Linksys WRT1900AC Review

Damianpsp 29 september 2015, laatste update op 9 februari 2016, 361 views

Linksys WRT1900AC

De Linksys WRT-1900AC Gisteren opgehaald bij de MediaMarkt. Prijzig (190 Euro), maar zeer zeker zijn geld waard! Na nieuwe firmware is de verbinding ontzettend stabiel. Kortom, top product waar je ook wel naar betaald.

Pluspunten

• Stabiele Wifi
  • Volledige snelheid op 5GHz (10 meter) (118Mb/s op 120Mb/s Abbonement)
  • OpenWRT Ondersteuning
  • DD-WRT Ondersteuning

Minpunten

• Wordt redelijk warm
  • Verwarring tussen hardware revisie 1 & 2

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Voorwoord

De WRT1900AC.
Kortom, een goede router met ontzettend veel features. Zo ondersteund deze router Dual band Wifi op 2,4GHz en 5.0GHz.
Een router die echt geschikt is voor de Tweaker die bereid is zijn portemonnee hier voor open te trekken. De router is bij de MediaMarkt in Zwolle gekocht. Ik heb hier kunnen profiteren van de BTW actie, al hoewel deze niet heel veel goedkoper uit viel. Ik heb er ¤190,- voor betaald.

Inhoud van de doos

De router kwam zeer degelijk verpakt. Alles was netjes, en het werd verpakt zoals je mag verwachten voor een product van ¤190,- in deze klasse.
De router lag op een 'bedje' van schuim, met daaronder de antenne's. Til je de router op vindt je daar onder de: Adapter, (12 volt, 4 A.) Een netwerkkabel, boekjes, en een Quick start gids. Alles om eigenlijk direct aan te kunnen sluiten.

Netwerkkabel naar boven

Aangezien ik nog bij mijn ouders woon (Ik ben 16). Wou ik graag een Internetkabel naar boven. Dit is uiteindelijk een Cat5e kabel geworden, omdat ik geen behoefte had aan een Cat6. Mede omdat wij een abbonement bij Ziggo hebben dat 120/12 is. (Binnenkort 150/12.) Het aanleggen van deze kabel is niet zonder slag of stoot gebeurd. Er moesten een paar plakken laminaat uit mijn kamer, en het gat wat er al zat voor de Coax kabel moest vergroot worden. Mijn vader is hier een hele tijd mee bezig geweest, waar ik hem ook zeer dankbaar voor ben. Sinds dat ik de WRT1900AC in mijn slaapkamer heb staan, is de kwaliteit van het netwerk ontzettend verbeterd. Nooit geen wegvallende verbinding meer, 120/12 Halen op de 5GHz verbinding, geen bufferende YouTube video's meer. Kortom, ik voelde me een kind in een paradijs, en ik ben klaar voor de toekomst. :)

Algemeen gebruik

De eerste indrukken van de router waren, stylish en voelde degelijk aan, en de verbinding was op en top. De router was zeer makkelijk in gebruik. Mede door de standaard firmware die super makkelijk te configureren was, en de Linksys Smart-Wi-Fi app.

Problemen

In het begin waren er jammer genoeg nog wel wat problemen met betrekking tot de stabiliteit, random reboots en verbindingssnelheden. Na een update van Linksys zelf zijn de meeste problemen verholpen, maar zijn de problemen met de verbindingssnelheid nog wel aanwezig.

Na het een tijdje in het gebruik hebben van deze router begon mij OpenWRT aan te spreken. Dit omdat het in deze firmware mogelijk is om standaard niet factory instellingen aan te passen. Dit was echt een enorme verrijking met zijn Bootstrap interface, netjes en duidelijk.
Toch waren er een paar minpunten. Zo was het niet mogelijk om een wachtwoord in te stellen op de netwerkschijf. Dit is toch wel iets wat ik ontzettend misste, want ik wil niet dat iedereen in mijn thuisnetwork al mijn bestanden kan zien.
Een ander minpunt was de verbindingssnelheid, dit was gewoon regelrecht waardeloos. Waar de originele firmware beamforming kon gebruiken, kan de OpenWRT Firmware dit op heden niet.

Firmware's

De builds die ik heb geļnstalleerd waren:
CC v15.05 RC3
: Erg onstabiel, meerdere malen wegvallen van verbinding, en het niet kunnen verbinden op de 5GHz frequentie.
CC Final v15.05
: Voorgaande problemen zijn grotendeels verholpen, maar toch had ik nog af en toe het probleem dat de client niet wou verbinden met de router.
Internetsnelheid was nog steeds laag, omdat Linksys niet de (correcte) drivers openstelt voor Open-Source gebruik.
Kaloz's build
: Snelle build met een toevoeging van een aantal functies zoals: UpnP. (Niet beschikbaar in standaard versies) en de mogelijkheid om een netwerkschijf toe te voegen zonder extra plugin's.
Chadster766's build
. Oftewel McWRT. Dit was / is een build met talrijke functies. Dit was echt een enorme aanvulling op de standaard OpenWRT builds. Het probleem hier bij was ook dat de internetsnelheid gewoon laag was, dit omdat de build al een tijd niet is geupdated (Voor het laatst sinds: 23 oktober '15), maar er wel nieuwe drivers zijn uitgekomen van de ontwikkelaars van OpenWRT.
Dit project op GitHub kun je dus beter als niet actief beschouwen, wat eigenlijk zeer jammer is. Dit was namelijk ook de stabielste build die er was. Deze build heeft een goede 1 / 2 maand gedraaid op mijn WRT-1900AC, tot dat ik de uitzendkracht wou veranderen. Dit was helaas niet mogelijk, omdat die standaard vast stond op 00 - World. Diverse pogingen via Telnet zijn ook niet gelukt.
DD-WRT 3.0
: Ik werd na de OpenWRT builds er een beetje ziek van dat er geen firmware was die aan mijn eisen voldeed. Zo was de standaard firmware snel, maar waren er bijna geen opties om te configureren. De OpenWRT firmware was overzichtelijk, en had een zee aan opties. Helaas was toch de snelheid een minpunt, zodat ik toch maar weer tijdelijk terug ging naar de standaard firmware.
Er kwam een dag dat ik mij ging vervelen (Dit komt vaker voor :P) Zat ik eens te Googlen naar 'WRT1900AC DD-WRT'. En tot mijn verbazing was er recentelijk een release uitgebracht. Mijn geluk kon echt niet meer op. Ik had op het moment nog totaal geen ervaring met DD-WRT, maar na screenshots te hebben gezien was ik al verkocht.
Na het Googlen ging ik direct naar de DD-WRT Router database. Hier bieden zij ondersteuning voor de diverse WRT1900AC(S) modellen. Namelijk de: WRT1900AC V1 en V2 en de WRT1900ACS.
Ik heb direct de WRT1900AC V1 build gedownloaded, en na het installeren van de standaard Linksys fimware op de router (Dit is verplicht) ben ik direct begonnen de firmware te flashen. Ik zat wel in een aarzeling, 'Gaat dit wel werken, is de firmware stabiel en hoe is de snelheid?' Hier kwam ik al snel achter, omdat het flashen van de firmware nog geen 3 minuten in beslag kwam. (Grootte van de firmware is +/- 30 MB.)
Mijn eerste indruk van de firmware was, wauw! Wat een opties! Ik veranderde direct de 5GHz frequentie naar het laagst mogelijk, en het resultaat hier van was echt geweldig. Ik haalde 121/10 MB/s. En dat via Wi-Fi. Hier ben ik tot op heden dik tevreden mee. De DD-WRT firmware is echt een enorme verrijking. Zo is het mogelijk om een USB Netwerkschijf aan te sluiten (met een wachwoord :D), een VPN op te zetten, een USB printer aan te sluiten, een Privoxy Adblock server op te zetten (Hier maak ik dus ook gretig gebruik van). Andere opties zijn een Lighttpd Webserver op te zetten, de kick on temperatuur van de ventilator te veraderen, een Tor Client of Server? op te zetten, een VNC repeater, Zabbix client, een hotspot... Etc. Te veel eigenlijk om op te noemen.

Slot

Het is eigenlijk niet een router die geschikt is voor de doorsnee consument. Dit is merendeels te verwijten aan Linksys zelf, die dit product heeft uitgebracht zonder hem volledig te testen. Mits je DD-WRT op deze router installeert is het een prachtapparaat die zijn werk goed, en zonder stoten verricht. De negatieve review's van anderen zijn ook zeer goed te begrijpen.
Ik ben er in ieder geval blij mee, maar dat komt ook door dat ik niet zo enorm veel eisen stel. Ik maak niet gebruik van (hele) geavanceerde functies, die ik ook niet nodig heb.
Mijn advies is dan ook als je deze router wilt kopen, pas op! Je kunt er spijt van krijgen als je niet weet hoe een alternatieve firmware te flashen.

- Excuses voor eventuele grammaticale fouten. Dit is mijn eerste (Grote) review, en ik heb hier erg mijn best op gedaan.

Heb jij ook een Linksys WRT1900AC?

Hoe zit het met het geluid van de ventilator? Sommige schijnen hem behoorlijk te horen.

Het is een behoorlijk groot koelblok met een mini fan.
Daar had makkelijk een grotere fan in gemaakt kunnen worden maar dat is natuurlijk duurder.
Allereerst, excuses voor de late reactie.

Het geluid is best wel waarneembaar, vooral als je in bed ligt, meestal slaat dan de fan voor 10 seconden ofzo aan, en dit komt heel weinig voor. Het is niet echt storend.

Een grotere fan was inderdaad wel beter geweest.

Aangezien ik de v1 editie in mijn bezit heb, zit hier nog een fan in. In revisie v2 is er geen fan meer.

Vriendelijke groet,
Damian.
Mooie review. :)

Volgens vele mensen is hij niet goed. Aangezien ik jou beschrijving zo lees heb jij niks te klagen volgens mij.

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 30 juni 2016 11:20]

Er is sinds twee weken (na 2 jaar wachten) eindelijk een nieuwe stock firmware uit voor de WRT1900AC v1.0:

Ver. 1.1.10.182461
Latest Date: 7/25/2017