iDroid Tango A5 5" Dual-sim Wit Review

G.Shumway 25 februari 2015, laatste update op 27 juli 2016, 3.397 views

iDroid Tango A5 5" Dual-sim Wit

Voor het geld een redelijke smartphone. Echter, ik denk dat ik elke smartphone-met-KitKat zou afraden vanwege de beperkingen ten aanzien van lees&schrijfbewerkingen op de SD-kaart. De Lolllipop-upgrade maakt het geen beter toestel. Weliswaar is de SD-kaart beter bruikbaar, maar de Interne opslag is zó vol terwijl het Telefoongeheugen leeg blijft.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding.
  • Een heel fraai toestel.
  • Vlot ding (Quad Core 1,3GHz / 8GB).

Minpunten

• Geen kompas-sensor.
  • Slechte camera.
  • De Personen app blijkt van een pre-Gingerbread versie.
  • Android v4.4.2 KitKat beperkingen ten aanzien van lees- en schrijfbewerkingen op de SD-kaart.
  • De Lolllipop v5.0 upgrade maakt het geen beter toestel.

Met 33 duizend views op mijn review van mijn oude Samsung Galaxy Y S5360 EN het ontbreken van mijn nieuwe smartphone hier op Tweakers, voelde ik mij geroepen om als eerste een review te schrijven. Daartoe moest ik eerst zelf in de Tweakers Pricewatch deze smartphone opvoeren; een onverwachte klus.

Ik kocht deze smartphone van het merk iDroid met modelnummer Tango A5 bij 1DayFly voor ¤120 op 14feb2015.
En omdat het toch Valentijnsdag was, werden het er meteen twee; een witte voor mijn vrouw en ook een witte voor mijzelf. En alsof dát nog niet genoeg was, volgden er ook nog twee licenties (1 à ¤35 en 1 gratis ivm Valentijnsdag) voor Sygic GPS Navigatie.
Zes dagen later werden onze nieuwe smartphones thuisbezorgd. Sjiek hoor, zo'n witte uitvoering.

Dacht ik aanvankelijk nog: "Makkie, ff een nieuwe phone in gebruiken nemen." :) Al snel werd duidelijk dat eea niet zo makkelijk was als ik gedacht had. 8)7 Vandaar dat ik deze review begin met een hoofdstuk "Ingebruikname". Misschien kunnen mijn eigen fouten voorkomen dat iemand anders ze ook maakt.

Ingebruikname.
De accu voor het eerst opladen. In het meegeleverde boekje stond: "De eerste drie keer bij het opladen, is het raadzaam dat u uw toestel voor maximaal 14 uur oplaadt, omdat dit zal helpen om de levensduur van de batterij te verlengen." Afijn, zo gezegd, zo gedaan. Na 3 uur liep de accu-lader-voortgangs-indicator nog steeds niet op. "Vreemd, ze zullen de contact-vlakken van de accu toch niet afgeplakt hebben? Nee joh, in zo'n geval doe je de accu los in de verpakking en deze was compleet gemonteerd." Afijn, met veel moeite de achterkant verwijderd en daarna het plastic van de accu-contact-vlakken afgepeuterd...
Overigens staat in het boekje niets over de afgeplakte accu-contact-vlakken en ook niets over hoe je de achterkant verwijdert (tip: begin rechtsonder bij de inkeping en gebruik geen metalen voorwerpen zoals bv een schroevendraaier, maar gebruik je nagels of bv een credit card oid).
De eerste start. Tip: doe je oordoppen in, want anders schrik je van de luide boot animatie :)
User manual (papier). Na bovenstaand akkefietje had ik het gevoel dat er werkelijk niets nuttigs in het boekje stond. En aldus verdween ie in de hoek. Misschien bevat ie voor een "android beginneling" nog wel wat nuttigs.
Overigens een incompleet boekje. Niets over - zoals hierboven beschreven - unboxing en ingebruikname. Geen uitleg over waar de toetsen zitten of waar ze voor dienen (ik ken gebruikers die na 2 jaar nog niet weten dat de 3 toetsen onderaan staan voor Menu, Home en Return). Niets over terminologie als Launcher, Homescreens (laat staan over het maken van nieuwe homescreens), Shortcuts, App-drawer, Apps, etc etc. Misschien doe ik de "android beginneling" een plezier met het hoofdstuk "Tips & Terminologie."
User manual (online). Op de site van de fabrikant iDroidUSA (hoewel USA... onder de accu staat "Assembled in China") (klik hier voor de NL site) zijn handleidingen in diverse talen te vinden, waaronder engels en nederlands.
Plaatsing SIM-kaart(en) en SD-kaart. Onder de accu zit een 3-in-1 slot. Zie het bijgevoegde fotootje of evt de 5 fotootjes achterin het NL manual. Op de vraag welke sim-slot te gebruiken, gaf het boekje geen antwoord. idroidusa-support schreef mij echter: "The Sim Slot 1 is for Micro Sim and the Sim Slot 2 is for Mini Sim. I would recommend you to have your Sim cut to micro and put it to Sim Slot 1 as only Sim Slot 1 offers the data package."

Gegevens overnemen van je oude smartphone.
Opschonen oude SD-kaart. Alles wat ik niet herkende heb ik verwijderd (SD-kaart ingeplugd in de PC). Achteraf bezien zou ik adviseren om de te-verwijderen-mappen te verplaatsen (tijdelijk) naar je PC of de mappen/bestanden te hernoemen (bv "KANWEG" erachter). Wil je de SD-kaart nog 's gebruiken in je oude smartphone, laat dan de inhoud ongemoeid.
Adresboek/Contacts/Personen. Ik maak geen gebruik van de "sychronisatie features van Google". Derhalve exporteerde ik op mijn oude smarthone naar een vcf bestand op de SD-kaart. Om 'm later - na nog wat ge-edit op de PC - probleemloos te importeren op de nieuwe iDroid.
Daarbij kwamen wel wat rariteiten aan het licht:
1) Mijn oude smartphone met Android v2.3.6 Gingerbread exporteert naar een vcf file met VCARDs met "VERSION:3.0" en deze nieuwe iDroid met Android v4.4.2 KitKat exporteert met "VERSION:2.1". Da's toch vreemd... een lagere versie op een nieuwer OS.
2) Mogelijk dat hierdoor de Personen app het veld "Verjaardag" niet meer toont/ondersteunt. Ook al blijkt dit veld in een export wél te zitten... (bv BDAY:1977-12-20).
3) Ook viel het me op dat bij sommige contacten het fotootje verdwenen was. Al deze contacten hadden abracadabra in het veld "Land" staan (wat dus afkomstig was van de foto-in-B(ase64?)-encoding).
Ik durf het wel aan om dit gedrag toe te schrijven aan de fabrikant van deze iDroid. De Contacten app mag dan wel met v4.4.2 hetzelfde versienummer hebben als het OS KitKat zelf, maar blijkbaar heeft de fabrikant oude sourcecoding gebruikt.
WhatsApp overnemen. Dit mislukte bij mij... Maar al doende leert men en lukte het wel op de iDroid van mijn vrouw. WA zelf maakt 's-nachts om 04:00 een backup. Handmatig kan ook: WA => menu => Instellingen => Chatinstellingen => Back-up maken. Als het goed is staat er nu een nieuwe backup van WA op je SD-kaart. Maar je bent er nu nog niet... omdat Android v4.4.2 KitKat geen lees&schrijfbewerkingen toestaat (het ligt genuanceerder, maar daar ben ik nog niet uit) op de SD-kaart, moet je vóórdat je WA voor de eerste maal start, eerst de map WhatsApp kopiëren (verwijderen kan later altijd nog) van de SD-kaart (soms sdcard1 genoemd) naar het Telefoongeheugen (soms sdcard0 genoemd) (dáár staat al een WA map omdat deze app voorgeinstalleerd is, dus kopieer eroverheen of hernoem de bestaande map eerst). Gebruik de aanwezige filemanager Bestandsbeheer of het alom geroemde ES File Explorer.
Overigens blijkt WA een "systeemapp" en daardoor niet te verwijderen. Oh ja, het ledje gaat bij mij niet branden bij een nieuw binnengekomen WA-bericht.
Wachtwoorden tip. Plaats je een SD-kaart (bv uit een oude smartphone)? Zet dan in een tekst bestandje het wachtwoord van je wifi netwerk en het userid/wachtwoord van je Google account. Dat scheelt straks weer typewerk. Je overige wachtwoorden (e-mail, boxcryptor, etc) heb je - naar ik aanneem - in je wachtwoorden-kluis staan (KeePass heeft zowel een Windows versie als een Android versie).
Launcher. Ik was altijd in de veronderstelling dat het Homescreen/Startscherm alleen "shortcuts naar apps in de app-drawer/app-lade" bevatte. En dat het verwijderen van een icoontje een onschuldige actie was. Ik keek dan ook vreemd op - toen ik de Facebook en Twitter icoontjes wilde verwijderen - dat het toestel reageerde met de melding: "Dit is een systeemapp die niet kan worden verwijderd. ". Aldus werden mij 2 dingen duidelijk: 1) wat iDroid benoemt als systeemapps noem ik liever bloatware en 2) dat de standaard launcher mij niet bevalt (zie "Tips & Terminologie" voor wat extra uitleg over de launcher).
Later, na de 2e wireless update kon ik genoemde 2 "systeemapps" wél verwijderen. Echter, hierbij nam de Facebook app de map Media (met oa m'n ringtones) mee de "bittenbak" in...
NL-Alert. De iDroid wordt niet genoemd op de site van NL-Alert. NL-Alert werkt op basis van Cell Broadcast. Je activeert NL-Alert op deze wijze: ga naar "Berichten => Instellingen => Algemeen => Cell Broadcast" en vink Cell Broadcast aan. Kies daarna voor "Instellingen mobiele uitzending". In de "Kanalenlijst" staat reeds "Nieuw kanaal919(919)". Bewerk dit kanaal en wijzig de Kanaalnaam naar ‘NL-Alert’ en verifieer dat Kanaalnummer op ‘919’ staat en dat het vinkje bij "Het kanaal inschakelen" is ingeschakeld. Sla de wijziging op en je iDroid is juist ingesteld om NL Alerts te ontvangen.

Na bovenstaand "introotje", volgt hieronder een opsomming van wat-ik-vind per onderdeel:

Geheugen. In de specs staat: "RAM 1GB and Memory 8GB (Expand up-to 32GB)". Leuk, maar wat blijft er over voor mij als gebruiker? Als je kijkt via Instellingen/Settings => Opslagruimte/Storage dan zie je staan: "Interne Opslag/Internal Storage 2GB en Telefoongeheugen/Phone Storage 4,14GB". Maar de som van die 2 is geen 8GB! (Het RAM geheugen wordt niet genoemd in deze optie. Over de SD-kaart kan ik niets zeggen omdat dat afhankelijk is van het kaartje wat je er zelf in hebt geprikt.)
Om toch te kunnen verklaren waarom "2GB plus 4,14GB" geen 8GB is, heb ik contact opgenomen met idroidusa-support. Hun antwoord luidde als volgt: "Yes our internal total ROM memory is 8GB and it is extended up to 32GB. The reason it is divided in such a way is that the 2GB Internal Storage is for all the new applications that you are going to install on the phone. Their system files and installation files are going to go to this memory regardless of the fact that on which memory you are going to install the application originally. As the system files always go to the main internal memory for processing. Phone Storage total is 4.14GB that is the internal available memory for you to install applications and copy your files like pictures, videos and music. Now that makes a total of 6.14 GB. Now the only remaining memory is 1.6GB and on that our OS is installed making it a complete 8GB. You can definitely extend your memory to 32GB with an external card."

Omdat ik met geen mogelijkheid de ruimtevretende kaarten (NL&Duitsland is al bijna 1GB!) van Sygic GPS Navigatie op mijn SD-kaart kreeg (zou moeten kunnen volgens Sygic's FAQ, maar vervolgens kopieert hun app de kaarten weer terug naar Interne Opslag met de melding "It is not possible to run Sygic from the SD card because of new write restrictions in Android. Installation files will be copied automatically to designated folder and Sygic will restart."), heb ik gevraagd of dit een KitKat probleem is. idroidusa-support schreef daarover: "Yes I totally understand that Sygic puts its downloaded maps on the internal memory that is definitely something that is related with the application and the OS. That problem will be resolved as in our next models we are coming up with better internal memory and Lollipop so there will be an option to move those maps to other memory storages."

Overigens heb ik voor de zekerheid de instelling Opslagruimte => Standaard Schrijfschijf gezet op SD-kaart.

Edit 22sep2015. De Lolllipop v5.0 upgrade maakt het geen beter toestel. Weliswaar is nu de SD-kaart beter bruikbaar, maar de Interne opslag is zó vol ("Insufficient Storage Available") terwijl het Telefoongeheugen (à 4GB) leeg blijft.

Het aanraakscherm. OutOfTheBox stond de helderheid ingesteld op maximaal. Dat heb ik snel aangepast. Ik ben enthousiast over het scherm. Maar je begrijpt; dat is geheel subjectief. Ik kom vanaf een oude kleine Samsung Y en heb geen vergelijkingsmateriaal zoals een Samung S5 of Apple iphone bij de hand. In de specs staat dit: "5” OGS IPS multi-touch IPS Scherm. Resolutie: 854 x 480 (WVGA). Video opnemen 1080P. Video resolutie 1280 x 720 pixels / 30 fps."
Voor de geïnteresseerden in de PPI, met deze formule kom ik uit op een PPI van 196.
De aanraakgevoeligheid lijkt mij prima in orde. Alhoewel ik later toch de screenprotector heb verwijderd.

Het geluid. Heb er nog niet echt veel mee gebeld. Maar de eerste indruk is goed.
Om tijdens het fietsen naar muziek te kunnen luisteren gebruik ik een setje in-ears. Thuis en op vakantie wil ik nog wel 's draagbare speakertjes inpluggen via de 3,5mm aansluiting. Overigens heeft het toestel maar 1 speakertje (2 had leuker geweest). Tip: hoor je geen geluid met je in-ears en kijken treinpassagiers je onvriendelijk aan? Controleer dan of het headset-symbooltje wel aanwezig is in de notificatie-balk. Zo niet, druk dan op de knopjes van de afstandsbediening van de in-ears. Dat zou de speaker-op-de-achterkant moeten uitschakelen en je in-ears inschakelen.

De camera. In de specs staat: "Camera 8 megapixels. Frontcamera: 2 megapixel."
Tijdens een bezoekje aan de Knardijk in Lelystad (Bovenwater, Oostvaardersplassen en Markermeer), heb ik wat foto's gemaakt met zowel de iDroid als mijn 10,2 megapixel Sony "klikklak" (een Cybershot HX5V van december 2010).
Mijn eerste indruk luidt: "Niet slecht, maar komt niet in de buurt van mijn klikklakker". Niet zo veel details en de kleur vond ik wat "grauwig".
Edit 27aug2015. Later - op vakantie in de Oostenrijkse bergen - werd mij pas duidelijk hoe mis mijn eerste indruk was en hoe slecht de camera eigenlijk is. Sommige foto's maakte ik twee keer; eentje met de klikklak om te bewaren en eentje met de iDroid om te WhatsAppen. Eenmaal thuis bljikt het verschil toch wel dramatisch groot. Kortom: de iDroid is beslist geen vervanger van mijn klikklak-camera.
Tip 1: de iDroid staat standaard ingesteld op het ouderwetse (vind ik) 4:3 formaat (16:9 formaat => Settings (=drie-schuifregelaars-ikoon) => tweede (=camera) tabblad => Voorbeeldformaat).
Tip 2: de instelling Belichting zet ik op +1. Teminste, als ik het niet vergeet. want de iDroid bewaarde deze setting niet...
Tip 3: als je je afvraagt waar ZSD (in de settings) voor staat: Zero Shutter Delay.
Tip 4: denk om het verschil tussen landscape en portrait. Heel veel gebruikers filmen/fotograferen portrait. Waarschijnlijk omdat het toestel makkelijker vast te houden is. Toch is het echt de bedoeling om 'm landscape te gebruiken (vergelijk maar met je klikklak-camera).

Accu. In de specs staat: "Gesprekstijd 4,5u. Stand-by-tijd 200u. Accucapaciteit (mAh) 2.200mAh." Met mijn belbundel is het te kostbaar om voor een review 4,5u aan te telefoon te hangen. :) Maar deze getallen lijken mij veel te positief. Op deze eerste "kennismakingsdagen" moet de iDroid toch echt elke nacht aan de voeding. Ik kan mij niet voorstellen - zelfs met wifi/gps/bluetooth/data/etc uit - dat de iDroid 8,3 dagen stand-by kan blijven. Niet geheel verwonderlijk denk ik dan, als je ziet dat het toestel slechts 7,9mm dik is. Als ik de iDroid mee ga nemen op navigatie-fietsuitjes, dan zal ik zeker een "battery pack" meenemen. Een 2e reserve batterij lijkt mij geen optie aangezien de cover zich niet echt makkelijk laat verwijderen.
Edit 23mrt2015. Inmiddels heb ik het toestel ongeveer 1 maand in gebruik en kan ik iets meer zeggen over de accu. Er is nl iets eigenaardigs mee; ik dacht dat met 30% lading, dat ik ook nog 30% van de gebruiksduur te gaan had. Maar dát had ik dus mis! Met 30% een filmpje kijken, crasht het accu percentage naar beneden! En als ie onder de 15% komt, hang 'm dan maar snel aan de oplader, want voor je het weet gaat zet het toestel zichzelf uit.
Edit 27aug2015. Criteria Accuduur gewijzigd van voldoende naar slecht. Zelfs met een nieuwe accu - netjes opgestuurd gekregen van support - blijft bovenstaand akkefietje regelmatig optreden. Maar er is meer raars aan de hand; zo zette ik 'm laatst uit - bij het naar bed gaan - met 50% lading, was 'ie de volgende ochtend nog maar 16%!

Extra's. Helaas werd er geen tasje meegeleverd. Wel een poetsdoekje, een oortelefoon-set, een screenprotector (voorgeplakt), een transparante backprotector, een oplader en een kort usb kabeltje. Ook een boekje. Waarvoor ik echter wél 2 leesbrillen tegelijk moest opzetten. Dan maar de handleiding downloaden en op de PC lezen.

USB. De micro-usb aansluiting zit bovenaan en lijkt wel op-z'n-kop te zitten, maar dat mag de oplaad-pret niet drukken.

GPS/Locatie/Navigatie. Fan als ik ben van Sygic GPS Navigatie heb ik alvast een licentie aangeschaft.
Ook gebruik ik graag de app GPS Status & Toolbox, bijvoorbeeld om de auto-snelheidsmeter te ijken of om in de bergen te kijken hoe hoog we zitten. Het verbaasde me dat bij de eerste start van deze app ik de melding ontving dat het toestel geen kompas-sensor heeft. Eigenlijk wel jammer.
Edit 23mrt2015. Inmiddels heb ik een eerste stukje genavigeerd met de iDroid. Geweldig! Zeker in vergelijking met mijn oude smartphone: dit keer geen crashes en een groot helder scherm. Heerlijk!
Ik maakte me aanvankelijk wat zorgen over de GPS kwaliteiten van de MediaTek CPU, omdat ik wat slechte ervaringen tegenkwam op het web, zoals een "verspringende GPS locatie". Gelukkig heb ik daar niets van ondervonden. Wat mij wél opviel, was dat "na een bocht-of-afslag" het eventjes duurde voordat de navigatie app dat toonde. Ik wijt dat aan de afwezigheid van een kompas-sensor. En ik heb dat dan ook als minpunt toegevoegd aan deze review.
Edit 27aug2015. Inmiddels crasht Sygic zeer regelmatig. Een oorzaak kan ik niet ontdekken. Gelukkig draait Sygic wél goed op eenzelfde iDroid Tango van mijn partner, waardoor het toch nog goed kwam met onze vakantiereis. Het crashen van Sygic is later opgelost mbv Sygic support.

Enkele Apps. Gaande dit review heb ik er al een paar genoemd. Maar eentje mag nog wel extra belicht worden. De aanwezige filemanager app "Bestandsbeheer" voldoet voor basis-gebruik. Maar toch gebruik ik liever ES File Explorer. Errug goed! Behalve dat je er je apparaten in je netwerk mee kan benaderen (NAS, PC, etc), bevat ie ook nog zaken als een Kladblok Editor, een Foto Viewer, een Media Player en diverse tools waaronder een SD-kaart Analyse. Tip: mislukt een schrijf-actie met ES, probeer dan de standaard filemanager.

Upgrade naar Lollipop? De "iDroid­Wizard" op het 1DayFly-forum schreef: "Het toestel wordt geleverd met Android KitKat. Zodra de Lollipop versie goed getest en bugfree is, zal deze via wireless update beschikbaar worden gemaakt."
Ik heb het voor de zekerheid nog eens nagevraagd bij - het toen nog behulpzame - idroidusa-support: "Off course we are going to update all of our phones with Lollipop. It’s just that for now Lollipop has still been in the testing stages with our Engineers and we want to make sure before updated it Over the Air that It will work perfectly with our phones. So soon the testing phase will be over and we will decide the date for its release."
Edit 22sep2015. Van idroidusa-support vernam ik dat Lollipop niet gepushed wordt Over the Air, maar dat eea handmatig moet gebeuren (Firmware OS nr.5).
Na veel trial-and-error is het me gelukt om de Tango A5 te upgraden naar Lollipop. Zie mijn posting op het iDroid forum.
De Lolllipop v5.0 upgrade maakt het geen beter toestel. Weliswaar is nu de SD-kaart beter bruikbaar, maar de 2GB Interne opslag is zó vol ("Insufficient Storage Available") terwijl het Telefoongeheugen (à 4GB) leeg blijft. Na het legen van de cache had ik gelukkig weer wat ruimte in de Interne opslag.
Edit 27jul2016. Toestel gedowngrade (dwz terug naar Kitkat).

Bugs.
Stagefright-bug. Op mijn vraag aan support of de Tango A5 kwetsbaar is voor deze bug, ontving ik het onbevredigende (want: geen uitleg) antwoord: "Yes you are protected automatically on Stage fright-bug."
De app Stagefright Detector toont alle toestellen echter als "kwetsbaar". Achtereenvolgens van links naar rechts: Tango A5 Kitkat, Tango A5 Lollipop en Tango 2 Lollipop.

Specs. Hierbij drie locaties:
1) Het tabblad "Specificaties" hier op Tweakers.
2) Een link naar de site van idroidusa.
3) Een link naar de specs op 1DayFly.

Tips & Terminologie.
Launcher. Hier is te lezen: "The launcher usually is considered to be the homescreens and app-drawer, and they come in all sorts of flavors and designs."
Na wat spielerij met de Google Now Launcher, ben ik uiteindelijk toch gegaan voor de Nova launcher ( Apex schijnt ook veelgebruikt te worden). Kijk 's rond in Google Play zou ik zeggen.
Startscherm/Homescreen. Ik vergelijk het doorgaans als het buroblad/desktop van Windows: leeg is fraai, maar met shortcuts/snelkoppelingen er op, wordt ie pas nuttig. De manier waarop je een nieuw homescreen maakt is afhankelijk van de launcher. Ik noem twee meestgebruikte manieren: 1) "pinch/knijp" met 2 vingers op het startscherm of 2) sleep een shortcut van het scherm af.
App. Een programma. Vergelijkbaar met een .exe op Windows. Een .apk op Android is nét ff wat anders. APK staat voor Application PacKage. Vergelijkbaar met een .msi (installer) op Windows.
App-lade/App-drawer. Vergelijkbaar met het startmenu in Windows (ook al bestaat het startmenu weliswaar uit snelkoppelingen, het is toch voornamelijk dé plek waar je alle programma's bij elkaar vindt). Op mijn Android tablet is de "lade met alle apps" bereikbaar dmv een blokje-met-stipjes rechtsbovenin alle Startschermen. De meeste launchers op een Android smartphone tonen een icoon-met-stipjes midden onderin alle Startschermen, waarmee je vervolgens naar de app-drawer gaat.
Snelkoppeling/Shortcut. Vanuit de app-drawer kan je een snelkoppeling maken op het Startscherm dmv een "long-press" en slepen.
Map/Folder. Wil je wat Snelkoppelingen in een Mapje bij elkaar zetten op een Startscherm? Ook dit verschilt weer per launcher. De meest gebruikte methodes zijn: 1) een long-press op het Startscherm waarna de gewenste keuze geboden wordt of 2) long-press een snelkoppeling en sleep 'm bovenop een andere (gebruik je de Google Now Launcher, dan heeft ie met installeren alle Google snelkoppelingen voor je in 1 mapje verzameld).
Schermprint/Screenprint maken. Ging dat in oudere versies van Android bijvoorbeeld dmv het gelijktijdig indrukken van de toetsen HOME en POWER, op deze iDroid moet je de toetsen VOLUME-DOWN en POWER ingedrukt houden voor 3 seconden. Nét zo handig als de Windowstoets+PrintScreen in Windows 8.
Meldingen/Notifications. Het balkje aan de bovenkant van het scherm kun je naar beneden trekken. Daar vind je dan de meldingen. Deze meldingen kan je 1-voor-1 wegslepen of je gebruikt het op-1-na-rechter-icoon-bovenin. Helemaal rechtsboven vind je een icoon voor het snel kunnen inzien/uit-aan-zetten/aanpassen van bijvoorbeeld: accu-status, wifi, instellingen, GPS (Locatie), etc.
Power knop. Na een "short-press" wordt de iDroid gelockt. Een long-press geeft een menuutje om 'm uit te zetten, te rebooten, maar ook de vliegtuigstand en trilmodus bevinden zich hier.
Beltonen/Ringtones. Voor menigeen oninteressant, maar voor mij horen zelfgemaakte geluidjes&achtergrondjes bij het personaliseren van elke computer. Bij mijn vorige smartphone was al duidelijk geworden, dat je op de SD-kaart een map media moet aanmaken. En daarin dan 3 mappen: alarms, notifications en ringtones. Als je dan - bv op je PC - een MP3tje hebt gemaakt of gedownload, transfer 'm dan naar de gewenste map (bv met ES File Explorer). Tip: zet bij deze iDroid de map media niet op de SD-kaart, maar op het interne geheugen (ik raakte steeds de ingestelde geluidjes kwijt na het afkoppelen van de SD-kaart).
Vreemd genoeg lukte het in WhatsApp niet in 1 keer, om mijn Walter-MP3s (ja, die van buikspreker Jeff Dunham) als melding in te stellen. Pas na een reboot lukte het wel. Net alsof de indexering-service niet draait/werkt (op mijn oude smartphone kwam de melding "mediascanner aktief" nogal eens voorbij). Inmiddels heb ik een workaround gevonden: hernoem het bestand met de standaard FileManager "Bestandsbeheer".
Ringtone selecteren. Het verschilt per app, maar voor de beltonen moet je hier zijn: Instellingen/Settings => Apparaat/Device => Audioprofilen/Audio profiles => Voorgedefinieerde profielen/General Ring => klik rechts ervan op de 3 schuifregelaars => Inkomende oproepen/Incoming Calls => Beltoon gesprek/Voice call ringtone.
Achtergrondjes instellen. Dat werkt in mijn ervaring het beste vanuit de Galerij => menu toets => Foto instellen als => Instellen als Achtergrond Galerij => Opslaan => Set Wallpaper als 1) Phone screen of 2) Lock screen.
Pas eerder vermelde workaround toe (hernoemen mbv app Bestandsbeheer) als getransferde afbeeldingen in Galerij niet zichtbaar zijn.
Zaklamp. De zaklamp app blijkt een sneltoets te hebben. Druk - vanuit een zwart standby scherm - 1x op power-on, daarna 1x kort op Home en houdt tenslotte Home ingedrukt. Laat je Home los, dan gaan de flitslicht-ledjes uit. (De ledjes zijn ook wel eens blijven branden. Hoe/waarom weet ik niet. In zo'n geval; uitzetten mbv de zaklamp app.)
Leesbaarheid numeriek toetsenbord. Valt - bij het aanzetten van het toestel - het numerieke toetsenbord (deels) weg tegen een te licht lock screen, raak dan eerst de Return toets aan, er verschijnt dan een "pop-up numeriek toetsenbord".

De afbeeldingen.
Afbeeldingen 1 t/m 3. Allen afkomstig van de site van 1DayFly.

Afbeelding 4. Twee (van de vijf fotootjes uit het NL manual) heb ik samengevoegd tot één.

Afbeelding 5. Foto van een Wireless Update.
Bij onze beide toestellen konden we, na een Wireless Update, niet meer typen. Bij "Instellingen => Taal en invoer" bleek het standaard Android-toetsenbord uitgevinkt te zijn (waardoor alleen de Google Spraak nog werkte).

Afbeelding 6. Foto van het "Factory Mode"-scherm. Je komt er door - behalve de POWER knop - ook de VOLUME-DOWN ingedrukt te houden bij het opstarten.

Tot slot. Ik was vergeten hoeveel werk er in een review zit (ruim 1 dag). Hopelijk stelt de Tweakers community eea op prijs. Ik neem me voor om 'm regelmatig bij te werken naarmate ik de iDroid langer gebruik.

Edit 27aug2015. Overall-beoordeling teruggeschroefd van 4 sterren naar 3 sterren. Voornamelijk door de tegenvallende upgrade naar Android 5.
Edit 28feb2016. Overall-beoordeling teruggeschroefd naar 2 sterren. Omdat de opvolger 'Tango 2' de betere is en ik diens review zojuist heb teruggeschroefd naar 3 sterren. (Verschil moet er zijn.)

Heb jij ook een iDroid Tango A5 5" Dual-sim Wit?

Top review, veel van bijgeleerd. Ik heb ook de Tango A5 en vindt het toestel prima werken! Ik vind de wakeup gestures super! De after service van de afdeling Nederland is top, ze hebben me ook zeer goed geholpen met de vragen die ik had. Ik raad dit toestel zeker aan.
Leuk dat je dezelfde hebt. Als ik m'n review kan verbeteren met de antwoorden die je van de "after service afd. NL" hebt gekregen, stuur me dan een berichtje.
De gestures waar je over schrijft, heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. Maar dat zal ik nu zeker gaan bekijken!

[Reactie gewijzigd door G.Shumway op 27 februari 2015 12:21]

Me zus heeft deze telefoon ook. Vind hem wel een beetje goedkoop lijken. Me zus had trouwens ook problemen met de microfoon. Wanneer ze iemand belde of gebeld werd hoorde zij haar gespreksgenoot wel, maar degene aan de andere kant hoorde haar niet. Lag aan de microfoon. Wanneer ze die een paar tikken gaf met haar vinger deed ie het weer even.
Dit is mijn eerste aankoop van een smartphone, en moet zeggen ik zou het niet meer kunnen missen, eenvoudig te gebruiken, snel internet, bij normaal gebruik gaat de batterij nogal lang mee, zo een 3 tal dagen. Het mobieltje is lekker dun en voelt behoorlijk solide aan.
Heb de review met veel interesse gelezen, maar ook met vraagtekens, omdat ik niet in alle gevallen helemaal begrijp wat er bedoeld wordt. Dat ligt niet aan de review, ik moet me nog wat beter in de materie verdiepen, maar ik heb er in elk geval wel wat aan. Misschien wel heel veel, dat moet nog blijken. Ik heb nog lang niet alles uitgeprobeerd, maar waar ik wel mee zit, is dat de WiFi-verbinding telkens uitvalt. Als ik de WiFi dan uitschakel en daarna weer in, werkt 'ie weer een paar minuten. Volgens een erg hulpvaardige medewerker van de klantenservice moet ik de telefoon terugzetten naar de fabrieksinstellingen nadat ik een backup gemaakt heb van de content van de smartphone.
Zou het helpen? Ik vind zo'n harde reset behoorlijk spannend.. Misschien is er een bepaalde reden waarom de WiFi steeds uitvalt, bijvoorbeeld de aluminium rand, zoals ook een poosje een bekend euvel was bij de iPhone 4 (geloof ik). Als niemand daar verder last van heeft, zal ik me toch aan de harde reset moeten wagen (zucht)..
De SD kaart mag maximaal 32 GB zijn? Wat gebeurt er als je er een van 64 GB plaatst? Herkent de Tango A5 die dan niet? Verder zal er niet veel schokkends gebeuren toch?
Ik hoop op een reactie om de WiFi-verbinding stabieler te kunnen krijgen, waarvoor bij voorbaat dank!
Vervelend dat je WiFi niet naar behoren functioneert. Ik heb zojuist WiFi Analyzer geinstalleerd en een rondje om het huis gelopen. Ik heb gelukkig een prima ontvangst. Misschien een idee om deze app ook eens te proberen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de aluminium (kleurige?) rand de boosdoener is. Je gebruikt geen metalen-cover of een hoesje-met-magneetsluiting oid? Het ligt ook niet aan je wifi-access-point? Ik vraag me af of een harde-reset dit gaat oplossen (ik zag ook een test-optie in het "Factory Mode menu" staan, en ook kan je mbv code *#*#4636#*#* in de Telefoon app naar de Instelling Testen gaan). Klinkt toch meer als een hardware fout. Zo'n harde reset stelt weinig voor; al talloze malen gedaan op m'n vorige smartphone. Kost alleen tijd om de boel weer op te tuigen. Succes!

Ik heb geen ervaring met het plaatsen van een 64GB SD-kaart waar 32GB het maximum is. Ik zou verwachten dat de iDroid zo'n SD-kaart wel gewoon ziet, maar dat je slechts de helft kan gebruiken. Als je een 64GB kan lenen, dan ben ik benieuwd naar het resultaat. Maar als je een 64GB koopt, houd er dan rekening mee dat de iDroid wellicht de hele kaart niet herkent.

[Reactie gewijzigd door G.Shumway op 2 maart 2015 17:44]

Dank voor je review. Zeer veel aan gehad. Ik heb een iDriod Royal 7 gekocht en daar ben ik erg blij mee. Gebruiksaanwijzig is idd erg lastig maar klantenservice reageert gelukkig snel en is zeer behulpzaam. Happy met m'n aankoop :*)
Kan iemand mij helpen.Heb een tango5 een super toestel maar wel gevoelig.
IK kan hem regelmatig niet van het slot halen,vast gelopen.Moet dan alles eruit halen,batterij,sim en geheugenkaart wil hij weer opstarten.De laatste tijd moet ik het soms iedere keer als ik mijn foon wil gebruiken doen,Niet normaal meer.
Nog ff een reactie op de camera...super mooie foto"s.Ben ik Barcelona geweest en van alle bezienswaardigheden foto"s gemaakt.
Zelfs uitvergroot op de pc zijn ze nog super helder.Verschil tussen mijn Canon powershot a2000is is het verschil niet te zien.Helemaal top.
Alvast bedankt.
Kwa "vastlopers" kan ik alleen maar adviseren om contact te leggen met de fabrikant. Doorgaans zijn zij goed bereikbaar.
Kan je met "lang ingedrukt houden v/d power-on/off-knop" 'm niet tot leven wekken cq resetten?
Om uit te sluiten dat het vastlopen aan het toestel ligt en niet aan bepaalde apps, zou wellicht een factory reset aan te raden zijn. Bedenk wel dat je dan alles kwijt bent. Dus backup/exporteer wat je kan!

Vreemd om te lezen dat je tevreden bent over de camera. Wij hebben 2 toestellen in huis en van beiden zijn de foto's zondermeer slecht te noemen. En zeker geen vervanging van een echte camera!
Gebruik je misschien een niet-standaard app?
Ik gebruik mijn camera gewoon op de ingestelde stand.Belichting op nul tenzij het schemerig is dan naar 1.En echt het zijn super mooie foto"s.B.v de Sacra Familia in Barcalona van binnen en buiten gefotografeert en de details zijn super helder als je ze dicht bij haalt.Voor de vast lopers moet ik het maar hoger op zoeken.Bedankt.
Bij deze wil ik even melden dat ik een nieuw toestel gehad heb.
Duurde wel 5 weken(ze waren me vergeten)en als goed maker een flip cover erbij gehad met excuses.
Hij werkt super en ook weer zeer mooie foto"s.