Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Grijs Review

FreakerTweaker 12 oktober 2015, 560 views

Apple iPhone 6s 64GB Grijs

Dit toestel is zeker beter dan de 6, maar als je de 6 hebt is er niet gelijk een noodzaak om te upgraden gezien het nog steeds een super toestel is.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Touch ID werkt sneller en beter
  • Zwaarder dan 6 en dikker; Ligt beter in de hand
  • Camera verbeterd
  • 64 GB geheugen ipv 16 GB, geen gezeik meer met volle opslag (nadeel: ook duurder)

Minpunten

• Levensduur batterij afhankelijk van of je SAMSUNG of SPMC chip hebt
  • Scherm is geliger dan iPhone 6s van vriendin
  • Kwaliteit is niet consistent tussen toestellen
  • 3D touch is niet goed genoeg uitgerold, je gebruikt het daarom niet snel
  • Migreren van 6 naar 6S loopt niet vlekkerloos, maar wel makkelijker dan Android toestellen

Mijn vriendin en ik hebben samen ons abonnement verlengd, wat mij tegenvalt is dat haar toestel wit beter weergeeft en die van mij een gelige gloed toont wat niet direct opvalt. Dit laat zien dat Apple niet consistent is in het leveren van kwaliteit. Mijn toestel ga ik vandaag ruilen.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Grijs?

Apple heeft zelf toegegeven dat er een verschil in levensduur van de batterij is tussen de chips. Dit zou maximaal 3% mogen bedragen volgens Apple. Hoe dank ook: het is raar dat je bij de koop van een mobiele telefoon uit het hogere segment het voelt alsof je Russische roulette speelt.

Krijg ik een goed scherm?
Krijg ik de juiste chip?

Naar mijn mening moet de kwaliteit consistent zijn. Natuurlijk kan het voorkomen dat er productiefouten zijn. Maar op grotere schaal afwijkingen zijn onacceptabel. Bijvoorbeeld: ik heb vijf 6s telefoons vergeleken met elkaar, 3 hadden afwijkende schermen (grijzig of gelig) en maar twee van de vijf gaven de juiste kleuren weer.
Is het glas half vol of half leeg? Krijg je soms een betere chip of soms een slechtere? ;). En maximaal 3% is onder normaal gebruik nihil, dus ik zie echt niet waar iedereen zich druk om maakt.
Die chip niet maar dat scherm zou ik me wel zorgen over maken. Als je 800 euro uitgeeft wil je toch wel het beste scherm en niet de grijzige of gelige variant.
Dat je als negatief punt meeneemt dat er onderscheid is tussen een Samsung en TSMC chip lijkt mij een voorbarige conclusie die jijzelf niet kan beoordelen. Wanneer je negatief punt had willen vermelden kon je zeggen dat je de Samsung-chip hebt in je IPhone 6s.

Uit recent onderzoek van Ars Technica blijkt namelijk dat er gelijkwaardige prestaties zijn tussen de Samsung en TSMC chip. De commentaren onder het artikel weerleggen dat ook wel weer, zo schrijft Undertaken het volgende:
De GeekBench test geeft een 28% verschil aan in het voordeel van de TSMC chip. Dat is echt een ontzettend groot verschil!
Om het onderscheid tussen de diverse chips te kunnen bepalen is er meer onderzoek nodig naar mijn idee. Zoals: Wat is de impact op de batterijprestaties van de chips? Hoe presteren de chips in real-life situaties met games? etc

[Reactie gewijzigd door Woudloper op 13 oktober 2015 12:21]

Moet SPMC niet TSMC zijn?