Asus Xonar D2X/XDT Review

Giem 24 juli 2009, 2.973 views

Asus Xonar D2X/XDT

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit,

Minpunten

• Formaat
  • Drivers

Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 1
CPU-belasting Score: 3
Nadat mijn Soundblaster Extreme Gamer was overleden door een lekkende cpu koeler was het tijd om een nieuwe geluidskaart te zoeken.

Een van de wensen was een goede analoge output van de kaart, omdat er geen receiver op aangesloten wordt, maar een analoge eindversterker met twee B&W 640 speakers. Na veel wikken en wegen en het lezen van veel reviews de keuze gemaakt voor de Asus Xonar D2X.

De inhoud
De doos bevat veel extra's, naast de geluidskaart, worden er verschillende audio (test)programma's mee geleverd en een 4 analoge kabels, 2 optische en een dubble midi uitgang. Alles bij elkaar een compleet pakket.

Installatie
Wat gelijk opvalt is het formaat van de kaart. Deze is beduidend groter dan de meeste andere geluidskaarten. Hier kreeg ik al snel prolemen mee het het inbouwen. De kaart paste niet in mijn bovenste PCI-e slot omdat de geheugenbanken in de weg zaten/de Xonar te lang is.
Uitendelijk ingebouwd tussen mijn beide Asus HD4870 videokaarten. Ondanks mijn grote kast, kost het inbouwen van deze kaart door zijn formaat wel de nodige kopzorgen. Wat ook te maken had met de waterkoeling en alle slangen.

Drivers
Na het inbouwen werden de nieuwste drivers van de Asus site gedownload en geinstalleerd op windows 7. Dit verliep in eerste instantie erg snel. De vista x64 drivers leken zonder problemen te werkten.

Na een paar uurtjes muziek te hebben geluisterd dacht ik een spel te gaan spelen. Hier begon de ellende. Geen enkel spel wou meer opstarten. Geen foutmelding helemaal niks. Na het starten verscheen er gedurende 5 seconden een "wacht cirkeltje" in beeld en verdwijnd daarna. Meer gebeurd er niet.

Mijn eerste gedacht was, dat zal aan windows 7 liggen. Waarna ik een nieuwe installatie van windows Vista x86 heb gemaakt, daarop dezelfde driver geinstalleerd. Mijn verbazing, precies het zelfde probleem. Op internet gelezen dat er wat problemen waren in combinatie met de HDMI audodrivers van ATI. Deze verwijderd, nog geen oplossing. Vervolgens een oudere driver geinstalleerd, deze kon niet in het geheugen worden geladen. Deze driver in het systeem beheer verwijderd en de nieuweste driver hier toegevoegd. Tot mijn verbazing werkten de spellen nu wel.

Dit zelfde geprobeerd op windows 7. Ook daar werkte dit en kan ik gelukkig weer een spel spelen.

Geluidskwaliteit
Muziek klink erg goed, geen hoorbare ruis, ook niet wanneer de versterker vol aan word gezet. DSP heb ik uitgezet, wanneer DSP aan staat worden de middentonen van de Xonar overdreven. De muziek klinkt wel ruimtelijker, maar niet beter, veel te schel. DSP kan ook op HiFi modus worden gezet, maar dan is er geen hoorbaar verschil met uit.

Update
Mijn broertje heeft een M-audio geluidskaart, welke er om bekent staan om hun zeer goede geluidskwaliteit. We hebben beide systemen beluisterd op mijn audio set. Het verschil met de m-audio was dat de m-audio wat meer diepte gaf aan het geluid, kwam meer naar je toe waar de Xonar het op afstand hield. Echter gaf de xonar een voller beeld weer. Al met al niet veel verschil.

Samengevat, de xonar leverd echt mooi geluid en heeft erg goede analoge uitgangen. Het formaat kan problemen opleveren met het inbouwen en de drivers zijn gewoon niet goed. Hier kan Asus nog veel aan verbeteren.

Update 2
Drivers zijn nog steeds hopeloos. Asus heeft een nieuwe versie uitgebracht van de windows 7 drivers en het zelfde probleem met hangende applicaties is er nog steeds. Nu niet alleen met spellen, maar met elke applicatie die geluid wil afspelen. Alleen de driver via het apparatenbeheer installeren lost het opbleem op.

Heb jij ook een Asus Xonar D2X/XDT?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1).
Asus forum met heel veel klachten/problemen.
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:42]

@Giem:

Ik denk dat bij deze persoon de maximale FPS er zowiezo niet uit wordt gehaald omdat zijn proc. hier de bottleneck is.... ( zie 2xHD4870 en E8500). Wat is eigenlijk nou het verschil tussen zo'n chip en een Onboard chip.... zoals die op de P45/P35 of iets dergelijks..?
Eenwereld van verschil. Een onboard chip produceert echt hoorbaar veel ruis, ja ook de nieuwe HD chips. Zelfs de asus FX kaart die bij mijn moederbord zat maakte echt veel ruis.

Daarnaast als deze kaart in en uitschakeld krijg je niet een piek naar je versterker en speakers.

en over wat de bottleneck in mijn pc is.. mijn E8500 loopt wel op 4,3ghz dus in spellen zal dat wel mee vallen omdat de meeste spellen nog steeds geen of nauwelijks ondersteuning hebben voor meer dan dual of quad core. In supreme commander (wat zelfs multicore ondersteund) trek ik de meeste quadcores er gewoon uit.
Wat is nu je ervaring over de gameprestaties van de geluidskaart, beter dan de vorige en in welk opzicht? Foto's maken het geheel altijd af en geven een beter beeld van je verhaal.
Wat kan je met de testprogramma's?
Probeer dit nog wat uit te breiden en je hebt een nette review :)
Voor het gamen moet je deze kaart niet nemen. Dit is de ultieme muziekkaart.
Nou... Ik heb deze kaart nu bijna een jaar denk ik, als vervanger van een oudere SB Live! en ook bij het gamen merk je dan het verschil wel. Simpelweg door de betere geluidskwaliteit (met name bij Half-Life Episode 1 en 2 viel dit me op). Bij muziek merk je het uiteraard wel een heel stuk meer :). Dat was bij mij echt een wereld van verschil.

Of het de ultieme muziekkaart is weet ik niet, ik ben ook wel te spreken over M-audio kaartjes, die ik eerder gehoord heb ;).

Overigens: de testprogramma's, die ik zelf alleen een keer heb uitgeprobeerd toen ik de kaart net geinstalleerd had, zijn onder andere bedoeld voor het testen van signaal/ruisverhouding.
Klopt, de testprogramma's probeer je een keer en dan is de lol er ook weer af.

Nu is de SB Live ook wel een best oude kaart. Wat Digibilly bedoeld met dat het geen game kaart is: Deze kaart verbeterd niet je FPS in een spel zoals de XFi dat wel doet. Deze kaart heeft meer CPU rekenkracht nodig dan een XFi, het kon soms tot 5 of 8 fps schelen.
Klopt. Is niet de ultieme muziekkaart. Dat is de Xonar Essence STX van Asus.