Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) Review

kornelisjann 28 september 2015, laatste update op 29 september 2015, 2.380 views

CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown)

Als je backlighting, browns en TKL wilt met een beperkt budget, is dit het juiste toetsenbord voor jou.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Goede implementatie backlighting
  • Standard bottom row
  • Uitgebreide multimediafunctionaliteit zonder extra toetsen
  • Spring-stabilizers zijn vervangen door plate-mounted stabilizers
  • NKRO op USB i.p.v. PS/2
  • Goedkoopste TKL met browns

Minpunten

• De turbomode zal niet vaak gebruikt worden (maar hij hoeft niet weg hoor)
  • Aansluiting zit aan achterkant t.o.v. binnenkant (zie de non-i versie)
  • Had stiekem verlangd naar de formeler-uitziende typesetting van de XTi
  • Zwaar
  • Toetsen zijn ABS i.p.v. PBT al zal niemand snel erover klagen

Hierbij een beknopte review voor de CM Storm QuickFire Rapid-i met bruine switches.

Het spijt me dat ik geen foto's heb toegevoegd, hiervoor verwijs ik u naar de review van pclinde

Reden van aankoop
Na een jaartje gewerkt te hebben met de non-i versie met rode switches vond ik het tijd om ook andere switches te proberen, en sinds de non-i versie niet meer in productie was ben ik voor dit model gegaan.
Mijn exemplaar is aangeschaft bij 4Launch, overwie ik zeer tevreden ben.

Post-unboxing
Wat mij opviel - wat verschilde met mijn non-i - was het volgende:
- maar liefst 4 turboknoppen?
- vier knoppen lijkend op macrotoetsen
- WLock zit op PrintScreen
- "Rec" op Pause??
- multimediatoetsen zijn verplaatst naar de Ins/Del/etc. toetsen
- de mute knop is weg

Eigenschappen
- Uiterlijk
Het toetsenbord is zwart, met witte backlighting. Het frame is matzwart, mooi afgewerkt. De backplate/backpanel (of hoe je het wilt noemen) is wit. Doordat de LEDs geen continue spectrum van licht weergeven, komen ze een klein beetje blauwiger over dan natuurlijk-wit.

- Gewicht
Verder is het lekker zwaar, voor de meesten vast een minpunt omdat ze TKL toetsenborden soms meenemen (en dat 60%'tjes te klein zijn), maar ik vond het wel lekker omdat het een gevoel van stabiliteit geeft. Het is trouwens echt merkbaar zwaarder dan de non-i, dat maakt het veel zwaarder dan de plastic toetsenbordjes die je met je kant-en-klare pc meekrijgt.

- Switches en keys
De switches zijn van Cherry (en gelukkig geen Kailh), dus ze gaan lang mee. De keycaps zijn van ABS dus gaan ze minder lang mee dan PBT keycaps, maar hey, wat verwacht je nou van stock keycaps.

- Typesetting
De typesetting van het toetsenbord, de "font" van de stock keycaps, is hetzelfde gebleven ten opzichte van het non-i model, wat ik eigenlijk wel een beetje jammer vond omdat deze niet heel formeel staan. Maar, ze zijn te vervangen en het is een kwestie van smaak.

- Connectiviteit
Bij CM zijn ze blijkbaar overgegaan van mini-usb naar micro-usb. Zelf heb ik liever die mini-usb omdat die iets steviger aanvoelde wegens het formaat, maar het werkt evengoed dus over de connector heb ik niks tegen. Wel tegen de plek waar de connector zit, en dat is op de achterkant. De kabel zit in een L-hoek naar links, en heb je toevallig je PC rechts van je zitten, dan weet ik niet hoe je dat moet oplossen. Het fijne van de non-i versie was dat de kabel aan onderkant in een holte werd ingeplugd en dat er richeltjes waren om de kabel recht naarvoor, links en rechts te "managen". Helaas hebben ze dat niet meengenomen naar de i-versie.
De kabel is braided, dat maakt het dikker en zorgt ervoor dat het niet in de knoop raakt. Top!

- NKRO op USB en drivers
Vroeger was het altijd zo dat als je meer dan een aantal toetsen tegelijk geregistreerd wilde hebben, dat je je toetsenbord moest aansluiten op een PS/2-aansluiting (en dan heb je nog wat gevalletjes apart hoor), zo moest ik ook met mijn non-i. Maar nu hoeft dat niet meer met dit toetsenbord. Ook heb je geen bullshit software nodig die de gebruiksbeleving "verbetert" of essentieel is. Gewoon plug en play, en daar mag je deze tijden wel blij mee zijn. Nogmaals, bedankt CM!

Na een tijdje typen
Het duurde wel even om te wennen aan de overstap van reds naar browns, maar nu vind ik het elke keer een beleving om te mogen typen op mijn browns (behalve het kabaal, wat trouwens nog niks is vergeleken met blue switches!). Wat betreft de functionaliteit:

- Backlighting
De backlighting heeft verschillende standen:
  • Aan
    Helderheid is in te stellen in 5 lichtsterkte-eenheden
  • Ademend
    Helderheid wisselt af van sterkte
  • Toets indrukken = aan, loslaten = uit
  • Toets indrukken = aan, loslaten = fade-uit
  • Cross
    Het indrukken van H bijvoorbeeld zorgt ervoor dat alle toetsen schuin verticaal en horizontaal aan gaan, loslaten = uit. Kan met meerdere toetsen tegelijk.
  • Toets indrukken = aan, loslaten = fade-uit maar
    Hierbij blijft Escape altijd aan en is de rij F-toetsen een meter voor hoe snel je typt. Hoe sneller, hoe meer F-toetsen naar rechts aan gaan. Grappig voor ritmespellen, om te kijken hoe snel je gaat.
  • "Droplet" effect. Alsof een druppel water in een stilstaand plasje valt.
  • Aan, maar enkel de WASD en pijltjestoetsen
Aan/uit is in te stellen met F1, lichtsterkte met F2 (-) en F3 (+), modus met F4 (uiteraard allemaal respectievelijk indrukken met FN). Niet alle modi zijn beschikbaar, je moet eerst een firmware-update doen die te downloaden is op de site van CM.

- De turbotoetsen
Met [FN] + [F5] t/m [F8] stel je de "snelheid" van het aantal aanslagen per tijdeenheid in. 1x is waar hij standaard op staat. Stel je hem in op 8x, dan verstuurt je toetsenbord dus 8x zo snel de desbetreffende toets. Handig voor het spammen van [Ctrl]+[V] :D maar verder dan dat heb ik het nooit hoeven gebruiken.

- De M-toetsen
Op F9 t/m F12 hebben we de M-toetsen, en ik moest even de gebruiksaanwijzing erbij pakken om te kijken wat het was. Ik dacht aanvankelijk macrotoetsen, maar niemand wil eerst een modifier indrukken om de actie in kwestie uit te voeren, dus moest het iets anders zijn. Met deze toetsen kan je namelijk 4 verschillende set toetsen keizen die backlit worden. Je drukt eerst op Rec ([FN]+[Pause]), kiest een "M", en dan de toetsen die je backlit wilt. Druk vervolgens weer op dezelfde "M" toets en voilą. Het aanpassen van de helderheid geldt dan natuurlijk enkel op de toetsen die je hebt geselecteerd (er gaan immers niet opeens andere toetsen die je hebt geselecteerd aan). Overgaan op verlichting van alle toetsen kan door weer een backlight-modus te selecteren.

- Mediatoetsen
Ik ben blij dat ze zijn verplaatst naar de Ins/Del/etc. blok toetsen, omdat deze dichterbij de FN toets liggen. Dankje CoolerMaster!

- Windows-lock
De afstand FN-WLock is hetzelfde gebleven, al heeft 'ie wel een andere plek, namelijk op PrintScreen. Ik heb er niks over te zeggen.

Een geweldig toetsenbord voor de prijs, het heeft een paar extra'tjes boven de essentiėle functies. Enige nadeel is de connector, maar anders dan dat, ben ik er zeer tevreden mee! Een aanrader!

Edit: na firmware-update blijken er meer backlight-modi te zijn

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown)?

Het is inderdaad een mooi toetsenbord. Je moet alleen niet de pech hebben dat na een jaartje opeens je LED's uit gaan vallen, bij mij zijn er nu 21 stuk. Ik ben dus benieuwd hoe die van jou zich gaat houden op de lange termijn.

Maar ook zonder backlight typt het fijn hoor :)
Bij mij zijn er idd ook al een aantal uitgevallen, maar ik heb voor een euro op eBay een zak (100) witte ledjes gekocht en het ding open gesloopt. Koop nog een rolletje lint (soort koper gaas) om te de-solderen en met een hoop gepor krijg je de defecte ledjes er wel uit.
Dan wel even onthouden aan welke kant de korte en lange kant in het toetsenbord zat ;)
als je het ledje verkeerd om plaatst blijft het ledje altijd aanstaan en reageert het niet meer op de software

Dus als je dit ding koopt zou ik wel adviseren dat je een beetje handig bent met de soldeerbout, tenslotte kocht ik het ding juist vanwege de/het? backlit.
Goede tip! Als ik een keer tijd heb zal ik ze ook gaan vervangen.
Och, ik hoop dat het enkel op uw exemplaar het geval was? Anders is het een zeer zorgelijk fenomeen!
Oei, kun je geen garantie vragen? CM heeft volgens mij ook ergens gemeld dat er een nieuwe revisie is, ooit, van dit toetsenbord dus het uitvallen van LEDs zou niet meer moeten gebeuren. Achja, de tijd zal het leren.
Na een tijdje dat dit is gepost, wil ik hier even op terugkomen.
Ik had namelijk op /r/mechanicalkeyboards gelezen dat dit probleem voornamelijk voorkwam op de eerste productiebatches.
Kun je iets meer vertellen over het verschil in gebruik tussen de red en brown switches?
Ik was van plan dit ook in de review te doen, maar dat viel weer een beetje out of the scope omdat dat niet echt is waar het review om draait, maar hier kan ik dat wel doen.

Mijn eerste mech tb was de non-i versie, met rode switches, dit omdat ik veel ritmespellen speel waarbij een minimale hoeveelheid kracht om de toets in te drukken ideaal is omdat je dan veel sneller (meer toetsen achtereenvolgens) en directer (sneller een bepaalde toets) in kunt drukken. Ik was er zeer aan gehecht en typen op welkander type toetsenbord dan ook gaf mij niet de vervulling die mijn red-switch toetsenbord mij gaf, maar de vraag hoe browns zouden voelen... het verlangen om ook andere switches te proberen was veel groter, dus na niet veel zoeken kwam ik op dit model uit en in het begin was het wel even wennen.
De toetsen voelen ietsjes zwaarder aan.
Neem hierin wel mee dat ik nu volledig over ben naar browns en niet kan vergelijken met reds, dus ik kan meer biased zijn
Verder voel je een zeer lichte 'bump', al zou je er niet snel over spreken. Je merkt nauwelijks dat het er is, maar je kunt niet zeggen dat het er niet zit. Gamen voelde de eerste paar dagen zeer zwaar aan (lees: ritmespellen die gemiddeld 8 toetsaanslagen per seconde vereisen). Geleidelijk aan went het wel.
Wat betreft typen is het, na eraan gewend te zijn, typt het even fijn of zelfs fijner dan mijn reds, want met de reds had ik af en toe dat ik in paniek raakte dat er een letter vastliep omdat ik erna achter kwam dat mijn hand op het toetsenbord lag zonder dat ik het door had, of dat ik soms tijdens het typen door wat andere meetikte.
Qua geluid maken deze dingen een pokkeherrie, maar dat komt vast omdat ik er nog geen dampeners op heb zitten (had ik op mijn vorige wel). Ik schat dat ze dan nog wel wat geluid maken, maar lang niet als hoeveel ze nu doen.
Concluderend: aanvankelijk is wel wennen maar daarna voelt het evenlekker/lekkerder.

[Reactie gewijzigd door kornelisjann op 30 september 2015 17:31]