Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E63 Blauw Review

wian_gn 14 augustus 2009, laatste update op 14 augustus 2009, 5.756 views

Nokia E63 Blauw

Pluspunten

• Mooi uiterlijk met sprekende kleuren
  • Gaat lang mee op een batterij
  • Standaard koptelefoon aansluiting
  • Synchronisatie geen probleem
  • Zaklampje is makkelijke feature

Minpunten

• Laag volume koptelefoonaansluiting
  • Klein prijsverschil ten opzichte Nokia E71

Ondertussen al een paar maand in mijn bezit van mijn Nokia E63, tijd voor een meer uitgebreide review. Vooraf: ik ben uiterst tevreden met dit toestel. Het is een poor-man's Nokia E71, maar gezien de (in mijn ogen) mooiere kleuren en de standaard 3.5mm aansluiting voor een koptelefoon ben ik toch gegaan voor de E63.

Het grootste verschil ten opzichte van de E71 is natuurlijk het gemis van GPS, andere verschillen worden opgenoemd in een apart hoofdstukje 'Verschillen tussen de E63 en de E71'. Ik kan prima zonder GPS: ik heb vast ingebouwde navigatie in de auto en eventueel een GPS dongle als toch iets met GPS zou willen doen.

Hiervoor heb ik ongeveer 2 jaar (intensief) een Nokia E61 gebruikt, soms put ik in deze review uit mijn ervaringen met dat toestel.

Het toestel gebruik ik zowel zakelijk als privé, waarbij de zakelijke features voor mij iets belangrijker zijn.

Dagelijks gebruik

De telefoon wekt mij 's ochtends en daarbij is het prettig dat je nu (de E61 had dit niet) ook meerdere alarms kunt opgeven, en herhalende alarms. Je kunt dus bijvoorbeeld elke werkdag om 07:00 gewekt worden en ook om 12:30 op elke werkdag een belletje laten gaan voor de lunchpauze. Het volume van de wekker is prima.

In de auto heb ik de telefoon gekoppeld met de bluetooth carkit HCB-700 van SonyEricsson. Dat gaat prima, de geluidskwaliteit is uitstekend en vaak horen mensen niet eens dat ik in de auto zit (ik heb wel de gooseneck microphone erbij gekocht en laten monteren).

Tijdens het werk kan ik natuurlijk mijn telefoontjes afhandelen en desnoods onderweg wat mailtjes beantwoorden. Het toetsenbord werkt behoorlijk goed, en ik kan redelijk vlot mailtjes typen van een paar alinea's. Relatief vaak krijg ik commentaar van 'is dat nou zo'n BlackBerry' (ik werk niet in een sector waarin smartphones gebruikelijk zijn).

De ontvangst is eigenlijk prima, sowieso beter als mijn Nokia E61. Ik woon in het noorden en het abonnement bij dit toestel is van T-Mobile. Op moeilijke locaties kan ik meestal nog steeds prima bellen, het lijkt dat toestel bovengemiddelde ontvangst heeft. Het 3G bereik is ook behoorlijk, in de wat grotere plaatsen en langs de snelwegen staat de 3G indicator meestal aan.

Er zit WiFi op het toestel, maar aangezien ik onbeperkt internet heb bij T-Mobile maak ik daar eigenlijk geen gebruik van. Meestal had ik het aan staan, maar naar aanleiding van commentaar op een eerdere versie van deze review heb ik het maar uitgezet. Het lijkt erop dat de batterij inderdaad nog iets langer meegaat.

De batterij laat ik steeds helemaal leeg lopen, en met redelijk wat bellen en gebruikmakend van de andere communicatiemogelijkheden gaat de batterij iets van 3 tot 4 dagen mee. Absoluut OK.

Afspraken en contacten zijn gekoppeld aan Google Apps (Premier Edition). Gaat allemaal prima, Symbian S60 is een gesupport platform tegenwoordig. Later nog wat meer onder een apart kopje.

Duurzaamheid

Een telefoon is voor mij een gebruiksvoorwerp en valt regelmatig van de trap, uit mijn handen of iets dergelijks. Geen probleem voor de E63, maar natuurlijk wel krassen en zo. Ik zie geen stof onder het beeldscherm tot nu toe. Wel zat de batterij na verloop van tijd wat los, maar met een stukje papier tussen de batterij en het deksel is dat geen probleem meer. Totaaloordeel blijft goed want ik denk dat ik gemiddeld minder zuinig ben dan de meeste gebruikers.

Synchronisatie

In het begin heb ik iSync gebruikt om alle contactpersonen en afspraken van mijn E61 op mijn E63 te zetten. Dat ging allemaal prima maar voldeed niet aan al mijn eisen. Met iSync had je vooral een backup en kun je niet (gemakkelijk) collega's laten delen.

Daarom alles omgezet naar een gratis versie van Google Apps toen Symbian S60 een standaard platform werd en later voor het hele bedrijf (25 werknemers) de Premier Edition gekocht. Werkt allemaal prima, en helemaal geen omkijken meer naar synchronisatie binnen het kantoor (we gebruiken in principe op kantoor geen Windows oplossingen).

Je moet voor synchronisatie Mail for Exchange downloaden bij Nokia en dat installeren. Je kunt gewoon de handleiding volgens. Ondanks de naam 'Mail for Exchange' moet je de mail met het standaard protocol IMAP4 lezen en bijwerken, maar dat gaat natuurlijk prima.

Geďnstalleerde applicaties

Naast de standaard applicaties heb ik geďnstalleerd:
  • fring - om te kunnen Skypen (spraak en chat gaan prima)
  • Mail for Exchange - voor synchronisatie met Google Apps (we geruiken de betaalde versie op kantoor)
  • GMail Client - speciale client om je mail bij GMail (en Google Apps) te kunnen lezen. Dit pakket lijkt iets beter om te gaan met wegvallende verbindingen dan de ingebouwde mailclient.
  • PuTTY - een terminal emulator om te kunnen SSH'en naar servers
  • SplashID - een password manager om alle passwords vast te houden, ideaal met Mac desktop client
De standaard ingebouwde applicaties zoals de web-browser, MP3-speler en het mailprogramma voldoen allemaal prima. Alleen de ingebouwde mailclient houdt vaak niet de verbinding vast als je rijdt, de speciale GMail client doet dat beter.

Audiofaciliteiten

Op deze telefoon zit zowel een MP3-speler als een radio. Beide werken prima en op de radio heb je een prima ontvangst als je het snoertje van de koptelefoon uitrolt, want dat draadje functioneert als antenne. Er zit zelfs RDS op. De aansluiting is standaard, dus iedere normaal setje oordopjes kun je inpluggen. Er zit een headset in de doos, maar iets anders kan ook. Als er geen microfoon in de oordopjes zit krijg je een boodschap op het scherm dat je de ingebouwde microfoon moet gebruiken.

De MP3-speler begint een bestand af te spelen op het punt waar hij de vorige keer gebleven was, ook als je tussentijds andere liedjes geluisterd hebt. Prima dus voor het luisteren van podcasts of hoorspelen.

Tot zover allemaal voldoende, alleen... het volume is eigenlijk net iets te zacht om goed gebruikt te kunnen worden. Als je buiten loopt is het moeilijk om het volume zo te zetten dat je goed kunt luisteren naar gesproken programma's of podcasts. Net iets te weinig volume, en dat kun je ook niet bijpassen met de equalizer. Wil je echter een externe bron aansturen (bijvoorbeeld een autoradio met line-in) dan gaat dat wel goed.

Het probleem doet zich voor met verschillende setjes oordopjes, er zijn mij ook geen hacks bekend om het volume verder te verhogen of iets dergelijks. Programma's om de dynamiek te verkleinen van MP3s zijn natuurlijk geen oplossing als je voornamelijk naar spraak luistert.

Kortom: wil je een telefoon echt hebben om als MP3-speler te gebruiken moet je niet hier zijn en kun je beter een Nokia 5220, 5800 of iets dergelijks aanschaffen. Mij viel het aspect van het volume gewoon tegen, het is het jammer genoeg net niet.

Wat ik dan wel weer leuk vind is dat je iedere MP3 als ringtoon kunt instellen. Ondertussen een standaardfeature op zowat iedere telefoon denk ik, maar toch leuk om een kort fragment van een leuk liedje te gebruiken als ringtone.

Camera

Er zit een camera op het toestel en af en toe gebruik ik het. Werkt op zich prima, maar zoals met al deze toestellen... tot op bepaalde hoogte. Het is geen Nikon of zo, maar het is vaak wel handig als je even wat moet vastleggen of even snel iets wilt laten zien. Dan E-mail je gewoon de foto.

De foto's bij deze review zijn genomen met het toestel zelf om een indruk te geven van de kwaliteit.

Verschillen tussen de E63 en de E71

De E63 is het kleinere broertje van de E71, maar er zijn ook een paar features die wel op de E63 zitten en niet op de E71.

Allereerst natuurlijk geen GPS op de E63. Verder is de E71 wat dunner dan de E63 en wordt over het algemeen gezien als meer solide, doordat er een wat stevigere omhulsel is gebruikt voor de E71. Je krijgt er ook wat meer accessoires bij, voornamelijk het hoesje. Bij de E63 krijg je oordopjes en dat was het wel zo'n beetje geloof ik. De E71 heeft ook HSDPA, waarmee je op sommige netwerken sneller surfen kunt. De camera van de E71 heeft ook wat meer pixels, 3,2 megapixels voor de E71 tegenover 2,0 voor de E63. En op de E71 kun je nog met IRDA (infrarood) verbindingen werken. Voor als je nog een laptop uit 1998 hebt :)

Bij de E63 heb je meer wat praktische dingen. De E63 heeft een standaard 3,5 mm plug voor de koptelefoon en een andere leuke feature, namelijk een zaklamp. Die zaklamp werkt als volgt: hou je de spatiebalk een paar seconden ingedrukt, dan gaat de felle LED die ook als 'flits' gebruikt wordt continu branden. Dit is prima licht om bijvoorbeeld in het donker naar een sleutelgat te zoeken, of naar iets dat op de grond gevallen is. Een superhandig lampje op iets dat je vrijwel altijd bij je hebt en je op de tast prima kunt aanzetten.

Value for money

Toen ik deze telefoon kocht, kostte hij ¤ 225 bij de goedkoopste aanbieder en was de Nokia E71 iets van ¤ 375. Op het moment is de E63 ¤ 205 en is de E71 rond de ¤ 250. Je moet dus goed afwegen of je voor dat prijsverschil toch niet liever direkt de E71 koopt omdat ik zelf toch niet helemaal uit de voeten kon met het iets te lage volume.

Een prima toestel voor een prima prijs, waarvan ik zeker verwacht dat het nog een jaar mijn dagelijkse begeleider. Ik ben er tevreden mee, het is net even wat anders dan de standaard E71 en de BlackBerries. Wel moet je met de prijs in het achterhoofd bedenken of de E71 niet de betere keuze is op dit moment, zeker als je iets met de GPS zou willen doen.

Maar de situatie in maart 2009 was heel anders en ik heb geen spijt van mijn keuze voor de E63. Overall zeer tevreden, nog net zo tevreden als toen ik het toestel een week in gebruik had.

Changelog
09-aug-2009: eerste versie online
14-aug-2009: kleine wijzigingen gemaakt, hoofdstukje verschillen E71 toegevoegd

Heb jij ook een Nokia E63 Blauw?

Hier een E71 bezitter.
In de Mediamarkt heb ik eens mijn E71 vergeleken met een E63 (niet dummy, maar werkende) en mij vielen nog wat verschillen op:
  • dikte - E63 is ~ 30% dikker
  • duurzaamheid - De E63 voelt veel plastiker aan en is lang niet zo stevig. De E71 kan je aanmerkelijk minder makkelijk vervormen en voelt gewoon veel solider aan.
  • 3.5G - De E63 heeft geen HSDPA, wat je zeker merkt als je Surf&Mail van Telfort hebt.
  • camera - De E71 heeft 3.2 megapixel t.o.v. 2.0 voor de E63
  • IRda - De E63 heeft geen infrarood (maar ja wie gebruikt dat nog...)
  • toetsenbord - Is iets anders ingedeeld, maar kan er geen oordeel over geven of dat beter/slechter is t.o.v. E71.
  • accessoires - Bij de E71 worden standaard meer accessoires geleverd. koordje, hoesje, etc.
En dan te bedenken dat de E72 alweer op komst is... ;)

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 10 augustus 2009 10:55]

Bestaan er geen hacks om het koptelefoon volume op te krikken?
Zou het iets te maken kunnen hebben met de weerstand van je koptelefoon?
Nee, er zijn (mij) geen hacks bekend om het volume verder op te krikken.

Het lijkt me geen probleem van de koptelefoon (nou ja, oordopjes). Heb namelijk het probleem met drie verschillende soorten, waaronder de originele bijgeleverde Nokia oordopjes.
Als je nu toch de WIFI niet gebruikt waarom schakel je deze dan niet uit op je telefoon? Dan gaat de batterij nog langer mee.
Ik weet het, maar het niet zo dat de batterij extreem veel langer meegaat, hij scant ook maar eens per 30 minuten of zo.

In het buitenland is het nog wel eens handig om via een open WiFi netwerkje even wat te kunnen surfen zonder dat extra roamingkosten in rekening gebracht worden.
Naar aanleiding van jullie commentaar overigens de review even aangepast :)

Bedankt voor de feedback.

[Reactie gewijzigd door wian_gn op 9 augustus 2009 19:56]

Goeie review, en ik wist eigenlijk helemaal niet van het bestaan van de E63.
Dat van die kleuren ben ik eigenlijk wel met je eens, leuk om zo'n toestel ook eens in een mooie diepe rood of blauw te zien (ik ken alleen maar plaatjes van de E71)

WiFi idd compleet uitzetten, ik gebruik het wel veel maar laat 'm alleen scannen als ik dat wil (on-demand zeg maar, via een sneltoets), maar als je 'm laat scannen en het niet gebruikt dan zal het toch best in je batterijverbruik kunnen schelen.

[Reactie gewijzigd door EdwardTheGreat op 9 augustus 2009 20:01]

Download eens MP3gain daarmee kun je t standaard volume van mp3tjes wat oprkikken waardoor je je muziek wat harder hoort.
kan je ook 3g/gprs constant uitzetten? ben er over aan het denken om deze te kopen, alleen ik neem er geen internet abo bij, dus ik wil weten of ik dat gewoon helemaal uit kan zetten.

alvast bedankt, en een goede review.