Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

SouLLeSSportal 26 mei 2009, laatste update op 26 mei 2009, 9.113 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• stil
  • goedkoop
  • 32mb cache is erg fijn
  • zeker niet de langzaamste schijf

Minpunten

• geen topprestaties
  • eerste schijf was DOA
  • ietsje luider dan de T166 schijven

Noodzaak, pure noodzaak
"1TB????" Dat zei ik verwonderd twee jaar geleden... nooit gedacht dat het zo snel zou zijn dat ik een schijf van 1000 gig in me pc had hangen. Helaas was de eerste ook gelijk DOA.. Maar na een snelle RMA was niets minder waar en heb ik nu een werkende 1Tb schijf en de hemel zij geprezen dat hij werkt :D

Nadat de eerste 'stillborn' aankwam bij mij thuis kan ik kijken wat mijn 1TB samsung f1 presteert.
De inhoud is zoals gewoonlijk minimaal en afdoende, doorzichtig plastic verpakking, handleiding en 4 schroefjes die ik niet gebruik in mijn p182. Weinig over te melden en niet echt interessant.

weinig verschil met de T166 en wd raptor zo in de drive bay. (die met het vierkante code stickertje is de F1.)

Op naar de interessantere informatie!
Ik heb hem gelijk maar even schoon door de benchmark van hdtunePRO gegooid. De schijf heb ik kunnen vergelijken met mijn raid0 van 2 x T166 320 GB spinpoints en mijn raptor 74 GB (Boot hdd). Dat dit niet geheel perfecte vergelijkingen maakt weet ik maar kan ik weinig aan doen zonder het os te herinstalleren waar ik geen zin in heb nog :)

Hier de benchmarks van hdtunePRO.
File benchmark:

(De file benchmark van hdtunePRO werkt om de een of andere reden niet met een raid(0) array, of ik doe wat fout :))

Random access test:

Read benchmark:

wd raptor read benchmark

Temps
Temperatuur F1: 32 onder load.
Temperatuur wd Raptor: 33 onder load.
Temperatuur T166 spinpoints: 32 onder load.

Duidelijk is te zien dat de snelheden van de raptor qua accesstime sneller zijn, de raid0 hier wat minder snel is en de F1 ertussenin zit. Qua doorvoersnelheid is de F1 de onbetwiste winnaar hier. Zelfs met de random access komt de F1 in de buurt van de raptor hoewel die natuurlijk ook windows draait. Toch interessant om te zien. Verder is te zien bij de random access test dat de raptor zich wel stand houdt in de kleinere bestandgroottes maar bij 1mb opeens hoger zit dan de F1. Ik heb de test meerdere keren gedaan en telkens kwam er een soortgelijke uitslag. Waarschijnlijk komt dit door de windows installatie.

Bij de Raid0 array (in windows diskmanagement gemaakt) is te zien dat de accestijden te lijden hebben. Ze blijven echter wel op een min of meer gelijk niveau behalve de 1mb test. Ik denk dat ik maar eens moet kijken of ik die schijven nu wel langs die ich9 chip run want de snelheid is gewoon lager en langzamer dan een enkele f1 schijf.
Een korte zoektocht op het net geeft mij ook heel andere cijfers icm een goede raidcontroller zouden twee schijven op ong 140mb/s zitten ipv 80. Dat komt aardig overeen met bijna het dubbele wat een raid0 ook zou moeten leveren. Dit is nu dus niet het geval of HDtune kan niet goed omgaan met een raid array (lijkt me sterk). Kijken we nog naar.

Gebruik
De schijf is erg stil in gebruik, naast mijn t166 hoor je hem iets beter maar dat is zo op het oor van meer dan een halve meter niet meer te horen. Ik heb geen dB meter maar ik kan wel zeggen dat ik geen last heb van mijn F1 schijf. Er kwam geen driver update of wat dan ook aan te pas om de boel draaiende te krijgen. Plug and format sort of speaking.

Zoals te zien is en uit andere benchmarks blijkt is dit een solide en goede middenklasser. Het is wel een schijf die door veel mensen gekocht word en daardoor veel DOA of uitval berichten op zijn naam heeft. Dit geeft aan dat het geen perfect stabiele en betrouwbare schijf is maar je leest natuurlijk ook niet de verhalen waar het wel gewoon werkt en daar zijn er vele malen meer van. Ik ook had bij de eerste schijf een gevalletje DOA.
De prijs zorgt ervoor dat het een heel goede koop is voor wie een grote hoop GB wil hebben voor weinig geld. Ik heb die van mij voor ¤ 82,- gekocht, helaas begon toen net de prijsdaling. Hoe dan ook, het was nog steeds geen slechte koop. ¤ 0,082 per gig is niet duur. Daarmee heb ik mijn opslag ruimte bijna verdubbeld dus ik heb weer even genoeg ruimte.

SouLLeSSportal
Edit 1: Paar kleine aanpassingen
Edit 2: Nog wat taalfoutjes weggepoetst en ik kan tevreden melden dat de boel nog steeds lekker draait. :)

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Bedankt! daar zijn deze reviews ook voor, om je de kans te geven de prestaties te checken van gebruikers :) niet om je de schijven te laten kopen hehe...
Mooi stukje tekst :)

Vooral je benchmarks zijn erg interessant.
mjah maar aan de andere kant vertellen ze niet een geheel eerlijk/vergelijkbaar resultaat, vooral de raid0 was ik erg verbaast over en zal ik vanavond even naar kijken wat daarmee is. Kan me niet voorstellen dat twee T166 schijven een lagere doorvoersnelheid hebben (80 vs. 120) dan de F1.

De raptor is logisch dat die wat minder presteerd aangezien die als bootdisk gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 28 april 2009 14:45]

Interessante benchmarks. Ik heb zelf ook al een Samsung Spinpoint F1 1TB en die haalde laatst 100.9MB/S average. Het zijn erg snelle en goede schijven, echter niet altijd zo betrouwbaar. Een van mijn twee 320GB F1's begint een beetje kuren te krijgen. Toch bezit ik nu 4 F1's (2x 320GB, 2x 1TB) en zal binnenkort de terabyte schijven eens in RAID0 zetten :)

Leuke review, die benchmarks maken het af, 4 sterren van mij! :)
Als je die Spinpoints niet zo betrouwbaar acht, zou ik ze zeker niet in RAID0 zetten ;) Dan worden alle bestanden over 2 schijven gesplitst en als 1 schijf het dan begeeft ben je alles kwijt: 2000GB aan data. Terwijl je met JABOD (just a bunch of disks) maar 1000GB kwijt zou zijn als één schijf crasht.

Je kan wel voor RAID1 kiezen (alleen snellere read-snelheden) of RAID5 (4 schijven nodig, read/write sneller, maar met beveiliging voor dataverlies op de 4e schijf).

Goeie review trouwens, ook 4 sterren van mij.
RAID5 kan vanaf 3 schijven, maar kan ook met meer. De totale ruimte is telkens n-1 schijven, waarbij n het aantal schijven in de configuratie is.

Met 4 schijven zou je twee RAID1's in RAID0 kunnen zetten, maar zelf zou ik met 4 schijven ook voor RAID5 kiezen.
hmm wel beetje apart dat die een stukje lager draaien. Hoe zijn die 320gig tov van de F1 schijven? mss wel leuk als vergelijkingsmateriaal, maar iig bedankt!
De 320GB's haalde bij mij 98.6MB/S, iets langzamer, maar verwaarloosbaar. Het gaat uiteindelijk toch om de praktijk-snelheid bij het kopiëren van data van schijf A naar B. De 320GB F1's bevallen erg goed, maar de F1 net zo goed.

Echter staat mijn PC momenteel op de doos gebouwd, en viel me 1 ding op aan de harde schijven. Mijn OS-schijf (met Windows 7 RC1 + XPM) trilde minder dan mijn 2de terabyte schijf. Ik heb het gevoel dat de schijven variabel zijn tussen 5400 - 7200RPM ofzo, weet jij daar meer van?

En wat ik al helemaal gek vond, is dat als me data-schijf (2de F1 1TB) tien minuten ofzo staat te nixen, volledig uitschakelt? (als je hem aanraakt, voel je echt niks trillen) Zodra je hem aanspreekt duurt het enkele seconden en hoor je hem weer draaien... En dan draait hij harder dan de OS-schijf. Of dit door een variabele RPM komt of de ene gewoon meer trilt als de ander, ik zou het niet weten. Dat viel me in ieder geval wel op. Dit was ook het geval bij de 320GB schijven, ook al weet ik dat niet zeker omdat ze altijd in een kast hebben gezeten.

Ben nog steeds erg tevreden over mijn collectie F1's (2x 320GB, 2x 1TB), vooral voor die prijs!
wow, ik zie dat je schrijfsnelheden krijgt van boven de 100 MB/s... ;)
Ik heb ook zo'n samsung, en als ik van m'n Samsung t166 500 GB grote bestanden (films etc) kopieer naar de nieuwe samsung 1 TB, krijg ik maar maximaal iets van 50 MB... Weet iemand hoe dit komt? Ik hoor m'n harde schijf geen seek-geluiden maken, dus kennelijk zijn die bestanden niet gefragmenteerd. Gaat S-ATA gewoon niet sneller?

edit:laat maar, ondertussen heb ik ook al 100 MB/s :)

[Reactie gewijzigd door Pruimenvlaai op 8 mei 2009 17:20]

leek me al sterk dat je idd de helft minder snelheid zou hebben met praktisch gezien dezelfde schijf, met een platter minder :)

@ Snuk BeP: Ik weet niets over variabele rpm dat dit bestaat bij de F1 schijven en naar ik meen vrijwel nergens. Het stond wel bij een aantal seagate schijven maar dat bleken geen variabele schijven te zijn. Die van mij zijn gewoon 7200rpm, dat ze zichzelf uitschakelen weet ik niet, zou ik even moeten nakijken maar kan het me wel voorstellen dat dit mogelijk.
energiebeheer -> vaste schijven uitschakelen na (....)

(niet aan te raden, de schijf loopt het meeste schade op bij het opstarten, laat hem gewoon 24/7 aanstaan. dan heb je er het langst plezier van)
aha kan daar dus aan liggen? Ik heb dat iig niet dus dat verklaard waarom ik er geen last van heb, ook lijkt het me voor mij niet handig aangezien ik of download (naar die schijf) of actief met de pc bezig ben. Voor de rest heeft het weinig nut dus.
Schoolvoorbeeld van een HDD-review.
Mooi gedaan! Je hebt me overigens overtuigd om voor deze schijf te gaan.
DOA... Schroef er net ook een in mijn PC, vanalles geprobeerd en krijg hem ook maar niet werkend... Even gegoogled en dit zijn zeker niet de enige... Beetje jammer.
klopt het is wel een schijf met een hoog DOA percentage is jammer gezien de toch behoorlijke prestaties.
heeft vaak ook met transport te maken, zegt weinig over de algehele betrouwbaarheid van deze schijf.
en sommige bedrijven gooien met onderdelen en kwakken hem zonder na te denken in een doos.

ik heb bijvoorbeeld bij alternate nog nooit een samsung DOA gehad, terwijl ik dat bij zercom wel al gehad heb (vertelt mij genoeg dat het geen samsung probleem is, maar transport/opslag probleem)