Specificaties 30GB 2.5" (SATA-300) @ 210/75MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB Review

MrBlueEyes 31 mei 2009, laatste update op 31 mei 2009, 4.735 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB

Pluspunten

• Enorm snel
  • Stil
  • Klein

Minpunten

• Duur
  • Lage opslagruimte

Voor mijn HTPC had ik extra opslag ruimte nodig. Toen ik de hardeschijven ging bestellen had ik besloten ook een nieuwe Windowsschijf aan te schaffen.

Ik vergelijk de OCZ Vertex 30GB met de volgende hardeschijven:
Samsung HD103UJ 1TB (F1)
Samsung HD103UI 1TB (Greenpoint)
2x Samsung HD501LJ 500GB in Raid 0

Ik heb voor alle testen Windows 7 RC gebruikt.

Aankoop:

Ik heb de OCZ vertex 30GB samen met 3 x Samsung HD103UJ 1TB gekocht bij Zercom. Ik heb bij Zercom deze producten gekocht omdat ik al meerdere computers en onderdelen daar besteld had.
Donderdag had ik ze besteld de 1TB schijven waren op voorraad voor de OCZ stond 1 tot 3 werkdagen. Vrijdag kreeg ik bericht dat mijn bestelling verzonden was en op zaterdag middag kwam TNT mijn bestelling leveren.

Verpakking:
Zoals je op de foto ziet zaten de hardeschijven erg goed verpakt. Er was dan ook niets beschadigd.
De SSD zat in een klein kartonnen doosje met daarin weer bescherming waar hij in lag. Verder zat er alleen een blaadje bij met wat informatie.

Windows installeren:
Ik heb direct Windows 7 erop geļnstalleerd. Het eerste wat opvalt is dat 30GB ook werkelijk 30GB is. Windows 7 zag namelijk een schijf van 29,8GB.

Benchmarks:
Ik heb met HDtune 3 verschillende benchmarks gedaan. File benchmark, Random Access read en Read benchmark. Deze heb ik gedaan voor al mijn interne hardeschijven.

File benchmark:

Random Access read:

Zoals je ziet zijn de acces tijden erg snel, zijn niet te vergelijken met mijn andere hardeschijven eigenlijk.

Read benchmark:

Snelheid F1 valt erg tegen vergeleken met andere reviews die ik gezien heb. Iemand een idee hoe dat komt? Met alle 3 de F1’s die ik heb kreeg ik namelijk deze uitslag.

Zoals je ziet een average van 194,4 MB/sec. En een snelle acces time.

Gebruik:
30 GB is natuurlijk wel erg klein. Zo als windows schijf voor mijn HTPC is hij genoeg maar voor mijn gewone pc zou hij te klein zijn.
Hij is natuurlijk doodstil. Standaard zat al de nieuwste firmaware versie 1.10 erop.

Kosten:
De kosten waren erg hoog. Zijn natuurlijk laatste tijd wel lager geworden maar betaalde toch nog ¤134,- voor de OCZ hardeschijf. In vergelijking de Samsung F1 1Tb schijven kosten ¤75,- per stuk.

Conclusie:
Stille “hardeschijf” die erg snel is met weinig opslag ruimte en veel kost. Is voor nu nog meer een gadget.

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB?

Ben het niet helemaal eens met wat je aan het einde zegt, dat het meer een gadget is.

Voor een highend PC (om te gamen bijvoorbeeld) is dit natuurlijk veel meer dan alleen een gadget, puur omdat hij zo ontzttend veel sneller is. Denk aan laadtijden en tijd dat iets nodig heeft om te installeren.

Ook het opstarten van je PC zal een stuk sneller zijn.

Ben het wel met je eens dat voor zo een PC 30gb natuurlijk veel te weinig is. Heb nu 2 spellen e nCS4 geinstalleerd op win7 rc1 en ik heb al meer dan 40gb gebruikt.
De 60gb zou dan echt het minimum zijn.

Voor de rest hele goede en uitgebreide review!
Ja dat bedoelde ik ook meer. Nu 30 GB is leuk als gadget. Maar voor een normale pc zou ik toch echt meer opslagruimte willen. Voor programma's als photoshop etc zal zo'n snelle hd namelijk ook mooi zijn.
3sterren, ik vind het vooral een gemis dat er alleen maar benchmarkjes staan van hdtune, test het ook met echte programma's en je krijgt al snel een extra sterretje :P
en hoe testen bedoel je dan?
Ik vind het een prima review, 5 * van mij.

offtopic:
Heb je deze ssd nodig voor al je FTD activiteiten ;)
offtopic:
Nee FTD doe ik via de pc waar ik de 2x 500GB in raid 0 heb staan.

[Reactie gewijzigd door MrBlueEyes op 2 juni 2009 15:15]

Het is wel een leuke schijf (hmm zoiets iig :P) om als windows schijf te gebruiken maar idd nog niet echt rendabel om grote games en als opslag te gebruiken door de prijs.
Dat komt nog wel en tot dan heb je hiermee een heerlijk snel os schijfje. mooie review verder!
Een vraagje heb je de raid0 in het bios gemaakt zeg maar? ik kan namelijk niet een in windows schijfbeheer gemaakte raid0 door de hdtune pro gooien. iig niet als 1 schijf.
De snelheid is ook niet echt hoog in vergelijking met mijn andere schijven. Volgens mij heb ik nu dan meer iets als jbod.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 4 juni 2009 13:42]

Die raid 0 is op mijn andere pc. Die raid is inderdaad in "raidbios" aangemaakt.
Dit ben ik niet met je eens. Ik heb hier een computer in een htpc-kast staan, die fungeert als een audio-module. Hij draait softwarematige synths en is aangesloten op een muziekinstrument. Die computer moet dus zo stil mogelijk zijn. Hij bevat dan ook een fanloze voeding, en een 92mm ventilator op 1.000 toeren op de CPU.

Meer dan 30GB opslag heb ik eigenlijk niet nodig. 8GB voor Windows XP (van Windows zie je niks tijdens het gebruik van deze computer, dus dan neem ik de kleinste die het verst gestript kan worden), 2GB voor de swapfile, en 20GB voor een paar synths.

Een druk op de knop moet een synth-setup hebben geladen binnen ongeveer 0.25-0.5 seconden, anders duurt het te lang. Dit gebeurt namelijk tijdens het live spelen van muziekstukken.

Vanwege de vereisten heb ik eerst over een SSD gedacht,maar dat toch niet gedaan vanwege de prijs.

Daarom heb ik er uit kostenoverwegingen een 500GB 7200-toeren WD Black ingezet voor 47 euro. Die schijf was snel genoeg, maar hij resoneert ook erg. Met Nexus dempers was dat niet te verhelpen en zelfs het inbouwen in een HDD-silencer die ik ook nog had liggen helpt niet tegen de trillingen. (Ik had gehoopt van wel.) Zelfs de versterker die bovenop de audio-computer staat resoneerde soms even mee.

Toen heb ik toch maar de kogel door de kerk geschoten. Voor mijn hoofdsysteem zou ik voor een 80GB Intel gaan als ik niet al een Raptor had in een supergedempte kast, maar zoals gezegd was 30GB voor de audio-computer genoeg. De 500GB HDD is verkocht, en nu zit er een 30GB Vertex in dat systeem. Hij start binnen 8 seconden op. Dat is geteld vanaf het weergeven van het Windows-logo tot en met het weergeven van het audio-programma. Het BIOS tel ik niet mee, want dat is bij elke schijf gelijk.

Belangrijker: de computer is nu fluisterstil. Het enige dat je hoort is de verwaaiing van de ventilator op de CPU, en dan nog alleen als je je oor naast de kast houdt. Het spreekt voor zich dat de toegangstijd van de SSD fenomenaal kort is, en een setup onvergelijkbaar snel wordt geladen.

Een SSD is dus zeker geen gadget, het kan een zeer nuttig iets zijn als een fluisterstille en supersnelle schijf gewenst is. Vereiste is wel dat je niet heel veel opslag nodig hebt, want dan wordt het erg duur.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 7 oktober 2009 02:03]

Even in de huid van een wat minder onderlegde geļntereseerde stappend mis ik wat uitleg over de benchmarks die je doet.

Het is ook interessant om bijvoorbeeld in Photoshop een groot panorama te laten genereren en hier tijden van te noteren. Dus meer testen uit dagelijks/praktijk gebruik.
Je weet dat deze review van vorig jaar is he? Daarnaast staat er geen photoshop op. 30GB is erg klein, hij wordt alleen gebruikt als opstartschrijf voor mijn htpc.