Specificaties Actioncam, max 1920x1080 @ 30fps, wifi - Bekijk alle specificaties

SJCam SJ4000 WiFi Zwart Review

pclinde 8 oktober 2015, laatste update op 30 mei 2017, 9.817 views

SJCam SJ4000 WiFi Zwart

De SJ4000 is een prima actie camera voor een toegankelijke prijs. Wil je degelijke video's maken maar geen smak geld uitgeven? Dan kan je de SJ4000 zeker overwegen als potentieel 'kameradaat'.

Pluspunten

• Prima prijs / kwaliteit verhouding.
  • Kwaliteit van 1080p (30 FPS) opnames zien er bijzonder goed uit. Uiteraard is 720p (60 / 30 FPS) ook mogelijk.
  • Volledig pakketje met veel accessoires.
  • De SJCAM Zone app is een leuke toevoeging en heeft ook wat handige features.
  • Het scherm roteert mee (landschap en portretmodus).

Minpunten

• Batterijklepje moeilijk open te krijgen.
  • Geen beschermklepje voor de Micro USB aansluiting, Micro HDMI aansluiting en het Micro SD slot.

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4

Review: SJCAM SJ4000 WiFi

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
SJCAM SJ4000 WiFi productpagina

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Software – SJCAM Zone
- Conclusie

Waar ik al tig keer mensen op straat zag met een GoPro begon het bij mij toch een beetje te kriebelen. Al zoekende op ‘het internet’ kwam ik erachter dat de GoPro toch wat te duur is voor mijn smaak. De vraag die ik mijzelf stelde was: ‘hoe vaak ga ik dat ding gebruiken?’ Ik denk altijd terug aan de aankoop van een broodbakmachine ter vergelijking. We hebben er een paar keer brood in gebakken, nu bakt hij er niets van op zolder.

Nu heeft een actie camera gelukkig een ander doel en is lekker compact. Waar uiteindelijk de keuze is gevallen om de SJCAM 4000 met ingebouwde WiFi toch een kans te geven. De camera heeft een positieve reputatie en wordt veelal gebruikt als referentiemateriaal als het op ‘betaalbare’ action cams aan komt. Op YouTube kom je dan ook veel vergelijkingen tegen versus de GoPro camera’s.

De SJCAM 4000 is budgetvriendelijker en zeker voor mij als camera noob. De prijs varieert tussen de 65 tot 70 euro. Wat een acceptabele prijs is om een keer een camera uit te proberen.

Een overzicht van de specificaties:

De SJCAM 4000 komt in verschillende kleuren waaronder: geel, rood, zwart, bruin, blauw, wit en zwart. Met de ingebouwde WiFi kan je verbinding maken met een smart phone of tablet. Je kunt dan vanaf je telefoon de camera gedeeltelijk beheren, en meekijken door de lens via het display op je smart phone of tablet.

De camera schiet 1080p beelden op 30 FPS en 720p op 60 en 30 FPS. De camera weet dus geen beelden te filmen op 1080p met 60 FPS. De opvolger van de 4000: de SJCAM 5000 doet dit wel. De camera is voorzien van 12 megapixels. Het lensje is een wide-angle lens van 170 graden.

De camera is voorzien van een 1.5 inch LCD display met een resolutie van 960 x 240. Het totale gewicht, of het echt gewicht te noemen is zit op 59 gram. Met de waterdichte behuizing is de camera een klein beetje zwaarder. De afmetingen zijn als volgt: 6.0 x 4.0. x 2.5 cm.

De beeldsensor is een Aptina0330 (CMOS 3.0 MP). Er zit een digitale zoom van 4x op en de ISO waardes zijn in te stellen op automatisch, 100, 200 en 400. De standaard audiocompressie is H.264, de videocompressie MOV en de fotocompressie JPG.

In het volgende hoofdstuk bespreek ik de accessoires en overige productdetails zoals knopjes en aansluitingen.

De verpakking is voorzien van skiërs en motorrijders. Wat ook wel een beetje te verwachten is, het gaat ten slotte om een actie camera. De SJCAM 4000 is al zichtbaar door transparant plastic. Op de achterzijde vinden we wat specificaties die overeenkomen met de informatie online. Er zit ook nog een zogenaamde ‘scratch and check’ op de verpakking, om na te gaan of het een legale of illegale SJCAM is. Gelukkig is mijn SJCAM een legale camera!

Na het openen van de verpakking viel mijn oog niet eerst op de camera, maar alle accessoires. De boekjes, mounts en overige accessoires zijn er in overvloed. Ik had zelfs wat moeite om alles weer netjes in de verpakking te krijgen.

Om te beginnen de handleiding met SJCAM stickers. Waarna er een stortvloed aan mounts volgt. Zo heb een mount om aan je stuur te bevestigen, een verticale mount, een mountbase, een tripod mount, VHB mounts voor op de helm met een plak laag en nog wat extra duimschroeven. Deze mounts monteer je niet direct op de SJCAM 4000 hier is de waterdichte behuizing voor.

Dan komen we nog een power adapter met een losse Micro USB kabel tegen, tie-wraps, extra plakkertjes voor op de VHB mounts, een staalkabeltje, klittenband en twee banden met clips om de SJCAM vast te maken aan je borst of armen.

En als laatst komen we nog een extra klepje tegen die de waterdichte behuizing afsluit en een antistatisch doekje. Als je de SJCAM voor het eerst uitpakt tref je deze in de waterdichte behuizing.

Ik was een enorme noob tijdens het openmaken van de waterdichte behuizing. Ik kreeg dat ‘kreng’ maar niet open, wat bleek? Het hendeltje moest je juist aan de achterzijde van de behuizing optillen, waar ik lomp aan het trekken was aan de voorzijde. Dit maakte het uiteindelijk fysiek vasthouden van de SJCAM 4000 nog meer ‘rewarding’.

Aan de onderzijde van de waterdichte behuizing zit het montage oog. Hier gaat een metalenpin, beter bekend als de duimschroef doorheen. Je kunt hiermee de verschillende mounts bevestigen op de behuizing.

Licht, camera, actie! Daar is het kleine ‘manneke’ dan: de SJCAM 4000 WiFi. Met een mat zwarte afwerking en voelt alsof deze afgewerkt is met een soort rubber coating. De randen zijn voorzien van een ruit ribbelig patroon wat er strak uitziet. Misschien draagt het wat bij aan de grip, maar ik merkte er niet heel veel van. De camera is zo licht dat je bijna vergeet dat je deze in je handen hebt. Aan de voorkant vinden we de productnaam en het SJCAM logo.

Het bolle lensje, de wide-angle lens van 170 graden valt ook erg goed op. Het is net een grote zeepbel dit glinster in de zon. Op de voorkant vinden we ook een ovaal power knopje die voorzien is van dezelfde coating.

Met een kwartslag komen we op de linkerzijde de Micro USB aansluiting tegen, een Micro HDMI aansluiting, een Micro SD slot (maximaal 32GB) en de microfoon. De aansluitingen zijn niet voorzien van een extra klepje ter bescherming.

Met een draai van 180 graden komen we aan op de linkerzijde. Hier vinden we twee navigatieknoppen om door de instellingen te navigeren. Een enkele druk op de bovenste knop laat de WiFi gegevens van de camera zien, zodat je deze kunt koppelen met de SJCAM app.

Aan de bovenzijde zit het ‘OK’ knopje. Hier start je video opnames mee, kan je foto’s mee maken en bevestig je keuzes in het instellingenmenu.

Op de onderzijde vinden we een batterijklepje. Met het piepkleine schuifje kan je het klepje openmaken. Heb je grotere handen dan zal je misschien wel wat moeten aankloten voordat deze opengaat. Eenmaal komt er een klein 900mAh lithium batterijtje tevoorschijn. Het volledig opladen duurt ongeveer 3 uur, waarna je ongeveer 70 minuten in 1080p zou moeten kunnen opnemen.

Dan blijft het 1.5 inch scherm op de achterzijde nog over. Het scherm heeft een resolutie van 960 x 240. De zwarte rand om het scherm neemt een vrij groot deel in van de achterzijde, waaraan ik best even moest wennen. Het fotograferen van het schermpje was best lastig met reflecties in de omgeving. Ik heb er voor gekozen om het schermpje te fotograferen terwijl de SJCAM aan staat. Dit is gelijk een goed moment om het instellingenmenu te delen. Zo krijg je een beter idee wat er in het lijstje staat.

Om in het menu te komen moet je maar liefst vier keer op de power / mode knop drukken. De SJCAM start standaard op in videomodus. Met een eerste druk op de knop kom je in de fotomodus, daarna in je video- fotogalerij en als laatste bij de instellingen. Het instellingenmenu bestaat uit 6 pagina’s. Je kunt door de pagina’s heen navigeren met de knoppen aan de zijlkant van de camera.

De opnamekwaliteit is in de volgende instellingen te selecteren: 1080p (1920x1080) 30 FPS, 720p (1280x720) 60 en 30 FPS en op WVGA (848x480). Op de 2e pagina kan je HDR (High Dynamic Range) instellen, de datumstempel aan- en uitzetten voor zowel video’s als foto’s en de fotoformaat instellen van: 12 megapixels (4023x3024), 10 megapixels (3648x2736), 8 megapixels (3264x2448), 5 megapixels (2592x1944), 3 megapixels (2048x1536), 2 megapixels (HD – 1920x1080), VGA (640x480) en 1.3 megapixels (1280x960). Een aardig waslijstje aan formaten!

Op de 3e pagina kan de witbalans aangepast worden, de kleur naar B&W en sepia, de ISO-waardes van automatisch naar 100, 200 en 400. En de anti-bibber optie om video’s automatisch te corrigeren. De 4e pagina bestaat meer uit basale instellingen zoals de taalweergave, datum en tijd en energiebesparingsopties.

De 5e pagina is voorzien van een rotatieoptie wat erg handig is! Het beeld / de opname weerspiegeld, dit is extra handig mocht je de camera op een andere manier willen monteren. Zeker voor de gebruiker die de camera tijdens het beoefenen van een sport wilt gebruiken. Je kunt hier ook de standaard WiFi instellingen aanpassen zoals het wachtwoord en SSID.

Op de 6e pagina komen we nog wat standaard opties tegen zoals formatteren, fabrieksinstellingen en de huidige versie van de software. Je kunt (gelukkig) ook naar boven drukken op de 1e pagina om op de 6e pagina uit te komen. Geloof me: dit bespaart tijd en energie!

In het hoofdstuk ‘in de praktijk’ staan de foto’s en video’s centraal. Je hebt al een beetje kunnen proeven hoe de camera en software eruitzien. Nu is het belangrijkste onderdeel aan de orde. Ik begin met wat algemene ervaring en opbouwend zal je foto’s en video’s zien.

De fabrikant (SJCAM) claimt 70 minuten aan 1080p opnametijd met een volle batterij. Met de kapriolen die ik het uitgehaald kan ik wel zeggen dat de SJCAM hiervan in de buurt komt. De gemiddelde gebruiker is niet 70 minuten aan één stuk door aan het filmen, of je moet op een surfboard zitten in Honolulu. Als motorrijder kan ik me voorstellen dat je hier wel waarde aan hecht, een extra accu is daarom zeker geen overbodige luxe.

De bouwkwaliteit en afwerking zijn prima. Het batterijklepje had wat toegankelijker mogen zijn. Met grote handen is het vrij lastig om het schuifje te verplaatsen om het klepje open te krijgen. De Micro USB aansluiting, Micro HDMI aansluiting en het Micro SD slot hadden ook wel een kapje mogen hebben.

De software is erg simpel in gebruik. In de metro zullen omstanders zich gruwelijk irriteren aan de piepgeluidjes van de camera, ja ik spreek uit ervaring. Je kan ervoor kiezen om het geluid uit te schakelen in de software.

Door naar de foto’s! Ik heb een selectie aan foto’s gemaakt die in graag in mijn review wilde plaatsen. De fotokwaliteit zal voor veel gebruikers gewoon goed zijn. Wel een kanttekening is dat met weinig licht de foto’s snel teruglopen in kwaliteit. Om te beginnen wat buitenfoto’s.

De volgende twee foto’s zijn gemaakt op dezelfde locatie in Rotterdam (Wilhelminaplein). De eerste foto is met de waterbestendige behuizing om de camera gevolgd door een foto zonder de waterbestendige behuizing. Als je heel goed kijkt zie je dat de foto zonder waterbestendige behuizing een klein beetje scherper is. Het verschil is naar mijn mening wel te verwaarlozen.

En nog een foto dat het wat donkerder buiten is. Je ziet dat er al veel details, zoals het gebouw aan de linkerzijde wegvalt.

Waar je met kunstmatig licht al snel problemen krijgt met te felle lichtstralen. Dit is met de zon ook erg opvallend, en zal ook wel door de groter lens komen die veel licht opvangt.

Close-up foto’s hoef je niet echt te proberen. Hier is een actie camera ook niet echt voorgemaakt, maar uitproberen kan nooit kwaad. Ik had een vrij grote collectie aan close-up foto’s dit was de enige die ik echt kon gebruiken.

En als laatst nog een foto van mijn mooie rollade! Wat ligt Spikey er toch lekker bij, oude rakker!

Door naar de videokwaliteit van de camera. Dit is natuurlijk het belangrijkste doel van de camera. Laat ik maar meteen zeggen dat ik erg tevreden ben. Voor de prijs-kwaliteit kan je echt leuke filmpjes produceren. Het werk licht, snel en allround is het een fijne ervaring. De video is een compilatie van verschillende momenten, zodat er niet tig losse video’s staan in mijn review.

Zo heb ik opnames gemaakt in de bus en metro waar ik door het glas heen film. Een stukje film op de fiets richting de bushalte. Ben je gevoelig voor schuddende beelden dan adviseer ik je dat onderdeel te skippen. En als laatste nog een filmpje op het metrostation. De video’s zijn gemaakt vanuit het losse handje, met uitzondering van de fietsopname.

De SJCAM 4000 WiFi versie is zoals de naam doet vermoeden voorzien van WiFi. Dit maakt het mogelijk om de camera te verbinden met je smart phone of tablet. Je kunt de SJCAM Zone app is gratis downloaden in de App Store en Google Play Store. In dit onderdeel maak ik gebruik van de iPhone variant.

De eerste stap is het verbinden van de SJCAM met het apparaat naar keuze. Het WiFi signaal van de camera staat automatisch aan. Je kunt het WiFi signaal niet uitschakelen om eventueel extra batterij te besparen. Zodra de SJCAM ingeschakeld is zal deze verschijnen in je WiFi overzicht. Nu hoef je enkel nog de verbinding tot stand te zetten met de WiFi code / sleutel.

Zodra je de SJCAM Zone app opstart staat er een duidelijke knop ‘connect your camera’. Als je hierop drukt verbindt de camera als het goed is direct. Ik moest de app tussendoor een keer handmatig afsluiten en opnieuw opstarten, want mijn camera wilde niet verbinden. Eenmaal als de verbinding tot stand is gekomen krijg je direct het beeld te zien op je apparaat naar keuze. Deze is zowel in landschapsmodus als portretmodus te gebruiken op de iPhone.

Het interface verdient zeker geen award, maar is wel zeer functioneel. Het wijzigen en instellen van gegevens is naar mijn mening een stuk fijner via de app. De belangrijkste functies kan je vanuit de app aanpassen, zeker een mooi pluspuntje hier! Je kunt ook snel wisselen tussen de videomodus, fotomodus en video en foto op tijd.

De instellingen zijn makkelijker te beheren vanaf de app dan vanuit de camera. Je moet natuurlijk wel de tussenstap maken om te verbinden met de SJCAM, dus het voordeel doet zich vooral voor als je veel gebruik maakt van de app.

Om je een kleine impressie te geven hoe dit er uit ziet.

De prijs van de SJCAM 4000 WiFi zit zo tussen de 65 – 70 euro. Het feit dat SJCAM nog een app toevoegt maakt de SJCAM nog interessanter. In de praktijk werkt het erg goed, hoewel ik me kan voorstellen dat het meer een gimmick is.

DE SJCAM WiFi 4000 is een prijsvriendelijke actie camera. Ideaal als je een keer een camera wilt uitproberen, en niet meteen een smak geld wilt uitgeven. Wat zijn de belangrijkste plus- en minpunten?

Het totaalpakket aan accessoires, waterdichte behuizing en de camera is erg compleet. Ik zou bijna kunnen stellen dat je geen ‘fout’ maakt met de aankoop, omdat de prijs-kwaliteit verhouding uitstekend is. De meegeleverde mounts zijn prima en geven je zeker wat extra vrijheid om de camera op verschillende momenten te gebruiken.

Ik zal de fotokwaliteit en videokwaliteit even van elkaar lostrekken. Om te beginnen de fotokwaliteit. De kwaliteit met natuurlijk daglicht kan leuke plaatjes opleveren. Zodra er weinig daglicht aanwezig is verslechterd de kwaliteit al snel. Met de verschillende fotokwaliteit standen (fine, sharp etc.) kan je nog wat spelen, maar het veranderd weinig aan de kwaliteit. Het maken van foto’s was zeker niet de achterliggende gedachten tijdens de aanschaf van de SJCAM 4000. Hier gingen mijn gedachten puur uit naar het maken van video’s.

De videokwaliteit is in tegenstelling tot de fotokwaliteit dan ook een lichtpuntje. Nee, het is helaas niet mogelijk om op 1080p met 60 FPS te filmen. Wel is het mogelijk om op 1080p met 30 FPS te filmen wat er prima uitziet. Het terugkijken van opnames op het 1.5 inch scherm is niet verbluffend. De eerst keer had ik zoiets van: ‘is dit alles?’ Eenmaal toen ik de video’s terug zag op mijn PC zag was ik wel overtuigd, en zelfs enthousiast. De beeldkwaliteit is zeker niet te vergelijkbaar met GoPro kwaliteit, maar de GoPro is andersom ook zeker niet te vergelijken als het op de prijs aan komt. Hier zit de voornaamste overweging van de gebruiker, en dan hebben we het nog niet gehad over de vele andere alternatieven.

De bouwkwaliteit van de SJCAM 4000 is wel goed. Jammer genoeg zijn de aansluitingen op de camera niet voorzien van een extra klepje ter bescherming. Het batterijklepje is lastig open te krijgen vooral met grotere handen. De SJCAM Zone app is een leuke toevoeging om de samenwerking aan te gaan met je smart phone of tablet. Het opzetten van de WiFi verbinding ging zonder problemen. Het instellingenmenu in de app is zeker een opluchting om snel via je smart phone of tablet instellingen aan te passen.

De software en het gebruik van de fysieke knoppen op de camera werkt prettig. In het instellingenmenu kan je ook naar boven drukken, zodat je niet eerst alle pagina’s moet afgaan voordat je op pagina 6 bent. De menu en opties lopen vrij willekeurig door elkaar, maar dit is zeker niet storend.

Ben je iemand die geïnteresseerd is, of heb al je een bepaald budget bedacht voor een actie camera wat in de buurt zit van de 65-70 euro dat deze SJCAM 4000 kost? Dan heb je aan dit model een hele veilige koop die ik ook zeker zou aanraden, de prijs-kwaliteitverhouding is echt keurig. De fotokwaliteit is voldoende tot goed waar de videokwaliteit voor de prijs zeer goed is. Ik gaf het al aan in het begin van mijn conclusie en ik doe het gewoon nogmaals: ‘voor dit bedrag kan je bijna niet de fout ingaan.’

Hieronder nog een hoge resolutie foto voor nog meer beeldplezier! Klik op de foto om deze uit te vergroten:

Heb jij ook een SJCam SJ4000 WiFi Zwart?

De SJ4000 kan niet op 60 FPS filmen. Hij slaat dan gewoon 2 keer hetzelfde beeld op....
Het is ook mogelijk om foto's en video's op de camera te verwijderen!
De SJ4000 kan niet op 60 FPS filmen. > Klopt dit staat ook drie keer in mijn review. :)

Het is ook mogelijk om foto's en video's op de camera te verwijderen! > Die optie ben ik dan niet tegengekomen. Individueel een video of foto? Vertel? :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 8 oktober 2015 12:32]

Individueel of zelfs de hele kaart. Ga naar je bibliotheek (2 keer op 'mode') en dan de 'pijl omhoog', ook wel het knopje met de wifi aanduiding 2 seconden ingedrukt houden ;)
Alles verwijderen / formatteren daar was ik op de hoogte van. :D Maar het individueel verwijderen niet. Thanks Daan! Ik heb het gelijk aangepast in de review (en het minpuntje weggehaald). Super! _/-\o_
Alleen al een +3 waard voor het gebruik van het woord 'kameradaat' :p
Hahahaha. Thanks! Ik twijfel nog tussen kameradaat en cameradaat. :P Maar met een 'k' geschreven geeft het een net wat betere betere verwijzing. :D

Off-topic: hemelkijkertjes zijn echt toffe visjes (wel wat zielig, maar uber cute)!

[Reactie gewijzigd door pclinde op 8 oktober 2015 21:13]

voordat ik begon met lezen meteen +3 aangevinkt. jouw reviews lezen zo lekker!
Thanks! Fijn dat het bevalt. Motivatie over 9000 dankzij leuke reacties! :D
Wederom een zeer gave review! Top!
Thanks! Een leuke cam voor een schappelijk bedrag. :D Scuba diving staat nog zeker op het programma met de waterbestendige behuizing.
ik heb deze gekocht, en in het menu kun je het geluid alleen aan of uit zetten. maar ik krijg maar héél weinig geluid. iemand een idee? PLEASE? overigens de versie zonder wifi

[Reactie gewijzigd door appiecam op 23 oktober 2015 12:35]

Heb je het geluid op max staan? Gebruik je de waterdichte behuizing of de behuizing met de gaatjes er in? Of geen behuizing ?
Mooie review! +3

Kun je mij aangeven hoe lang je kunt filmen op een bijv. 32GB kaartje? Zowel in 1080p als 720p?
En heb je ervaring met 64GB en 128GB kaartjes? Die zouden niet allemaal werken namelijk.
Bedankt! Poeh, dan moet ik even bekijken. Hij ligt alweer even in de lade. ;) Ik heb geen ervaring met 64GB en 128GB.
Heb in de tussentijd zelf een 32GB kaartje gekocht en kan er op 1080p 30fps 4 uur 48 minuten mee filmen.

Was meer om te weten of ik 64GB nodig zou hebben, maar dat is zeker niet het geval.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 2 juli 2017 22:01]

Ik kijk nu net in de lade... Heb dat ding verkocht. Vergeten. ;) Ik heb de Firefly 6S nog liggen.
Haha ja is ook al zo'n lange tijd terug. Toch bedankt! Jouw review heeft mij overgehaald m te kopen (voor m'n zusje) en die is er nu mee op vakantie. Zal over een week de resultaten mogen zien.
In mijn Sj4000 cam heb ik een 32 gig micro SD zitten. Mijn ervaring is dat de camera dit gewoon vol kan maken alleen de batterij houdt het max 1,5 uur uit. Zonder de cam uit- en aan te zetten. Anders gaat de batterij nog sneller leeg.
Klopt. De 32GB Micro SD houdt het langer vol dan de batterij. :D