hoofdstukGa naar: Inhoudsopgave

ALGEMENE SPECIFICATIES
Hieronder staan de algemene specificaties, opgegeven door de fabrikant. Specifiek dat er bij gezet, aangezien het nogal eens voorkomt dat de specificaties welke de fabrikant opgeeft niet helemaal juist zijn, bewust of onbewust.
Algemene specificaties
Over Power Protection
Short Circuit Protection
Over Temp Protection
Koeling
135 mm dual ball bearing fan (Globe Fan RL4Z B1352512M, 12V 0,28A)
Afmetingen
150 mm (W) x 86 mm (H) x 165 mm (D)
Formfactor
ATX V2.32*
Garantie
5 jaar

Wat opvalt aan deze specificaties is dat vermeld wordt dat de ATX specificatie 2.32 zou zijn, terwijl de voeding zover ik kan zien gewoon aan 2.4 voldoet. 2.32 zou ook betekenen dat die niet Haswell compatibel zou zijn en het design en de testen die ik heb gedaan laten duidelijk een ander beeld zien. Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier dus gewoon over een achterlopende specificatielijst en is het gewoon een ATX 2.4 voeding.

Ander iets wat opvalt is dat de verpakking het had over een Fluid Dynamic Bearing (FDB) fan, terwijl op het type nummer op de fan wijst naar een dual ball bearing fan.

Eén van de sterke punten van deze voeding is het rendement. De voeding voldoet namelijk aan de 80PLUS Platinum standaard wat betekend dat die een rendement heeft van minimaal 90% bij 20% belasting, 92% bij 50% belasting en 89% bij 100% belasting bij een spanning van 115V. Op 230V zal het rendement vaak nog iets hoger zijn, maar de voeding is niet gecertificeerd voor 80PLUS 230V EU.

80PLUS

100% belasting
89%
80PLUS 230V bedoeld voor voedingen welke alleen 230V accepteren

RAIL VERDELING
Hetgeen waar je o.a. op moet letten bij het kopen van een voeding is het totale vermogen op de 12V. Een voeding welke in verhouding weinig vermogen op de 12V kan leveren is of van slechte kwaliteit of het is een heel oud model. Welke van de twee het ook moge zijn, in zo'n geval is het sowieso beter om hem niet te nemen. Moderne PC's trekken namelijk verreweg het meeste vermogen van de 12V. Als een voeding dan daar weinig op kan leveren kun je er niet zoveel mee. Voorbeeld: heb je een 600W voeding welke maar 300W op de 12V kan leveren, kun je hem waarschijnlijk maar als 350W voeding gebruiken. Een normale PC zal namelijk maar iets van 50W van de 3,3V en 5V trekken en de rest van de 12V. Aangezien er dus maar 300W op de 12V beschikbaar is en de voeding dus maar 50W van de 3,3V en 12V zal halen kun je maar rond de 350W totaal gebruiken. Een goede leidraad om aan te houden is minimaal 90% van het totale vermogen wat beschikbaar moet zijn op de 12V. Beter nog is dat het totale vermogen op de 12V niet meer dan 50W lager is als het totale vermogen van de voeding.

Rail verdeling
649,2W
6W
12,5W
650W

Met 649,2W op de 12V kan deze voeding al zijn vermogen op de 12V leveren, dit is helemaal prima dus. 100W welke de voeding op de 3,3V en 5V kan leveren zou ook meer dan voldoende moeten zijn voor elke normale (game) PC. Alleen dat de 12V single rail is, is misschien niet heel ideaal doordat het toch 54,1A is. Heb je een kortsluiting ergens zitten op de 12V en is de kortsluitstroom lager dan deze waarde (en zelfs iets hoger) dan ziet de voeding het niet als een kortsluiting en blijft de voeding aan. Op zo'n moment kan het goed misgaan en dat wil je niet. Nu is het bij een 650W voeding nog niet direct een groot nadeel, maar bij voedingen van 1000W of meer is het toch heel wat veiliger om meer dan één 12V rail te hebben.

BEVEILIGINGEN
Zoals je hierboven bij de specificaties al kon zien zou de voeding over de volgende specificaties moeten beschikken: OCP, OVP, UVP, OPP, SCP en OTP.

OCP, Over Current Protection moet er voor zorgen dat je niet te veel stroom van één rail kunt trekken. Een grote stroom op één rail kan bijvoorbeeld komen door kortsluiting maar ook bijvoorbeeld door heel veel hardeschijven welke vaak ook wel wat van de 5V nemen. De OCP moet er dan voor zorgen dat de voeding uitschakelt als je te veel stroom van één rail wil trekken, zodat de voeding niet beschadigd kan worden door overbelasting.

OVP, Over Voltage Protection moet er voor zorgen dat bij een defect in de voeding waarbij de uitgangsspanning veel te hoog wordt de PC wordt beveiligt tegen de voeding. De OVP moet er dan voor zorgen dat de voeding uitschakelt.

UVP, Under Voltage Protection is vergelijkbaar met de OVP, maar in dit geval gaat het erom dat de spanning niet te laag wordt.

OPP, Over Power Protection is de bescherming tegen totale overbelasting van de voeding. Bij een goede voeding mag je verwachten dat die ingrijpt rond de 120% belasting. Bij 500W voeding is dat dus als je 600W uit de voeding trekt. Zo kan de voeding piekjes die net boven de maximale waarde van de voeding zitten prima opvangen, zonder dat de voeding uitschakelt. Dit betekent echter wel dat de voeding ook die 120% belasting zonder problemen moet kunnen leveren. Je wil natuurlijk niet dat de voeding ontploft voordat de OPP ingrijpt.

SCP, Short Circuit Protection of te wel de kortsluitbeveiliging. Bij kortsluiting op één of meerdere rails wil je natuurlijk niet dat de voeding aanblijft dit kan het onderdeel dat de kortsluiting veroorzaakt immers alleen maar meer stuk maken en ook kan dit voor brand zorgen. Overigens doet de OCP en UVP vaak een vergelijkbaar iets, bij kortsluiting is de stroom immers heel groot en zakt de spanning vaak in doordat er zoveel stroom geleverd moet worden. Deze beveiligingen hebben dan ook een vergelijkbare functie.

OTP, Over Temp Protection moet er voor zorgen dat de voeding uitschakelt als deze te warm wordt. Bijvoorbeeld door het falen van een fan of door heel veel stof. Een voeding welke te warm wordt gaat veel sneller stuk en warmte kan ook voor veel slechtere performance zorgen. Een goedwerkende OTP is daarom ook belangrijk.

InternGa naar: Volgende hoofdstukGa naar: Inhoudsopgave

DE FAN
De fan van de voeding is een belangrijk onderdeel. Zo moet de fan genoeg airflow bieden om de voeding koel te houden. Als de voeding namelijk te warm wordt kan dit negatieve gevolgen hebben op de prestatie van de voeding. En als er een onderdeel echt veel te warm wordt kan die zelfs stuk gaan, waarbij het mogelijk is dat er schade aan de PC ontstaat. Naast genoeg airflow is de kwaliteit van het lager ook belangrijk, dit bepaald namelijk hoe lang de fan mee gaat. Een echt goed lager kan tientallen jaren mee, terwijl een slecht lager al na een paar jaar versleten kan zijn. Naast dat is er natuurlijk ook het verschil in geluid. Lagers zelf maken geluid, maar ook de fan en het rooster kunnen door luchtstromen geluid maken.

De fan in deze voeding is een Globe Fan RL4Z B1352512M, dit is een dual ball bearing fan. Dual ball bearing vrij lange levensduur, maar heeft één groot nadeel en dat is dat je het lager vaak kunt horen. Dat is bij deze fan geen uitzondering, als de fan draait op de langzaamste snelheid van 610 RPM dan is de fan toch hoorbaar. Voor mensen welke een onhoorbare voeding zoeken valt deze dus af, wil je gewoon een hele stille voeding dan voldoet deze echter wel. Had de fan van het FDB (Fluid Dynamic Bearing) type geweest, zoals de verpakking ons beloofde, was de verwachte levensduur nog beter geweest en was het geluid van het lager waarschijnlijk afwezig geweest.

TOTAALBEELD INTERN
Als eerste een plaatje van hoe de voeding er van binnen uitziet. Bij het openen van de voeding verlies je overigens de garantie, je hebt er vaak niks aan en open de voeding ook zeker niet terwijl de stekker nog in het stopcontact zit!

Eerste wat opvalt is de erg net uitziende lay-out van de voeding, zo lopen niet overal draden en is het PCB met de modulaire connectors aan het hoofd PCB vast gesoldeerd. Als je goed kijkt zie je linksonder één zwart draadje lopen, die is voor de OTP sensor. Andere dat opvalt is dat er maar één grote heatsink in de voeding zit en voor de rest alleen maar kleine, dit kan doordat de voeding zo'n hoog rendement heeft dat er maar weinig energie verloren gaat in warmte.

Het platform is gebaseerd op een met LCC resonant half bridge converter design aan de primaire kant en synchrone rectificatie met DC-DC converters aan de secondaire kant.

EMI FILTER
De voeding begint altijd met een EMI filter. Dit is een belangrijk filter, het filtert namelijk storing die van buitenaf de voeding in wil komen weg. Maar het werkt ook andersom, eventuele storing die de voeding afgeeft wordt ook weggefilterd door het EMI filter. Bij goedkope voedingen wil hier nogal eens op bespaart worden, door het weglaten van enkele componenten. Een enkele keer, bij de meest grote wanproducten, wordt het EMI filter helemaal weggelaten, i.p.v. dat er een aantal componenten missen. Zoals je wel kan bedenken is dat erg onverstandig, aangezien het van allerhande storing kan veroorzaken.

In veel gevallen begint het EMI filter bij de AC plug, maar niet bij deze voeding. EMI filter begint bij deze voeding gewoon op het hoofd PCB. Daar begint het met een glaszekering welke in geel krimpkous is gehuld, daarna komt een gele x-condensator, waarna zich een bruine MOV bevindt. Vanaf daar gaat het verder door naar een smoorspoel, twee blauwe Y-condensators, nog een smoorspoel en nog een X-condensator. Helemaal links op het PCB zijn dan ook nog twee Y-condensators te zien, een prima EMI filter dus.

APFC CIRCUIT
In het APFC wordt de wisselstroom omgezet in een gelijkstroom, ook wordt er voor gezorgd dat de stroom en spanning zoveel mogelijk in fase lopen. Het omzetten gebeurt met een zo hoog mogelijk rendement.

De bruggelijkrichter is van een onbekend type, de opdruk zit waarschijnlijk aan de andere kant, waardoor het dus niet zichtbaar is.

De hold-up condensator is een kwaliteitselco van Nippon Chemi-con van de KMR serie en heeft een capaciteit van 680uF en een maximale spanning van 400V. Links van deze condensator zit de NTC thermistor, deze beperkt de aanloopstroom. Voor deze thermistor zie je nog net iets wits dat is de relais wat er voor zorgt dat de NTC thermistor buiten het circuit wordt gezet als de voeding éénmaal gestart is. Gebeurt dit niet dan verbruikt de NTC thermistor altijd een beetje stroom en zal het rendement van de voeding dus lager liggen.

Naast de bruggelijkrichter zitten er aan de primaire heat sink nog drie componenten bevestigd, de eerste is een CREE C3D06060 schottky boost diode, daarnaast zitten twee Infineon IPI50R199CP power transistors.

Aan de andere kant van het PCB aan twee kleine heat sinks zitten dan nog twee Infineon IPI50R199CP power transistors bevestigd.

SECONDAIRE ZIJDE
Aan de secondaire zijde wordt de gelijkspanning naar de juiste waarde gebracht, geschikt voor de PC en wordt de spanning verder gefilterd om zo'n mooi mogelijke spanning af te geven. Alle beveiligingen met uitzondering van de OPP bevinden zich ook aan de secondaire kant van de voeding.

De primaire en secondaire kant van de voeding zitten elektrisch niet aan elkaar verbonden. De stroom gaat namelijk via bovenstaande transformator via de primaire naar de secondaire kant van de voeding, een zogenoemde galvanische scheiding.

Van de hoofdtransformator gaat de stroom naar de 12V mosfets, dit zijn maar liefst zes Infineon IPP041N04N mosfets elk goed voor 80 ampère, waardoor je een totaal hebt van 480 ampère (of 5760 watt) voor de 12V alleen. Zoals je kunt zien heerlijk overkill voor een 650W voeding welke maar tot 54,1 ampère op de 12V gaat. Zulke overdreven onderdelen zijn overigens normaal in high-end voeding. Zo is namelijk een hoog rendement en lange levensduur gegarandeerd. Slijtage van componenten welke maar voor iets meer dan 10% maximaal belast worden valt immers in het niet.

De hierboven benoemde 12V mosfets zitten bevestigd aan twee relatief kleine heatsinks. Tussen beide heat sinks zitten de condensators welke zorgen voor de ripple onderdrukking op 12V. Dit zijn kwaliteitselco's van Nippon Chemicon en zijn van de KZE serie.

Vanuit de 12V worden de 3,3V en 5V gecreëerd via zogenaamde DC converters. De DC converters zitten achter de de kleine heat sinks verstopt welke op het PCB zitten. Het zijn totaal acht Infineon IPD060N03L mosfets. Vier voor de 3,3V en vier voor de 5V, één mosfet heeft een maximale stroom van 50A, totaal dus 200A voor de 3,3V en 200A voor de 5V, precies 10 keer zoveel dan de maximale 20A welke de voeding kan leveren op de 3,3V en 5V.

Naast de 3,3V, 5V en 12V is er nog een relatief belangrijke spanning welke de voeding genereert en dat is de 5V standby. Dit circuit is in principe altijd actief zolang er stroom op de voeding staat. Als er dan ook nog een moederbord op de voeding is aangesloten houdt het 5Vsb circuit ook een stuk van het moederbord onder stroom. Dit is nodig voor het starten van de PC via de knop, maar ook via een muis, toetsenbord of via wake-on-lan. Al deze circuits worden, mits het moederbord het ondersteund, onder spanning gehouden door het 5Vsb circuit.

Dit circuit bestaat uit een transformator, welke te zien is op bovenstaande foto in het midden, gehuld in zwarte tape. Een Mospec S10C60C Schottky barrier rectifier, enkele kwaliteitselco's van Nippon Chemi-con en een door Super Flower zelf ontwikkelde controller met typenummer 29604.

http://static.tweakers.net/ext/f/D6DMJAx7VQrHb02CWYxdtAuj/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/TNgHEn4k1YFbOwNgX5fnOYJL/full.jpg

Het laatste circuit is dan waar de fancontroller zich bevindt. Dit PCB'tje bevat dan nog een ON Semiconductor LM324ADG amplifier. Ook loopt hier een kabeltje naar toe van de OTP sensor en ook gaan hier de draden van de switch voor semi-passieve of actieve koeling na toe.

Als je de voeding dan nog van de voorkant bekijkt zonder dat de behuizing er omheen zit zie je dat ook hier nog wat condensators aanwezig zijn voor extra ripple filtering. De elektrolytische condensators zijn weer kwaliteitsproducten van Nippon Chemi-con, net als alle andere elco's, maar ook de polymeers zijn van dat zelfde merk.

PRINTPLAAT
Als laatste kijken we dan ook nog even naar de onderkant van de printplaat voor het bekijken van de soldeerverbindingen.

Het soldeerwerk valt mij eigenlijk een beetje tegen, dat kan wel een stuk netter. Zit ook veel hand soldeerwerk bij, waarbij soms ook te veel soldeertin is gebruikt.

MetingenGa naar: Volgende hoofdstukGa naar: Inhoudsopgave

RUWE DATA
Zoals je in de inleiding al kon lezen zijn de metingen bij Cooler Master in Eindhoven gedaan. Nu kosten zulke metingen erg veel tijd en omdat er nogal wat getest moest worden zat heel uitgebreid testen er niet in. Wel zijn de metingen nu meer realistisch dan de eerste keer door in verhouding meer van de 12V te trekken en minder van de 3,3V en 5V, daarnaast heb ik nu twee cross load tests toegevoegd.

Hieronder vind je de tabellen welke ik van tevoren in Excel heb gemaakt. In de grijs gekleurde vakken staat gewone tekst, de tekst in de gele vakken moeten worden ingevuld worden waarna de tekst in de groene vakken berekend worden aan de hand van de ingevulde data, hetgeen wat je hieronder dus bij "set load" ziet staan.

Bovenstaand plaatje laat de output tabel zien van de voeding, deze gegevens zijn nodig voor het berekenen van de hoeveel belasting welke op de verschillende rails kan worden gezet.

Wat je misschien op valt is de "set load" en "real load", de eerste is de belasting welke ingesteld moet worden volgens de Excel berekening, de tweede is de echte load. Je kunt namelijk wel x aantal ampère instellen, maar de stroom welke je er werkelijk uittrekt verschil toch altijd een klein beetje van de ingestelde waarde.

Bij de eerste cross load test wordt de 3,3V en 5V volledig belast, terwijl de 12V wordt belast met maar 0,15A. Dit simuleert de C6 en C7 slaapstand in de minst ideale situatie. In de praktijk zal de belasting op de 3,3V en 5V normaal gesproken lager uitvallen, maar voor een test ga je natuurlijk altijd uit van de minst ideale situatie.

Bij de tweede cross load test wordt alleen stroom van de 12V getrokken, terwijl de rest van de voeding met rust wordt gelaten. Dit kan in de praktijk voorkomen bij een dual PSU setup, waarbij de tweede voeding wordt gebruikt voor het van stroom voorzien van de videokaarten.

De tabel hieronder laat de maximale afwijking van de spanningen zien wat betreft spanningsregulatie en ripple en noise onderdrukking.
ATX specificatie
SpanningTolerantieBereikMax. ripple top-topwaarde
+3,3V±5%+3.135V tot +3.465V50mV
+5V±5%+4.75V tot +5.25V50mV
+12V±5%+11.40V tot +12.60V120mV
-12V±10%–10.80V tot –13.20V120mV
+5Vsb±5%+4.75V tot +5.25V50mV

SPANNINGSREGULATIE

Voor de duidelijkheid zetten we de bovenstaande meetgegevens van de spanningsregulatie om naar een lijngrafiek. De belangrijkste spanning is de 12V, gevolgd door de 5V en 3,3V, daarna de 5Vsb en de minst belangrijke spanning is de -12V welke nog amper wordt gebruikt.

De 3,3V, 5V, 12V en 5Vsb mogen maximaal 5% afwijken en de -12V maximaal 10% van hun ideale waarde. Daarnaast wil je de spanningsval tussen de verschillende belastingen zo klein mogelijk hebben. Het bovenste getal aan de verticale as is de maximaal toegestane waarde en het onderste getal de laagste toegestane waarde. Het verschil tussen twee dikke grijze horizontale lijnen is 1% en de dunnere grijze lijnen daartussen in staan voor 0,2%.

Als eerste bekijken we de 3,3V, zoals je kunt zien zit het verschil tussen 10% en 100% belasting op net iets meer dan 1%. Een spanningsdrop van ongeveer 1% is gewoon prima te noemen. Ook de twee cross loads tests zijn helemaal prima in orde. Het is bij deze cross loads tests ook duidelijk te zien dat de voeding over individuele spanningsregulatie beschikt.

Van de 3,3V gaan we naar de 5V en ook hier bekijken we eerst het verschil tussen de 10% en 100% belasting. De spanningsval is in dit geval iets minder dan 1%, procentueel dus nog iets beter dan de 3,3V.

Dan de 12V, als we dan het verschil tussen 10% en 100% weer bekijken dan zien we hier een spanningsval van net geen 1,5%, ook weer prima dus. Bij de cross loads blijft de 12V ook goed stabiel.

Pakken we de 5V standby erbij dan zien we een spanningsval van bijna 3,5% niet iets wat je echt goed kan noemen, maar ook minder belangrijk als de vorige spanningen en nog meer dan genoeg binnen de marges.

Als laatste hebben we dan de totaal niet belangrijke -12V, de spanningsregulatie is verrassend goed hierbij.

De spanningsregulatie is bij de drie belangrijkste spanningen goed te noemen, niet het allerbeste mogelijk, maar wel erg goed, de 5Vsb is redelijk en de niet belangrijke -12V is weer uitstekend.

RIPPLE EN NOISE

Ripple en noise is stoorsignaal wat o.a. ontstaat bij het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom. Als je de spanning meet met een multimeter kan het dus wel netjes 12V lijken, als je het bekijkt met een oscilloscoop dan kan het er wel eens veel minder mooi uitzien.

Ripple en noise wil het het liefst zo laag mogelijk houden en sowieso binnen de ATX specificaties behouden. Te hoge ripple en noise kan zorgen voor instabiliteit en daarnaast verkort het ook de levensduur van de voeding en ook van de andere onderdelen. Ripple welke dus ver buiten de ATX specificatie valt kan er voor zorgen dat de levensduur van andere onderdelen met jaren terugloopt, dit is dus het laatste wat je wil.

Ripple en noise metingen
6mV
CL1
CL2
5mV

Bovenstaande tabel laat de ripple en noise zien van de 3,3V, 5V en 12V en de afbeelding eronder is een screenshot van de oscilloscoop tijdens 100% belasting. Zoals je kunt zien is de ripple extreem laag, beter dan dit wordt het niet! Alles 'ver' onder de 10mV tijdens elke belasting. :)

RENDEMENT
Het rendement is het verschil (in procenten) tussen wat de PC uit de voeding trekt (DC genoemd) en de voeding uit het stopcontact (AC). De voeding moet namelijk de 230V 50Hz AC die wij hier hebben, omzetten naar de juiste DC waardes. Dit omzetten gaat nu éénmaal met verlies, wat dan weer moet worden afgevoerd aan warmte door de fan. Theoretisch kun je dus zeggen dat een voeding met een hoger rendement stiller zijn werk kan doen, maar dit is van heel wat meer factoren afhankelijk in de praktijk, zoals bijvoorbeeld de lay-out van de voeding, kwaliteit van de fan en grote van de heat sinks.

Het rendement van de Super Flower Leadex Platinum 650W is prima, de voeding voldoet dan wel niet aan de specificaties van de 80PLUS Platinum 230V EU, maar daarvoor is die ook niet gecertificeerd. De voeding heeft namelijk een 80PLUS Platinum certificaat wat op de standaard 115V is gehaald en hier lijkt de voeding geen probleem mee te hebben, op 230V zit het rendement daar duidelijk boven.

FANSPEED METINGEN
Fanspeed metingen zeggen natuurlijk bij lange na niet alles over het geluid wat een voeding produceert. Zo zijn fans te verkrijgen in verschillende groottes en hoe kleiner hoe stiller die is bij een gelijk aantal toeren. Maar ook al zijn ze even groot dan nog kan een lager geluid maken, de luchtstroom kan het geluid beïnvloeden maar ook coil whine en nog zoveel andere factoren.

Maar een echte geluidsmeting is vrij lastig bij een voeding doordat de load testers alles behalve stil zijn, daar zitten een aantal fans in die écht veel geluid maken. Wil je het goed doen moet je de voeding in een volledig geluidsdichte box plaatsen. Daarom laten we het eerst maar op alleen fanspeed metingen.

Bij een omgevingstemperatuur van iets boven de 20 graden bleef de voeding tot 50% belasting volledig passief gekoeld. Naast dat de fan dus geen enkel geluid maakte was er ook geen hoorbare coil whine aanwezig. Pas boven de 50% belasting ging de fan draaien en dit deed die op net iets meer dan 610RPM, dit is de langzaamste snelheid welke de fan draait en gelijk ook de snelste bij mijn metingen met een lage intake temperatuur van net boven de 20 graden.

Naar mijn idee is dit niet echt ideaal te noemen. Een fan snelheid van minimaal rond de 610 RPM is naar mijn idee redelijk hoog, daarnaast is het lager ook niet echt stil. Op het moment dat de fan dus draait en je hebt een echt hele stille PC en stille kamer dan ga je de voeding kunnen horen. Ook de lange tijd de fan niet draait kan ik moeilijk een voordeel noemen, maakt de voeding alleen maar onnodig warm.

Wat mij betreft had er wel fan in gemogen met een beter lager (bijv. van het beloofde FDB type), een lagere minimale snelheid en de fan had wel eerder mogen beginnen met draaien, dan blijft de voeding koeler en is die stiller.

ConclusieGa naar: ReactiesGa naar: Inhoudsopgave

En dan zijn we aangekomen bij de conclusie. De Super Flower Leadex Platinum 650W is een uitstekende voeding, zo is de kwaliteit uitstekend en ook de prestaties zijn prima, vooral de ripple onderdrukking is extreem goed. Naast de prestaties en de kwaliteit, ziet de voeding er wat mij betreft ook erg mooi uit, enige jammere is dat de ledjes in de modulaire connectors altijd branden als er een kabel is ingestoken. Een switch om de de ledjes uit te schakelen zou niet verkeerd zijn.

Is dan alles perfect aan de voeding? Nee zoals je als goed is al gelezen hebt, is dat niet het geval. Zo werd op de verpakking een FDB fan beloofd, maar blijkt er een dual ball bearing fan in te zitten. Nu hoeft niet niet perse een groot probleem te zijn, beide hebben namelijk een lange levensduur, maar op het moment dat de fan draait is die gewoon hoorbaar en dat is jammer.

Kijken we dan in de pricewatch naar de prijs dan zien we dat dit de aller goedkoopste volledig modulaire 80PLUS Platinum voeding is van meer dan 600W. Nemen we dan ook de semi-modulaire voedingen mee, dan is er één goedkoper, maar dat is maar bij één webshop en lijkt eerder een prijsfout. Nemen we dan modulair helemaal niet mee dan zijn er nog twee ATX voedingen welke goedkoper zijn, maar deze voedingen zijn duidelijk veel mindere voedingen.

De prijs van deze voeding zit rond die van veel andere volledig modulaire 80PLUS Gold voedingen van 650W. De enige conclusie kan dan ook zijn dat de prijs van deze voeding uitstekend is!

Al met al komt dit naar mijn idee op een prachtige 9 uit. Had er een betere fan in gezeten, werd de fancontroller nog iets aangepast en waren de ledjes uit schakelbaar geweest dan had ik helemaal niks op de voeding aan te merken gehad. Maar door de minpuntjes dus een 9.

Heb je aan of opmerkingen over de review of wil je gewoon iets kwijt over de review laat dan hieronder maar een berichtje achter. :)

Wil je meer weten over een bepaalde voeding, advies over een nieuwe of wil je iets anders weten over een bepaalde voeding dan kan dat altijd hier: Voeding advies en informatie topic - Deel 31

Verbeteringen in deze review:
  • Crossload test toevoegen, o.a. voor Haswell certificering.
  • Metingen lager dan 20% belasting.
  • Fanspeed metingen met loadtester, i.p.v. PC
Verbeteringen voor een volgende keer:
  • OCP, OPP, SCP testen
Verbeteringen voor ver in de toekomst:
  • Voeding testen onder een hogere temperatuur.
  • Echte geluidsmetingen in een geluidsdichte box.
  • Transient response, hold-up time en inrush current metingen.

Heb jij ook een Super Flower Leadex Platinum 650W Zwart?

Ik gebruik zelf momenteel de 550w variant van deze voeding: pricewatch: Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart

Super Flower levert toch wel ijzersterke voedingen met deze nieuwe Leadex Platinum series. De Ripple onderdrukking is nagenoeg perfect en ongekend laag voor een dergelijke PC voeding. De prijs van de voeding is ook een erg groot pluspunt gezien de efficiëntie. Ik vind het ook enorm prettig dat de aansluitingen op de voeding 'Universal' zijn in plaats van verschillende plekken voor PCI-E, CPU, SATA/Molex.

Overigens is de fan op mijn 550w model echt fluisterstil, ook wanneer ik met overgeclockte 4690K en overgeclockte 980 GTX zware benchmarks draai in m'n watergekoelde systeem. Hierbij draaien mijn Noctua radiator fans op 33% (500 rpm) en overige casefans ook op 'fluisterstille' stand. Het lager is in ieder geval niet hoorbaar en met m'n oor op 10cm afstand hoor ik alleen een hele lichte airflow vanuit de voeding. Bij een review bij de buren blijkt ook dat de 550w voeding 26 DB maakt onder max load en dat het 850w model duidelijk slechter presteert met 36DB.

Ik hoop dat Super Flower wat meer bekend zal worden onder de consument, ze leveren momenteel erg goede voedingen maar hun naam is toch wat minder bekend onder de high-end voedingen markt.

Maar als ik kritisch kijk zijn er wel wat kleine verbeterpuntjes nog:
(1) Inderdaad zou deze voeding wel een Fluid Dynamic Bearin fan mogen hebben.
(2) De voedingskabels eindigen met een blauwe of rode connector, één kleur is mooier
(3) Het gebruik van andere aansluitingen aan de voedingszijde. Dit is puur uit praktisch opzicht zodat bedrijven als Cablemod ook sleeved cabelsets kunnen aanbieden, zo zullen er geen sleeved cable setjes komen voor de Superflower reeks vanwege de zeer afwijkende kabelconnectors
(4) De garantieperiode. Vijf jaar is natuurlijk best veel, maar concurrentie biedt op dergelijke high-end voedingen toch wel zaak zeven jaar garantie. Gezien de kwaliteit van de voeding moet zeven jaar ook makkelijk 'uit kunnen' voor de fabrikant; deze SF psus zullen niet snel kapot gaan.

Voor mij is het uiterlijk van de voeding, bijv de leds die niet uit kunnen, dan weer geen punt omdat deze onder de PSU shroud van m'n Phanteks Enthoo Luxe behuizing zit. Maar een uitknopje voor de leds is natuurlijk erg eenvoudig te implementeren.. Ook moest ik in de handleiding checken wat nou precies de 'Auto' en 'Eco' fanknop doet; de communicatie op zowel de voeding als in de handleiding kunnen beter. Ik ga even proberen of ik contact kan krijgen met Super Flower omdat ik wel gratis hun Nederlandse handleiding wil herzien.. Taalkundig gezien staan er soms wat rare woorden en zinsconstructies.

Terugkomend op de review: erg mooie review weer, was weer leuk om allemaal te lezen :) Ook mooi om te zien dat je de testmethode wat hebt aangepast nu je wat bekender bent met de meetmethoden en testmogelijkheden. Keep it up, een verdiend +3tje weer :D

Je hebt overigens een foutieve copy paste gedaan bij de specificaties waarin je een tabel laat zien met de input/output/railverdeling; de titel van deze tabel is nu "Antec VPF 450W rail verdeling", dat moet natuurlijk "SF Leadex Platinum 650w rail verdeling" zijn ;) Zie hier een foto voor de typo

[Reactie gewijzigd door stin00 op 16 november 2015 11:24]

Dat is ook wat ik hoor vanaf 10 centimeter afstand, maar bij bijvoorbeeld 30 tot 50 centimeter hoor je die airflow niet meer, maar wel het geluid van het lager zachtjes.
Dat is idd duidelijk minder stil, komt trouwens doordat de fan in die voeding een hogere minimale snelheid en ook een hogere maximale snelheid overigens.

Maar die 26dB zegt mij dan weer niks, kan ik geen voorstelling bij maken.
Die connectors zijn wel na te maken, is ook dat de draden het zelf lastig maken. Zoals je ook in de review kan lezen heeft bijvoorbeeld de 4+4 pins EPS connector aan de zijde van de voeding drie 12V en ground draden en aan de kant van het moederbord zijn het vier van beide. Eén van de draden is dus halverwegen gesplitst in tweeën. Ook niet ideaal dus. Komt waarschijnlijk doordat de voeding geen vier 12V uitgangen heeft in één connector.
Ja ik kreeg het idee dat een vertaalprogramma is gebruikt en het niet is gecontroleerd door één die echt Nederlands kan.
Bedankt :)
Aangepast :9
Ik weet niet waarom, maar je review heeft een bepaalde manier van opmaak waardoor het op een mobiel device niet te lezen is... Meer dan de helft staat buiten beeld. Dat betekent dat je over je scherm blijft vegen, niet heel fijn lezen. Misschien een tip?

Het ziet er wel goed uitgebreid uit trouwens.
Ik zie het, het gaat soms mis bij kleine schermen.

Een work around is bij http://tweakers.net/devicedetect/ kiezen voor grote tablets en netbooks of desktop schermen. Alles wordt dat wel kleiner, zelf heb ik standaard altijd de kleine weergave aangeklikt, vandaar dat ik er zelf geen last van heb.
Oh super! Ik heb 'm op desktop gezet nu is het gewoon. Wel iets kleiner, maar ik heb gezonde ogen ;) Dankje!
Uitstekende review, dit gaat richting JonnyGuru!

Het is een vrij ernstige zaak wanneer een product afwijkt van de specificaties op de doos...
Aan de andere kant, een low-rpm FDB fan erin en het ding is over de gehele range fluisterstil met goede koeling. De temperaturen blijven dan gewoon veel lager, wat extra levensduur oplevert.

Hoe kom je eigenlijk bij Cooler Master Eindhoven terecht?
Richting? :p

Ja jammer idd, naar horen zeggen waren er problemen met de bestelde FDB fans en is daarom gekozen voor deze 2BB fans. De verpakking was toen al gemaakt, dus helaas.

Maar als het goed is komt de volgende revisie wel met FDB fan. Nieuwe revisies worden vaak gedaan bij allerlei producten, bij voedingen is dat niet anders.

Na de productreview: be quiet! Straight Power 10 400W review door -The_Mask- review werd ik gevraagd als ik ook een review van de productreview: Cooler Master B600 ver.2 review door -The_Mask- wou maken. Omdat ik wist dat Cooler Master de apparatuur had staan, gevraagd als ik daar dan gebruik kon maken en dat was geen probleem, dus zo geschiedde. ;)
Ik heb zeker een opmerking op deze review: OMG! :P
Prachtig gedaan.

Ik denk dat ik vor voedingen nog nooit zo'n uitvoerige review heb gezien, met zulke apparatuur om je metingen te staven. Grote klasse.

Net zelf Seasonic 660 Platinum. Maar dit is mooi spul, en je legt goed uit waarom.
Had er zelf ook nog nooit van gehoord.

Je zet ze op de kaart.
Dit is toch inderdaad een van de betere voedingsreviews die ik in lange tijd heb gezien. Ik heb geen problemen met Engels (johnny/kit guru), maar het is toch prettig lezen in het Nederlands en ik weet niet precies wat het hem doet, maar deze review is gewoon uitstekend te volgen. Ik weet niet veel van voedingen, maar je maakt de inner-workings begrijpbaar en tijdens het uitleggen heb je direct ook verschillen tussen de één en het andere component mee uitgelegd zonder daar dieper op in te gaan. Uitstekende mix tussen leesbaarheid en veel detail :) Dat met die FDB...dat is eigenlijk toch wel een behoorlijke fout van Super Flower. Het zijn juist die aspecten (geluidsarm + langere levensduur) waarom je een FDB zou verkiezen boven BB en het is toch een totaal verschillende werking. Niet dat ik de voeding erom zou laten liggen ofzo, maar toch. Die efficientie van deze voeding is dan ook weer goed voor de levensduur (minder hitte), en ik wou dat ze in het 350-550W segment ook genoeg keuze hadden in Platinum/Titanium gecertificeerde voedingen (btw, ik heb er dus blijkbaar altijd overheen gelezen dat het 115V certified of 230V certified kan zijn...of het wordt niet veel benoemd). Veel mensen gebruiken naast een goeie CPU toch 1 goeie videokaart, 1 HDD en 1 SSD ofzo.
Anyway, van mij krijg je ook de +3
Prachtige review!

Maar als ik toch even mag miereneuken: ik observeer een behoorlijke vertekening in je foto's: de rechte lijnen lijken bol te staan. Volgens de EXIF data heb je een Olympus superzoom camera gebruikt. Dit soort camera's zijn inderdaad berucht voor hun tonvormige vertekening.
Het is echter in Photoshop en dergelijke programma's te corrigeren. Dus dat wil ik je graag als overweging meegeven :)
Zoals we inmiddels gewend zijn...een erg nette review. Super hoor! :)

(Heb zelf de 550w variant van deze voeding, erg tevreden mee)
Lijkt erop dat ik weer een extra plekje heb om in de gaten te houden voor PSU reviews. Persoonlijk vind ik het erg prettig dat je wat meer de tijd neemt om bepaalde zaken uit te leggen dan de gemiddelde reviewer. Heeft in mijn hoofd toch weer een paar puzzelstukjes op de juiste plaats doen vallen!