Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple Time Capsule 500GB Review

Nerpissad 25 mei 2009, laatste update op 25 mei 2009, 1.389 views

Apple Time Capsule 500GB

Pluspunten

• makkelijk te configureren
  • geen omkijken meer naar back-ups

Minpunten

• warmteontwikkeling
  • redelijk aan de prijs voor het apparaat; wellicht is het goedkoper met een AEBS i.c.m. een externe HD

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
ik ben sinds eergisteren eigenaar van de time capsule. de bedoeling van dit apparaat in mijn huishouden is het back-uppen van 2 macbooks en een mac mini.
tevens was ik eerst in het bezit van een orange/online livebox die geen 802.11n ondersteuning biedt. de combinatie van een snellere draadloze verbinding en de 'zorgeloze' back-up mogelijkheid deden mij besluiten de time caspule in huis te halen.

het apparaat heb ik gekocht bij maccare.nl voor §266,- wat een goeie prijs is voor het ding. in de apple store is ie volgens mij nog steeds §299,-.

qua installatie i.c.m. m'n livebox had ik me van te voren redelijk ingelezen en verwachtte ik in eerste instantie wat problemen omdat ik her en der gehoord heb dat dit niet altijd vlekkeloos zou verlopen. persoonlijk heb ik daar niet veel van gemerkt.
ik heb de draadloze verbinding gedeactiveerd op de livebox, de TC d.m.v. een ethernetkabel aan de livebox aangesloten en op m'n macbook die de TC onmiddelijk herkende de configuratie gedaan. de TC staat in bridge-mode en leidde de internetverbinding zonder problemen draadloos verder.

eerlijk gezegd verwachtte ik wel een iets snellere draadloze throughput dan de 5 Š 6 MB/s max. die ik nu haal. de macbook van m'n vriendin heeft een 802.11g airport card, dus in eerste instantie dacht ik dat dat de algehele snelheid zou vertragen, maar dat zou bij de meest recente versie van de TC geen optie moeten zijn.
her en der lees ik ook dat meer mensen het met deze snelheid moeten doen, dus wellicht is dit het maximaal haalbare. de snelheid is verder ook geen opstakel voor mij, de initiŽle backup van in totaal 240GB heb ik uiteraard ook via ethernet gedaan en de incrementele gaan via 802.11n en daar 'voel' ik helemaal niks van.
dit is de eerste keer dat ik de time machine functionaliteit gebruik. tot nu toe had ik geen externe HD aan de macbooks gekoppeld om daarmee back-ups te maken.
de time machine back-ups staan standaard ingesteld om ieder uur een nieuwe back-up te maken en dat heb ik zo gelaten. m'n vriendin gebruikt de macbook voor haar studie dus is het extra belangrijk haar essays etc. goed te bewaren.
voor beide macbooks en de mac mini laat ik een complete back-up doen van alle partities m.u.v. de downloads map. onze volledige muziekcollectie wordt wel meegenomen.

al met al ben ik zeer tevreden over dit apparaat en zou het dan ook aanraden aan mensen die in eenzelfde situatie zitten als ik.
het apparaat wordt wel redelijk warm als deze actief in gebruik is.

Heb jij ook een Apple Time Capsule 500GB?

Timecapsule van 500 GB met de G en de N wireless standaard (beide signalen)kost nieuw bij mij in de winkel (HTR-Nederland) 269. De oude versie die alleen G of N kan zenden/ontvangen is 249...

Daarnaast had je ook de voordelen van het apparaat in combinatie met time machine van apple kunnen vertellen en hoe jij deze ervaard, nu weet ik dat je de TM nog maar net hebt, maar je hebt je eerste backup ap gedaan;)

[Reactie gewijzigd door MrBigfield op 25 mei 2009 00:25]

@mrbigfield:

ik heb e.e.a. toegevoegd over mijn time machine ervaringen tot nu toe.
dit is m'n eerste review hier, dus het is nog even wennen voor me ;)
Altijd goed om backups te maken! Deze vorm helpt echter niet tegen brand, diefstal en andere narigheid in huis. Langzamerhand gaat mijn voorkeur uit naar online backup tools. De kosten hiervan zijn goedkoper dat deze timecapsule (heb nu voor minder dan §50 1 TB backup ruimte) en het spul staat buiten de deur
@Daan S:

ik heb een abonnement op KPN online back-up. ik vraag me alleen af of het mogelijk is de TC daar naartoe te laten back-uppen? dat moet ik nog uitzoeken. dat zou wel een goede stap vooruit zijn w.b. het veiligstellen van de gegevens.
iemand ervaring hiermee?
Officieel is dat niet mogelijk.

Met een beetje hacken kan je natuurlijk een disk image van je TC opsturen, hoewel dat erg lang duurt.

In de TC is het niet zo dat je een berg losse files aan treft. Was dat wel het geval, dan zou het niet zo vlekkeloos werken.

Als je backup in huis en online wil benutten, dan heb je er wellicht meer aan een dedicated backup server in huis te nemen. Een oude PC met Linux en wat HDD's erin is goed genoeg. Kwestie van Cronjob maken voor je online upload (als dat tenminste niet via een halfgare client moet van kpn) en dan nog een backup programma om het naar je server te sturen. Backula is gratis en misschien een optie.
Hoef je niet voor te hacken, ik doe het namelijk ook met een externe harddisk... ik neem aan dat het niet al teveel moeite hoeft te kosten dat ook met de TC te doen. Ik kies er in ieder geval voor om /Volumes/Mijn harddisk te backuppen. Onder Windows kon ik dat overigens niet nee.
ik zie wat je bedoelt. trouwens, kpn online back-up maakt een back=up van alle gewijzigde bestanden. dat betekent dat hij iedere dag drie andere sparsebundles ziet en deze in theorie zou overzetten naar de online back-up plaats. het is natuurlijk niet echt handig dagelijks +/- 250GB over te hevelen ;)
misschien maak ik wel gewoon een selectie van specifieke mappen die wel door de KPN tool moeten worden opgepakt.