Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Diamond G40C0 Zwart Review

TERW_DAN 7 november 2015, 292 views

Gigabyte Diamond G40C0 Zwart

De Gigabyte Diamond is een leuke powerbank, maar in een markt die vrij verzadigd is moet deze powerbank het van z'n uiterlijk hebben om boven de massa uit te steken, de prijs daarentegen is dermate hoog (uitgaande van de adviesprijs) dat ik me afvraag of dat lukt.

Pluspunten

• Leuke afwerking
  • Behoudt z'n lading goed

Minpunten

• Korte kabel

Naast moederborden, videokaarten en meer van dat soort hardware heeft Gigabyte tegenwoordig ook wat andere zaken in het assortiment, waaronder power banks. Ik kreeg een Gigabyte Diamond G40C0 om eens te testen.

Specificaties

Afmetingen60 x 115 x 12mm
Gewicht120gr
Input5V, 1A
Output5V, 1A
Capaciteit4000mAh
Laadtijd4 – 6 uur

De Diamond is er in 2 uitvoeringen, de G40C0 die ik hier heb, en de G40C1, wat precies dezelfde is, maar dan uitgevoerd in het wit in plaats van het zwart. De Diamond is een powerbank met een afwerking die je niet zo heel veel ziet op apparatuur. De voor- en achterkant van de behuizing is namelijk uitgevoerd met een oneven oppervlak, en zijn de hoeken van het rechthoekige apparaat wat afgevlakt, zodat er eigenlijk een 7-hoekige powerbank ontstaat die een beetje doet denken aan een diamant.

Aan de onderkant van het apparaat zit een USB aansluting, die 5V op 1A kan leveren, het dubbele van wat een standaard USB1.1/2.0 poort levert, en 100mA meer dan een USB3.0 poort standaard doet. Daarnaast zit er een microUSBaansluiting, welke gebruikt wordt om de powerbank weer van stroom te voorzien.
Op een van de hoekjes zit een blauwkleurig knopje waarmee je het energiepeil van de powerbank kunt checken. Door middel van 4 LEDjes kun je zien hoeveel stroom er nog in het apparaat zit.

De Diamond in gebruik

Ik heb de Gigabyte Diamond voornamelijk gebruikt voor het opladen van mijn Microsoft Lumia 532, die beschikt over een accu van slechts 1560mAh, in theorie zou ik die ruim 2 keer moeten kunnen opladen, en dan nog wat stroom overhebben.

In de praktijk komt het erop neer dat ik m'n telefoon van 2 volle ladingen kan voorzien, maar dan is de powerbank ook wel leeg. Wat op zich logisch is, want ook tijdens het opladen van mijn telefoon gebruikt dat ding stroom (zeker als de GPS aanstaat om het toestel te gebruiken voor navigatie)

Volgens de specificaties duurt het tussen de 4 en 6 uur om de powerbank op te laden. Om te testen hoe snel dat de powerbank geladen kan worden heb ik deze eerst leeggemaakt (tot er geen lampjes meer gingen branden) en vervolgens opgeladen.

Het laden via een USB3.0 poort duurt iets langer dan 4 uur (om hem helemaal vol te krijgen). Laden via een trager apparaat, zoals bijvoorbeeld een Apple display die ik op m'n werk heb staan, waar USB2.0 op zit, ben je zo'n 5 uur en een kwartier verder. Laden via USB3.0 is dus aan te raden, maar ook via USB2.0 gaat het nog redelijk vlot.

Ik heb de Diamond een tijdje in gebruik, en waar ik ook benieuwd naar was, is of het apparaat z'n lading ook vast weet te houden over langere tijd. Een powerbank zie ik zelf voornamelijk als een backup, voor als ik m'n telefoon moet opladen, maar geen stopcontact in de buurt heb. Dus die zit in m'n tas, of ligt in m'n auto (m'n oude crappy auto kan geen telefoons laden via de sigarettenaansteker zonder een dooie accu te hebben).
Wat me een beetje verraste was dat zelfs na een week of 6 de powerbank nog 4 ledjes geeft als indicatie, en dat het opladen van mijn telefoon tot 2 keer toe gewoon prima lukt. Ik heb dit niet heel intensief kunnen vergelijken met de andere powerbanks, dus ik heb niet een heel goed referentiepunt hiervoor, maar het maakt deze powerbank in elk geval praktisch in gebruik.

Kabel

Wat betreft de bekabeling is het vrij simpel, er zit 1 USB naar microUSB kabeltje meegeleverd. Door middel van een magneetje worden de twee connectoren bij elkaar gehouden en heb je er een dopje omheenzitten.

Met een lengte van een kleine 10 centimeter is de kabel niet heel groot, maar groot genoeg om een telefoon mee op te laden. De powerbank echter aansluiten op je PC om die op te laden wordt al snel wat lastiger, omdat je lang niet altijd genoeg ruimte hebt om de powerbank op zo'n korte afstand van een USBpoort neer te leggen. Nu heb ik zelf geen gebruik aan microUSBkabels en -laders, maar toch was een iets langer kabeltje wel handig geweest.

Deze Diamond heb ik nog niet in een Nederlandse winkel kunnen vinden, maar de adviesprijs die gegeven wordt is 35 euro. Als ik kijk naar de andere powerbanks in de pricewatch dan valt me op dat je voor dat bedrag best wel wat meer kan krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cube Array A5 10000mAh powerbank/mobiele oplader¤ 39,95¤ 39,95
1Fresh 'n Rebel PowerBank 5200 mAh 2 Port¤ 19,66¤ 19,66
1GP Portable PowerBank GL301 10.400mAh¤ 39,60¤ 39,60
1LogiLink Powerbank 12000mAh Mobiele oplader¤ 29,90¤ 29,90
1Xiaomi Powerbank 5000mAh¤ 23,32¤ 23,32
1Xiaomi Powerbank 10400mAh¤ 27,89¤ 27,89
1Xiaomi Powerbank 16000mAh¤ 40,75¤ 40,75

Er staat momenteel niet zo heel veel in de pricewatch met een vergelijkbare capaciteit. 5000mAh is redelijk gangbaar, daaronder zit je op 3000mAh. De powerbanks van 5000mAh kosten rond de 25 euro, en voor tussen de 30 en 40 euro kun je een powerbank hebben die zo'n 10000 tot 16000mAh aan capaciteit heeft.
Ik hoop daarom dat de adviesprijs nog wat gaat zakken, (zoals je vaak genoeg ziet gebeuren), omdat anders het product zichzelf uit de markt prijst. Een powerbank heeft immers niet zo heel veel functies te bieden, anders dan stroom leveren aan mobiele apparaten, dus er is niet echt iets dat de extra prijs rechtvaardigt.

Tot slot

De powerbank werkt prima, het design is ook weer eens wat anders dan anders. Of je daarvan houdt is natuurlijk een persoonlijk iets, maar lelijk vind ik hem in elk geval niet. Hij is niet te zwaar, het formaat is ook prima, ongeveer net zo groot als m'n telefoon en hij doet wat hij moet doen.
Of dit een populaire powerbank gaat worden of niet hangt denk ik grotendeels van de prijs af. Hoe goed hij ook werkt en hoe leuk dat het apparaatje er ook uitziet, hij biedt niet iets heel bijzonders dat een prijs van 35 euro rechtvaardigt voor het meerendeel van de gebruikers. Vanwege de prijs krijgt het product een voldoende, anders was de waardering een stuk hoger geweest.

Heb jij ook een Gigabyte Diamond G40C0 Zwart?

Ik ben helemaal niet geļnteresseerd in powerbanks, maar om dat het van jou is, toch even gelezen....

En om een goede review nog beter te maken: Ik denk dat je hier gebrek bedoelde:
Nu heb ik zelf geen gebruik aan microUSBkabels en -laders,