HP Compaq NC6320 Review

4play 29 oktober 2015, laatste update op 29 oktober 2015, 360 views

HP Compaq NC6320

Ik wilde een goede betrouwbare laptop om met linux mee te spelen. Deze heb ik bij de ICT kringloop winkel weggetrokken voor 50 euro hij zag er goed uit en draaide stil en koel.

Pluspunten

• 64 bit
  • (relatief) stile snelle chip
  • gebouwd als een tank
  • goede verkrijgbaarheid van nieuwe onderdelen
  • fijn toetsenbord
  • kost bijna niets tegenwoordig
  • je kunt er (bijna) alles van 1990 tot 2010 op aansluiten
  • geen webcam

Minpunten

• grapic card onder linux
  • chip eet veel stroom
  • 1024x768 scherm is wel heel old school
  • Geen HDMI (bestond toen nog niet denk ik )
  • gigantische adapter
  • geen webcam

Voor die zachte prijs meegenomen (incl tas) en ik kwam tot de fijne ontdekking dat er zelfs een 64 bit chip in zit.

Ik heb voor deze laptop gekozen (en niet diverse andere laptops die er stonden) omdat er voor deze laptop nog heel makkelijk en heel veel nieuwe onderdelen te koop zijn.

De accu zal wel stuk zijn maar een kleine zoektocht levert voor +/-25 euro een 8 cellige accu op. Een SSD/extra geheugen is er zo ingezet.

Tevens heeft deze laptop alles wat je als tweaker zou willen, PCMCIA, 4x USB (2 volgens mij), modem, netwerk, wifi, bluetooth, vinngerafdrukscanner, com poort!!, LPT poort!! en een firewire poort!!!!, DVD speler (schrijver denk ik zelfs)

Eventueel uitbeidbaar met een desktop dock als je die kunt vinden (beetje overdreven.

ik ben er erg mee in mijn sas voor 50 euro een leuke goed werkende bijna niet stuk te krijgen machine... SSD erin, linux erop en gaan.

Alleen geen webcam, maar wees eens serieus wie gebruikt er nu een webcam?

Heb jij ook een HP Compaq NC6320?

leuke laptopjes ja,

ik heb er ook een met een c2d t7200, 4 GB ram en een 15 inch scherm met een resolutie van 1400X1050 resolutie.

zelfs vandaag de dag zet dat beestje nog acceptabele prestaties neer.

leuke is ook om een extra accu er onder te klikken. de mijne ging toen ie nog jong was met de interne accu en de losse accu er onder gewoon 9 uur.

dit is de degelijkste serie die HP ooit gemaakt heeft.

Leuk detail: Intern is het stiekum een Compaq Evo als je de bios uit leest. hiermee is het een van de laatste stukjes Compaq wat na de fusie nog over is gebleven alvorens de probooks en elitebooks kwamen, al hoewel op deze lijn is er een elitebook serie :)

het staat er ook op, natuurlijk. HP Compaq

qua adapter: deze laptop werd destijds geleverd icm de redelijk compacte 65 watt smart adapter die er nog steeds bij geleverd wordt. waarschijnlijk heb jij er zo een groot geribbeld blok van 6.5 Ah bij die bij de docking stations geleverd werden.

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 29 oktober 2015 16:40]

Ja dat wilde ik nog uitzoeken ik dacht al zoiets. Een andere HP die ik had had een klein adaptertje. Dat wordt terug naar de kringloop voor een andere adapter :)

Ik vindt het stiekem ook super leuk om een revieuw op tweakers te zetten van 10 jaar oude hardware door de bril van nu.
dan heb je ook gelijk wel een van de juweeltjes uit de tijd te pakken. van eind 2006/ begin 2007 ongeveer zijn ze zo uit mijn hoofd

Destijds was het design al zeer ouderwets maar de bouw is zeer degelijk

ik heb hem nog in gebruik vanwege de echte com en lpt poorten.

HDMI hebben ze trouwens wel icm een dockingstation met een verloopje vanaf dvi. zelfs geluid werkt dan

[Reactie gewijzigd door fvdberg op 29 oktober 2015 20:25]