Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG Flatron W2442PA-BF Zwart Review

KillaZ 22 mei 2009, 4.204 views

LG Flatron W2442PA-BF Zwart

Pluspunten

• Matzwarte afwerking, ik houd er wel van
  • Helderheid is erg goed! Contrast waarde voor mijn ervaringen ook
  • Aan en uit knop kan uit

Minpunten

• Het voelt wat gammel aan bij het scherm zelf

Ik was op zoek naar een vervanger voor mijn oude beestje, een samsung 19" Syncmaster 930 BF
Prima monitor, totaal geen pixeldefecten en, naar mijn mening, prima kleurweergave.
Het was dan ook vrij logisch dat ik een T220 op het oog had.
Tot de verjaardag van mijn vader, dit scherm was namelijk in de aanbieding bij Office Centre (199 euro ex btw) dus mijn oom belde of dit een goed scherm was.
Prima reacties op tweakers, leuke specificaties en dat contrast enzo....tja ik ben er niet zo in thuis, wist dat het een TN paneel was dus wat backlight bleeding. Afijn, scherm werd gekocht en gegeven.

1e indruk
Doos was erg groot, het scherm was prima verpakt. Beschermend folie er omheen en uiteraard de voet los van het scherm. Kabelsets erbij, voor mij (en voor volgens mij 90% van de gebruikers) was alleen de DVI kabel voldoende. Verder nog een audio kabel (er schijnen speakers in te zitten, voor ervaringen daarmee zie de andere reviews. Ik ga er van uit dat niemand deze speakers gaat gebruiken.) en nog een analoge kabel (zo'n oude blauwe kabel, iedere tweaker kent deze wel). Je kan dus dit beestje ook op de wat oudere videokaarten aansluiten.
Er zit ook een HDMI poort op, leuke is dat ik totaal geen HDMI apparaat in huis heb (ja een Sony home cinema set voor de dvd, maar goed geen spelconsole o.i.d.), dus ik moet een mening daarover achterwege laten.

Kleuren
Om met de deur in huis te vallen, ik vind de kleuren na zo' n week gebruiken wel meevallen. Ik ben totaal geen purist, maar om nou te zeggen dat de kleuren mooier zijn dan mijn oude syncmaster....nee, maar dat kan ook een kwestie van wennen zijn! Ik moet eerlijk zijn, ik heb pas 2 HDTV films en 3 HDTV afleveringen van Supernatural gekeken. De films in 1080p en de films in 720p. Dat waren momenten dat ik, in vergelijking met, wel positieve punten vond. Het is voor mij in ieder geval niet baanbrekend.
Toch is het leuk om zo'n scherpe HD film te kijken op dit scherm.

Contrast en Helderheid
In vergelijking met mijn Syncmaster ziet het zwart er beter uit. Zoals gezegd, ik ben geen purist, maar voor mij is het zwart ook gewoon zwart. Films zien er geweldig uit. Voor mijn gevoel is het allemaal net wat scherper dan mijn oude Syncmaster.
Films zijn in 16:9 geweldig natuurlijk. Al heb ik met de 1080p films nog steeds zwarte balken, komt dit door de verhouding van de opnames? 720p is namelijk wel scherm vullend. 1080p is alleen in VLC scherm vullend als de beeldverhouding op 16:9 staat. Ligt i.i.g. niet aan de monitor i.m.o.

Ghosting
Totaal geen Ghosting nog opgemerkt, ik krijg vandaag mijn 4890 binnen dus zal eens wat spellen spelen!

Bouwkwaliteit
Een voldoende, ik heb geen ervaring met andere schermen dan deze, maar als ik hem met mijn Syncmaster vergelijk (oke, deze is 5" kleiner) maar het is als het staat allemaal wat gammel voor mijn gevoel. Ik zou hem niet in de buurt van jaloerse familie leden zetten die er allemaal aan willen zitten ;)
De voet is prima, installatie ook zo gepiept.
De rand om het scherm is (Thank God!) matzwart, dus geen last van irritante vingers.
De knoppen zijn klein en voelen wat "vaag". Goed punt is dat de aan en uit knop verlichting uit kan.

Vormgeving
Tja, een scherm met een rand er omheen, meer valt er niet te zeggen. Leuk blauw aan en uit knopje en menuknoppen die totaal niet hinderlijk in de weg zitten.
Voet is rond en van wat glanzender plastic. Toch zie je er geen vingers op.

Ja het kwam niet uit mijn portomonee maar een prijs van +/- 220 euro is voor dit scherm geen geld.

N.B. Ik gebruik de Pivot functie niet, ik geef daar dus ook geen oordeel over.

Heb jij ook een LG Flatron W2442PA-BF Zwart?

Hi

FF een vraagje , ik heb de monitor ook (ongeveer een 2 weken) en ik kom van een IBM 21inch crt af.Heb jij of mede tweakers ook last van dat je maar niet kan wennen aan de letters? Het is net of de hoogste resolutie niet mooi overkomt bij mijn. Mijn vriendin heeft van mijn een Samsung 24 inch gekregen met een resolutie van 1920 / 1200 , en dat beeld is echt mooi. Ik kan helaas niet game op dat scherm (te veel ghosting en 5 ms).
Misschien is dit scherm gewoon niet goed?:-(

ps: ik heb de scherpte in het menu al aangepast naar de hoogste stand.

THX voor de reacties.
Heb je ClearType niet per abuis uitgeschakeld?
Voor Vista ga je dan naar Configuratiescherm -> Persoonlijke Instellingen -> Instellingen voor Vormgeving -> (knop) Effecten
Controleer of "Randen en Letters op het scherm vloeiend weergeven" op ClearType staat. Default staat dit aan. Maar je weet maar nooit.
Sharpness moet je denk ik juist iets lager zetting dan wordt het ook iets vloeiender, te scherp is niet mooi iig.
Verder kun je nog proberen het aantal DPI van lettertypen hoger te zetten, dit maakt ook alles wat groter.
Persoonlijke Instellingen -> Links bij Taken staat "Lettertypen groter of kleiner maken (DPI) ... probeer maar wat.
Dan zijn er nog allemaal zaken die voor specifieke videokaart/driver anders gezet kunnen worden, maar daarvoor verwijs ik je naar de Help van je videokaartdriver instellingen. (Bij mij staat dat gewoon in het configuratiescherm, want ik heb NVidea drivers via Windows Update binnengehaald)
Ik zal in de loop van de week nog een update er tegenaan gooien.

Het is b.t.w. mijn 1e review, wat feedback zou leuk zijn :)
deze heeft dus geen dynamisch contrast? mijn W2241S heeft dat wel, en dat is dan ook het enige minpunt, het voelt wel stevig aan, is het misschien bij jou de pivot functie die hem gammel laat kijken? hij kan bij mij heen en weer wiegen zonder dat er iets gaat kraken of piepen

misschien ook even een stukje over het menu, ik vind de menu's wat onduidelijk en lastig te besturen (zonder de monitor over je hele bureau te bewegen) maar dan wel weer compleet
Lijkt me wel dat je voor deze prijs een scherm krijgt met dynamisch contrast.
Ik stoor mij i.i.g. niet aan de zwartwaarden, vindt ze iets beter dan op mijn oude paneel.

Tja het menu is even wennen en misschien niet zo uitgebreid als mijn referentie materiaal.
Toch is het in 5 min. door te worstelen.
Ik heb de engine op internet staan als ik geen spel speel of film kijk.

Bij het gamen staat hij op "normal" en bij films op "movie"

Ik heb gister bij de T220 gekeken van een vriend van mij, ik merk niet echt verschil in scherpte....De kleuren bij de T220 zijn in windows wat warmer, maar i.m.o. met films weer niet, daarnaast is deze resolutie gewoon koning :p ;)
Heb deze gister ook bij Office Centre op de kop getikt voor 208 euro inclusief BTW (speciale aanbieding en een voor mij positief foutje bij het afrekenen :D) Mooie prijs voor een heel mooi scherm! Gelukkig piept die van mij (nog??) niet.

En die aan/uit knop uit zetten is ideal, veel te fel licht komt daar af.
Er is een complete test van deze monitor, lijkt me wel handig <<<<<KLIK>>>>>