Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse Review

Cassius 13 oktober 2015, laatste update op 13 oktober 2015, 263 views

Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse

TL;DR sensor in de muis bevalt goed, zeker in combinatie met de QcK+ pad en de 1:1 mousefixes in Windows. Ik merk echt dat zonder software/hardware smoothing+acceleratie ik constanter presteer online en daarmee weer een waarschijnlijk-in-mijn-hoofd-maar-placebo-werkt-ook schakel in de keten om de schuld aan te geven heb geŽlimineerd :D .

Pluspunten

• Middelvinger verlenging voelt prettig
  • Muisknoppen klikken over gehele lengte goed
  • Sensor erg sterk (geen enkele jitter op softpad tot tenminste 4000cpi)
  • Sleeve is beter dan de G5 sleeve qua kwaliteit
  • Verlichting is uit te zetten, zowel de G als de DPI indicatie
  • De nieuwe Logitech software is ver gekomen vanaf SetPoint
  • Subjectief; tof design!
  • Te calibreren op eigen ondergrond al merkte ik niet veel verschil met default)

Minpunten

• Tikkeltje stofgevoelig in alle kiertjes en gaatjes
  • De middelmouse button (scrollwheel indrukken) is zwaar
  • De "DPI switcher" (topje van de duim) zit net te dichtbij voor grote handen dus die heb ik uitgezet
  • Tikje prijzig, maar heb wel het gevoel waarde te hebben ontvangen

Ik heb een MX500, MX510, G5 en nu G502 in handen gehad - helaas de mooie MX518 gemist. Installatie ging gemakkelijk en de Logitech Gaming Software pikte hem meteen op. Ik vind de G502 het beste in de hand liggen van de vier ... zeker met de verlengde middelvinger en de materiaalkeuze (voor zowel muis als sleeve). Ik heb geen last van een missende pinkyrest, maar misschien komt dat door mijn vorige muizen. Ik gebruik, zoals je misschien hieronder wel meer leest, geen extra gewichten - de muis is "zwaar genoeg" out of the box.

Een paar klikken later had ik de muis op mijn smaak geconfigureerd en ben aan het spelen geslagen. Een snelle shooter als UT 2016 (of UT4) was het juiste slagveld en daar doet de muis het veel beter dan de G5 - zeker op mijn ondergrond. De laser sensor in de G5 kon niet voldoende goed overweg met de Qck+ ondergrond en skipte hier en daar pixels. Deze heeft dat niet, nada, nul. Dat is eigenlijk het grootste verschil voor mij, want ten opzichte van de MX510 (die wel op de Qck+ werkte) is het precisieverschil heel merkbaar en met de G5 zat ik direct op mijn houten bureau.

Door middel van de MarkC mousefix heb ik nu echt een muis zonder interne smoothing of acceleratie OF windows/game software die dat invoegt. Zowel mijn game als Windows staan dus ook op "1" qua sensitivity waardoor ik de snelheid direct met de CPI instelling controleer en deze altijd constant is. Zo hoef ik niet steeds te acclimatiseren aan de OS/Game verschillen qua snelheid (beide draai ik op native resolutie).

Aanrader, zeker voor de mensen die de MX5xx vorm waarderen :) !

---
Bonus: een paar verbeter-je-aim tips }:O (geschreven met Unreal Tournament 2016 in het achterhoofd):

Voor mensen die hun aim een beetje funky/stroperig aan vinden voelen (of willen verbeteren) en een muis met instelbare cpi ("dpi" is een beetje een kromme muis term) tot hun beschikking hebben kan je een 7-tal zaken proberen:
  1. V-Sync ingame uitzetten of in je GPU drivers geforceerd uitzetten (mocht daar een override inzitten). Het uitzetten zorgt voor minder input lag. Drawback is dat het tearing introduceert als je fps sterk afwijken van je refreshrate van je monitor.
  2. Gebruik geen mouse smoothing of mouse acceleration ingame. Dit zorgt ervoor dat je geen constant aim-gevoel ontwikkelt en bij iedere beweging die net anders is van snelheid (maar hetzelfde is van afstand!) een ande resultaat krijgt.
  3. Gebruik geen framesmoothing ingame en verhoog je maximum fps tot een factor van je LCD refreshrate (iets boven de 200fps lijkt als instelling niet te werken).
  4. Voeg r.OneFrameThreadLag=0 toe aan je engine.ini - dit heeft mogelijkerwijs een kleine performance hit tot gevolg, maar je muis-responsiveness gaat erop vooruit doordat er geen extra frame gebufferd wordt.
  5. Sommige monitoren moeten ingesteld worden op een standje "overdrive" (of andere marketing naam) om hun beste G2G response tijden te behalen. Gaat soms gepaard met ietwat mindere kleuropbrengst maar wederom beter muisgevoel.
  6. Controleer dat http://support.microsoft.com/kb/2908279/en-us op het systeem aanwezig is en verifieer dat het goed werkt met de mousemonitor uit http://donewmouseaccel.bl...use-acceleration-fix.html
  7. Zet je Windows muis snelheid op 6/11 zonder smoothing/enhanced precision met de fix uit punt 6 en zet de ingame sensitivity op 1, gebruik dezelfde (native) resolutie van je monitor voor je desktop en je game en stel vervolgens je muis cpi in naar eigen gelang de muisgevoeligheid/-snelheid. Zo is je muis gebruik op desktop en ingame precies hetzelfde en wen je eigenlijk continue aan die snelheid en je aim.

Heb jij ook een Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse?