Specificaties Draadloos met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo E6300 Review

ikt 9 oktober 2015, 256 views

Rapoo E6300

Stevig en extreem klein toetsenbordje. Jammer genoeg is dit meteen het grootste minpunt van het toetsenbord, het is te klein om er echt serieus op te kunnen typen. Ook zou een andere toetsenindeling welkom zijn geweest.

Pluspunten

• Stevig gebouwd met aluminium frame
  • Toetsen hebben feedback

Minpunten

• Te klein
  • Onfijne toetsenbordindeling

Dit wordt een korte review over de Rapoo E6300. Deze heb ik ongeveer een jaar geleden aangeschaft maar uiteindelijk weinig gebruikt. Hierbij wil ik alsnog mijn mening delen.

Reden tot aankoop
Toen ik nog mijn Lenovo Miix 2 8" had, was ik op zoek naar een toetsenbord om het vreselijke touchscreen-gedrocht van Microsoft te omzeilen. Uiteindelijk werd het na een rondje MediaMarkt dit toetsenbord, wat ik had gekozen wegens de aanwezigheid van een Bluetoothverbinding en de compactheid.

Features en functionaliteit
* Bluetooth
* Extreem compact
* Scissor-switches
Bij het uitpakken zat er enkel het toetsenbord in en een MicroUSB kabel bij. Het kabeltje kan enkel opladen en draagt geen data over. Behalve wat papieren was dit alles.

Het toetsenbord zelf heeft een frame van aluminium, wat stevig aanvoelt. Het toetsenbord zelf is redelijk licht, maar niet vederlicht. De toetsen zijn van het scissor-switch type, wat normale laptoptoetsenborden ook hebben. Qua gevoel voelen de toetsen redelijk goed aan, met een merkbaar stopmoment en de toetsen veren goed terug. Onder de spatiebalk zit een verdeelstang die ervoor zorgt dat bij het indrukken van één kant de hele balk vloeiend naar onder gaat. Aan de onderkant zitten nog twee nopjes van rubber die zorgen dat je toetsenbord niet over het onderoppervlak glijden. Deze rubbertjes zijn lekker zacht en werken goed.

Het verbinden via Bluetooth met dit toetsenbord gaat simpel. Als er op het knopje achter wordt gedrukt, kan je apparaat het toetsenbord vinden. Je typt in wat je wordt opgedragen om in te typen en je bent verbonden en gepaird. Jammer genoeg kan het toetsenbord enkel met één apparaat worden gepaired, waardoor het enige moeite kost om over en weer te gaan van apparaat.

Layout en gebruik
Het toetsenbord heeft 6 rijen met toetsen, de functietoetsen, de nummerieke toetsen, het gedeelte met letters en dan nog een rij met enkele modifiers. De F1-F12 toetsen zitten onder de Fn-knop. Het indrukken van de knoppen zonder FN in te houden zorgt voor de bovenstaande commando's, al ligt het per systeem aan wat het precies allemaal doet, maar voor het grote deel klopt het wel. Copy/paste werkt bijvoorbeeld niet op Android en Windows.

Doordat het toetsenbord zo compact is, is het moeilijk om te typen. Er is geen goed merkbare grens te vinden tussen de toetsen zelf, dus ik druk regelmatig twee toetsen tegelijktertijd in. De toetsen zijn ook redelijk hard om in te drukken, dus soms wordt een toets niet ingedrukt. Dit ligt echter veel aan de typist, dus het kan zijn dat ik gewoon niet met dit ding overweg kan. Comfortabel is het in ieder geval niet. De layout kan ook wat beter. Rapoo heeft geprobeerd de functionaliteit van een tenkeyless toetsenbord in het formfactor van een 60%-40% keyboard te stoppen. Het typen van haakjes (voor markdown, bbcode) was frustrerend en vooral de quotes waren onlogisch geplaatst. Liever had ik meer layers gezien, of een Fn-knop waar meer mee kan worden bereikt.

Al met al, een toetsenbord dat zijn werk doet maar gewoon niet handig genoeg is ingedeeld. Daarbij helpt het niet dat het toetsenbord zo klein is. De bouwkwaliteit is wel een grote plus, maar dat mocht wel met deze prijs. Bruikbaar? Tot een zekere hoogte. Even een heel kort berichtje typen of een aantekening maken kan, maar voor echt typwerk is een groter toetsenbord toch veel fijner, vooral door een indeling die je kent.

Gebruikt in combinatie met
Lenovo Miix 2 8"
Elk ander apparaat dat om kan gaan met Bluetooth.
Sony Xperia Z3 Compact

Heb jij ook een Rapoo E6300?

Sluit ik me bij aan. Het toetsenbord went ook gewoon niet en het is een priegelwerk.