Specificaties Bedraad met Cherry MX Blue switches - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Qpad MK-80 Review

Fitzer 31 oktober 2015, laatste update op 30 november 2015, 96 views

Qpad MK-80

Een simpel, goed betaalbare mechanische toetsenbord zonder extra poespas die je wellicht niet vaak zal gebruiken. Door middel van de zogenaamde 'Fn' knop kan je wel mediatoetsen gebruiken.

Pluspunten

• Goede Led verlichting
  • Verschillende Cherry uitvoeringen (Blue, Brown, Red, Black)
  • Letters slijten niet
  • Extra uitgangen voor microfoon, koptelefoon en 2x USB.

Minpunten

• De verlichting voor Num, Caps en Scroll lock is niet te dimmen

Ondanks dat QPAD een nog vrij onbekende merk is in Nederland bieden ze hardware aan met een goede prijs-kwaliteit verhouding. QPAD profileert zich met gaming, dat is te zien aan hun slogan "We love gaming", Waarbij love een hartjesvorm van hun Q is.

Het toetsenbord wat ik in bezit heb heeft Brown MX switches. Ik had hier voor gekozen omdat deze licht aanvoelen, en niet zoveel geluid maken als de Blue switches. Onder elke toets zit een blauwe LED die aangepast kan worden op verschillende lichtsterktes. In tegenstelling tot de MK-85 kan je niet instellen dat deze LEDs standaard aan staan bij het opstarten van je computer. De MK-80 wordt geleverd met extra oranje WASD toetsen die door de kleur gamers zou moeten helpen te ori๋nteren waar je je hand moet leggen. Deze toetsen voelen tevens iets zachter aan. Door middel van een makkelijke bijgeleverde grijphaak vervang je je toetsen simpel en snel zonder te beschadigen.

Het toetsenbord is plug-and-play. Er zijn geen drivers nodig. Ook voor het gebruik van je media toetsen onder het Fn-toets zijn simpelweg te gebruiken zonder enige installatie. Dit toetsenbord maakt gebruik van een PS/2 poort, maar mocht je die niet hebben dan is er een PS/2 naar USB adapter inbegrepen. Er zit een tweede USB kabel bij voor de verlichting en het gebruik van de twee extra USB2.0 poorten op je toetsenbord. Ook zit er een microfoon en luidspreker kabel zodat je deze ook via je toetsenbord kan gebruiken. Dit scheelt wel in de moeite die je moet steken om steeds achter je computer te kruipen wil je een headset aansluiten.

Volgens mij is dit een van de goedkoopste mechanische toetsenborden op dit moment. Doordat de letters op de toetsen ingegraveerd zijn, dus geen stickers, slijten je toetsen niet, wat dus garandeert dat je jaren lang zorgeloos kan door blijven tikken.De toetsen zijn ook zorgeloos schoon te maken in een bak met water. Dit toetsenbord is goed te bestellen via de QPAD eigen website, ook met keuze in andere switches.

Ik heb een iets lagere waardering gegeven voor precisie, omdat ik het gevoel had dat dit toetsenbord af en toe dubbele letters wilde registreren terwijl ik deze maar ้้n keer indrukte. Voor een mechanische toetsenbord zou ik echt voor de QPAD mk-80 gaan.

Heb jij ook een Qpad MK-80?