Canon LP-E6 Review

Gonadan 30 september 2015, laatste update op 30 september 2015, 403 views

Canon LP-E6

De originele accu van Canon heeft als vanzelfsprekend voordeel dat hij gegarandeerd goed past en zonder problemen werkt. De capaciteit is ruim voldoende voor de camera's waar hij voor bedoeld is, ik krijg hem niet in n dag leeg. Helaas betekent origineel ook een nogal hoge prijs.

Pluspunten

• Degelijke bouwkwaliteit
  • Probleemloze werking
  • Goede prestaties

Minpunten

• Hoge prijs

Het is de originele accu van Canon bedoeld voor camera's als de 60D, 70D, 7D of 5DII. De nieuwere 7DII maakt gebruik van een nagenoeg gelijke accu met iets meer capaciteit, de LP-E6N. Deze schijnen uitwisselbaar te zijn dus je ziet de verkrijgbaarheid van de LP-E6 al terug lopen.

Bouwkwaliteit en prestaties

De bouwkwaliteit is, zoals je mag verwachten van origineel, zeer goed. Hij past perfect, is erg stevig en het beschermkapje past er goed en stevig op. Een leuk detail is de indicator in het beschermkapje (zie afbeelding 1), mocht je er meerdere bij je hebben kan je aan de stand van het kapje zien welke nog vol is. Op zich geen bijzondere of unieke feature, maar ik had ook al een tweaker nodig om mij er op te attenderen.

De capaciteit van de accu is 1800 mAh. Qua prestaties sluit hij goed aan op de camera's waarvoor hij bedoeld is. Met mijn 70D kan ik rustig honderden foto's maken, meerdere films maken en alles uitgebreid terug kijken. Als ik dan een hele dag bezig ben met prutsen is de lading hard gegaan maar nog lang niet leeg, twee van zulke dagen zou mogelijk aan de krappe kant worden, maar dat hangt helemaal af van je gebruik.

Opladen met de bijbehorende lader (zie afbeelding 2) duurt ruimt twee uurtjes en dan kan je weer aan de slag. Het is een li-ion accu dus je hoeft hem niet per se elke keer geheel leeg te trekken en hij blijft langere tijd goed presteren.

Prijs en conclusie

Canon hanteert helaas nogal hoge prijzen voor dit soort accessoires, een euro of zeventig tachtig is zo bereikt. Vandaar dat velen dan ook voor reserveaccu's naar imitatie gaan grijpen. Aangezien ik met dit soort techniek toch graag de originele gebruik was ik blij dat ik hem tweedehands van een tweaker kon over nemen.

De accu bevat namelijk ook nog een chip wat bij imitatie mogelijk voor compatibiliteitsproblemen kan zorgen bij de lader of camera. Zelf heb ik geen zin in dergelijke risico's en betaal daarom graag wat extra.

Resumerend, als je de prijs geen obstakel vindt of een mooie deal weet te vinden dan heb je wel gewoon een originele en zeer goede accu voor je camera. Werkt gegarandeerd goed en probleemloos. Vind je hem te duur? Kijk dan gewoon even op het forum, daar staan voldoende tips voor imitatieaccu's.

Heb jij ook een Canon LP-E6?

Ik kan met Gonodan meepraten over imitatie accu's. Ik had een CS-LPE6 Cameron Sino accu met vergelijkbare specificaties. Die werd niet herkend. Ik heb hem n keer volledig opgeladen en ook tot helemaal leeg gebruikt. Dat wil zeggen, je zag de accu status niet en ik ging door tot de camera uitviel. Vervolgens opgeladen en meegenomen op vakantie. Ik was amper op weg toen ik ontdekte dat de accu het niet meer deed.

Ik had de accu destijds bij Foto Mignon gekocht. En van hun verkopers kwam met een verhaal aanzetten dat accu's niet worden omgeruild. Via mail was alles prima overeengekomen dat ik tijdens een dagje Amsterdam de accu kon ruilen. Gelukkig had ik de mail wisseling bij me, anders had ik het aankoopbedrag niet terug gekregen.

Voor mij viel de ellende nog mee. Ik had een tweede originele Canon accu. Ik had misschien ook de pech een slechte serie te kopen maar ik zal er niet snel nog eens op besparen.

De hoge prijs die Canon vraagt blijft in mijn ogen geldklopperij en ik kan, ondanks mijn eigen ervaringen, anderen begrijpen als ze met een andere partij in zee gaan.

[Reactie gewijzigd door Karel V op 4 februari 2016 19:57]