OCZ Throttle eSATA Flash Drive 16GB Zwart Review

ncb 27 mei 2009, laatste update op 27 mei 2009, 2.687 views

OCZ Throttle eSATA Flash Drive 16GB Zwart

Pluspunten

• belachelijk snel
  • onmeetbaar snel tot 400mb
  • lekker groot

Minpunten

• geen "true plug and play" wat wel word geclaimd.

* 27-05-09: review vanaf grond af aan herschreven, plaatjes (in de tekst) ingevoegd.*

~[oud]
recentelijk ben ik begonnen aan de vernieuwing van mijn computer arsenaal. het laatste slachtoffer is de ocz throttle geworden. dit om een aantal redenen
1) mijn oude 1GB stick was zo vaak te klein voor de documenten die ik erop wou zetten dat hij vervanging nodig begon te hebben
2) aangezien ik recentelijk begonnen ben met het gebruiken van meerdere computers (pc en laptop) werd het steeds lastiger dingen zoals muziek op beide gelijk te houden
3) ik ben begonnen mijn eerste stapjes te zetten op het gebied van c++ en om mijn project(-jes/-)en overal toegankelijk te houden wou ik er de software op installeren (evt. met OS) en de projecten daarop opslaan

vandaag (24-05-09) heb ik hem binnen gekregen. en ik heb alvast wat testjes gedraaid om de snelheid te checken. zie hiervoor de bijgevoegde afbeeldingen. hier moet ik 2 grote kanttekeningen bij geven
a) de -1,0% cpu usage klopt niet helemaal. hij geeft dit soort vreemde getallen wel vaker bij diagnostische software op verschillende 64-bit systemen die ik ken. dus ik denk dat het aan 64-bit ligt.
b)als je belachelijk snel 400 MB moet transfereren is dit ding perfect. hij heeft een burst van 400 MB/s (zelf gemeten, niet synthetisch.) die hij ongeveer 1 sec aanhoud, wat betekent dat hij nagenoeg onmiddellijk dergelijke bestanden transfert ( ik krijg het copying scherm niet eens te zien 8)7 ) dit is i.t.t. de metingen die je in de afbeeldingen ziet.
~[/oud]

voor de duidelijkheid (en om mij tik werk te besparen, ik moet nog goede namen bedenken :+ ): (ik update hardware vandaag nog, hopelijk)
met laptop word laptop-ook-een-pc bedoelt
met hoofd computer/computer word hoofd-pc bedoelt
de configuratie van deze systemen is te vinden op mijn profiel.

in de verpakking:
de throttle zelve.
mini->usb2.0 kabel voor zowel power wanneer verbonden aan esata of om er een usb stick van te maken.
een handeleiding (dacht ik, heb hem ergens laten liggen en niet meer kunnen vinden)

ik heb de throttle nu een paar dagen in huis en dus was het tijd om de review (zoals belooft) uit te breiden.
ik heb nu ook metingen gedaan op mijn laptop om de usb te meten. bij het meten merkte ik mijn eerste negatieve punt op over de throttle, om het een of ander (ik weet nog steeds niet wat) kun je niet direct na overschrijven de throttle uit de esata trekken (dit kan wel met usb-only), wat toch anders is dan ze claimen met "true plug and play" op de voorkant.

onder de usb-only verbinding met mijn laptop gedraagt hij zich (zoals verwacht) minder dan in de esata, zoals een reactie hieronder opmerkt licht dit aan het maximum dat usb 2.0 aankan. en het gestelde maximum word zeer goed benaderd.

omdat ik die omlaag schieters nogal vreemd vond besloot ik om de test ook te herhalen met een usb 2.0 slot op mijn hoofd pc. hier zijn de resultaten toch echt een stuk beter, dus hij kan nog sneller. (ik heb laptop erin gelaten, zodat mensen met wat slechtere computer ook een goed idee kunnen krijgen.) hoewel hij nog steeds na een bepaalde tijd omlaag schiet...

helaas kwam het tweede probleem al redelijk snel opzette, namelijk toen ik de throttle weer in de esata deed, om wat bestanden erop te zetten, reageerde hij niet, de pc vertikte het de schijf te herkennen, hij herkende hem direct wanneer hij in usb only zat maar algeheel niet in esata. gelukkig was dit redelijk snel (deels) opgelost. ik kon via control panel->device manager-> (rechts klik op) disk drives-> scan for hardware changes de thrtottle ge´dentificeerd krijgen en werkend (over esata) helaas is het wel zo dat iedere keer dat ik hem eruit trek en terug erin steek ik hem opnieuw handmatig moet laten identificeren. opnieuw geen "true plug and play"

(vanaf hier worden tests gedaan over de pc, bij de laptop zou je hier geen significante afwijkingen mogen verwachten. als er iemand om vraagt zal ik alsnog de tests voor de laptop afnemen)

ik heb ook nog een test afgenomen met de random acces time en IOP/s, en omdat ik geen flauw benul heb wat IOP/s zijn heb ik er meteen mijn eigen harde schijf tegenover gezet. nogal schrikbarend (ondertussen weet ik het wel) random acces time was waar het eigenlijk om ging, aangezien ze toch beweren dat het een ssd is (op de verpakking)

esata throttle:

usb throttle:

computer hardeschijf:

verder heb ik nog pogingen gedaan readyboost aan de gang te krijgen, maar hier heb ik geen meetbaar verschil uit kunnen halen (+- 2 sec) wanneer ik de max cache aan zette.

mochten er nog verdere vragen zijn stel ze gerust, bij mijn weten zit er geen limiet op een review dus verlengen kan altijd.

Heb jij ook een OCZ Throttle eSATA Flash Drive 16GB Zwart?

Wat een onvoorstelbaar leuke stick. Eindelijk van die walgelijke 30 MB/s af met (de huidige, alweer achterhaalde USB 2.0) aansluiting. Wanneer deze nieuwe USB aansluiting (even klikken hiervoor) dan is de noodzaak van eSata gelijk een stuk minder, maar momenteel is het een zegen.

Voor de duidelijkheid, USB 2.0 heeft een theoretische snelheid van 480 Mb/s = 60 MB/s. Echter doordat de protocolafhandeling in de CPU gebeurt, wordt er max. 28- 35 MB/s gehaald. eSata kan daarentegen 300 MB/s halen. Het maakt voor de computer nl. geen verschil of we te maken hebben met een gewone SATA aansluiting of met een eSATA (als het MoBo normaal in elkaar zit natuurlijk, maar gelukkig maken voor zover ik weet Trust en Sweex geen Mobo's :+ ).
Ik snap niet helemaal wat hier je punt is? Vind je de waarden nou slecht of goed? Ik ben behoorlijk onder de indruk van IOPS en de random access time. Het is natuurlijk idd een ssd, maar welbeschouwd is een gewone USB-stick dat ook. Ssd is natuurlijk niet automatisch synoniem voor snel (hoewel we daar wel steeds meer aan gewend raken). De vorderingen die gemaakt worden zijn echter veel belovend (ik heb het over gewone ssd's) waar dit ding natuurlijk niet mee vergeleken moet worden. Dit is een compleet andere markt, maar ik denk dat als je het bootdisk gebruikt, je toch wel eens een erg snel opstartend systeem zou kunnen hebben.
Het breekpunt ligt precies bij 75%. Het ziet er (denk ik) naar uit dat de throttle opgebouwd is uit 4 modules, waarvan de 4-de module slechter presteert dan de andere drie. Ik ben eigelijk wel benieuwd wat die low-level test doet als je hem via de eSATA hebt aangesloten, ga je dan dezelfde afname, misschien nog wel enorm versterkt, waarnemen?

Ik heb het idee dat je in je review PnP verward met hot-swap. PnP zou de throttle moeten herkennen als je je computer opstart met de throttle in de eSATA aansluiting. Ik vraag me af, of dat ook het geval moet zijn als je hot-swap dat ding in de computer steekt als hij al aanstaat (ik denk het eigenlijk niet). Dat is volgens mij geen tekortkoming van de throttle, maar inherent aan e-SATA. Je kunt immers ook niet on-the-fly even een PnP GPU erin stoppen en/of eruit halen, of een HDD (die ook PnP is). Computers met 2 GPU's moeten Windows altijd herstarten (voor zover ik weet) als je switcht van de ene videokaart naar de andere. Zo÷ok met deze schijf.
Het is echter mogelijk dat een PnP schijf in een hotswap aansluiting zit. Dan kan die schijf wel on-the-fly vervangen worden. In dat geval wordt de computer een beetje voor de "gek" gehouden. Een stukje soft- en hardware verzorgt dan de hot-swap zonder dat het OS het "merkt".

USB aansluiting is Hot Swap ontworpen (werkt wel weer anders) en het OS is daar op voorbereid. De spanningspinnetjes bij USB zijn net wat korter dan de rest, zodat als je het ding erin steekt eerst de andere contacten zijn gemaakt voordat er stroom op komt, maar wat belangrijker is als je hem eruit trekt eerst de stroom eraf is, voordat de andere contacten verbroken zijn. USB is naast PnP (als het aangesloten apparaat dat ondersteunt) ook nog een keer hot-swap.

Beetje krom uitgelegd, maar ik hoop dat het duidelijk is (zal het later nog eens doorlezen :P )

Hartstikke bedankt voor je review. Naar mijn idee een opvulling van een gat in de markt. Een stickie met zowel USB als eSATA aansluiting. Ik weet nu al wat er bovenaan mijn verlanglijstje staat voor mijn verjaardag :*) .

/edit Van mij ook, ondanks dat de review kort is, 4 sterren. Complimenten was ik nog vergeten, bij deze....

edit 2: De reactie van nmf (hieronder) deel ik volledig.
* Dat stukkie was Pjerry vergeten, voetbal begon :Y) .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 27 mei 2009 21:16]

Je conclusie over het transferen van 400 MB klopt niet. Ten eerste moet je kopiŰren vanaf je harde schijf die niet eens een bestand met zulke snelheid kan aanbieden. Ten tweede is de snelheid die het programma dat je gebruikt in de eerste seconde aangeeft onbetrouwbaar, te verwijten aan onder andere onnauwkeurigheid en caching.
Ondanks de puntjes die de andere reageerders aangeven een leuke review! Heb ook wel interesse hierin voor een XBMC systeempje, waarin ik een volwaardige SSD net iets te duur/zonde vind. Ik ben benieuwd of de 8 GB versie dezelfde IOPS en transferrate waarden kan neerzetten.

Wel ben ik eigenlijk benieuwd of iemand al een soort "cradles" (zoals je bij USB wifi sticks wel eens tegen komt) of een E-SATA verlengkabel heeft gespot, zodra deze niet achterin de HTPC hoeft uit te steken? Een zoektocht in de pricewatch levert niet echt iets op....
Wow, die snelheden zijn niet mis! Het is jammer dat nog niet alle moederbord eSATA ondersteunen. Heeft OCZ daar aan gedacht? (Converterje naar USB meegeleverd ofzo?)

Kort maar krachtig sofar, hoop snel wat meer te lezen :Y
Als je de productpagina bekijkt, zie je dat er ook een USB 2.0-aansluiting op zit. Al zal dat sowieso langzamer zijn dan eSATA.
Komt omdat USB gelimiteerd zit aan 200Mbit/s, dat is 25MB/s. Deze drive haalt al makkelijk 85MB/s wat ongeveer 680Mbit/s is. :)
USB 2.0 is maximaal 480 Mbit/s en USB 1.0 en 1.1 maximaal 12 Mbit/s, zie ook Wikipedia.
er zit inderdaad zo een kabeltje meegeleverd, zal binnenkort daar ook een meting mee doen, maar wat ik nog herinner van toen ik wat bestanden op de laptop zette was dit rond de 20 MB/s (dus hou dat voorlopig maar eventjes aan) sorry dat ik het niet nu kan doen, moet beginnen met koken.

edit:
oh btw, dat kabeltje heb je sowieso nodig om sap aan het stokje te geven. esata is doorgaans nog niet powered.

[Reactie gewijzigd door ncb op 24 mei 2009 17:39]

Er zijn toch al een paar laptops met een powered eSATA?
@ raven ja dat klopt, maar doorgaans is eSATA nog niet powered (99,99% van de gevallen of zoiets :P )

review geŘpdate, ik hoop dat het bevalt (hoewel ik net nog een puntje tot verbetering bedacht heb *gaat weer aan de slag*)

edit: wat zit er in de verpakking toegevoegd aan de review.

[Reactie gewijzigd door ncb op 27 mei 2009 12:16]

mooie review ! mooi en duidelijk uitgelegd aan de hand van de plaatjes, 4 sterren waard ! :)
Bij merkt e-sata plug en play zonder problemen. Ik heb een powered esata poort op mijn 790FX-GD70 zitten van MSI en daar is die stik echt mega snel! Ik speel er zelfs wow vanaf omdat ik m'n install dan overal mee naartoe kan nemen!