Anidees 6 Port USB Charger 50W Review

Foritain 23 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 6.965 views

Anidees 6 Port USB Charger 50W

De Anidées 6 Port USB Charger is één van de handigste producten die ik in huis heb, gewoon alles wat ik moet opladen hang ik er aan: telefoon, tablet, smartwatch, camera, headset, etc. Werkt goed, werkt snel, verbruikt niet veel, ziet er goed uit, gewoon prima.

Pluspunten

• Ongelofelijk praktisch apparaat, weg met losse laders!
  • Laadt meerdere apparaten snel tegelijk op
  • Geen nadenken over welk apparaat je in welke port plugt
  • Ziet er goed uit (nog altijd, na maanden misbruik), wordt ook niet warm in gebruik
  • Compact en niet zwaar, prima mee te nemen.
  • Sluipverbruik en energieverspilling tijdens laden minimaal
  • Prijs prima

Minpunten

• Wat duurder dan (merkloze, Chinese) alternatieven
  • Niet te openen voor een intern kijkje zonder hem te beschadigen.

Review: Anidées 6 Port & 5 Port USB Charger

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de praktijk
- Conclusie

Productpagina 6 Port @ Anidées
Productpagina 5 Port @ Anidées

Hoewel sommigen van jullie mij wellicht kennen als een “destroyer of scroll-wheels” met (te) lange reviews waar je het best met mate van kan genieten, vind ik het ook leuk om af en toe iets kleiners op te pakken. De producten waar ik mee aan de slag ga zijn echter iets heel anders dan voorheen, namelijk opladers! Ik maak geen grap: Opladers.

De naam Anidées is geen grote naam in Nederland, maar zal bij jullie tech-fanaten misschien toch een belletje doen rinkelen; ze maken namelijk een aantal aardige behuizingen. Maar daarnaast maken ze dus ook opladers voor USB apparaten. Handig wanneer je veel apparaten op wilt laden, maar niet alle apparaten in individuele stopcontacten wil steken. Deze laders komen in twee varianten, maar zal ze tezamen bespreken.

De Anidées oplader komt in twee varianten. Een 6 poort en een 5 poort model. Toch zijn ze flink verschillend. Laten we even naar de specs kijken:

Beide hebben een 1.5 meter lange kabel, zijn wit uitgevoerd, en hoewel de 6 poort lader ietsje groter is ontloopt het elkaar niet gek veel. Ook hameren beide types op hun interne beveiliging om schade aan je batterij te voorkomen. Ook zijn ze beide wereldwijd te gebruiken, gezien (bijna?) overal de standaard tussen de 100 en 240V valt.

Tot zo ver de gelijkenissen, echter het verschil zit hem in de aansluitingen zelf. In eerste instantie hebben beide apparaten enkel USB aansluitingen, wat je er op aan wilt sluiten verschilt echter. De 5 poort oplader komt namelijk met poorten met een specifiek vermogen; 2 x 2.1 Ampère voor iPads, een 1A aansluiting voor iPhones, een 1A aansluiting voor Android apparaten, en een 1.3A aansluiting voor Android Tablets. Hij geeft Samsung Tab aan, maar elk 1.3A apparaat kan in principe worden aangesloten. Dit zelfde gaat eigenlijk voor alle poorten op, want het maakt niet gek veel uit wat je aan sluit, als de waarde maar overeen komt.

Het 6 Poort model is wat slimmer, deze heeft namelijk poorten die het apparaat herkennen, en dan per poort het maximale toeleveren met een maximaal van 2.5A per poort, en een maximaal totale output van 10A. De enige beperking is dan eigenlijk dat je geen 6 iPads tegelijk op kan laden, maar een combinatie van telefoons, tablets, of andere apparaten zal normaliter niet boven de 10A komen.

Voor alle duidelijkheid, opladen via USB houdt in dat we het over 5 Volt hebben, en een maximaal van 10A op 5V is 10*5=50 Watt vermogen.

De adapters komen in typische plastic winkel verpakkingen, je zou ze zo bij de MediaMarkt zien hangen. Veel verschil lijkt er in eerste instantie niet te zijn, al is de 6 poort ietsje breder.

Eerst de 6 poort versie maar even bekijken. “Smart IC” staat duidelijk aangegeven, automatische apparaatherkenning dus.

In de verpakking vinden we de oplader zelf, omringd met een extra laagje beschermend plastic, en een 1.5 meter lange witte stekker. Dit is een vrij standaard type stekker, dus eenvoudig te vervangen door een zwart model welke je ongetwijfeld ergens hebt rondslingeren. Wel handig als je kabels weg wil werken achter je bureau waarbij de meeste kabels zwart zullen zijn. Maar Anidées lijkt dus een beetje voor de Apple-look te gaan.

Het kastje zelf is een keurig stevig, ietwat glimmend, wit plastic. Grotendeels wit zonder opzichtige elementen, enkel het merknaampje op één van de zijkanten. Het geheel voelt lekker solide aan, niet te zwaar, maar geen gerammel, geratel, of andere ellende.

Aan de kant waar de stekker er in gaat zien we enkele specificaties (Volgens mij verplicht bij electrische apparaten?), zoals de 5V/2.5A uitgang op alle poorten, met de 10A max. Kennelijk goedgekeurd voor Europa, maar ook door de “Fellas at the Freaking FCC”. (Koekje als je hem snapt). Het moge hopelijk duidelijk zijn hoe je dit ding aan sluit?

En dan eigenlijk de meest interessante kant, de kant met de aansluitingen. “Smart IC”, dus het maakt niet uit wat je waar in plugt.

Het 5 poort model is eigenlijk hetzelfde verhaal. Ietsje minder breed, maar verder hetzelfde. Enkel de kant met de USB aansluitingen is anders vanwege de labels per poort. iPad staat voor 2.1A, Tablet voor 1.3A, en Phone voor 1.0A.

Uiteraard zijn deze opladers bijzonder eenvoudig in gebruik: plug&play (plug&charge?). Het gewicht valt goed mee wat ze makkelijk maakt ze mee op reis te nemen, en ze voelen ook lekker stevig aan dus ik verwacht geen koffer-schade.

De drie elementen die ik belangrijk acht zijn: De snelheid van het opladen, de bescherming van je dure apparatuur, en het energieverbruik.

Over het eerste onderdeel kan ik kort zijn: Dit is dik in orde. Ik heb deze apparaten getest met een Apple iPad Air, een Lenovo Tablet uit het stenen tijdperk, een Google Nexus 4, een Google Nexus 5, een OnePlus One, en een iPhone 5, dit in combinatie met een Voltcraft 4000. Naast de telefoons en tablets heb ik een smartwatch opgeladen, en een compact camera (Sony HX50). Door te meten hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden, en te kijken naar het verbruik tijdens het laden, kunnen we zien of de Anidées opladers niet voor vertragingen zorgen. Deze apparaten, tevens met meerdere tegelijk, konden met hun specificatie-snelheid worden geladen en de laadtijd bij gebruik van de Anidées en de originele laders binnen enkele minuten van elkaar (hier zit altijd wel enige speling in, ook bij gebruik van één en dezelfde lader). Prima dus.

Overigens is het niet zo dat de specificatie van de meegeleverde lader altijd de waarde is die het product aan kan. Zo laadt de OnePlus One met de Anidées en de originele lader met gemiddeld ca 1.8A, terwijl de lader technisch gezien 2.1A aan kan (Wel handig als je die oplader ook voor je Tablets wil gebruiken). Overigens haalt de OnePlus one bij vlagen de 2.1A wel, maar niet structureel, dit gaat op voor zowel de Anidées als de originele adapter dus het lijkt aan de telefoon te liggen, beetje vaag. Hetzelfde gaat een beetje op voor de Apple oplader die bij de iPad Air kwam (en tevens los te koop is voor 20 euro), deze heeft een 2.4A / 12W specificatie, maar laadt in de praktijk ‘slechts’ op 2.1A op, wederom hetzelfde als wat de Anidées aan de iPad air biedt, want ook hier kom ik op praktisch dezelfde laadtijd uit. Maar goed, je wint of verliest dus niets op dit gebied. Ik vind dit ook positief, want een apparaat sneller laden dan de bedoeling is zou nadelige gevolgen kunnen hebben, en dat willen we niet.

Oplaadsnelheid in orde dus, dan even naar het verbruik kijken. De compacte adapters die bij de telefoons worden meegeleverd geven stuk voor stuk aan dat het “sluip-verbruik”, oftewel het verbruik van die adapters zonder dat ze een apparaat aan het opladen zijn, minder dan 0.05W is, deze kan je normaliter dus zonder zorgen in het stopcontact laten zitten. Laten we dit voor het gemak “praktisch niets” noemen. De 6 poort Anidées verbruikt zonder iets te doen 0.3W, de 5 poort verbruikt 0.2W. Hoewel er dus sprake is van enig sluipverbruik, is dit natuurlijk niet gek veel (Ter vergelijking, zowel mijn eeuwen oude Philips Senseo en mijn HP OfficeJet 6410 gebruiken beide ca 8W terwijl het apparaat –uit- staat!). Kosten van het permanent aangesloten laten van deze opladers liggen daarmee op ca 50 cent per jaar, tja.

Tijdens het laden neemt het verbruik van de Anidées opladers zelf toe tot 0.5W a 1W (het is zeer lastig dit nauwkeuriger te bepalen gezien de fluctuaties in het verbruik en de vele adapters waarmee ik moet vergelijken), dit dus bovenop het verbruik van het laden van de telefoons. Wederom niet iets om echt warm of koud van te worden, het lijkt mij meer dan redelijk, zeker wanneer je deze laders koopt om ruimte en aansluitingen te besparen zal je daar niet wakker van liggen.

Ook cruciaal zijn de interne beveiligingen, we hebben het tenslotte over de voeding van dure apparaten (Bovengenoemde apparaten hebben een totale aanschafsprijs die richting de 2000 euro zal lopen). De Anidées komt met “OCP, OVP, en OTP”, oftewel OverCurrentProtection, OverVoltageProtection, en OverTemperatureProtection. Dit zijn drie van de pilaren van het beschermen van zowel je apparatuur als je oplader, die je tevens ook in computer voedingen tegen komt. Daarnaast zijn deze beveiligingen bij de 6 poort oplader van toepassing op individuele poorten, oftewel een probleem met één van de aansluitingen laat de andere aangesloten apparaten rustig en veilig doorladen. In het geval van bijvoorbeeld een te hoge spanning schakelt de beveiliging in, en geeft hij zichzelf een reset. Fijn dat ze aanwezig zijn, en dat het duidelijk omschreven staat; een blik op de grotere Chinese webshops maakte het duidelijk dat de meeste partijen daar niet op in gaan, of niet specifiek over zijn. Jammer, maar komt niet als verrassing gezien de bizar lage prijzen soms.

Helaas heb ik niet de intentie deze opladers moedwillig op hun donder te geven om die beveiligingen te testen. Tevens heeft Anidées deze apparaten ook goed in elkaar gelijmd, want hij is niet open te maken zonder schade te veroorzaken, en dan zal je hem vermoedelijk terug in elkaar moeten lijmen. Op zich geen probleem voor een gebruiker, maar vanuit een review-perspectief een beetje jammer.

De Anidées laders lijken dus prima in elkaar te zitten, en het sluipverbruik is ook ruim binnen perken. Het belangrijkste voor mij was dat ik geen langere laadtijden heb door gebruik van deze lader, en dat was gelukkig helemaal in orde. Verder is het vooral lekker makkelijk om 1 blokje op tafel te hebben, waar ik zowel mijn camera, telefoon, powerbanks, en alle andere apparaten op kan laden zonder het juiste stekkertje erbij te hoeven pakken (tenminste, bij de 6 poort). Volgende grote road-trip knal ik hem in de auto om vervolgens hetzelfde te kunnen doen onderweg, dus als je er een doel voor hebt is het zeker handig.

Waar komen we dan op uit? Dit product is niet iets wat iedereen zo maar even koopt omdat het zo leuk is, hoe het ook presteert, je moet je af vragen of je een dergelijk apparaat nodig hebt. Als je een berg opladers in het stopcontact hebt zitten is het een charmantere oplossing, maar als je net als ik bijvoorbeeld een (1) 220V aansluiting in je auto hebt, kan je met zo’n kastje ook eenvoudig iedereen z’n tablet, telefoon, camera of ander apparaat op laten laden. Best handig voor een langere trip kan ik je verzekeren. Andere doeleinden kunnen zijn gebruik op een boot, of simpelweg hem een permanent plekje geven in je werkkamer omdat het er beter uit ziet dan, en makkelijker is dan, constant stekkers in het stopcontact te steken. Een basisbehoefte is het niet, maar per situatie kan het prima uitkomen.

Heb je er een doel voor dan gaan we verder, zo niet kun je gerust afhaken. Als we vervolgens naar de twee verschillende producten kijken, dan denk ik dat de 5 poort oplader eigenlijk een nutteloze toevoeging is. Ja hij is een tientje goedkoper, maar je moet wel goed kijken in welke aansluiting je welk apparaat prikt, en hij lijkt enkel voordeel te hebben als je puur toevallig 2 iPads, 2 telefoons, en een 1.3A apparaat hebt? Dan geef ik liever 10 euro extra uit aan een apparaat met een aansluiting extra en veel meer flexibiliteit: je knalt welk apparaat dan ook in welke aansluiting dan ook, zonder te hoeven checken of het ‘de goede’ is, en hij laadt je apparaat zo snel als het mag op. Dat extra gemak, plus het feit dat je al je andere USB apparaten op die manier op kunt laden (Tot 2.5A, maar dat is wel fors), maakt de 6 poort wel een stuk handiger. De herkenning van de laadsnelheden lijkt ook keurig te werken want alles wat ik heb getest, van smartwatch tot bluetooth speaker, van telefoon tot tablet, dat 6 poort ding werkt gewoon keurig.

Verder ziet het totaalplaatje er ook goed uit: De uitstraling is in orde, al neigt het wat naar Apple apparatuur toe (gelukkig kan je de standaard kabel eenvoudig vervangen door een zwarte), de interne bouwkwaliteit heeft een duidelijk focus op de bescherming van je waardevolle apparaten, hij presteert goed met een tot dusver foutloze herkenning van apparaten en een vlotte laadsnelheid, en hij lijkt ook weinig energie te verspillen. Hoewel 35 euro voor de 6 poort IC lader niet gering is, kost een losse oplader bij Apple ook al snel een tientje of 2, en dat is dan voor slechts 1 apparaat. Goedkope (al dan niet Chinese) alternatieven zijn verkrijgbaar voor ~$20, maar daar vind ik vooral onduidelijk verhalen over de interne bouwkwaliteit, en de bescherming die die laders bieden voor je dure apparatuur. Dan vind ik de meerprijs te klein om risico te lopen.

Het 5 poort model kan ik dus niet warm van worden. Wellicht interessant als je exact de vermelde apparaten hebt (2x 2.1A, 1x 1.3A, 2x 1.0A), maar je levert (te) flink in voor slechts een tientje. Het 6 poort model is daarentegen een interessant apparaat als een dergelijke oplossing je goed van pas zou komen, en bij deze dan ook een handige toevoeging voor mijn dagelijks laad-praktijken.

Terug naar boven

Heb jij ook een Anidees 6 Port USB Charger 50W?

Welke moet ik nou halen? Anidie of anidees?

Nette review weer, maar smartwatch opladen? Ik dacht dat jij niet zo van het dragen van horloges was? :o

[Reactie gewijzigd door Frozen op 23 oktober 2015 22:38]

Slecht.... :D

En ik draag inderdaad geen horloges, maar om te testen moet ik ze wel laden hè. Headsets (draadloos) overigens ook!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 23 oktober 2015 22:42]

Misschien moet je gewoon maar andijvie halen Frozen. :p Bijna vergeten waarom ik hier was... Goed bezig Foritain! :)
Thanks voor de mooie review, wil er ook 1 aan gaan schaffen maar zie dat het apparaat bij BOL niet meer leverbaar is....
Hah, lijken reviews nog echt effect te hebben ook joh ;)

Ik stuur de fabrikant even een mailtje om te vragen of/wanneer er meer komen.
Zo te zien is hetzelfde apparaat ook in andere merken verkrijgbaar:

Dus hier maar besteld///
Veel van die producten worden inderdaad gewoon ergens ingekocht. Kan het niet met zekerheid zeggen, maar ze lijken wel een beetje hè :)
Op de 2de doos van het product staat ''toal max 5a output''
Op allebij de versies 5A & 10A is deze fout op de doos te vinden, eerste keer ooit dat zoiets me opvalt.
Mooie review!
Hah, die was mij nog niet eens opgevallen. Het komt overigens best vaak voor, zelfs op vrij grote features op de voorkant. Niet heel mooi natuurlijk.

En dank je :D
Perfecte review! Heb er meteen 3 besteld! _/-\o_
Dank je wel :D Had deze al een hele lange tijd, maar nog niet op Tweakers geplaatst. Deze review hier online gezet nadat ik zelf een 2e wilde kopen :D
Alweer een pracht review, ps waarom lees ik nooit in uw review van muizen of ze Foritaion scrol review bestendig zijn? Of moeten we hiervoor een mechanisch toetsenboard kopen en met de pijltjes toets spelen :9
Ik ben zelf nog geen slechte muiswielen tegengekomen, maar goed ik heb dan ook geen oudere budget meuk rondslingeren :D Een mech kb en dan de pijltjestoetsengebruiken is wel een goede oplossing overigens :D
Bijzonder jammer dat hij geen 12v input heeft... dan zou het echt een perfect apparaat zijn.
Zou helemaal een leuke zijn, al zijn er wel losse 12V modellen te krijgen meen ik? Weet niet welke dan een beetje ok zijn.
Mijn ervaring is dat soortgelijke producten van Aukey, Anker en Ravpower voor betere (zeker dan bovengenoemde) prijzen op bv amazon.de te verkrijgen zijn. De genoemde merken zijn ook van zeer goede kwaliteit, tot een bijna overdreven nette en complete verpakking aan toe.

Vergelijkbaar product van Aukey voor 13,99 euro:

Deze is in ieder geval ook beveiligd tegen overspanning, overladen en oververhitting. Eigen verbruik is (zover ik uit andere reviews kan opmaken, zie ook de zojuistgenoemde amazon link) laag, vergelijkbaar met de Anidees.

Ik heb zelf onlangs de 5 poorts 40w versie in het zwart besteld voor 9,99 euro (!). Aukey maakt b.v. ook interessante (prijs/prestatie) powerbanks en diverse opladers met qualcomm quickcharge optie.

Nee ik werk niet voor Aukey - huhuh

Over 12v opties - daarvoor heb ik eind juni een autolader van Anker gekocht (ook op Amazon dus: http://www.amazon.de/Anke...sr=8-8&keywords=anker+12v) Deze bevalt zeer goed en heeft volgens mijn Victron solar omvormer een meetbaar eigen verbruik van 0,0w in idle stand.

Algemene oplaadtips Let bij het laden van je apparatuur eens goed op verschillen in prestaties van verschillende usb kabels! Ik heb bijvoorbeeld schokkend (no pun intended) slechte ervaringen met een aantal el-cheapo chinese kabels. Van haperende exemplaren (losse contacten) tot aan kabels met vermoedelijk niet-koper-bedrading en daardoor een veel te hoge weerstand hetgeen resulteert in hogere verliezen en langere laadtijden. Ook zijn er apparaten en opladers die de laadstroom aanpassen aan de hand van de pin lay-out van de gebruikte kabels. Zo bestaan er naar mijn weten 'normale' datakabels, laadkabels met alleen 5V en GND maar ook kabels waarbij de DATA- en DATA+ met elkaar verbonden zijn. Of er officiele USB specificaties voor verschillende laadstromen bestaan weet ik niet maar als dat het geval zou zijn durf ik te beweren dat die slecht worden nageleefd.

PS: Let bij Amazon wel op eventuele verzendkosten, orders boven de 29 euro zijn volgens mij met gratis verzending.

[Reactie gewijzigd door mmmikster op 27 oktober 2015 09:49]

Je wordt er natuurlijk helemaal mee dood gegooid. Genoeg (Chinese) fabrieken die ook wat goeds kunnen maken, probleem is dat het soms lastig te bepalen is voordat je ze in handen hebt. Ik kan dan ook enkel beoordelen wat op mn bureau ligt, maar zou zeker niet stellen dat hier geen alternatieven voor zijn.

Bedankt voor die 12V tip btw, die kon ik ook nog wel gebruiken.

En verder maak je een goed punt: er zit ongelofelijk veel verschil in kabels. Zou eens een kabel roundup moeten doen :D
Thanks voor je tip. Ben ook voor een Aukey gegaan. 3 kabels van 1.2 meter van Aukey mee besteld was ongeveer ¤ 23 euro kwijt. Ben heel benieuwd, theorie klinkt goed.
Graag gedaan, ben er nog steeds blij mee en heb inmiddels óók een 10 poorts 78 watt model gekocht van Aukey. 22 euro was de schade, ook niet slecht. Reviews zijn wederom zeer positief en mijn eigen ervaring is dat ook. Hoewel ik net ergens las dat de idle consumptie op 2,9 watt ligt, hetgeen wel flink aan de hoge kant is.
Dit is de review (in het duits): http://techtest.org/guens...geraet-von-aukey-im-test/
Overige, inder uitgebreide reviews staan op de amazon site bij het artikel zelf: http://www.amazon.de/gp/p...kCode=as2&tag=techtest-21

PS: Let dus bij evt bestellen nog steeds op een minimale bestellings waarde van 29 euro voor 'gratis' verzendkosten!

edit: links toegevoegd

[Reactie gewijzigd door mmmikster op 10 februari 2016 23:29]

Ik heb deze gekocht: http://www.amazon.de/dp/B...e_386171_38075861_TE_item

Met deze kabels:

Ik had achteraf gezien misschien voor kortere kabels moeten gaan. Maar zullen zien hoe het uit pakt.

Ik heb wel verzendkosten moeten betalen. Maar dat was maar ¤4,- ofzo. Dus lig ik niet wakker van.

Beter dan 40 euro betalen alleen voor je charger...
telefoon n wireless charger, ipod in t docking station en de powerbank met een micro kabeltje op het buro (naast die ene lamp in dat ene hoekje waar je toch niks mee kan)

nee het product is niks voor mij maar non the less weer een perfecte review!
Dank je :D

Zou wel mooi zijn als producten echt voor -iedereen- ideaal zouden zijn he. Overigens denk ik dat deze wat praktisch nut betreft wel heel goed scoort voor de massa.
Bedankt voor je review! Van het weekend besteld en vandaag binnen gekomen, top!