Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast Audio Zwart Review

jojobos 29 oktober 2015, laatste update op 31 oktober 2015, 24.210 views

Google Chromecast Audio Zwart

Een simpele manier om je speakers slim te maken. Met de Google Chromecast audio is het gedaan in een handomdraai. Zeker een vooruitgang t.o.v. bluetooth of je ouderwetse AUX-kabeltje.

Pluspunten

• Simpel in gebruik
  • Bereik

Minpunten

• Korte meegeleverde aux-kabel

Geluidskwaliteit Score: 5

Ik miste al enige tijd de mogelijkheid om muziek naar mijn speakers te kunnen streamen. Ik heb deze al een flink aantal jaren van de tijd dat muziek nog werdt gespeeld vanaf CD's of zelfs nog een cassette bandje. Ik had al meerdere malen naar bluetooth ontvangertjes gekeken maar vond daar toch te veel nadelen aan zitten. Daarover later meer.Hierbij dus mijn beknopte review van de Google Chromecast Audio. Met dit handige apparaatje stream je gemakkelijk geluid naar je speakers.

Wat is de Chromecast Audio?

De Google Chromecast Audio is een apparaatje wat audio streamt naar de boxen waarop je het hebt aangesloten. Het is vergelijkbaar met de 'gewone' Chromecast maar dan beperkt het zich tot alleen audio.
De Chromecast audio werkt op Android, IOS en de Chrome browser. De meeste mensen zullen dus altijd wel een geschikt apparaat in huis hebben om het te gebruiken.

In de doos

Waar de ouderwetse Chromecast uit 2013 nog een stick was is Google nu gegaan voor een puck-uiterlijk. Deze is zwart met een gele aux-kabel. Ook zit er een usb-kabel en een wall-adapter bij. Opvalt is dat de auxkabel erg kort is waardoor bij mij de Chromecast in de lucht bungelt. Als je dit erg vindt kan je natuurlijk altijd een langere aux-kabel er op aansluiten.

Waarom geen bluetooth (dongle)?

Je kan ook audio streamen naar je speakers via bluetooth. Dit heeft echter wat meer nadelen dan streamen via een Chromecast. Zo moet je bij bluetooth altijd in de buurt zijn van het apparaat omdat anders simpelweg de verbinding te slecht is. De Chromecast werkt via je wifi-netwerk waardoor het bereik stukken beter is.

Wat ook een voordeel is dat de verbinding bij de Chromecast direct via het netwerk verloopt waar het bij bluetooth via bijvoorbeeld je smartphone verloopt. Dit spaart je batterij aanzienlijk.

Ook handig is dat je tijdens het gebruik van je Chromecast gewoon je smartphone kan blijven gebruiken. Bij bluetooth zal als je een melding op je telefoon binnenkrijgt deze ook te horen zijn via je speakers waar dit met de Chromecast niet het geval is.

De setup

De setup van de Chromecast is erg simpel. Je plugt h'm in, volgt de stappen op je telefoon en klaar. Ten minste, zo zou het moeten gaan... Bij mij ging het niet in één keer soepel en heb dit proces meerdere malen moeten herhalen. Toen ik m'n 3g van mijn Oneplus One uitzette deed het proces het gelukkig wel opeens. Ik weet niet of dit bij meer mensen gebeurt, of dat dit de uitzondering op de som betrof.

Het dagelijks gebruik

In het dagelijks gebruik is het een erg prettig apparaatje. Vooral Spotify Premium en Shuttle+ vind ik erg prettig werken. Meestal begint de muziek al na 1 à 2 seconden te spelen als je het aanklikt, de volgende nummers gaan altijd smooth er achteraan. Muziek casten gaat erg simpel door op het 'cast' icoontje te klikken en vervolgens het gewenste apparaat te selecteren.

Het bereik

Ik heb door heel mijn huis goed bereik. Ik woon in een redelijk ruime woning en heb ook op zolder nog ruim bereik.

Geluidskwaliteit

Allereerst wil ik zeggen dat ik zeker geen geluidsexpert ben. Ik hou van een goede kwaliteit muziek en heb het grootste deel van mijn muziekbibliotheek ook in flac bestand opgeslagen staan. Het is echter niet zo'n uit de hand gelopen hobby dat ik duizenden euro's extra aan apparatuur uitgeef.

Ik heb de Chromecast audio dus ook niet kunnen testen op een 'State of the art' audio systeem. Ik gebruik het vooral voor de radio op m'n kamer die een aantal jaartjes terug een paar honder euro heeft gekost. Ook heb ik hem even getest op het Harman/Kardon BDS die ik heb.

De geluidskwaliteit is naar mijn mening altijd ruim voldoende en merk geen verschil met het afspelen via een directe aux-kabel. Ook tussen de types Chromecast hoor ik geen tot amper verschil. Het zou dus voor 9/10 mensen ruim voldoen.

Verschil met de Chromecast (2015)

Er zit erg weinig verschil tussen de gewone en de Chromecast audio. Het enige verschil is de aansluiting van de kabels en dat het apps met beeld niet ondersteund. Helaas werkt het dus ook niet met bijvoorbeeld YouTube waardoor je geen muziek vanaf daar kan streamen.

Heb je nog aanvullingen of opmerkingen? Laat het gerust weten :) Als deze review je heeft geholpen vergeet dat geen +1/+2/+3 te geven, alvast bedankt!

Edit:
*betere foto's toegevoegd
*Kopje 'Geluidskwaliteit' toegevoegd op verzoek

Heb jij ook een Google Chromecast Audio Zwart?

Belangrijkste in mijn ogen wordt niet besproken....geluidskwaliteit? Mijn ervaring is dat met dit soort goedkope spelers de kwaliteit op een beetje installatie beneden peil is (afhankelijk van je eisen natuurlijk). Het verhaal, digitaal is digitaal gaat namelijk niet op. Dit weet ik door spelen met een AC Ryan, WD Live en nu een Bluesound. Geluidsverschil is er wel degelijk, ook bij optische overdracht.
Ik heb het hier bewust niet te veel over gehad, het is namelijk erg subjectief. Ik vind het geluid meer dan prima maar iemand met een getraind oor of boxen van duizenden euro's heeft zal het verschil met een CD misschien best horen. Nu val ik niet onder de categorie audiofielen en zal ik daarom ook niet een uitgebreide mening daar over kunnen geven.
Snap ik helemaal maar het is wel handig als je even laat weten waar je hem op hebt aangesloten ( merk/soort versterker, soort speakers) wat voor soort luisteraar je bent en met wat voor soort muziek je hem gebruikt. Ik eis bijvoorbeeld minder van mijn oortjes op mijn telefoon dan mijn set in woonkamer en schat in dat ik niet blij wordt van dit apparaatje daar. Wellicht zou ik hem in de werkkamer wel willen gebruiken. Ik bedoel dit opbouwend om de review iets meer waarde te geven.
Heb het aangevuld. Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk jij geluidskwaliteit vindt en wat voor speakers je hebt. Voor vrijwel iedereen zou de kwaliteit voldoende moeten zijn, voor een audiofiel weet ik het niet omdat ik zelf niet beschik over speakers van duizenden euro's. Hoop dat je er toch wat aan hebt gehad.
Mijn nick is Musicmasters en dan weet je niet of ik geluid belangrijk vind? :+

Wat is een audiofiel??? Ik luister in ieder geval graag muziek met een degelijke set maar dat hoeft echt geen duizenden euro's te kosten ..... (ik heb B&W 600 speakers, niet goedkoop maar ook niet schreeuwend duur). Je kan het zo gek maken als jezelf wil. ;)
Je naam valt me nu pas op XD. Weet niet of je ervaring hebt met de gewone cc, zo ja dan valt het geluid daar mee te vergelijken. Zo niet dan zou ik even kijken of je iemand kent waar je het apparaatje even van kan leven als ik jou was of kijken of je ergens een review kan vinden die wel een goede HiFi set tot zijn beschikking heeft. Ik heb namelijk alleen een home cinema set wat toch best ander geluid geeft.
Heb je inmiddels een passende oplossing gevonden? Aanraders die volgens jou wel voldoen / beter presteren?
Lijkt me een prettig maar vooral handig ding ;) Ik heb alleen een tijdelijke Deezer premium. Werkt het casten daar dan wel op?
Het werkt met Deezer premium. Het lijkt uit deze bron van Deezer zelf dat het alleen daar bij werkt.
Bron: http://support.deezer.com...cles/201330961-Chromecast
Bedankt! Vind het persoonlijk wel krom dat je overal een premium of plus abbo moet hebben voor deze functionaliteiten :/
Na een dagje proberen heb ik mijn cc-audio alweer terug gebracht.
Casten van muziek is heel erg afhankelijk van de apps.
Casten van Spotify werkt alleen bij het betaalde abonnement. Google play / musical werkt het casten niet met muziek op de telefoon. Die muziek moet dan eerst nar de cloud.
Casten vanuit es-explorer werkt ook nog niet icm de audio-versie van de cc.
Voor mij viel dit ding dus erg tegen. Ik heb hem ingeruild voor een gewone cc. Daar zijn meer apps geschikt voor.
Als je audio set-up over een HDMI aansluiting beschikt kan dat natuurlijk prima. Voordeel is dat je dan ook audio vanaf YouTube kan streamen. Zelf stream ik eigenlijk alleen vanaf Spotify, Shuttle+ en TuneIn en die doen het allemaal uitstekend.
Jammer van de Youtube limitatie. Anders had ik er zeker een gekocht voor mn broertje. Iniedergeval bedankt voor de info!

[Reactie gewijzigd door - peter - op 30 oktober 2015 21:17]

Bluetooth Streamen dan? Geen beperkingen. ;)
Leuke review.

Je hebt het over bereik door je hele huis, maar als je op de zolder zit hoor je de speakers dan wel? Het bereik moet goed zijn, maar door het hele huis vind ik niet nodig. Als ik b.v. in de keuken ben en ik wil de muziek horen, moet ik het zo hard zetten dat de buren er ook van kunnen meegenieten.
Het is wel een voordeel dat als je even vanuit de woonkamer loopt met je telefoon in je broekzak het gaat ruisen etc. Vanaf de zolder naar de muziek luisteren die in je woonkamer speelt hoeft natuurlijk ook niet ;)
Wou dat ik dit net eerder gezien had :P
Heb nl net een bluetooth dongle gekocht voor exact deze functionaliteit. En idd, als ik net iets verder van mijn receiver zit hoor je soms een kleine skip, en meldingen hoor je ook door je speakers.

Nu vind ik het niet zo erg omdat die skip maar heel soms voorkomt (denk net genoeg bereik) en ik sws veel meldingen al uit heb staan. Maar hij gaat wel op mijn lijstje!
Kan aan je dongel liggen. Ik kan streamen naar mijn Bluesound met Bluetooth. Geen centje pijn.
Wat ik mij nog afvroeg was het volgende. Stel ik wil dit apparaatje gaan gebruiken voor in de auto. Dus ik sluit hem aan op mijn oude auto radio en aan de stroom via een adapter.

Als ik dan een wifi hotspot maak met mijn telefoon is het dan mogelijk om direct te streamen naar de chromecast als die is ingesteld op een gelijknaming netwerk?
Denk het niet omdat je tijdens het uitzenden van het wifi signaal niet zelf ook verbonden kan zijn met wifi (op mijn telefoon in ieder geval). Aangezien je dat dan hebt en de Chromecast via wifi bediend wordt lijkt het mij dat het niet werkt. Kan dat ik t mis heb want heb t niet zelf uitgetest.

N.B. het lijkt mij dat er makkelijkere oplossingen te verzinnen zijn in de auto zoals een bluetooth ontvanger aangezien je toch in de buurt zit en de meeste auto's toch niet erg goede boxen hebben. Misschien in uw/jouw geval een ander verhaal, dat weet ik natuurlijk niet.
Ik zou de foto's klikbaar maken. Nu zijn ze wel heel erg klein... ;-)

Ow ja, en vragen om plusjes is niet nodig. Als men het nodig vindt, krijg je ze vanzelf.

[Reactie gewijzigd door BvZwolle op 29 oktober 2015 23:51]

Grappig. Ik heb de overstap gemaakt van een bluetooth dongle naar een Chromecast 2015 (de reguliere) nog geen moment spijt van gehad. Vooral de geluidskwaliteit i.c.m. Spotify is stukken beter
Hoe is de geluidskwaliteit ten opzichte van de normale Chromecast 2?