WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB Review

Pim0377 26 mei 2009, 1.664 views

WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB

Pluspunten

• zeer snelle schijven
  • zijn best wel stil
  • absoluut geen installatie problemen

Minpunten

• ze halen geen SSD snelheden in hun eentje, wel op raid 0
  • kan het niet zo snel bedenken

Ik heb 2 WD Caviar Blacks gekocht in eerste instantie, voor mijn nieuwe systeem.

Ze kostten mij toendetijds ( ongeveer 3 maanden terug) 130 euro in totaal.

Ze kwamen in een systeem met een Gigabyte AM3 moederbord, een Phenom II X3 720BE, 4GB DDR3 1333 en een Radeon HD4870 1GB, dus ik wilde wel snelle schijven.
Raptors vind ik nog steeds onevenredig duur en over SSD's zal ik al helemaal niet beginnen.

Ik zette ze in de bios op raid 0 en begon met installeren, de installatie van XP 64bit verliep vlekkeloos en lekker snel.

Na alles geinstalleerd te hebben draaide ik de benchmark HD Tune en zette daar een score neer van maximaal 225MB/s en average was 192MB/s,, wat ik toch erg netjes vond.

De spellen die ik speel, vaak erg grafische spellen, laadden erg snel, systeem draait als een trein en ik heb absoluut niks te klagen over de schijven. Ze zijn zo stabiel als het maar zijn kan en heb nog geen enkele bad sector gehad of wat voor een schijf gerelateerde problemen dan ook.

Binnenkort haal ik er 2 bij om Raid 5 te kunnen draaien, en dan zal de performance alleen maar omhoog gaan.

Ze zijn erg stil, hebben behoorlijk wat cache aan boord, 32MB, en zijn compatible met behoorlijk wat systemen, aangezien ik een AMD 790X chipset heb, een maat van me draait ze op een X58 plank en mijn broer heeft nog een iets ouder AM2+ systeem waar geloof ik een nVidia chipset op zit.

Ik zou de schijven aan iedereen aanraden

Heb jij ook een WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB?

-ze halen geen SSD snelheden in hun eentje, wel op raid 0
Knap, dat je zomaar de accesstime van jouw WD's van ~13ms (dit zie ik niet terug in jouw review) naar 0.1ms kan reduceren door in een RAID0 array'tje te zetten.
Aangezien daar de snelheid van SSD's zit, en niet zozeer bij seqentieel lezen, wat sowieso in de praktijk slechts zelden gebeurd. Ik begrijp uiteraard wel dat je met 'snelheid' het seqentieel lezen bedoelt, maar wat je geschreven heb is absoluut fout.

Verder, een kale review, geen volledige HDtune benchmark (wel de leessnelheid in je tekst, maar dat leest absoluut niet fijn en zegt niets over zijn prestaties), geen kopjes, geen plaatjes. Jammer. Hopelijk verbeter je er nog iets aan, anders is het een tip voor de volgende keer.

Bekijk deze review eens, en gebruik het in je voordeel. :)

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 26 mei 2009 16:35]