Teclast X98 Air II Wit Review

DirtyBird 21 oktober 2015, laatste update op 21 oktober 2015, 436 views

Teclast X98 Air II Wit

Degelijke tablet voor een zeer redelijke prijs. De minpunten zijn overkomelijk.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Goedkoop
  • Windows 10 en Android
  • Licht

Minpunten

• Behuizing kraakt een beetje
  • Loopt soms vast
  • Matig geluid
  • Matig helderheidsbereik

Ik heb deze tablet een aantal maanden geleden gekocht via Bitspeed.nl voor 229 euro omdat ik een dergelijk apparaat toch liever binnen NL koop.
De tablet is netjes verpakt zonder al te veel poespas. De bijgeleverde lader was chinees, waarbij Bitspeed er een verloopstuk voor Nederlandse stopcontacten bij had gedaan. Deze constructie is gammel en de lader werd loei- en loeiheet. Ik gebruik daarom nu aan andere lader.

Het scherm is erg mooi. Ik vind de 4:3 verhouding prettig werken, zeker met windows. Nadeel is alleen het bereik van de helderheid: Niet helder genoeg om in zonlicht te gebruiken en 's avonds in bed branden op de laagste stand je ogen uit je kassen.

Ik kreeg vrijwel direct een update naar windows 10. Onder windows werkt alles uitstekend. Ik gebruik de tablet liever niet in tablet modus, wat betekent dat de batterij wel snel leeg loopt. Zeker als ik vergeet hem in tablet modus te zetten voordat die op stand-by gaat is de accu redelijk snel leeg.
De usb poort ondersteunt OTG zodat je makkelijk muis, toetsenbord of opslag aansluit via bijgeleverde OTG kabel. Bluetooth werkt natuurlijk ook en de tablet heeft een slot voor een micro-SD kaart. Het is me helaas nog niet gelukt deze als volwaardige hard schijf te beschouwen.

Ik gebruik de tablet het meest onder Android. De standaad launcher vind ik waardeloos. Het doet me denken aan de UI van een ipad: Alles wordt op het hoofdscherm geknald en aanpassingen daaraan zijn niet mogelijk. Ik heb de nova launcher geinstalleerd zodat ik met verschillende startschermen kan werken en widgets zoals een klok of agenda op het scherm kan zetten.

Gek onder Android is dat de tablet soms wat warm wordt tijdens gamen (dat is niet raar) en dan bij ca 46 graden Celcius al het scherm dimt met de mededeling dat er een "thermal event" is. Dit gebeurt onder andere bij het spelen van Hearthstone als de helderheid op maximaal staat.

De tablet is naar mijn idee een goede allrounder voor internetten, gamen, social media en kan dankzij windows ook voor werk doeleinden gebruikt worden.

Tot slot, de behuizing kraakt soms een beetje bij het indrukken wat een beetje raar is, maar ik maak mij er geen zorgen over. Waar ik me wel enigzins zorgen over maak zijn de fysieke knoppen en usb poort. Deze voelen wat fragiel aan.

Al met al zou ik de Teclast zeker aanraden aan mensen die een degelijke tablet zoeken voor weinig geld. Voor vragen of opmerkingen ben ik bereikbaar via mijn profiel of de reactiemogelijkheid hieronder.

Heb jij ook een Teclast X98 Air II Wit?

''Nadeel is alleen het bereik van de helderheid: Niet helder genoeg om in zonlicht te gebruiken en 's avonds in bed branden op de laagste stand je ogen uit je kassen.'' :) Hele mooie omschrijving.. Hier hou ik van!
En hoe bevalt de tablet tot nu toe , en geen hardware mankementen?. Denk erover om de nieuwe X98 Pro aan te schaffen.
Hij bevalt goed voor het geld. Geen mankementen. Ik heb android 5 erop geflashed, daardoor loopt android nu als een zonnetje. Gek genoeg krijg ik de frontcam in skype niet meer werkend terwijl deze het in de camera app wel doet.