Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

ThermoSmart Review

EnnaN 24 oktober 2015, 690 views

ThermoSmart

Eenvoudig maar met een paar goeie advanced features

Pluspunten

• Opentherm
  • Heeft een API
  • IFTTT support
  • Design
  • Nette simpele installatiehandleiding

Minpunten

• APPS / API alleen via web
  • WiFi kan picky zijn
  • Touch buttons niet uitstekend

Kwaliteit Score: 4
Installatie
De installatie verraste me positief. Je loopt een stappenplan door waarbij het aansluiten op de WiFi eigenlijk een eitje is. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen (je WiFi moet 'goed' zijn, zie onder, je moet een computer tot je beschikking hebben), maar dan is het ook zo gefixed.

Het aansluiten van het extra schakelkastje verbaasde me wat: het advies is om je kabel door te knippen, maar het leek me minder destructief om hem gewoon los te schroeven, en een klein stukje extra kabel te gebruiken.
Op die manier is het ontkoppelen een stuk eenvoudiger en zit je niet te knippen in dat o-zo-belangrijke kabeltje dat mogelijk van zolder door je hele huis naar beneden loopt.

Gebruik
Het basisgebruik is voor mij als volgt: een simpel schema die 'standaard' van toepassing is. Alle veranderingen (afspraken, weekend weg, vrije dag) kun je in de agenda zetten als je ze vantevoren toch al weet. Bij later thuis, onverwacht weg en vergeten thermostaat weg te drukken etc kun je de app gebruiken om handmatig even snel de verwarming uit te zetten. Ik gebruik hem dus vooral om onzinnig verwarmen te voorkomen.

Een agenda naast een standaardschema is nieuw voor mij, maar een hele logische stap. Eenmalig je plannen aanpassen is natuurlijk wel echt chill (of warm). Daarnaast is voor mij de killer feature het 'ow shit, we zijn de hele dag niet thuis, is de verwarming wel uit' wat je kan checken en zo nodig aanpassen.

De blokken zijn per half uur; dit is wat onprecies, maar geen hele biggy. Op z'n hoogst verwarm je je huis een kwartier langer. Per instelling (er zijn er 4: anti-freeze, not home, home en comfort) kun je ook instellen of je warme water wel/niet op temperatuur blijft (saving energy vs maintaining temp).

Ik ga me nog op de API (domoticz!) storten, maar het feit dat die er is vind ik fijn. Een echt nuttige toepassing heb ik echter nog niet kunnen bedenken, want de basic dingen zijn nu al wel mogelijk.

De toetsen op het scherm zelf vallen me wat tegen. Je moet weten hoe/waar je moet drukken, het gaat niet heel makkelijk (ik twijfel steeds of ik echt moet drukken of dat het toch tiptoetsen zijn) etc. Er is geen visuele hint dat ze er zijn, en geen tactile response wanneer ze wat doen. Geen groot issue trouwens

Als laatste kun je nog wat instellen aan de display: offset van de temp (om hem overeen te laten komen met een andere thermometer? ijken?), brightness en wat je error-lampjes doen.

Cloud
Het voordeel van de TS is dat je leverancier onafhankelijk bent. Je bent echter niet onafhankelijk van het bedrijf Thermosmart. Alles gaat via hun servers: je instellingen, de app, de API.

Als je geen internet hebt, heb je nog wel een verwarming en gaat alles gewoon op de huidige settings door, maar je kan niets meer met de APP, of met je ingestelde API scripts. Dat is een issue waar je mee moet kunnen leven. De afweging die ik gemaakt heb is gemak van een 'klaar' product tegenover een volledig eigen oplossing.
zie: http://thermosmart.uservo...t-er-als-internet-uitvalt

Een tweede issue kan natuurlijk einde van het bedrijf zijn. Daar is op moment van schrijven helaas nog niets voor geregeld, maar er is al wel over nagedacht. Zie:

Ondersteuning
Mijn eerste ervaring met de thermosmart was niet zo fijn. Hoewel er niets raars aan de hand leek met mijn netwerk, kon ik toch geen dingen met de APP etc doen. Lang verhaal kort: Thermosmart heeft mij een nieuwe unit opgestuurd om te testen of het aan het apparaat lag. Met de note dat ik de TS via een andere winkel gekocht had is dit een hele nette oplossing. De nieuwe deed het in 1 keer goed, en ik ben dan ook zeer tevreden over de geboden support.

Wat wel opviel is dat de verdenking direct lag op de WiFi. Ook op het Tweakers forum riep iedereen dat het daar aan zou moeten liggen. De ondersteuning van veel soorten connectie is kennelijk niet zo goed, en dat kan mogelijk een probleem zijn. Alleen 2.4mhz, je moet een vast kanaal, geen "oude routers", etc. Er zijn kennelijk nogal wat issues met connectie te verzinnen. Gelukkig had ik van al deze geen last, maar het kan een issue zijn als je alleen een 'n' netwerk hebt, geen vast kanaal wil kiezen, etc.
Zie ook: http://thermosmart.uservo...n-thermosmart-niet-online

Ik ben zeer tevreden, hoewel we nog moeten zien hoe het over langere termijn bevalt!

Heb jij ook een ThermoSmart?