Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2015) Zwart Review

skatebiker 31 oktober 2015, laatste update op 31 oktober 2015, 1.271 views

Google Chromecast (2015) Zwart

Leuk apparaatje maar nog wel wat nadelen zoals omslachtige inrichting en altijd internet nodig.

Pluspunten

• Werkt prima met online media
  • Lage prijs

Minpunten

• Moet altijd internet hebben ook voor alleen lokale media
  • Inrichten werkt erg onhandig, kan alleen met iOS of Android app

Chromecast 2 (2015 edition)

Voor drie tientjes bij Mediamarkt besteld, ik was benieuwd of it iets is.

Setup.

Het zou zo eenvoudig moeten zijn, in de TV prikken, en dan via computer of smartphone configureren. Niet dus.
Op Chrome onder OSX kon die hem niet vinden. Bleek achteraf dat ik eerst de wifi hotspot 'chromecastxxxx' moet kiezen. Maar ook dan vindt die hem niet. Dus maar Android app geinstalleerd. Zelfde probleem. De app zet zelf steeds de wifi hotspot om tussen chromecastxxxx en mijn router. Kennelijk werkt dat steeds omschakelen niet goed. Toen op iOS tabletje de app geinstalleerd, daar werkte het wel je moest dan met de hand de wifi hotspots omzetten. Kennelijk werkt dat beter, ik was 2 uur verder. Niet bepaald een 'out-of-the-box' apparaat als je geen iOS hebt. Leuk voor de Apple fanboys. Google je moet je schamen !
Het is zelfs niet eens mogelijk om vanaf een Linux, Windows of OSX platform het apparaat te configureren, je MOET een Android of iOS apparaat hebben. Mensen met een Windows Phone en Windows computer piesen dus naast de pot.
Ik snap ook niet dat dit ding geen simpele web interface feeft die je vanaf elk apparaat met een browser kunt benaderen.

Gebruik.

Streamen werkt uitstekend, vanuit Chrome op de Mac gewoon tabbladen delen en werkt prima. Onder Android echter werkt tabbladen delen van Chrome helemaal niet terwijl ik op diverse sites gevonden heb dat dat wel kan. Screen casting (dus je hele scherm op TV) werkt evenmin terwijl die optie gewoon in de app staat. Vanuit Chrome voor OSX werkt dit overigens wel, voor het hele Mac scherm dus niet alleen Chrome, erg handig !
Wat wel werkt onder Android is BubbleUPNP daarmee kun je via Chromecast streamen, gaat sneller (dwz video start eerder) dan met DLNA streamen. Als je de Sempervideolinks app (gratis) hebt en BubbleUPNP kun je vanuit de browser (Chrome, Firefox, Dolphin) op een site met een filmpje (ja ook Youtube) klikken op 'Share' => 'Sempervidlinks' die weer doorschakelt naar BubbleUPNP en dan heb je Youtube (of een andere film in de browser) op TV. Het voordeel is dan als je Adblock aan hebt dat je dan ook geen reclame krijgt, omdat je dan gewoon 'dom' een stream doorgeeft. Gebruik je de Youtube app, dan zie je wel reclame omdat Youtube en Chromecast een eigen proxy hebben.

Lokale media.

Daar doet Google erg mistig over, maar het kan wel.
Onder OSX kun je screen casting doen of een filmpje openen met Chrome (Finder => rechtermuis op filmpje => Open With... => kies /Applications/Google Chrome), werkt prima.
Onder Android met BubbleUPNP kies 'Chromecast' als 'renderer' en kies dan een filmpje opgeslagen op je apparaat (bijv. onder /sdcard1) afspelen. Werkt prima.

Internet verplicht

Wel raar is dat je ook als je lokale media wilt streamen, dat de Chromecast dan NIET werkt omdat die een internetverbinding nodig heeft. Onhandig als je bijv. op vakantie bent en je hebt geen internet. Zal wel weer met spionage / data verzamelen door Google te maken hebben. Dit vind ik wel een ernstig minpunt.

Leuk apparaatje voor weinig geld, vooral als je online media (Youtube, Netflix, Uitzending Gemist) naar je TV wil streamen.
Voor lokale media heeft het weinig meerwaarde, je kunt net zo goed een HDMI kabel gebruiken of een DLNA app gebruiken. Misschien is EZCast of Miracast wat dat betreft handiger.

Heb jij ook een Google Chromecast (2015) Zwart?

Dus als ik alleen een wifi hotspot opzet, zonder internet, en mn chromecast connect, kan ik via mn mobiel niks streamen?
Wat is de melding dan.. Screenshots?
Screenshots heb ik niet maar de CC geeft dus weer dat je geen internet hebt ook al is je computer / tablet met de CC verbonden.
Met deze EZCast werkt dat dus wel.