ICIDU Wireless Router 150N Review

rens-br 9 oktober 2015, laatste update op 13 juni 2017, 796 views

ICIDU Wireless Router 150N (Product gekocht)

Met de standaard firmware verliest de 150N erg vaak de verbinding met het internet waardoor een reset nodig is. Vanuit Icidu is hier nooit een firmware fix voor gekomen. Gelukkig is het mogelijk om via een omweg OpenWRT te installeren. Dit deed alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Pluspunten

• OpenWRT ondersteuning

Minpunten

• Slechte (firmware) ondersteuning
  • Waardeloze standaard firmware
  • Verliest verbinding vaak

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 3
Note: De score gegeven aan de ICIDU Wireless Router 150N is gebaseerd op de standaard firmware, omdat niet iedereen in staat is om OpenWRT te installeren.

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave
Installatie
Ervaring
Alternatieve firmware
OpenWRT installeren

Om het bereik op de bovenverdieping te verbeteren moest er een router / access point komen. Uiteindelijk is er gekozen voor een router omdat er ook 3 ethernet poorten nodig waren.
De Icidu was op het moment de goedkoopste draadloze router.

Installatie

De installatie van de router was redelijk basic en is niet moeilijker dan het installeren van elk andere router. Voor deze toepassing moest de router wel ingesteld worden als access point.
Dit was eenvoudig te doen met de HOWTO op tweakers.

Ervaring

In eerste instantie werkte de router prima. De up-time was goed en het draadloze bereik was prima. Maar na een aantal maanden bleken er toch was bugs te zitten in de huidige firmware. De router moest miminmaal één keer per week opnieuw opgestart worden, omdat deze de verbinding kwijt raakte.
Gelukkig gaf de web interface aan dat er firmware upgrades te downloaden zijn op de Icidu website. Vol goede moed naar de website gegaan, maar daar ontbrak van de 150N ieder spoor. Hierdoor is het dus ook niet mogelijk om de firmware te upgraden en bleef het probleem bestaan.

Alternatieve firmware

Een aantal weken geleden bleek dat de NI-707517 en gerebrande TP-Link TL-WR741N v1.0 is, waardoor het mogelijk is om de software onderling uit te wisselen. Voor erg veel Icidu routers / switches geldt dat het gerebrande modellen zijn.

Het installeren van de TP-link firmware moet wel gedaan worden met een omweg en hiervoor is een stappenplan vereist. Deze is te vinden in de volgende paragraaf. Verder bleek het op de TP-link ook mogelijk om OpenWRT te installeren, dus er lagen ineens veel mogelijkheden voor het oprapen.

OpenWRT installeren

Zoals al gezegd moet er voor het installeren van OpenWRT eerst naar de originele TP-Link firmware geupgrade worden. Hiervoor moet het hardware ID aangepast worden. Dit kan gedaan worden met de volgende stappen:
1. Download firmware hw id modifier.exe.
2. Download TP-Link TL-WR741ND v1 firmware (TL-WR741ND_V1_100312).
3. Verander hardware ID naar 07410001 - 00100001 met Firmware HD ID Modifier. Uitleg.
4. Update firmware door middel van de GUI terwijl bekabeld aangesloten.
5. Router herstart en is te bereiken via '192.168.1.1' (herstart van PC is mogelijk nodig als er geen verbinding gelegd kan worden)
6. Download laatste OpenWRT versie (Backfire 10.03.1) (HW ID hoeft niet aangepast te worden. Dit is alleen de eerste keer nodig) en update via de GUI.
7. Klaar. Router is nu benaderbaar via '192.168.1.1'

OpenWRT is nu te gebruiken waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn. Voor deze toepassing moet de router weer ingesteld worden als access point en dat is gedaan aan de hand van een stappenplan op de OpenWRT website.

Met de standaard firmware zou ik de router absoluut afraden. De interface is waardeloos, verbinding is zwak en de ondersteuning is geheel afwezig. Mocht je een beetje handig zijn, dan kan je er OpenWRT op draaien en is het ineens een fantastisch apparaat!

Heb jij ook een ICIDU Wireless Router 150N?

Reuze bedankt voor deze review en meteen handleiding voor installatie van OpenWrt. Ik had deze Icidu over en heb hem nu als gateway kunnen installeren op mijn kantoortje, heel netjes met een privénetwerk en een gastennetwerk en dergelijke.

Overigens handig om te weten: het HW ID tool werkt ook onder Linux met Wine :)

[Reactie gewijzigd door cbrain op 16 februari 2017 12:23]

Graag gedaan. Blij dat ik iemand heb kunnen helpen met de tutorial. Ding werkt nu wel een stuk fijner dan met de standaard Idicu firmware, die was me toch een partij brak.

Overigens spreek ik hier nog over OpenWRT Backfire, maar Chaos Calmer 15.05, werkt ook heb ik toen gemerkt.
Mooi dat hiermee wat oudere hardware waar geen updates meer voor uitkomen, toch nog van een "nieuwe" firmware voorzien kunnen worden. (Icidu is ter ziele....)
Ik ben nog op zoek naar de goede HW ID's om een Icidu 707534 (TP-Link TP-WR841N(D) v7) te updaten.
Eerst naar TP-Link firmware, daarna naar OpenWRT....
Anders wordt het solderen.... #knutselprojectje ;)
Ik kan er helaas echt helemaal niks over vinden.

Wellicht moet je zelf wat ID's gaan proberen, maar dan moet je wel de oude codes goed bewaren.
Ik heb ook al via diverse zoekmachines gezocht, geen resultaat. Als ik firmware van icidu zou hebben, dan kon ik er achter komen. Maar icidu firmware is nergens meer te vinden.
Ik wil die "firmware hw id modifier.exe."ook hebben om open WRT erop te zetten maar kan hem op het net nergens downloaden. Heb zo'n routertje over wil er graag mee expirimiteren. wie kan mij aan een link helpen, heb nietgenoeg karma om deze te kunnen downloaden zag ik net :'(
Fijn dat het gelukt is. Het was overigens logisch dat je de bestanden niet kon downloaden. Deze stonden namelijk in mijn private storage hier op tweakers en het is niet mogelijk de bestanden te delen op die manier.

Ik heb de bestanden nu op dropbox gezet en de links aangepast.
Top! Had hem na lang zoeken wel ergens anders weg, maar verder duidelijke how-to. Bedankt.
Ik krijg de errorcode 18005, dus doe iets fout.
Heb de tplink fitmware aangepast naar vendor id, maar de icidu pakt hem dus niet.
Iemand tips?
edit: Gelukt, vendor ID moest 00100001 (ICIDU) zijn toen ok!

[Reactie gewijzigd door genlulhannes op 5 april 2017 14:27]