elementary OS Review

sonicboy 7 oktober 2015, 1.212 views

elementary OS

Visueel een van de knapste en vooral volledig ge´ntegreerde linux-distributies van het moment. Als lid van de Ubuntu-familie heeft deze dan ook toegang tot alle mogelijke repositories en is bovendien n˛g gebruiksvriendelijker dan zijn grote broer. Alleen jammer dat enkele schoonheidsfoutjes af en toe roet in het etten gooien.

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Ziet er gelikt uit

Minpunten

• Kleine bugs strooien roet in het eten

Stabiliteit Score: 4
Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 5
Installatie

Hierover kan ik kort zijn. Deze is bijna 1 op 1 hetzelfde als Ubuntu, wat op zich een van de gemakkelijkste distributies is om te installeren. alleen is er hier wel geen Wubi voorhanden om het OS vanuit Windows te installeren om het eerst uit te proberen. Een gemiste kans aangezien Elementary vooral mikt op de nieuwe gebruiker. Ook jammer dat er tijdens het installeren geen overzicht van de kenmerken wordt gegeven zoals bij Ubuntu. In plaats daarvan verschijnt een saaie voortgangsbalk.

Gebruiksbemak

Eens ge´nstalleerd, valt de strakke omgeving op. alles is zodanig gepolijst zodat niets uit de toon valt. Net zoals Mac OS staat onderaan het bureaublad de zogenaamde 'dock' met de meest gebruikte programma's. Eens een programma opgestart, verdwijnt deze uit zicht zodat er zoveel mogelijk schermruimte overblijft waarmee je bezig bent (gedrag kan overigens eenvoudig ingesteld worden bij de instellingen). Om de andere programma's te openen, open je het toepassingen-menu (zgn. slingshot) linksboven. Dit is werkelijk een toonbeeld hoe een menu eruit moet zien. In tegenstelling tot die van Ubuntu die overladen is met allerlei overbodige lenses, is deze gefocust op hetgeen dit dient: programma's. Er kan eenvoudig geswitched worden tussen een view per categorie of gewoon alle programma's naast mekaar. Ik prefereer de eerste methode. Vlak na de installatie valt op hoe kaal deze wel is: geen libreoffice, geen firefox/chromium, geen system monitor... Waarbij deze bij andere distributies wel voorgeinstalleerd zijn zodat je out-of-the box meteen van start kunt gaan, zul je bij Elementary dus eerst nog op zoek moeten gaan in het software center. Deze is trouwens identiek hetzelfde als in Ubuntu 14.04. Vergeet wel niet alle repositories eerst in te schakelen.

Elementary komt overigens met een rits eigen programma's voor de meeste basisfuncties zoals muziek, video en mail. Deze passen prima binnen de less-is-more filosofie die doorheen het ganse OS wordt gehanteerd. Enkel de browser (Midori) schiet nog te kort om als waardig alternatief voor Firefox/Chromium door te gaan. Vooral het feit dat deze het hele OS doen vastlopen bij het afspelen van filmpjes is erg storend. Wellicht is dit een specifiek probleem bij mijn hardware, desalniettemin blijf ik bij mijn vertrouwde chromium. De andere apps werken erg intu´tief en focussen zich vooral op gebruiksgemak dan wel opties waardoor er meteen mee van start kan gegaan worden. Vooral de email-client (geary) verdient in mijn ogen lof voor het gemak om te configureren en om mails te sturen in het algemeen.

Prestaties
Ondanks al deze pracht en praal, is Elementary een heel licht besturingssysteem. De 32-bit versie heeft bij het opstarten op een systeem met 1GB RAM slechts 280mb nodig (in vergelijking met Ubuntu mate was dit 340 mb). Alle systeemapps nemen verbazingwekkend weinig RAM geheugen waardoor het systeem soepel blijft draaien. Ik heb dit OS dan ook op 2 oude netbooks ge´nstalleerd en het verschil met het voorge´nstalleerde Windows 7 starter is dan ook dag en nacht verschil! Enkel bij het uitvoeren van verschillende (zware) taken tegelijk, verschijnt er al eens een venster met 'Dit programma reageert niet, wenst u het geforceerd af te sluiten' maar meestal volstaat een tikkeltje geduld dan wel. Dit zal veeleer een gevolg van de oudere hardware zijn. Het herkennen van de hardware verloopt overigens net als in Ubuntu volledig automatisch. Wanneer er properietary drivers beschikbaar zijn, worden deze automatisch ge´nstalleerd. Enkel het installeren van een printer/scanner van HP verliep niet helemaal zoals gewild. Op mijn desktop van Ubuntu 14.04 werkt de scanner wel, maar binnen Elementary wordt deze vreemd genoeg niet herkend. Ook zijn er weinig opties te configureren zoals standaard dubbelzijdig afprinten. Deze ontbreekt volledig. Misschien iets te elementair?

Dit leidt ons naar de negatieve kanten van het OS. Zoals eerder gezegd, heeft de standaardbrowser 'Midori' af en toe zijn kuren. Maar dit kan ook gezegd worden van de calendar-app 'Maya'. Eens mijn google-account was ingesteld, sloot deze pardoes af en nu kan ik deze in het geheel niet meer opstarten. Zo ook ontbreken er enkele zaken die men toch zou verwachten. Zo is er nergens een optie binnen energie-beheer om te kiezen wat de laptop moet doen bij het sluiten van het deksel. Deze is standaard ingesteld op 'sleep', wat natuurlijk vervelend is als je deze maar even toeklapt om te verplaatsen natuurlijk. Er is een bug-pagina op lauchpad, maar deze dateert al van een jaar geleden dus rest de vraag of er nog wat mee wordt aangevangen. Daarnaast zijn ook niet alle vertalingen in het Nederlands volledig.

Elementary is een hÚÚl sterke Linux-distro die heel wat potentieel met zich meedraagt. Ze is heel minimalistisch en daardoor ook erg gebruiksvriendelijk Het uiterlijk is van A tot Z om van te smullen en kan concurreren met OS X. Doordat ze gebaseerd is op Ubuntu 14.04 beschikt deze over voldoende ondersteuning en software. Alleen jammer dat ze af en toe wat steken laat vallen. Maar wellicht is dit met wat updates in de (nabije) toekomst verholpen. Een topper!

Heb jij ook een elementary OS?

Klopt het dat ik geen 0.4 versie in 32bit kan vinden?
Inderdaad, heb er al navraag naar gedaan en vreemd genoeg is er geen 32-bit versie meer verkrijgbaar vanaf 0.4. Jammer, want draait wel nog goed op oide hardware.
Damn, ik had de hoop dat dit later nog uitgebracht zou worden.
Ik gebruik elementary op een oude samsung netbook NC10, sloom ding maar draait prima op 0.3.
Ik heb ook een tijdje elementary os gedraait. De look en feel van deze distro straalt een bepaalde rust uit. Dit komt onder andere door de op elkaar afgestemde vormgeving van de voorgeinstalleerde software. Ook doordat er al keuzes zijn gemaakt door de ontwikkelaar hoe het os werkt. Door deze gemaakte keuzes voelt het snel en soepel aan, nadeel alleen hiervan vond ik dat het iets moeilijker was om het OS naar je hand te zetten.
Omdat ik een beta versie had geinstalleerd, en dat je het niet makkelijk naar je hand kon zetten, ben ik nu weer overgestapt naar LMDE.
Ja, ik vrees dat er meer en meer distro's de 32-bit overboord zullen gooien. Als alternatief voor elementary os heb ik xubuntu ge´nstalleerd. Mits wat tweaken met de lay-out (bvb plank installeren als docker) lijkt deze in gebruik op EO en draait volgens mij zelf iets vlotter. Wel mis je dan de gelikte en simpel in te stellen GUI van EO..