NZXT DOKO PC Streaming Device Review

Foritain 26 oktober 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.023 views

NZXT DOKO PC Streaming Device

De NZXT Doko is een goed idee met enkele positieve elementen zoals uitstraling, gebruiksgemak, en de passieve werking. Echter laat de uitvoering (te) veel te wensen over, waarbij de oorzaak in de zwakke processor lijkt te zitten. Het lijkt vooral wachten op versie 2.0. Nipt een 5/10 voor basic gebruik.

Pluspunten

• Chic kastje in een keurige verpakking
  • Lekker compact en licht
  • Maakt geen geluid
  • Je kan daadwerkelijk je gehele systeem op afstand besturen
  • Installatie en gebruik erg eenvoudig
  • Lag blijft beperkt
  • Evt. interessant voor relatief basic gebruik en wat (niet te snelle) casual games

Minpunten

• Kleine hikjes in praktisch alle gebruiksdoeleinden waardoor de ervaring al snel 'matig' tot 'hinderlijk' voelt, wat je dan ook aan het streamen bent.
  • Minder soepel dan een (flink goedkopere) media speler als je vooral op zoek bent naar een media streamer
  • 30Hz/FPS beperking pijnlijk voor (online) shooters, andere snelle games, of competitive gaming..
  • Enkele kleine issues nog uit te strijken, zo herkende de Doko de computer de eerste keer niet.
  • Enkel bedraad op je netwerk aan te sluiten. (Dit minpunt zou ik laten vallen wanneer de overige prestaties uitmuntend waren geweest)

Geluidskwaliteit Score: 3

- Installatie
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ NZXT

NZXT is geen onbekende hier in huis, we hebben inmiddels meerdere van hun behuizingen en koelers gereviewd. Sterker nog, er staat hier een hele leuke S340 special edition naast mij die we binnenkort uitgebreid onder de loep gaan nemen. Het merk is tevens geen onbekende als het op voedingen, ventilatoren, en LED- en fan accessoires aan komt.

Toen ik hoorde dat ze het leuk zouden als hun nieuwste product eens onder de loep werd genomen was ik uiteraard positief, ik had tenslotte warme gevoelens bij veel van hun eerdere producten. Dat het echter een streaming box bleek te zijn had ik echter niet zien aankomen. De Doko zoals dit nieuwe kastje is benoemd ‘does everything your pc can’ volgens NZXT, wat een gedurfde claim is waarmee ze mijn aandacht in ieder geval hadden.

Het idee van dit product is je je computer op afstand kan besturen, en dat het beeld van deze computer naar een ander scherm (bijvoorbeeld je TV) wordt gestreamd. Tegelijkertijd sluit je je randapparatuur op de Doko aan, waarmee je je computer dan op afstand bestuurd. Volg je nog? Door een Doko aan een willekeurig scherm (bijvoorbeeld je TV) te hangen kan je vanaf daar simpelweg je hele pc gebruiken.Tijd om te kijken hoe dat nou allemaal werkt.

De NZXT Doko is verkrijgbaar voor 100 euro ‘and change’.

Maar Stephan, je bent de specificaties pagina vergeten! Sorry dames en heren, specificaties doet de Doko niet aan. Komen we zo op terug, eerst uitpakken. Net als de meeste andere producten die je koopt komt de NZXT Doko in een doos. Dat biedt bescherming tijdens transport, en geeft de fabrikant de mogelijkheid om er wat accessoires bij te doen zonder dat alles verloren raakt. Wat doosjes betreft doet de Doko het aardig. Keurig verpakt, voldoende bescherming, niet te groot. Sealing is prettig, dan weet je dat niemand er met zijn vingers aan heeft gezeten terwijl hij/zij vette vingers had van nootjes eten. Niet enkel prettig om hygiŽnische redenen, maar ook fijn als je bijvoorbeeld een pinda allergie hebt.

Even terug naar een wat serieuzere toon. De eerste indrukken zijn werkelijk keurig. In een nette buitendoos zit een even zo nette, even zo stevige binnendoos. Er is duidelijk aandacht aan besteedt. Naast de Doko zelf krijgen we een Quickstart guide, een AC adapter, en een netwerkkabel.

Ook de Doko zelf mag er wezen. De behuizing is van mat zwart kunststof en voelt prima aan. Niet overdreven zwaar met net iets meer dan 300 gram, maar wel prima solide. Groot is de Doko niet met ca 11 bij 12 bij 3 centimeter. Daarmee is hij bijvoorbeeld een flink stukje kleiner nog dan een Intel NUC. Aan de bovenkant treffen we de ‘DOKO’ indruk aan.

Aan de achterzijde zien we de belangrijkste aansluitingen. Daar prikken we de adapter in, de HDMI kabel (niet meegeleverd) naar je scherm of televisie, eventueel een audio uitgang (audio gaat ook over de HDMI kabel) voor bijvoorbeeld hoofdtelefoon, en de bekabelde netwerk aansluiting. Wifi is niet aanwezig. Aan de voorzijde zien we vier USB poorten en de aan-/uitknop.

De Doko is passief gekoeld, dus we zien geen ventilatiegaten. Het geheel rust op vier rubberen voetjes. Met zijn afmetingen en uitstraling is het in elk geval een handig apparaatje om te plaatsen en/of te verbergen.

Hoewel er op de productpagina geen specificaties te vinden zijn kom je met een beetje Googlen een heel eind. Zo kwam ik op de site van Scan.co.uk een leuk lijstje tegen.

Bij de features is het eerste wat opvalt de “1080p 30fps PC Streaming, gevolgd door een aantal opmerkingen mbt de snelheid en waar het handig voor is. Echter in een wereld waarin alles ‘60fps’ moet zijn, en hele nieuwsberichten worden geschreven over welke nieuwe console game nu weer geen 60fps haalt, 30fps locked is, of geen 1080p ondersteund, is dat wel iets om goed te testen. Komen we zo op terug. De CPU betreft een Wonder Media 8750 CPU, een kleine zoektocht brengt ons bij de productpagina waaruit blijkt dat dit een ARM 11 chip is die op 800 MHz draait.

Ook interessant is de opmerking dat je meerdere systemen ‘seamless’ kan gebruiken met je Doko, en hetzelfde gaat op voor de ‘low latency’ opmerking. Allemaal leuke dingen om in de praktijk te ervaren.

Technische specificaties spreken grotendeels voor zich. Wel handig is dat de Doko Windows 8, 8.1, en 10 ondersteunt. Windows 7 wordt officieel ondersteund maar wordt niet aangeraden. Ik heb de Doko dan ook met 8.1 getest.

Het idee van de Doko is dat je deze bij een scherm plaatst waar je de dingen wilt doen die je pc kan. Dat houdt in dat je de Doko bijvoorbeeld naast een TV plaatst, van stroom voorziet, via HDMI aansluit, en vervolgens van een netwerkverbinding voorziet. Dat het enkel bedraad kan is wellicht niet voor iedereen even handig, maar mensen met meer stream ervaring zullen beamen dat niets boven een bekabelde verbinding gaat. Uiteraard staat niets je in de weg powerline oplossingen toe te passen. Nadat je dit aan hebt gesloten is het tijd om alles softwarematig te installeren.

De Doko vereist dat je software installeert op het systeem waar je vandaan wilt streamen, we beginnen dus met de installatie van de Doko softwar op je computer. Niet heel gek natuurlijk dat daarvoor administrator rechten en wat drivers nodig zijn. Die installatie gaat vrij vlot gezien het maar een klein programmatje is.

Na installatie zie je een welkomstscherm, de optie om een wachtwoord in te stellen, en vervolgens kan het programma in de achtergrond draaien.

Helaas liep ik hier meteen tegen een issue aan, want ik heb namelijk een 4K scherm aan mijn desktop hangen. Als ik dit systeem met de Doko samen wil laten werken moet ik de resolutie (tijdelijk) op 1080p zetten. Hetzelfde gaat op voor alle andere afwijkende resoluties. Oftewel werk je op een resolutie anders dan 1080p dan zal je voordat je je PC wilt laten streamen de Doko software handmatig willen opstarten om vervolgens tijdelijk de resolutie aan te passen. Gezien de toenemende populariteit van 1440p en 4K schermen een pijnlijk minpunt.

Ook de Doko zelf moet je natuurlijk even ‘installeren’. Om te beginnen sluit je een muis en toetsenbord aan op de USB poorten van de Doko, en je kan aan de slag. Hoewel Doko een compatibility list publiceert (zie foto), geven ze zelf al aan dat de meeste invoer apparatuur wordt ondersteund. Overigens moet ik opmerken dat bijvoorbeeld de Xbox 360 controllers ook ondersteund worden. Ik heb verschillende willekeurige (niet in de lijst voorkomende) toetsenborden en muizen aangesloten, en al die muizen en toetsenborden functioneerden direct.

De Doko installatie is weinig meer dan een naam invoeren, Count Dook leek mij wel geschikt, en vervolgens gaat de Doko op zoek naar Computers met de software geinstalleerd.

Helaas ging dat laatste niet, maar de optie om handmatig een IP in te vullen was de oplossing. Niet lastig voor een beetje liefhebber, maar voor een leek toch een obstakel.

De ‘software’ in de Doko zelf biedt verder weinig aan mogelijkheden. Dat is echter niet als kritiek bedoeld. Doordat de software licht is start het vlot op, krijg je direct de keuze met jouw bekende systemen verbinding te maken, en je kan aan de slag. No nonsense, het werkt. Je kan evt de Doko resetten, updates uitvoeren, of netwerk instellingen aanpassen (mocht je bijvoorbeeld geen DHCP server willen draaien), maar normaliter hoef je daar niet aan te komen. Gemak dient de mens.

Maar hoe goed werkt het precies? Dat is uiteraard de grote vraag bij dit product. Er zitten namelijk altijd wel wat haken en ogen bij streaming in welke vorm dan ook. Laten we met het positieve beginnen: De Doko start vrij vlot op, maakt vlot verbinding, en de vele muizen en toetsenborden die ik heb aangesloten worden ook allemaal vlot herkend. Het is allemaal redelijk noob-friendly; binnen minuten heb je volledige controle over je computer, maar dan via de Doko.

Ook over de statische beeldkwaliteit valt niet gek veel te klagen. In een side-by-side zie je soms wellicht enige compressie, maar in de meeste praktische toepassingen is het geen issue. Maar dan begint het tij een beetje tegen de Doko te keren, want je loopt al snel tegen wat praktische beperkingen op. Zagen we eerder al dat je de software niet constant kan laten draaien als je geen 1080p scherm gebruikt, viel ook op dat bijvoorbeeld een tweede of derde scherm niet bekeken kunnen worden; de Doko ziet enkel je primaire scherm en het gebrek aan instellingen helpt dan niet. Ook viel op dat schermen welke niet in staat zijn 30Hz af te spelen het Doko signaal helemaal niet herkennen, dit is voor praktisch elke TV en de meeste monitoren geen beperking, maar ze bestaan echt (o.a. een aantal oudere Dells). Best wat dingen waar je rekening mee moet houden. Idealiter zou je gewoon altijd de Doko willen kunnen starten wanneer gewenst, maar met een aparte resolutie op je computer moet je dus eerst bewust naar die PC gaan om de software op te starten en je resolutie aan te passen.

Ook de ‘alles doen wat je pc doet’ claim, een mooi gezegde wat lekker blijft hangen, begint al snel een beetje pijn te doen. Want hoewel zaken als tekstverwerken en browsen prima gaan, voel je de 30Hz beperking bij veel games bijzonder sterk. Als je denkt even CS:GO te gaan spelen dan garandeer ik je dat je binnen 2 minuten jezelf in je voet probeert te schieten om van de lag-pijn verlost te worden. Feit blijft dat PvP Shooters streamen altijd onhandig is, maar ik kon geen twee rondes uitspelen alvorens het alt-f4 was. Lag, lage FPS, en regelmatige kleine hikjes waren gewoon dramatisch. Die kleine hikjes, of kleine vertragingen in de muisbeweging, merk je ook regelmatig tijdens andere taken, zelfs met een Gigabit verbinding en de Doko en het streaming systeem nabij elkander, het is gewoon niet ideaal.

Om mijn frustraties een beetje uit te balanceren vervolgens wat Civ 5 gespeeld, wat uiteraard wel prima ging. Ook daar merk je soms kleine hikjes, maar daar valt nog mee te leven in een rustig spelletje. Hetzelfde ging op voor bijvoorbeeld Diablo 3, als ‘medium’ snelheid spel. 30 FPS is daar weliswaar niets om over naar huis te schrijven, maar het is wel prima speelbaar. Ook is het verlies van beeldkwaliteit praktisch nihil, al zou ik het niet erg hebben gevonden als ik zelf de optie had om de stream mijn netwerk wat zwaarder te belasten. Vermoedelijk is de Doko zelf niet in staat zwaardere streams te verwerken, getuige de 30Hz beperking.

Ook het streamen van video was gewoon ‘net niet’, soms kleine hikjes, bij vlagen dat het geluid net even ‘off’ was of hikjes vertoonde. Niets extreem frequents, niet constant, niets zichtbaar als je op ‘pause’ drukte en de twee schermen met elkaar ging vergelijken, maar probeer een film te streamen vanaf het systeem en je kijkplezier is minder dan een oude mediaspeler van 10 jaar geleden.

Ik was dolblij toen ik met de Doko aan de slag kon gaan. Mijn eigen mediaspeler is al lang aan vervanging toe, de HTPC wens blijft al tijden in het ontwerp stadium hangen, en een kastje wat de volledige capaciteit van mijn PC aan mijn TV zou kunnen leveren zou een ideale oplossing zijn. De Doko zou het mogelijk moeten maken mijn PC games op de TV te spelen, al mijn films en muziek te streamen, en tevens zou ik met een aangesloten toetsenbord/muis ook simpele taken kunnen doen als tekstverwerken, foto’s bekijken, en plaatjes van kittens kunnen Googlen. Het klonk allemaal veelbelovend. Ik wil de Doko ook dolgraag heel erg leuk vinden, maar in de praktijk voelde ik vaker teleurstelling en frustratie dan het plezier waar ik op hoopte.

Als je gaat streamen is enige ‘lag’ per definitie onvermijdelijk. De lag is echter niet het probleem met de Doko. Draai je de host en de Doko side-by-side dan kan je zien dat deze minimaal is, tussen de invoer en de host zit praktisch geen vertraging, enkel zit er wat lag in het terugsturen van het beeld en geluidsignaal. Echter de regelmaat waarmee je hele kleine hikjes ervaart in je invoer maakt taken waar veel ‘muizen’ bij komt kijken, bijvoorbeeld photoshop, maar ook actief browsen, simpelweg niet prettig. Dus als een huis-, tuin- en keuken-taken streamer werkt het wel, maar is het toch ‘net niet’.

Overweeg je de Doko als een Netflix/Media stream machine, dan moet je ook opmerken dat het niet frustratie vrij is. Kleine hikjes, bij vlagen afwijkingen of hikjes van het geluid, en hoewel de beeldkwaliteit niet verkeerd is is het gewoon minder soepel dan een ouderwetse media speler. Het werkt, het biedt als voordeel dat je werkelijk alles af kan spelen wat je pc aan kan, maar content op mijn telefoon streamen vanaf de server werkt veel soepeler dan via de Doko content van mijn server of PC afspelen, en de telefoon gaat dan over wifi! Wifi heeft de Doko overigens helemaal niet, wat wel begrijpelijk is omdat een bekabelde verbinding performance voordelen heeft, echter worden de theoretische voordelen teniet gedaan door de prestaties.

Misschien is de Doko dan leuk voor gaming? Nou.. uhm. Soms. Snelle shooters kan je vergeten vanwege de 30Hz beperking, CS:GO of alles competitief is helemaal uitgesloten, maar als je genoegen neemt met medium speed gaming (bijvoorbeeld Diablo 3) of nog tragere games waarbij snelle pixel-precieze invoer geen issue is (Civilization, Sims, Facebook meuk) dan is de Doko inderdaad wel bruikbaar. Nu kan ik je vertellen dat zelfs met een HTPC snelle games streamen geen optie is, maar een PC met Steam in-home streaming werkt simpelweg prettiger voor de meeste games dan de Doko.

Voor de drie primaire doeleinden; all-round gebruik, media streaming, en gaming, weet de Doko dus eigenlijk niet te overtuigen. Daarbij moeten gebruikers van schermen met een andere resolutie dan 1080p hun scherm fysiek op 1080p zetten alvoren ze kunnen streamen, en mocht je meerdere schermen hebben is er geen optie om van scherm te wisselen. NZXT moet daar m.i. echt wat aan doen, want de ervaring wordt aanzienlijk minder praktisch als je voor elke streamsessie naar je pc moet lopen om de resolutie aan te passen en de software te draaien. Werk je echter op 1080p / FullHD dan geldt die opmerking uiteraard niet en kan je de Doko software gewoon in de achtergrond laten draaien.

Dat de Doko 100 euro kost valt nog wel te overzien, je koopt er tenslotte geen PC voor. Maar als het voor de meeste doeleinden geen prettig apparaat is ga je toch denken over alternatieven, of zit je met een product wat je nimmer aan zet omdat het gewoon ‘net niet’ is. Je moet je voor jezelf af gaan vragen wat je daadwerkelijk wilt, want als wat serieuzer gamen een vereiste is zal je toch richting een HTPC willen kijken en moet je streamen gewoon vergeten. Een gaming HTPC is wel veel duurder, maar ook een eenvoudige HTPC om echt degelijk op te werken (office, internet) kost al een stuk meer dan de Doko, waardoor er wel wat voor te zeggen valt voor een Doko voor dergelijk eenvoudig gebruik, eventueel aangevuld met een (niet te snel) spelletje op z’n tijd. Als NZXT dit nu had aangevuld met degelijke media prestaties dan had ik een echt leuk plekje op de markt kunnen zien voor de Doko, maar die prestaties bleven helaas achter waardoor je alsnog een mediaspeler, Chromecast, of ander alternatief er naast gaat willen gebruiken.

Wat nu voor NZXT? Ze hebben een interessante stap gezet, en ze laten zeker positieve dingen zien in het ontwerp, de bouwkwaliteit, het gemak van zowel de installatie als het gebruik van de Doko. De invoer-over-IP onderdelen werken uitstekend, het geheel is compact en onhoorbaar, en je ziet zeker de potentie. Het voelt echter alsof ze inhoudelijk te veel hebben bezuinigd om dit prijspunt te halen in plaats van gewoon het product neer te zetten waar ze zelf in zouden geloven. Ik kan enkel hopen op een versie 2.0 met een degelijke CPU / pittigere specificaties waardoor hopelijk 60Hz maar vooral ook een hiccup-vrije werking mogelijk wordt (wat ook bij 30Hz prima was geweest voor veel doeleinden). Zelfs met een flinke meerprijs zou dat een product opleveren waar echt wat voor te zeggen zou zijn, en die je in tal van situaties toe zou kunnen passen. Het huidige eindresultaat is een product wat meer te wensen over laat dan voldoening geeft, en enkel interessant is voor iemand die wel wat basis taken wil streamen, enkel wat casual games wil streamen, kleine hikjes in de performance vervolgens accepteert, en niet zit te wachten op het frequent streamen van films of series. Ik zie een kleine doelgroep zelden als een issue, maar dat zijn mij toch echt te veel beperkingen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT DOKO PC Streaming Device?

nzxt moet dus gewoon lekker bij de behuizingen blijven. de rest is vrij matig.
Die conclusie gaat wel ver, koelers zijn ook interessant, LED oplossingen ook, fans/psu's weet ik het fijne niet van.
ja oke je hebt gelijk. de koelers en de fans zijn ook erg leuk. led oplossingen vindt ik persoonlijk iets minder(smd strips zijn helemaal in ;)) de psu's kunnen er ook wel mee door. maar dit soort tech is niet voor hun weggelegd.
Toch zitten ze best een eind in de goede richting. Voelt meer alsof ze te hard hebben bespaard dan dat ze het niet snappen, maar de tijd zal het leren :D
zo is het. het komt wel goed ;)

[Reactie gewijzigd door JortJwz op 26 oktober 2015 15:28]

Deze mini PC heeft een intel Atom als processor en is maar 99$
Dat lijkt echter een beetje de Intel Compute Stick kant op te gaan. Kan je natuurlijk ook meet RDP'en etc.

Zie overigens geen beschikbaarheid in NL>
De Kangaroo heeft echter een accu waarmee deze zelfstandig kan draaien en dat heeft een Intel compute stick dan weer niet.
en de compute stick heeft ook geen MicroSD support. Je kan de Kangaroo nog prima met 64 of 128 GB uitbreiden.

En de Kangaroo kun je beveiligen met je vingerafdruk door toevoeging van een vingerafdrukscanner en dat is voor een zo goedkoop mini PC'tje ook best uniek.
Zie overigens geen beschikbaarheid in NL
Pas sinds deze week op de markt bij Newegg en de Micrsoft store inde VS. Komt vast wel naar NL als ze niet meer uitverkocht zijn...

[Reactie gewijzigd door 80466 op 27 oktober 2015 17:32]

Zeker een interessant ding moet ik zeggen.. voor dat geld iig. Bedoelde meer dat het een mini-PC / andere productcategorie dan de Doko.
Cool Ding , jammer van de beperkingen , Doko rev 2.0 needed :)
Damnit, dat had gewoon mn hele review kunnen zijn :D
Jammer dat je geen video hebt van het in ''actie'' moment... toch wel nieuwsgierig na een beetje.
Te rommelige setup (bij mij op het bureau) tijdens het testen om er een mooi filmpje van te maken. Wel overwogen, dan had je bijv. kunnen zien dat de lag echt beperkt is.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 26 oktober 2015 10:17]

Ach, je hebt NZXT het nodig huiswerk bezorgd :) Superb !
Laten we hopen dat ze het ten harte nemen, want zoals ik al zei zie ik zeker wel de potentie.
NZXT komt binnekort met een SMD Strip oplossing , stay tuned :) - 10 days left.
Tik tok :D Iets leuks voor in die S340 Razer edition waar ik mee bezig ben mss? :D
ik heb de email die daar over gaat ontvangen. morgen in amerika beschikbaar.
Vandaag in NL :) als de DHl opschiet.

We krijgen er vandaag 40 Binnen , product zal dan langzaam bij de bekende winkels online vliegen.
thnx voor de tip! ga die dan binnenkort wel een keertje bestellen voor een pctje