Specificaties LED printer (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Brother HL-3140CW Review

Gadgeteer 29 oktober 2015, 820 views

Brother HL-3140CW

Prima printer, voelt degelijk aan en heeft goede specs voor zijn prijs

Pluspunten

• Voelt stevig aan
  • Draadloos
  • Kleur
  • Installatie gemakkelijk
  • Print goed
  • Meegeleverde toners vol?

Minpunten

• Best groot
  • Geen printerkabel meegeleverd

Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
De HL-3140CW kwam naar voren tijdens mijn zoektocht naar een degelijke printer waarbij de inkt niet meer kan verdrogen.

Na het lezen van een hoop online informatie, heb ik voor deze printer gekozen omdat deze goede reviews krijgt en er zijn weinig kleuren laser/LED printers in deze prijsklasse met zoveel features.

Uipakken
In de doos zit de printer, de stroomkabel en een zakje met wat documentatie en een CDRom. Omdat de printer wat groot is en een kaal gewicht heeft van ongeveer 17,5KG, kan het lastig zijn om deze uit te pakken zonder hulp (mij is het gelukt dus het is niet onmogelijk).
Toen ik de printer op zijn vaste plek zette, onderop het computermeubel, toen pas ontdekte ik echt hoe groot deze is. Veel merken maken de printers wat compacter.
Een van de redenen van het formaat is echter ook het feit dat er geen uitstekende klepjes en vakken zijn. Ook het papier zit met lade helemaal in de printer.

Installatie
Na het verwijderen van alle plakbandjes en de bescherming van de toners, heb ik eerst de nieuwste drivers binnen gehaald van de website van Brother. Daarna heb ik de toners geplaatst en was ik klaar om te beginnen met het installeren van de software. Ik gebruik het apparaat via WIFI, een printerkabel is dan ook niet nodig tijdens de installatie (gelukkig maar, deze is namelijk ook niet meegeleverd).
De hele installatie bestaat uit slechts een paar stappen en het instellen van je WIFI. Ik heb dit handmatig gedaan op de printer maar het kan ook via WPS.

Gebruik
Nu was ik klaar om te printen. Snel wat papier van de kids gepakt (Action troep) en een kleuren afbeelding geprint. Dat werd een teleurstelling, de afbeelding was vlekkerig. Snel gezocht naar beter papier, gelukkig hadden we nog een pak van 250 vel print papier (van HP). Dit in de lade gestopt.... 250 vel moeten erin passen zegt de handleiding, blijkbaar is mijn papier iets dikker het paste er net niet allemaal in.
En dezelfde afbeelding met dezelfde instellingen kwam nu vlekkeloos uit de printer. De kleuren vallen me niets tegen, net als de snelheid en het geluid van de printer. Heerlijk vlot komen mijn afdrukken eruit rollen.

Bouwkwaliteit
Nu weet ik dus dat de printer doet wat ik hoopte dat hij zou doen. Maar... hoe zit het apparaat eigenlijk in elkaar?
Hierover kan ik vlot zijn, alles voelt uiterst degelijk aan. Het feit dat alles in de printer zit, zonder uitstekende delen, maakt het geheel goed stevig.
Ik durf dan ook best te zeggen dat veel merken een voorbeeld kunnen nemen aan deze manier van ontwerpen.

Wat even wennen is, is het feit dat de toners van bovenaf worden geladen. Een aantal andere kleuren laser printers die ik heb bekeken, werden vanaf de voorkant geladen. Je moet dus boven de printer wat ruimte hebben om het deksel omhoog te kunnen doen.

Zoek je een kleuren laserprinter voor een schapplijke prijs, dan kan ik je deze (LED-)printer aanraden.
Het printen met de Android app van Brother, werkt als een zonnetje. Over het Cloudprinten kan ik (nog?) niets melden want dat heb ik niet getest.

Heb jij ook een Brother HL-3140CW?