iDroid Tango 2 Zwart Review

G.Shumway 3 november 2015, laatste update op 27 juli 2016, 385 views

iDroid Tango 2 Zwart

Een mid-end toestel voor de prijs van een low-end toestel. Significante verbeteringen ten opzichte van z'n voorganger de A5. Zoals: gewicht, schermresolutie (HD Display) en de omgang met het beschikbare geheugen. WÚl een behoorlijke lijst met minpunten. Reageerder Wildfire vat het goed samen: het is het nŔt niet .

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Fraai toestel. Oa een HD display.
  • Vlot ding (Quad Core 1,3GHz / 8GB).
  • Beter dan z'n voorganger, de A5.

Minpunten

• Geen kompas-sensor. Ook al "denkt" het toestel van wel.
  • Slechte camera. Die ook nog eens geen GPS info vastlegt.
  • Niet compatibel met sommige "gewone" apps (zie tekst).
  • Zie hoofdstuk "Minpunten".

Edit 28feb2016. Overal score teruggeschroefd naar 3 sterren. Teveel minpunten - incompatibiliteit reken ik zwaar aan - deden mij dit besluiten.
Edit 27jul2016. Score naar 2 sterren; de hoeveelheid&zwaarte van de minpunten begint flinke ergernis op te leveren.

Inhoudsopgave:
Intro & unboxing.
Vergelijking tussen deze Tango 2 en het vorige model de A5.
Ingebruikname, voorge´nstalleerde apps en "een upgrade naar hogere Android versie?"
Minpunten.
Klussenlijst.
Afbeeldingen.

Intro & unboxing.
Dit toestel kreeg ik kado van iDroid. :) De fabrikant ziet mij blijkbaar als "the iDroid Ambassador on Tweakers.net", omdat ik de eerste review schreef van het vorige model van de Tango. O-)

Helaas ontving ik de zwarte uitvoering (ok ok, je mag een gekregen paard niet in de bek kijken), waardoor de Menu, Home en Return toetsen onderaan niet zo goed zichtbaar zijn (vooral in het donker).
Voor onderstaande afbeelding heb ik 5 zelfgemaakte foto's flink moeten "fotoshoppen", maar ik denk dat ie redelijk gelukt is.

Deze Tango 2 - de opvolger van de Tango A5 - lag al een tijdje op de hoek van mijn buro. Ik heb 'm uiteindelijk pas uitgepakt uit nieuwsgierigheid, omdat mijn Tango A5 al snel na de upgrade naar Lollipop bij updates van apps de melding gaf dat er onvoldoende geheugenruimte was. Gelukkig heb ik daarover bij de "2" alleen maar positiefs te melden, maar daarover verderop meer.

Het eerste wat me bij het uitpakken opviel, was het gewicht. Echt opvallend! De keukenweegschaal moest er aan te pas komen voor de exacte cijfers: 162gr voor de A5 en 119gr voor de "2". Dat is een kwart minder! De iets kleinere accu (2013 versus 2200 mAh) verklaart het verschil niet. Door het lichte gewicht voelt de "2" minder solide aan, maar de praktijk zal hopelijk uitwijzen dat er met de bouw-kwaliteit niets mis is. De "2" is door dit lage gewicht wel erg fijn in het gebruik. Je kan 'm veel langer vasthouden zonder dat je er moe van wordt en 'm overneemt in je andere hand. De rubber-achtige achterkant draagt ook bij aan het gebruikscomfort.

Ook deze iDroid smartphone was keurig verpakt. Compleet met voorgeplakte screen protector (verwijderd omdat ik nu eenmaal het idee heb dat de "aanraak gevoeligheid" daardoor afneemt), back protector, poetsdoekje, koptelefoon en voeding met - nog steeds - een kort USB-kabeltje.

Vergelijking tussen deze Tango 2 en het vorige model de A5.
Bij het lezen van de type-aanduiding "Tango 2" (in noem 'm voor het gemak steeds "2"), dacht ik dat het ging om een 2e versie van de Tango A5, maar het blijkt een totaal ander toestel. Weliswaar is het nog steeds een 1,3GHz Quad Core met 5 inch schermdiagonaal, 1GB RAM, 8GB opslagcapaciteit en dezelfde camera, maar het uiterlijk is totaal anders. Ook heeft de "2" een HD Display.

Mbv deze link duik je in 1 keer in de vergelijkings functie van tweakers van beide Tango toestellen.

En dit is mijn tabelletje met de verschillen in een notendop:
OnderdeelTango A5Tango 2
Resolutie480x854720x1280 (HD Display)
PPI196294
Gewicht162gr119gr
Accu mAh22002013
Micro-usb aansluitingBovenopOnderop
Android versie4.4 KitKat (te upgraden naar 5.0)5.0 Lollipop

Behalve een ander uiterlijk en een HD Display, is de implementatie van Android 5.0 op de "2" veel beter dan op de A5. Zoals eerder gezegd was ik benieuwd naar de omgang met het beschikbare geheugen als ik dezelfde apps zou installeren op deze Tango 2. Kort gezegd: "Geen klagen hoor."
Maar "langer gezegd": mijn Tango A5 gaf al snel na de upgrade naar Lollipop, bij updates van apps, de melding dat er onvoldoende geheugenruimte was. Na het legen van de cache had ik gelukkig weer wat ruimte in de 2GB Interne opslag. Bizar feitje: het Telefoongeheugen (Ó 4GB) blijft ongebruikt.
Deze Tango 2 doet het heel anders; geen aparte Interne opslag meer, maar 1 groot Telefoongeheugen van 8GB, waarvan de Opslagruimte-scherm dit toont: "Telefoongeheugen 8,00GB waarvan beschikbaar 4,55GB" (blijkbaar is er 3,45GB in gebruik voor het OS en voorgeinstalleerde apps). Goh, dßt zou mooi zijn... 4,55GB voor apps (als de standaard schijflocatie de SD-kaart is, vermoed ik). Da's wat anders dan de 2GB bij de A5.
Ik moet hierbij wel vermelden dat oa de Consumentenbond (oa Digitaalgids 2015-05 en Consumentengids 2016-03) 8GB weinig vindt.

En de ingebruikname was ook keurig verzorgd; je wordt netjes geholpen door schermpjes als: netwerk, google account, etc.
Wat mij er overigens niet van weerhield om de sim kaart er verkeerd om in te doen. 8)7
De Wireless-update had geen updates. Versie "Tango_2-Lollipop5.0-R07-2015.08.17" bleek actueel.

Het aantal voorge´nstalleerde apps in de "Apps => Gedownload"-sectie valt mee; de Google apps en iDroidHub niet meegeteld kom ik op 4 stuks (totaal 180MB: DU Speed Booster Ó 10,57MB (an Android optimizer & cleaner master with a FREE built-in antivirus security feature), Facebook Ó 157GB, Tweakker (yep, met 2 k's, het nut van deze app ontgaat me) Ó 872kB en WeCal (een "agenda-assistent") Ó 11,93MB). Al deze apps zijn zelf te verwijderen.
Vreemd genoeg nam na het verwijderen van de Facebook app het beschikbare Telefoongeheugen niet toe met eenzelfde aantal MB's...

Of er een upgrade komt naar hogere Lollipop versies en/of Android 6 Marshmallow, gaf idroid-support het volgende antwoord: "Currently we are sticking with 5.0 on Tango 2 but in future maybe we might get an update. But I would rather prefer we launch new models with those new operating systems."

Minpunten.
Is alles dan positief aan de "2"? "Nou nee, zeker niet!" Zo ondervond ik veel problemen bij het importeren van mijn contacten, vind ik de positie van de volumeknoppen onhandig en nog een paar minpuntjes.

Contacten importeren.
1) De import van mijn VCF bestand (Visit Card File) bleef hangen (zelfs gedurende de nacht). Ook in Safe mode (mbv een long-press op "Uitschakelen") geen succes.
2) Toen ik "vanaf scratch" wilde beginnen, bleken de "factory reset schermen" in het chinees te zijn...
3) Ook synchroniseren via mijn Google account lukte niet, omdat de oude A5 - vreemd genoeg - alleen de laatste entry in het adresboek uploadde. Niet dat het uitmaakte of het nu om 1 of om 100 contacten ging, de Tango 2 zag er nul.
4) In een aparte Contacten app had ik geen trek.
5) Dat het uiteindelijk gelukt is om mijn contacten over te nemen van de A5 naar de "2", is geheel te danken aan MyPhoneExplorer Client.
Volgens idroid-support: "... it must have been a software glitch."

Volumeknoppen positie.
De volumeknoppen bij de "2" zitten verwerkt in de backcover, zie foto. Dit maakt het maken van een printscreen nogal onhandig. Kon je voor een printscreen op de A5 "knijpen" (volumedownknop links en powerknop rechts), bij de "2" is dat veel lastiger (volumedownknop linksachter en powerknop bovenop).
Je merkt ook dat deze positie niet handig is, als de "2" in een hoesje aan je kleding zit, al fietsend met muziek op de oren.

De kompas-sensor.
Er is iets raars aan de hand m.b.t. de kompas-sensor; de Tango 2 "denkt" dat ie er wel een heeft (app Elixir 2 toont de "Magnetic field sensor" als zijnde aanwezig en toont zelfs een verbruik van 0.25 mA), maar de kompas-sensor is toch echt afwezig (app GPS Status & Toolbox toont dat de sensor altijd een nul-waarde teruggeeft, het "0?"-deel in de Magnetisch veld waarde, een werkende magnetometer zou ongeveer 50uT behoren te tonen).

Incompatibiliteit.
Een tweede rariteit waar ik tegen aan liep, was dat de Tango 2 niet compatibel is met enkele "gewone" apps zoals EHBO en Flitsmeister.
Ik vind dit raar omdat deze apps wel compatibel zijn met de Tango A5; ook een toestel met Android 5.0 Lollipop op een CPU/SoC MediaTek MT6582 |:(
De auteurs Flitsmeister reageerden netjes op mijn vraag: "Helaas hebben wij hier geen invloed op. De Play Store bepaald welke toestellen wel en niet ondersteund zijn. We hebben hier ook een item over in onze FAQ waar wat meer informatie instaat."
Het heeft dan volgens mij niet per se te maken met of je toestel de app aan kan of niet, maar meer met de configuratie die Google bijhoudt in de Play Store.
Deze vraag staat ook uit bij iDroid-support, maar die reageren niet.
Dit minpunt reken ik iDroid wel zwaar aan.

De standaard Camera app legt geen GPS info vast.
Ook al staat een Cameratest nog op onderstaande klussenlijstje, ik kan reeds melden dat de standaard Camera app helaas geen GPS info vastlegt. Dit in tegenstelling tot de Tango A5. Raar, temeer daar hardware en softwareversie hetzelfde zijn |:(
Op zoek naar een vervangende app, kwam ik uit bij Camera MX. Echter, daar gooide de melding "Je apparaat is niet compatibel met deze versie" roet in het eten.
Uiteindelijk heb ik voor de Google Camera app gekozen.
Ik heb dit gemeld bij iDroid-support, maar heb nog geen reactie ontvangen.

GPS.
Mijn aangeschafte navigatie app Sygic draait prima. Wat wel opvalt is dat de positie-aanduidig-op-de-kaart vaak niet vloeiend beweegt maar "verspringt". Wat dan ook weer verklaart waarom de aangegeven snelheid zo varieert. Dat "verspringen" zorgt er voor dat in de praktijk het navigeren erg lastig is (zo overkwam het me dat de navigatiesoftware plotseling dacht dat ik aan de andere kant van de rijksweg reed..).
Ik moet erbij zeggen dat ik nog geen "engineer mode youtube tips" heb kunnen proberen (ben inmiddels het toestel ook verloren...).

Stagefright-bug. Voor het vorige model Tango A5 had ik de vraag gesteld aan support of ie kwetsbaar is voor deze bug. Ik ontving toen het onbevredigende (want: geen uitleg) antwoord: "Yes you are protected automatically on Stage fright-bug."
De app Stagefright Detector toont alle toestellen echter als "kwetsbaar". Achtereenvolgens van links naar rechts: Tango A5 Kitkat, Tango A5 Lollipop en Tango 2 Lollipop.

NL-Alert. De iDroid staat out-of-the-box niet ingesteld voor NL-Alert.
Ook wordt iDroid niet genoemd op de site van NL-Alert.
NL-Alert werkt op basis van Cell Broadcast. Je activeert NL-Alert op deze wijze: ga naar "Berichten => Instellingen => Algemeen => Cell Broadcast" en vink Cell Broadcast aan. Kies daarna voor "Instellingen mobiele uitzending". In de "Kanalenlijst"; bestaat kanaal "NL-Alert", wijzig 'm dan. Bestaat ie niet, voeg 'm dan toe.
De inhoud moet er zo uitzien om je iDroid NL Alerts te laten ontvangen:

Screen-mirroring en Casting. Erg leuk om de uitvoer van enkele apps (zoals bv YouTube en NPO) te kunnen casten naar mijn Chromecast (aangesloten op mijn niet-zo-slimme-TV).
Maar Android 5.0 zou in staat moeten zijn om elk scherm naar de TV te casten (screen-mirroring) en dat lukt deze Tango 2 dus niet. :'( Ik heb eea vier keer geprobeerd zˇnder succes (met TeamViewer, met MyPhoneExplorer, met de in Android 5.0 ingebouwde cast functionaliteit en met de Chromcast app zelf).
Ik heb dit gemeld bij iDroid-support, maar heb nog geen reactie ontvangen.

Op mijn klussenlijstje staan nog:
- Accutest.
- Cameratest. Ik verwacht dat de camera net zo slecht is als die van de A5. Vind je een goede camera belangrijk en toch een budget smartphone? Ga dan voor de Royal V7 met de Sony Exmor sensor (hoewel die nog op KitKat draait).

De Afbeeldingen:
Afbeelding 1 heb ik "geleend" bij iDroid. De afbeeldingen 2 t/m 4 zijn zelf gemaakt. Voor afbeelding 4 heb ik flink moeten "fotoshoppen", maar ik denk dat ie aardig gelukt is.

Heb jij ook een iDroid Tango 2 Zwart?

Top review hoor :) mobiel zoet er opzoch wel goed uit en de specs zijn ook nog eens redelijk :P
FF Flauw doen: nooit verwacht dat Alf reviews kon schrijven :P

---

Even serieus nu: leuk om een Chineesje gereviewed te zien. Lijkt me een leuk toestel voor iemand die niet al teveel eisen stelt. Wel jammer dat er toch vaak, net als bij dit model, weer dingen zijn waardoor het allemaal weer nŔt niet is.