CM Storm QuickFire XTi - Green Switch Review

Fantomas 18 oktober 2015, laatste update op 24 oktober 2015, 235 views

CM Storm QuickFire XTi - Green Switch

Ik loop al een een tijdje mee in Mech toetsenbordenland maar had nooit een CM keyboard geprobeerd. Aangezien ze meer als gaming keyboards werden aangeprezen had ik weinig vertrouwen in CM als keyboardfabrikant en bleef ik bij mijn vetrouwde boards. Onlangs kreeg ik echter de beschikking over een CM XTi

Pluspunten

• strak design
  • bouwkwaliteit is fantastisch
  • heldere LED's
  • MX switches
  • eenvoudige bediening zonder software

Minpunten

• Groene switches zitten niet in de retail versies

Het eerste wat me opviel toen ik de doos opende was de afwezigheid van flashy logo's en de simpliciteit van het design. Als je niet beter zou weten dan is dit op het eerste gezicht een doodgewoon toetsenbord.
Op de onderkant van het bord is in relief wel een Coolermaster logo aangebracht, maar dat is bijna onzichtbaar.

De eerste hint dat het om iets meer gaat dan een standaard toetsenbord is de dikke braided kabel die bij het toetsenbord geleverd wordt. De kabel is aan de onderkant van het bord netjes weg te werken in de daarvoor aangebrachte kabelgoot.
Het toetsenbord heeft een matte afwerking die erg prettig aanvoelt en geen vingerafdrukken laat zien als je het bord vastpakt. Verder is het toetsenbord voorzien van stevige poten die voorzien zijn van een dikke laag rubber die voorkomt dat het board over je bureau wegglijdt.

Het toetsenbord dat ik heb was voorzien van Cherry MX green switches, die iets stugger zijn dan de MX Blues die ik normaal gesproken gebruik, maar die desalniettemin erg fijn typen. Ik gebruik het board vooral in een kantooromgeving en daar voldeed het ruimschoots aan de verwachtingen.

Een van de opvallende eigenschappen van het board zijn de LED switches, geen RGB zoals de meeste fabrikanten ze inbouwen, maar alleen Rood en Blauw die gezamenlijk 35 kleurcombinaties opleveren. Instellen van de kleuren op het board gaat via het board zelf en is redelijk simpel.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik op mijn werkplek niet echt de behoefte heb aan ingewikkelde kerstboompraktijken dus meestal had ik het board gewoon op de Pulse stand staan met een rode of blauwe achtergrond, maar er is ook een modus waarin het hele kleurenpalet voorbij komt en langzaam over het board trekt, erg leuk om te zien en vooral bij collega's erg populair.

Wat wel opvalt is de helderheid van de LED's: op mijn K65 RGB is de ledverlichting in daglicht amper te zien maar bij dit apparaat kun je zelfs in de volle zon nog zien wat er zich allemaal aan kleuren op het toetsenbord afspeelt.

Het board heeft de mogelijkheid om macro's op te nemen en af te spelen, dat werkt op zich wel netjes maar hij neemt dan wel ook de pauzes mee tijdens het opnemen van de macro's. Wellicht is hier een oplossing voor maar vooralsnog vind ik de macro functie van mijn Pok3r toch iets fijner werken.

Samenvattend: een heel strak bord dat niet misstaat in een office omgeving, typt ongelofelijk lekker door de gebruikte switches en is gebouwd als een tank.
De LED functionaliteit is wat beperkt door de het gebrek aan het hele kleurenpalet en de keuze om de bediening alleen onboard te houden. Aan de andere kant zien de LED's er fantastisch uit en heb ik in ieder geval niet het idee gehad dat ik functionaliteit echt miste.
De onboard bediening is redelijk simpel en intu´tief en werkt gewoon goed.

Wat mij betreft is dit board dan ook een absolute aanrader.

Heb jij ook een CM Storm QuickFire XTi - Green Switch?

Kort maar helder! Prima review :D