HIS HD 3850 IceQ 3 Turbo HDMI Review

Chiel340 25 juni 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.673 views

HIS HD 3850 IceQ 3 Turbo HDMI

Pluspunten

• Kan nog redelijk goed meekomen in de huidige games
  • Zeer stille koeler
  • Standaard fabrieks overklok

Minpunten

• Neemt twee sloten in beslag
  • Naar huidige maatstaven "verouderd"

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Voorwoord:

De tweakers onder ons die wel eens vaker mijn reviews lezen, zal het misschien zijn opgevallen, maar mijn videokaart reviews gaan eigenlijk altijd over de wat “oudere” kaarten. Als prijsbewuste tweaker, geef ik mijn geld namelijk het liefst uit aan het beste prijs/kwaliteit product van dat moment. Mijn videokaarten vormen hierop geen uitzondering. In dit jaar en het afgelopen jaar heb ik nu 4 verschillende kaarten in huis gehad. Een Ati Radeon 2600XT (2 stuks in Crossfire), een nVidia Geforce 8800GT OC, een standaard nVidia Geforce 8800 en nu deze Radeon 3850.

Inleiding:

De review van vandaag gaat over de HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo. Deze is anders dan de standaard ATI Radeon 3850 kaarten. HIS heeft deze kaart standaard voorzien van een hogere GPU kloksnelheid en een betere 2 slots koeler.

De HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo

Waarom deze review?

Er zijn toch al vele snellere kaarten op de markt? Dus waarom je nog druk maken om de prestaties van de oudere generatie videokaarten? Tja, daar kan ik (voor mijzelf) heel duidelijk in zijn, de normale tweaker heeft geen geld (of heeft er geen geld voor over) om elke half jaar een nieuwe videokaart te kopen omdat er weer een nieuwere generatie uitkomt. En met deze review wil ik juist laten zien dat je met een oudere generatie videokaart qua gamen nog steeds prima uit de voeten kan. Voor het kleine schale aan tweakers dat wel regelmatig een nieuwe videokaart koopt is deze review dan ook minder intressant.

Specificaties:

Allereerst zien we hier de “droge” specificaties van de Ati Radeon 3850.

• GPU gepakken op het 55 nm producee
• PCI-e 2.0 16x connector
• 670 Mhz GPU kloksnelheid
• 900 Mhz geheugen kloksnelheid (1800 Mhz effectief)
• 256 of 512 MB GDDR3 (model afhankelijk)
• Dirext X 10.1 ondersteuning
• 320 stream shaders
• ATI avivo HD video support
• HDMI output voor zowel video als geluid
• Single slots koeler

De HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo heeft als extra specificaties:

• 720 Mhz GPU kloksnelheid
• 910 Mhz geheugen kloksnelheid (1820 effectief)
• 2 slots Ice Q 3 koeler

Benchmarks/prestaties:

Een van de belangrijkste onderdelen van een videokaart is een goede prestatie in spellen. Hiervoor heb ik een aantal spellen (FarCry 2, Company Of Heroes) als test gebruikt. Tevens heb ik 3Dmark06 als bechmark meegenomen. De spellen zijn getest op mijn standaard resolutie van 1680x1050 met alle settings op high. Dirext X10 is nog niet meegenomen in deze test, aangezien ik nog op Windows XP draai. 3Dmark06 is gedraaid op de standaard resolutie van 1280x1024 met alle overige settings op standaard.
Hieronder volgt de uitslag van de verschillende benchmarks:

3Dmark06:

• SM2.0 score: 4345
• HDR/SM3.0 score: 4692
• CPU score: 4175
• Totaal 3Dmark score: 11158

3DMark06 score met links de CPU @ 3.4 Ghz en rechts met de CPU @ 3.6 Ghz

Dit alles is gedraaid met mijn Phenom II op 3.4 Ghz. Om te kijken of de GPU nog CPU gelimiteerd was, heb ik de CPU verder overgeklockt naar 3.6 Ghz, met de onderstaande 3Dmark06 score als gevolg:

• SM2.0 score: 4364
• HDR/SM3.0 score: 4694
• CPU score: 4368
• Totaal 3Dmark score: 11260

Wat hier duidelijk opvalt is dat de score niet verder omhoog gaat. Je kan hieruit concluderen dat mijn CPU sneller is dan mijn GPU.

Company Of Heroes:

De volgende benchmark is het spel Company Of Heroes, hier hebben wij de onderstaande uitslag gevonden:

• Average frame rate: 59.6 fps
• Maximum frame rate: 63.0 fps
• Minimum frame rate: 26.0 fps

Hier maakt de verhoging van de CPU kloksnelheid weinig uit, aangezien het spel een fps cap heeft van 60 fps. Het spel is wel in volle glorie uitstekend te spelen.

FarCry 2

FarCry 2 is de volgende benchmark die ik wil behandelen:

Als eerste heb ik de benchmark ~[Ranch small] gedraaid met de volgende resultaten:

• Average frame rate: 33.62 fps
• Maximum frame rate: 43.49 fps
• Minimum frame rate: 28.03 fps

Daarna heb ik de benchmark ~[Ranch long] gedraaid met de volgende resultaten:

• Average frame rate: 39.53 fps
• Maximum frame rate: 56.61 fps
• Minimum frame rate: 21.66 fps

Deze resultaten geven aan dat de HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo nog prima mee kan in de hedendaagse games. FarCry 2 is goed speelbaar in de buitengebieden, en zodra het druk wordt zakt de framerate iets in, maar blijft het geheel boven de 25 fps en daardoor ook goed speelbaar. Company Of Heroes, draait uitstekend met alles settings op high.

GPU-z screenshot van de HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo

Warmte en geluidsproductie:

Mijn beide Geforce 8800GT kaarten werden met hun standaard koeler redelijk warm. De ventilator ging daardoor aardig versnellen waardoor de kaarten tijdens intensief gamen aan de lawaaige kant waren. De HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo daar in tegen is echt stil. Tijdens de idle stand wordt de GPU niet warmer dan 45 ~ 47 graden. Tijdens intensief gamen blijft de temperatuur steken tussen de 55 ~ 60 graden. De fanspeed wordt hierbij verhoogd naar 30%. In idle blijft de fanspeed op 16% hangen. De kaart is hierdoor echt aangenaam stil.
De IceQ 3 Turbo koeler is wat mij betreft een zeer goede koeler. Het enige nadeel hieraan is natuurlijk dat hij twee sloten in beslag neemt.

Crossfire:

Op dit moment ben ik niet meer in het bezit van een moederbord met 2 PCI-16x sloten. Dit heb ik verder dan ook niet getest. Ik verwacht hier wel de zelfde uitslagen als in mijn vorige review over twee Radeon 2600XT kaarten in Crossfire.

Overklokken:

De HIS Ati Radeon 3850 Ice Q Turbo 3 wordt standaard met fabriek’s overklock geleverd. Ik ben nog niet verder gaan testen, hier zal ik in de toekomst nog wat aandacht aan geven.

Drivers en stabiliteit:

Alles staat of valt met goede drivers. Ati heeft in het verleden wel eens buggy drivers afgeleverd, maar de huidige generatie drivers (op dit moment 9.5) zijn zeer stabiel. De drivers hebben via het Catalyst centrum veel instelmogelijkheden waaronder zelfs overklokken.
Tot op heden heb ik met de drivers nog geen problemen gehad in Windows XP. Het systeem draait heerlijk stabiel.

De kaart ingebouwd in mijn systeem

Onder Windows Vista heb ik wel al wat problemen gehad... met Ati Catalyst 9.5 heeft mijn systeem vooral last van een cold-boot probleem. Na updaten na Ati Catalyst 9.6 is het probleem voorlopig voorbij. Met mijn MSI 8800GT en nVidia drivers heb ik dit probleem nog nooit eerder gehad.

Voeding:

De HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo heeft een 6 pins PCI-e voedingsconnector nodig om te draaien. Tijdens de installatie was ik deze vergeten en daardoor startte het systeem dan ook niet op. Qua verbruik kan ik niet veel melden, behalve dat het systeem stabiel draait met een goede a-merk voeding van 400 watt.

Prijzen:

Op dit moment is de kaart in de pricewatch te vinden voor 59 euro. Hiervoor heb je dan een Sapphire met 512 MB GDDR3. De HIS Ati Radeon 3850 IceQ 3 Turbo was een kaart met een gelimiteerde oplage. Deze is dus nieuw niet meer te krijgen (hij komt niet meer voor in de pricewatch). Maar voor 59 euro nieuw (en tweedehands gaan ze al vanaf 35 euro van de hand) zijn ze absoluut niet duur meer.

Michiel’s conclusie:

Als ik alle prestaties op een rijtje zet, kom ik tot de conclusie dat de kaart met de huidige generatie games nog prima mee kan. De prijs/kwaliteit verhouding voor deze kaart is uitstekend, mocht je nog in het bezit kunnen komen van een tweede kaart behoort Crossfire tot de mogelijkheid. Dit heb ik nog niet met mijn Radeon 3850 kunnen testen maar al wel in mijn vorige review over de Radeon 2600XT in Crossfire. Al met al een prima, snelle en stille kaart voor weinig geld.

Heb jij ook een HIS HD 3850 IceQ 3 Turbo HDMI?

''In dit jaar en het afgelopen jaar heb ik nu 4 verschillende kaarten in huis gehad''.

Vraag ik me toch af of je niet beter in 1 keer een kaart kunt kiezen die je wat langer kunt houden. Kaart kopen, en later weer verkopen levert meestal geen geld op. 4x verzendkosten betalen was ook alweer zo rond de 28 euro.

Verder nette review :)
uhm wat is de reden dat je je 8800gt oc wegdoet en een 3850 haalt? Die presteert gewoon minder dan de 8800gt. helemaal een oc versie. Maar afgezien daarvan verder nette review.
Inderdaad. Ik had eerst een 3850. Nu eeen 8800GTS.
Een wereld van verschil kwa performance!
Echter ga ik wel weer terug naar ATI. Vind toch op een of andere manier de texture scherper en gewoon mooier :) maar dat kan ook aan mij loggen ;-)
En nog even afwachten op Physix voor ATI's
Verder inderdaad een mooie uitgebreide review
Als je goed leest is de reden erg duidelijk. Hij wou een kaart die stiller en koeler is.. :)

Nette review ;) !

[Reactie gewijzigd door Tom90 op 29 mei 2009 12:41]

Het was voor mij ook puur vanwege het geluid, en omdat ik heel graag weer terug wou naar AMD, de complete PC is nu weer AMD only :P

Maar dat is een kwestie van smaak :Y)

Mijn MSI 8800GT OC editie was idd veel sneller, maar in de games die ik speel merk ik dat verschil niet, hierin is de 3850 ook goed genoeg.
Met recht een tweaker _/-\o_ met zo weinig mogelijk geld het meeste uit je systeem
halen!

Verder een duidelijke uitgebreide review waar mi niets aan toegevoegd hoeft te worden
misschien must read
_/-\o_ mijn dank voor de lovende woorden :P

Er is ook niks mooiers dan met zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk uit je PC te halen :*)