Specificaties Quad core @ 3,5GHz-3,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-6600K Boxed Review

V-rg 1 oktober 2015, laatste update op 8 oktober 2015, 3.030 views

Intel Core i5-6600K Boxed

Zelf kom ik van een i7 920 en dan is het best een behoorlijke upgrade. Hij is snel, zuinig en stuk koeler in vergelijking met mijn oude i7. Voor het gamen is dit de ideale CPU en samen met een Mugen 4 komt het niet boven de 50 graden.

Pluspunten

• Snelle CPU
  • Zuinig
  • Unlocked versie

Minpunten

• Voor mij geen

Ik gebruikte nog steeds een eerste generatie Core i7 (i7 920 D0) systeem, deze heb ik gekocht destijds toen de Core i7 930 net uitkwam. Als ik het even snel op zoek via de Pricewatch lijkt het erop dat ik het al 5 jaar gebruik. Hoewel het opzicht nog prima deed miste ik wel veel nieuwe features zoals SATA-600, USB 3 en PCI-E 3.0. Hoewel ik de eerste twee wel kan oplossen met een uitbreidingskaart vind ik dit persoonlijk niet de ideale oplossing. Ook zijn de prestaties stuk beter geworden terwijl i5 6600k ook minder vermogen nodig heeft.

Zat al enkele maanden na te denken over het vervangen van enkele onderdelen en met het nieuws dat Skylake eraan kwam besloot ik daarop ook te wachten (naast dat ik ook hard moest sparen :)). Toen in augustus de reviews/benchmarks van de nieuwe Skylake CPU's geplaatst werden was mijn oog gevallen op de Core i5 6600k. Het 100 euro hogere prijskaartje voor de i7 6700k was het mij niet waard, zeker omdat ik in de meeste gevallen toch geen goed gebruik kan maken van HT. Deze CPU wordt trouwens zonder koeler geleverd, ik heb dus een Scythe Mugen 4 erbij gekocht.

Specificaties

Aantal specificaties van de CPU die ik van Tweakers en Intel heb geplukt.

Klokfrequentie
1150 Mhz
Max Videogeheugen
1.7 GB

Systeem

Op het moment gebruik ik nog 1x 8GB RAM geheugen, dit wordt uitgebreid met nog een 8GB stickje over enkele weken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 830 series SSD 128GB§ 0,-§ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal§ 953,74

(screenshot van CPU-Z die meegeleverd werd door Asus)
CPU-z

Benchmarks

Aantal benchmarks, ik heb voornamelijk gekeken naar enkele die puur de CPU testen gezien ik de interne GPU toch niet gebruik. Ik heb ook mijn oude i7 920 en de cpu van mijn laptop, de i7 3630qm meegenomen. De enige CPU die een overklok heeft is de i7 920 op 3.3Ghz., de andere twee processors werken op het moment op stock snelheid (met Turbo).

AIDA64 CPU

AIDA64 CPU Zlib

CPU Queen zie je dat de HT van beide i7 ervoor zorgen dat ze net wat hoger worden geplaatst. De i7 3630qm doet het beter dan de i7 920 terwijl het lager geklokt is en veel minder stroom verbruikt. Photoworxx niets bijzonders, staan allemaal gelijk. Bij AES kan je duidelijk zien dat de i7 920 niet de AES instructieset heeft en dus veel lager staat, de i5 6600k verslaat de 3630 met gemak. Bij de CPU Hash zien we terug dat iedere generatie steeds beter wordt waar de i5 6600k beide CPU's achter zich laat. Bij Zlib staan de 3630qm en i5 6600k vlak bij elkaar, ik ga vanuit dat HT ervoor zorgt dat de 3630qm net zo snel is als de i5. De 920 is ~25% trager.

AIDA64 FPU

Hier valt mij het zeker op dat het FPU gedeelte stuk verbeterd is. Enige keer dat de i5 verliest is bij SinJulia wat waarschijnlijk met HT te maken heeft.

AIDA64 Memory

AIDA64 Latency

i5 6600k maakt gebruik van 1x 8GB 2666Mhz CL15, i7 3630qm van 2x 4GB 1600Mhz CL11 en de i7 920 van 3x 4GB 1650Mhz CL9.

De i5 staat overal onderaan behalve met latency, denk dat dit voornamelijk te maken heeft met Single Channel vs Dual/Triple. Maar moet zeggen dat de i7 3630qm met hogere CL en channel minder prima doet tegen de i7 920. Zodra ik nog een 8GB voor m'n i5 heb zal ik dit toevoegen/updaten.

7zip

Als we kijken naar de Single Threaded performance komt de i5 6600k als winnaar uit. Bij Multi Threaded zie je duidelijk dat HT zeker wel helpt. Beide i7's komen ongeveer gelijk uit maar de 3630qm doet het beter per 'Hz' vanwege de lagere kloksnelheid en het lagere stroomverbruik.

Passmark CPU Mark

Passmark CPU 1

Passmark CPU 2

Heb ook maar even Passmark gebruikt gezien deze verschillende CPU benchmarks had. i7 3630qm komt als winnaar uit als we kijken naar de 'CPU Mark', i5 6600k volgt en de i7 920 komt als laatste. Ook hier zien we dat de HT van een i7 in sommige taken hogere resultaten behaald, dit zal denk ik voornamelijk Integer berekeningen zijn terwijl Single Threaded/Floating Point berekeningen de i5 6600k weer beter is.

Temperaturen

Voor de temperaturen pak ik zowel de package als het gemiddelde van de vier cores. Hierbij neem ik de temperaturen als het systeem idle is, stresstest van AIDA64, Prime95 en ook tijdens het gamen. Daarnaast test ik ook als er een verschil is als ik de fans op de standaard instelling laat staan (zo goed als stil tot een bepaalde temperatuur) en op 100%. Bij AIDA64 stress ik de CPU, FPU en Cache en bij Prime95 gebruik ik Small FFTs (maximum heat).

Temps standard

Temps 100%

Er zit duidelijk weinig verschil in temperaturen, hieruit blijkt dat ik beter gewoon op de standaard instelling kan laten, deze zorgt er wel voor dat de fans pas harder draaien wanneer het nodig is. Het is namelijk een stuk stiller bij de standaard instelling. Ik zie ook dat het niet zoveel zin heeft om meer fans aan te schaffen dan de fans die standaard bij de HAF X en CPU koeler worden geleverd. Ben namelijk erg tevreden als ik dit zo bekijk.

Vergeleken met mijn i7 920 is de i5 6600k stukken koeler. Bij de i7 920 zijn de temperaturen van 80+ graden geen onbekend fenomeen terwijl daarop ook nog een Corsair H50 werd gebruikt.

Verbruik

Ik heb prime95 gebruikt om te kijken wat de maximale wattage is die de CPU verbruikt gezien dit programma ook de hoogste temperaturen behaald.

Verbruik

Bij Idle heb ik wel wat achtergrond processen draaien, normaal gesproken blijft het rond de 7,5W. De 96W klopt wel aardig met de definitie die Intel geeft aan hun TDP specificatie.

Ik heb zeker wel het gevoel dat het tijdens het gamen dingen wat sneller worden geladen en beter tegen veel physics kan in vergelijking met mijn i7 920 (denk dat games ook niet bepaald geoptimaliseerd zijn voor HT). De benchmarks laten zien dat de i6 6600k vooral Single Threaded en FPU berekeningen veel beter doet dan de i7 920 en zelfs mijn i7 3630qm. Sommige taken waar HT weer helpt heeft de i5 weer wat meer moeite mee om de i7 bij te benen maar nog steeds geen slechte scores. Ook is het verbruik stukken minder en blijft mijn systeem ook nog eens een stuk koeler. Op deze drie punten was het voor mij deze upgrade het zeker wel waard.

Daarnaast ondersteunen Z170 moederborden ook nog eens de nieuwste technologieŽn, zoals PCI-e 3.0 4x M.2 slots, DDR4 en USB 3.1. Ik kan voorlopig er wel weer tegenaan. De voordeel is ook nog dat de 'K'-versies van de i5 en i7 erg waardevast zijn dus mocht ik later willen upgraden naar Kaby Lake of Cannonlake dan zal dit niet zo dure upgrade zijn zoals nu.

Heb je dus nog een oudere systeem zoals ik had dan is deze upgrade het zeker waard maar heb je bijv. Ivy Bridge of Haswell dan moeten vooral de nieuwe features de reden zijn om dit te doen. De prestaties zijn natuurlijk wel beter maar persoonlijk vind ik ze niet zoveel beter genoeg om weer aantal honderd euro tegenaan te gooien tenzij je graag de nieuwste van het nieuwste wilt hebben en dus het geld ervoor hebt. Maar dan verwacht ik ook eerder de keuze op een i7 6700k.

Ik geef 5 sterren voor dit product, de prijs is misschien een beetje hoog voor sommige personen maar dan heb je ook wel wat :).

Heb jij ook een Intel Core i5-6600K Boxed?

Meer advertenties

Fijne review!

Ik zit toevallig nu naar dezelfde processor te kijken en twijfelde of ik voor de i7 6700K zou gaan of deze. Hoewel je met de i7 HT hebt en dus bij Multi threaded applicaties wat meer winst boekt, vind ik het prijsverschil te groot voor het verschil. i5 6600k is dus een grote kanshebber.

Qua moederbord twijfel ik nog tussen een h170 en de z170. Ik ben geen overklokker, dus verwacht niet dat de z170 meerwaarde gaat bieden.
Misschien voor SLI of crossfire de Z170 kiezen.
En overclocken is tegenwoordig een eitje.
Je zet de mp op 44 en klaar.

O.T. mooie revieuw.

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 18 november 2015 14:49]

SLI of Crossfire gebruik ik niet en ga ik ook niet gebruiken.
Dus daarvoor hoef ik het niet te doen.

Met MP bedoel je de multiplier neem ik aan?
Bedankt :)

Het is inderdaad erg simpel om te overclocken... de UEFI maakt het wel erg makkelijk en mocht je toch iets teveel overclocken dan herstelt de UEFI zich automatische (dus niet klooien met batterijtje eruit om de CMOS te 'clearen'). Je kan tevens overclocken in Windows via de AI Suite van Asus.

Zoals jij aangaf is de prijsverschil tussen de 6600k en 6700k te groot om alleen HT te rechtvaardigen.

Daarnaast heeft het ook een voordeel dat de K versies in het algemeen erg waardevast zijn. Mocht je over een jaar besluiten toch een i7 in te plaatsen zal je niet gek veel verlies maken op de 6600k.
Ja, is tegenwoordig zo simpel, een kleine overclock.
Het is zonde om die extra MHz te laten liggen.
Mijn gegevens voor dual channel:
Read 37152 MB/s
Write 39325 MB/s