Specificaties Small form factor, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 250D Review

Ed_L 1 november 2015, laatste update op 1 november 2015, 1.028 views

Corsair Obsidian 250D

Een compacte case met veel inbouwmogelijkheden. Erg mooi, erg degelijk, maar niet erg goedkoop. Geschikt voor wie meer ruimte op zijn bureau wil houden, zonder in te boeten op snelle hardware.

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Veel koelmogelijkheden
  • Degelijk

Minpunten

• groot voor een mini ITX case
  • prijzig

Het was op een gezellige avond op het Tweakers HQ in Amsterdam dat mijn oog voor het eerst op de Corsair Obsidian 250d viel. Asus leverde een aantal ROG G20 desktops om tijdens een LAN-party te testen, maar had net te weinig machines paraat voor een volledige bezetting. Als tussenoplossing hadden ze gelijkwaardige hardware in een tweetal 250d behuizingen gestopt en die in Amsterdam laten bezorgen. Het schattige zwarte doosje stond sindsdien bovenaan mijn verlanglijstje voor een nieuwe build.

Casebouwer Corsair

Je zou het bijna vergeten, maar Corsair levert nog niet zo lang zijn eigen computerbehuizingen. Tot 2009 kenden we de zeerovers uit Fremont, CaliforniŰ voornamelijk van het ram-geheugen en de computervoedingen, maar in dat jaar kwam Corsair met haar eerste ATX behuizing. De Obsidian 800d sloeg in als een bom en markeerde het startpunt voor een succesvolle reeks aan computerbehuizingen. Corsair koppelt deze steevast aan een serie met elk eigen eigenschappen. Zo kennen we inmiddels onder andere de Carbide en Graphite series. De 250d die we hier nader bekijken is de jongste telg uit de Obsidian serie, die zich kenmerkt door strakke lijnen en geborsteld zwart aluminium en over het algemeen lenen ze zich goed voor het gebruik van waterkoelers. De 250d is daarop geen uitzondering, maar of dit compacte mini ITX doosje ook fatsoenlijk onder water te zetten valt, proberen we verderop nog uit.

De 250d mag dan uitsluitend geschikt zijn voor mini ITX moederborden, echt klein is hij niet te noemen. De 290mm hoogte en 351mm diepte van deze case zijn maten die goed passen bij het mini ITX formaat, maar met 277mm breedte wordt de 250d een stevige (bijna-)kubus. Dit buitenformaat heeft een goede reden: in tegenstelling tot veel andere mini ITX behuizingen biedt de 250d ruimte aan full size componenten. Stop met zoeken naar een Small Formfactor voeding en Half Height videokaart; in de 250d kun je een PSU van maximaal 180mm lengte kwijt en je videokaart mag tot 290mm lang zijn.
De 250d maakt indruk met zijn stoere uiterlijk en het is dan ook duidelijk dat deze behuizing gemaakt is voor systeembouwers die van hun componenten houden. Corsair heeft het kleine bijzettafeltje dan ook voorzien van een window. Niet, zoals je gewend bent in het zijpaneel, maar in de top. Het moederbord wordt in deze behuizing namelijk horizontaal geplaatst en van bovenaf heb je het mooiste uitzicht op je dure spulletjes. Het frontpaneel heeft een mooie matte glans, maar zoals op de foto te zien is, blijven je vingerafdrukken er zichtbaar op staan.
http://static.tweakers.net/ext/f/pCSLDwddTN5q7hrAqd1YtG11/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/d6cJeAyBf5JAkLUo9KZYXFs6/medium.jpg
De 250d voelt stevig en de afwerking is zo op het eerste gezicht prima. Ik kon geen productiefouten of lelijke verbindingen ontdekken. Het plaatwerk is stevig, maar voelt minder dik dan dat van mijn 'oude' Fractal Define R4. Dat kan natuurlijk ook prima, aangezien kleinere platen veel minder snel de neiging zullen hebben te buigen. Bovendien is het een zeer open case die het niet van de isolatie moet hebben.

Ook aan de binnenkant is er met oog voor detail gewerkt door Corsair. Alles is strak afgewerkt en de materialen zijn allemaal prima gekozen. Dat dan net die ene (audio-)kabel niet helemaal tot in de stekker zwart gekleurd is, is dan des te opvallender. Een klein minpuntje.

Aan alle kanten heeft Corsair ruimte gemaakt voor ventilatie. Aan de voorzijde, achter de zwarte fašade, zit een stoffilter dat moet zorgen dat de erachter hangende 140mm fan uitsluitend stofvrije lucht de kast in blaast. De zijnpanelen zijn voorzien van ventilatiegaten met magnetisch bevestigde stoffilters. Voor de PSU is een met stoffilter bedekte opening aan de onderzijde voorzien en tenslotte zijn aan de achterkant twee roosters voor 80mm ventilatoren en een rooster voor de SSD/HDD bays gemaakt. Alleen de bovenkant is volledig dicht.
Het ontbreken van een stoffilter aan de achterzijde verraadt natuurlijk wel wat Corsair voor de airflow in de case bedacht heeft. Het is duidelijk de bedoeling dat aan zij- en voorkant aangezogen lucht voor overdruk zorgt die de lucht vervolgens uit de achterzijde de hardwaretempel verlaat.
Om deze luchtstroom te faciliteren levert Corsair twee ventilatoren mee die beiden PWM gestuurd zijn: een 140mm variant voorin en een 120mm variant aan de linkerzijde in het zijpaneel. Dit zijpaneel biedt de mogelijkheid om een tweede 120mm ventilator te monteren of, en dat is interessanter een 120/240mm radiator op te hangen. Corsair ziet uiteraard graag dat je hier een H100i monteert, maar ook een dunne radiator voor een custom loop past hier prima. Mocht je de waterkoelingroute gaan bewandelen, dan heb je ook nog de mogelijkheid om een 120/140mm radiator aan de voorzijde te plaatsen. Dat moet meer dan voldoende zijn voor de CPU en GPU. Kies je toch voor de traditionele luchtkoeler, houdt er dan rekening mee dat deze niet hoger dan 95mm mag zijn.
De PSU zit onderin ge´soleerd in zijn eigen ruimte en is voor koeling aangewezen op zijn eigen ventilator. De SSD/HDD bays zijn voor hun koeling aangewezen op de airflow die de voorin geplaatste 140mm verzorgt en dat is toch wat beperkt. In het vooronder van de 250d kan het makkelijk nogal druk worden met allerlei kabels die de airflow blokkeren.

Al dat voelen aan plaatjes en theoretische gezwets over koeling is natuurlijk leuk, maar een beetje behuizing laat zijn kwaliteit pas zien als je hem vol stopt met dikke hardware. Gelukkig staat dat als volgende op de to-do list. Het lijstje aan in te bouwen goodies:

pricewatch: MSI Z170I Gaming Pro AC
pricewatch: Intel Core i7 6700K Boxed
pricewatch: Kingston HyperX Savage Black HX430C15SBK2/16
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
pricewatch: Samsung 830 series SSD 256GB
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 850W
pricewatch: Swiftech H220-X

Aan de slag!
De 250d laat zich eenvoudig ontmantelen. De zij- en toppanelen zijn bevestigd met thumb screws en ook de ruimtes voor de voeding en de schijven zijn met de hand open te schroeven. Om nog meer ruimte voor gerommel met kabels te maken, kun je met vier schroeven de 5,25 inch drivebay eenvoudig verwijderen. Het frontpaneel til je zo uit zijn scharnier en de 140mm ventilator is goed bereikbaar en zo verwijderd. Omdat ik een radiator in het zijpaneel ga plaatsen, verwijder ik de 120mm ventilator ook.
http://static.tweakers.net/ext/f/3PtS3Z0KT2SulaX2W3KCtkwh/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/dfcHop87MYE1pIscQcTp7grw/medium.jpg
Nu we overal goed bij kunnen is het tijd voor het inbouwen. Allereerst schuif ik de voeding in zijn ligplaats. Deze rust op een aantal hardrubberen of -kunsstof blokken, die zo stevig zijn dat ik initieel dacht dat het gewoon metaal was. De BeQuiet! DarkPower Pro 11 is geen kleine voeding, maar hij past met gemak.
Dit is trouwens een goed moment om alvast de nodige kabels aan je voeding te hangen, want het wordt straks wat druk in die regio. Planning is alles, zoals bij elke build.
De 3,5 en 2,5 inch drivebays zijn nu aan de beurt. Er is ruimte voor twee van elk, wat zeer behoorlijk is. De drives zitten echter erg dicht op elkaar en de airflow is mogelijk wat beperkt in die richting. Ik zou het dan ook niet aanraden om alle vier de bays vol te proppen. De positionering zorgt er ook voor dat het niet mogelijk lijkt om SATA-power door te lussen vanuit een enkele kabel. Het is mijn persoonlijke mening dat een PC tegenwoordig sowieso maar een enkele SSD nodig heeft en die dingen zijn anno 2015 zeer betaalbaar. Voor back-ups gebruik je een NAS of cloudopslag, maar dat terzijde.
Dan is het moederbord aan de beurt (vergeet het I/O-shield niet!). In de moederbordtray zit een groot gat zoals je dat ook kent van normale ATX-behuizingen. In dit geval lijkt het echter een vrij nutteloos gegeven, want de achterzijde van het moederbod is niet bereikbaar en de tray is ook niet uit de behuizing te schroeven. Mocht je dus een koeler met back plate gebruiken, monteer die voordat je het moederbord vastschroeft (zoals ik dus wel deed :S ). De schroefgaten zijn overigens prima uitgeleend en er staat precies voldoende spanning op het bord om het lekker strak tegen het I/O shield aan te drukken. Als je het jezelf makkelijk wil maken met cable management, is het aan te raden een moederbord te gebruiken dat de aansluitingen zoveel als mogelijk aan de achterkant heeft zitten. Zeker wanneer je een radiator plaatst, geven aansluitingen aan de zijkant wat extra uitdagingen bij het inbouwen.
Let ook goed op de DIMMs die je aanschaft. Veel high-end DDR4 modules hebben flinke heatsinks, die mogelijk in de weg zitten bij het plaatsen van een CPU-koeler. Dat is dan ook een belangrijke reden geweest voor de keuze voor deze Kingston modules.
Na aansluiting van de nodige kabels wordt het tijd om die H220-x maar eens onder handen te nemen. Om een lang verhaal kort te houden: het past precies, maar je zult concessies moeten doen. Door de plaatsing van de pomp en het reservoir moet de 5,25 inch bay het veld ruimen. Maar goed, wie gebruikt die nog tegenwoordig? Ook zul je de fan guard van de ventilator in het vooronder moeten verwijderen. Dit betekent helaas ook dat uitbreiding in de toekomst met een voorin geplaatste tweede radiator niet mogelijk is. Het zijn gelukkig maar kleine beperkingen voor hetgeen we winnen met deze koeler. Corsair heeft het zijpaneel van meerdere ophangpunten voorzien, waardoor je iets kunt spelen met de plaatsing van de radiator. Ik maak gebruik van de originele 120mm gaten, maar ik begrijp dat een Corsair H100i beter in de posities erboven en ervoor geplaatst kan worden.
De videokaart kan zogezegd 290mm lang zijn. In de praktijk kan het nog net wel wat langer, maar dan is het met name de installatieruimte die de beperkende factor is. Let ook goed op de koeler. Dubbleslots koelers passen prima, maar ook aan de bovenkant van de kaart mag deze maar beperkt uitsteken. Mijn Strix koeler komt boven het frame van de 250d uit, maar omdat het toppaneel letterlijk bovenop het frame ligt, past het precies zonder contact te maken. PCI-e voedingsconnectoren kunnen zowel aan de boven- als achterzijde prima benaderd worden.

Als de kabels dan netjes 'weggewerkt' zijn in het vooronder, is het tijd de boel te sluiten. Het viel me direct op dat de 250d zonder panelen en 5,25 inch bay wiebelt als een goedkope kroegtafel. Zodra je de panelen hebt vastgeschroefd is dat echter verdwenen en staat de boel weer als een huis. Nu de hardware geplaatst is, valt op dat de grootte van de window precies goed is. Je hebt een mooi uitzicht op je hardware, terwijl de slangenkuil van voedingskabels uit het zicht blijft.
Eenmaal ingeschakeld, blijkt de 140mm ventilator lekker stil. Je zult hem pas op hoge toeren boven je CPU koeler uit horen komen. De in de powerknop geplaatste witte power LED voorop is wellicht net wat aan de felle kant voor mijn smaak en de knop zelf voelt wat wankel, maar een kniesoor die erom maalt.
Idle is de 250d lekker stl, wat natuurlijk ook komt door de stille componenten die ik gebruikt heb. Zoals je hebt gelezen is er nergens echt materiaal geplaatst om geluid te dempen. De boel is trillingsvrij en de meegeleverde ventilatoren houden zich uitstekend, maar een behuizing die zo open is als deze kan onmogelijk 'stil' genoemd worden. Toch is de geluidsproductie tijdens het gamen niet storend en de 250d past dan ook prima op je bureau.

De Corsair Obsidian 250d is een fijne behuizing om mee te werken. De behuizing is ongetwijfelfd niet voor iedereen geschikt. Zoek je een echt compacte behuizing, dan is de 250d te groot en lomp. Ook is hij niet geschikt voor echt high-end gamesystemen met multi-GPU opstellingen, aangezien mini-ITX moederborden slechts van een enkel PCI-e slot zijn voorzien. Zoek je echter een een compact alternatief voor die dikke (mid) tower op je bureau en wil je dat de boel ook nog eens lekker smoelt, dan is dit zwarte doosje het overwegen waard. Op het moment van schrijven is de 250d te koop vanaf ongeveer 90 euro en voor dat geld koop je ook bijvoorbeeld een pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black. Echt goedkoop is hij dus niet en voor een mini-ITX behuizing is hij zelfs duur te noemen.
Alles overwegend ben ik zeer positief over deze behuizing. Hij is mooi, degelijk en heerlijk om mee te werken. Ik kan hem je dan ook van harte aanbevelen.

Heb jij ook een Corsair Obsidian 250D?

Mooie review, alleen 1 opmerking offtopic, waarom heb je voor een 850 watt voeding gekozen :? een 400 watt PSU is al overkill in deze build, het systeem verbruikt onder load zo'n 250 watt. Is het dan niet handiger om je PSU te verkopen en er een goedkopere in te zetten?
Dankjewel! De PSU komt uit mijn oude behuizing, waar ik de afgelopen jaren ook vaan multi-GPU opstellingen in had zitten. Omdat ik nogal vaak van hardware wissel houd ik graag wat marge. De huidige setup zal onder full load ongeveer 40% belasting geven. Wanneer ik CPU en GPU overklok nog wat meer. Dat vind ik prima voor nu. Wie weet waar het ding over een half jaar weer in hangt :)
Fijne review. Geeft mooi wat inzicht over deze case. De laatste foto ook erg prettig voor de grootte :)
Ben mezelf wat aan het inlezen voor een kleinere case en zit op dit moment met een antec nine hunderd two.. wat iets kleiner mag inmiddels :p

off topic: Die grote voeding heb ik ook last van; 1000w aangeschaft voor de 470GTX in SLI.. nu zit ik daar ver onder met een 970GTX.