AOpen QF50A Review

Jesse 19 augustus 2005, laatste update op 20 augustus 2005, 486 views

AOpen QF50A

Pluspunten

• Goedkoop
  • Voeding voldoende voor mijn systeem
  • Ziet er aardig uit

Minpunten

• Totaal geen overbodige luxe
  • Geen ruimte voor casefan voorin

Kwaliteit voeding Score: 3
Deze kast is de kast van de eerste nieuwe pc die ik zelf kocht. Hiervoor had ik een erg oud wordende tweede hands machine. Wel had ik al eens voor mijn vader een PC'tje samengestelt, met een Aopen micro-atx kast (H450A), die goed beviel.

Zodoende is mijn keuze op deze kast gevallen. Ik verwachtte dezelfde kwaliteit als bij de H450A. Hoewel ik een micro-atx moederbord nam, heb ik i.v.m. uitbreidingsmogelijkheden toch voor een gewone atx (midi-tower) gekozen, wat goed bevalt.

Het inbouwen van de componenten is goed te doen. De kast is gewoon netjes, geen scherpe randen, verder niets bijzonders. Hij heeft geen duimschroeven oid, je hebt er gewoon een schroevendraaier bij nodig. Qua inbouwmogelijkheden is die voor de meeste gevallen voldoende, met 4x5,25" extern, 2x3,5" extern en 1x3,5" intern. Ik heb er een cd-brander, een fdd en een hdd inzitten. Wanneer je een tweede hdd neemt zou ik ervoor kiezen om hem in een 5,25" slot te zetten, omdat et anders nogal close word met de eerste hdd en de fdd.

De koelmogelijkheden zijn niet minimaal. Standaard heeft ie (uiteraard) een fan in de voeding (die voeding voldoet btw goed), en de mogelijkheid om achterin twee 8 cm fans te monteren. Ik heb er daar een in zitten, omdat de fan van de voeding niet veel luchtstroming door de case heen genereerd. Die fan scheelde zeker 3 graden op de kast-temperatuur. Voorin kan geen fan gemonteerd worden. Dit is mijns inziens het grootste naadeel van deze kast, omdat de hedendaagse hdd's best wat koeling kunnen gebruiken. Een schijf gaat goed, maar meerdere zonder dat je maatregelen neemt zou ik in deze kast niet doen.

De buitenkant ziet er wat mij betreft netjes uit, hoewel ik em op de foto (internet) mooier vond dan in het echt. Ik heb de kast niet gemod.

Overall is het een aardige kast, maar zonder enige toeter of bel. Als ik de vergelijking aanga met de H450A dan is dit een echt low-end model. De kast is voldoende functioneel voor een standaardsysteem, en ziet er niet onaardig uit, maar meer is het ook niet. En voor deze prijs is dat mijns insziens wel redelijk.

Heb jij ook een AOpen QF50A?

Deze kastjes zijn erg goedkoop, maar kwalitatief zijn ze een stuk slechter dan de duurde aopen miditowers.
Vooral de voeding: Probeer maar eens een Athlon 64 systeem te draaien in een HQx kastje. In deze prijsklasse zou ik eerder voor een miditower gaan van IN-WIN gaan. Veel betere voeding, betere koeling, en net zo duur.