Specificaties GF GTX 980 Ti (1,152GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD Review

Tostie1987 2 november 2015, laatste update op 3 november 2015, 554 views

Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD

Dit is een geweldige kaart. Ik gebruik de videokaart in combinatie met mijn 144hz (1080p) scherm. Hij draait bijvoorbeeld The Witcher 3 op ultra rond de 85 frames (steady) met een mooie 72 graden. Al met al een zeer goede kaart met een goede bouwkwaliteit. Geen last van coil whine.

Pluspunten

• Erg snel. Prima frames.
  • Bouwkwaliteit.
  • Prima temperatuur.
  • In windows (of onder een bepaald Hz) staan de ventilatoren uit. Hierdoor is de kaart geluidloos.
  • Veel uitgangen op de kaart.

Minpunten

• Bij volledig gebruik kan de kaart luider worden. Echter is dit met muziek (in game) prima te compenseren.
  • Op moment van schrijven is de videokaart (erg) duur.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Note: Ik heb deze prachtige kaart gekocht om op 1080P zoveel mogelijk frames uit de kaart te halen. Ik heb namelijk een 144 Hz scherm en daar wil ik zo goed mogelijk gebruik van maken.
Er zijn veel mensen die zeggen dat deze kaart 'overkill' is voor 1080P systemen. Dit ben ik niet helemaal met deze mensen eens. Als je een 60 Hz scherm heb dan zeg ik volmondig ja, maar als je zoals ik een 144 Hz scherm heb dan is deze kaart een goede keuze. Ik stoor mij er namelijk aan als een game onder de 60-70 fps draait. Het ziet er dan niet vloeiend uit. Echter met deze kaart draait zelfs The Witcher 3 op ultra (zonder hairworks) op een steady 85 frames per seconde. Oudere spellen die ik speel zoals Black Ops 2, Tomb Raider (2013) en Crysis 3 (geen AA) draait deze kaart makkelijk boven de 144 frames. In Black Ops 2 draait de kaart rond 180 fps terwijl de temperatuur ook nog eens rond 62 graden blijft. Hierdoor draaien de 3 ventilatoren op de kaart veel langzamer waardoor de kaart lekker stil is.

Ik heb deze kaart bij Azerty gekocht. Op het moment van schrijven is deze kaart bij hen 708 euro. Daarvoor kreeg ik er nog Assassin's Creed Syndicate bij of Rainbow Six Siege. Na een vlotte, nette levering heb ik de kaart direct in mijn systeem gezet. Voor specificaties van mijn systeem, zie de foto in de bijlage genaamd "videokaart idle" of "videokaart full load".

Ik wist dat de kaart erg lang was. Dit werd beaamd toen ik de kaart in de pci-express slot in mijn pc deed. Het was niet krap, maar erg veel ruimte over was er ook niet. Na het aansluiten van de 2x 8 pins connectors heb ik de kast weer dichtgedaan en mijn systeem opgestart.

Wat opviel is dat er in dos modus erg veel geluid van ventilatoren uit mijn pc kwam. Dit bleek van de nieuwe videokaart te zijn. Dit gebeurt elke keer bij het opstarten en is na ongeveer vijf seconden weer weg. Niets om je zorgen over te maken dus. Ik installeerde de nieuwste drivers van Nvidia en draaide meteen een 3d mark performance test, welke ik nog zal toevoegen. Na het zien dat mijn systeem sneller was dan 96% van de geteste systemen besloot ik erg blij een spel op te starten.

Zoals hierboven beschreven is de kaart zeer snel. The Witcher 3 op ultra draait de kaart op een steady 85 fps. Black Ops 2 op 180 fps (alles aan). Tomb Raider (zonder tessellation) 150 fps. Alle games die ik tot nu toe heb gespeeld, ik heb de kaart nu 4 dagen, draaien prima.

Zoals eerder besproken wordt de kaart bij full load niet heel warm, 72 graden. Echter is hij dan wel wat luid. Hij is zeker niet zo luid dat het afdoet aan de game die je speelt, maar wel luid. Als je in de game muziek draait of je hebt een koptelefoon op dan hoor je de ruis van de ventilatoren niet!

Tip: Ikzelf vind het vaak lastig om uit te vogelen welke dingen ik nu wel en niet aan moet zetten in games. Anti-aliasing, ambiant occlusion, tesselation? Download een programma dat de frames bijhoudt in games. Voor steam games kan dit in steam zelf, voor andere games raad ik Fraps aan. Kijk hoeveel frames je game draait. Mocht je de frames voldoende vinden (ziet de game er vloeiend uit als je snelle beelden hebt), dan zet je wat opties hoger, vind je het te laag, dan zet je wat opties lager of zelfs uit. Hierdoor kan je prima afstemmen wat jij belangrijk vindt in een game. Zo stoor ik mij minder aan de aanwezigheid van anti-aliasing. Gelukkig voor mij levert de veel hogere frame rates op.

Ik heb berichten gelezen over coil whine. Hier heb ik geen last van.

Inhoud van de doos: de dingen die je bij een videokaart verwacht zaten erbij. De videokaart zelf, een cd met daarop drivers, wat boekjes, etc. Echter had het netjes geweest als Gigabyte er een (display, dvi) kabel bij had gedaan. Gelukkig had ik deze kabel nog liggen van mijn vorige videokaart.

De bouwkwaliteit van de kaart is goed. Hij voelde erg stevig aan. Geen slap plastic. De kaart is wel wat aan de zware kant, goed vastzetten dus. Op het moment van schrijven is de kaart 708. Dit is natuurlijk erg duur voor een videokaart. Zeker als je een casual gamer bent. Maar, mocht je behoefte hebben aan echte kracht, dan is deze videokaart zeker een goede keus. De 708 is hij dubbel en dwars waard.

Kortom: een erge goede, degelijke, dure kaart, maar meer dan waard!

Heb jij ook een Gigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD?

Graag hoor ik wat u nog meer wilt weten over de videokaart. Dan zal ik de review verder aanpassen.

Opbouwende kritiek is altijd welkom.
Nog een tip is om de videokaart in windows op 120hz te zetten in plaats van 144hz. Bij het aansturen van 2 schermen kan de videokaart het blijkbaar net niet aan om het idle aan te sturen. Op 144hz gaan de ventilatoren zachtjes draaien (wat dus voor meer geluid zorgt). Als je de output op 120hz zet gaan de ventilatoren in windows niet aan.