Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Zwart Review

ljljNewbie 21 mei 2009, laatste update op 21 mei 2009, 2.117 views

Nokia E71 Zwart

Pluspunten

• design
  • gewicht
  • accu

Minpunten

• totaal onbetrouwbare firmware

Na al de positieve feedback in reviews toch de stap gewaagd met de voor mij qua design super geslaagde Black Steel versie.
Voordien fervente pda gebruiker samen met gsm voor pull mail zonder probleem.
Heb het toestel nu 3 weken en ben zwaar teleurgesteld.
In volgorde werd ik op die korte tijd met volgende problemen geconfronteerd.
Probleem 1. Het toestel begon te trillen en bleef dit gewoon doen welke knop je ook indrukte.
Na 10 minuten dan maar herop gestart en probleem weg.
Probleem 2. Toestel startte reeds meerdere malen spontaan herop. Zonder aanwijsbare reden komt het witte scherm en daarna het nokia logo en dan het today-scherm maar niet de handjes en de pin-code. Weird !
Probleem 3. Menu geblokkeerd. Je drukt op de knop menu en je blijft het eerste scherm zien met een wit balkje rechtsboven en er gebeurt verder niets. Heropstarten is opnieuw de boodschap.
Probleem 4. Wanneer je een reminder uit een recurrent afspraak probeert te halen (omdat één beepje voor een afspraak niet kan. Niet leuk ma bon das blijkbaar Symbian eigen. ) krijg ik telkens Systeemfout! en kan dus niet worden gewijzigd.
Probleem 5: Bij openen van mailprogramme (Mail for exchange) krijg je "Openen" en dit blijft zo. Na kwartier (Ben koppig hé! ) dan maar opnieuw heropgestart.

Sorry maar dit is voor mij onaanvaardbaar en ga dan ook een refund eisen.
Ik heb er immers geen vertrouwen in dat Nokia dit duidelijk firmwareprobleem in 123 kan oplossen.
Zoals gezegd design is super maar een Porsche met een sputterende motor gaat door z'n driver ook niet op applaus worden onthaald.

Heb jij ook een Nokia E71 Zwart?

Voor het werk heb ik regelmatig smartphones in mijn handen om ze aan exchange te hangen. Wij raden al onze klanten HTC aan of minimaal Windows Mobile, inderdaad, ook op Windows Mobile is van alles aan te merken, maar syncen dat gaat prima! Nokia speelt al een lange tijd geen rol op zakelijke smartphones, dat is niet zonder reden.

Ik geloof dat KPN 1 of ander zakelijk abonnement met deze Finse ... levert want er zijn al verschillende personen hier geweest met een e71 die problemen heeft. Ook hier komt het probleem van syncen met exchange meer dan vaak de hoek om kijken. Zoals je omschrijft, blijft het systeempje hangen bij het syncen.

Overigens, na het lezen van de n97 specificaties, het nieuwe "vlaggenschip", viel me op dat nokia niets te bieden heeft in de toestellen. Waar de n95 nog echt wel een wonderapparaat was, qua functionaliteit, is de n97 een flop. Een resolutie van 640 X 360 en camera van 3.2 mp... is dit serieus een apparaat dat futuristisch zou moeten zijn? Op meerdere vlakken is het toestel minder dan zijn voorganger, op onbelangrijke vlakken weer beter zoals opslag.

De HTC Advantage x7500 (mijn toestel) bezit betere specs en dateert van begin 2008! Ik verwacht binnenkort in de headlines te lezen dat het slecht met Nokia gaat, ook bij andere mensen merk ik dat nokia er uit ligt. Ten opzichte van meerdere fabrikanten scoort nokia qua specs erg erg magertjes.

Finnen moeten black metal maken, geen telefoons!
Het hangt er ook vanaf wat je onder onbelangrijk verstaat. Een grotere opslag biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om er veel muziek en films op te zetten. Ideaal voor mensen die en een goede telefoon willen, en een grote muziekcollectie mee willen zeulen.
De N-series zijn dan ook voornamelijk gericht op de consument, en dan kijk je als fabrikant naar dingen die die doelgroep zou overhalen een N97 te halen.
Ik zelf heb geen ervaring met de E71, maar ik hoor van iedereen dat het een erg betrouwbaar toestel is, en ik denk dat je gewoon pech hebt en een maandagmorgenmodel hebt ontvangen..
Pfft wat een fanboy praat. Heb je wel eens gekeken naar de usability van de gemiddelde windows mobile telefoon? En wat zeggen specs? Het feit dat een WM telefoon een 400mhz processor nodig heeft omdat ie anders amper vooruit te branden is zegt imho meer over het OS dan over de o zo gave specs. Kijk ook eens naar de blackberry's, die doen kwa specs ook niet mee volgens jouw redenatie. Toch zijn deze in de zakelijke markt (en daar praat je over als het over Exchange gaat) superieur, en kijk dan verder dan de IT bedrijven.

Toevallig laatst bij bedrijf met 300 man gezien dat een Windows Mobile uitrol (X1, HTC Touch Pro of HP toestel kon uit gekozen worden) is teruggefloten. Reden: De mensen die de toestellen moesten gebruiken konden er niet mee overweg. Ze vroegen allemaal hun Nokia 6021 terug. Uiteindelijk is daar gekozen voor Blackberry Bold toestellen.

Ik durf te wedden dat ik met een E71, of ongeveer iedere blackberry (behalve dat touchscreen model) in de helft van de tijd een contact kan opzoeken + bellen of een SMS tikken + verzenden. Softwarematig mag de E71 dan wel niet zo goed Exchange snappen (zijn ook 3rd party tools voor), maar voor de rest is Symbian voor een smartphone voor mij volledig superieur aan Windows Mobile.

Tweakers geilen op specs. Zakelijke gebruikers werken liever snel en efficiënt op een betrouwbaar toestel en dan maken de specs niet uit.

[Reactie gewijzigd door Sander op 30 mei 2009 07:19]

Even voor de volledigheid. M'n toestel is intussen 5 x binnen geweest en een vervanging is er nooit geweest. Ik doe dus noodgedwongen voort
Heb je er al wel de nieuwste firmware op dan?
Klinkt als een productiefoutje ?
En probeer is met de nokia pc suite de nieuwste firmware te downloaden, maar in jouw geval zou ik gewoon terug naar de winkel gaan en een nieuwe eisen.
En dan dus kijken hoe deze funcitoneerd ?
Mij lijkt mij gezien de andere reviews dat je toestel gewoon al slecht was bij de levering dus vanaf begin af aan al bij jou.
Al dat opnieuw opstarten is natuurlijk onacceptabel en bij een goed toestel ben ik er dan ook van overtuigd dat je deze problemen niet zult hebben...
met zoveel problemen kun je er toch gewoon vanuit gaan dat je een brakke toestel hebt man. om vervolgens hierover een klagend "review" te plaatsen op tweakers vind ik een beetje zwakjes.. vraag een nieuwe aan, en ervaar met je eigen ogen hoe stabiel een e71 wel niet kan zijn!
tja ik heb ook een e71.
Ik kan alleen maar zeggen dat je een slecht toestel hebt geleverd gekregen.
De mijne hoef ik nooit opnieuw op te starten.
Al vanaf de eerste firmware niet.
Heb hem inmiddels geflasht naar de nieuwste firmware en nog altijd geen problemen.
Ik zou gaan voor een nieuwe.
Dan komt het wel goed.
Je hebt gewoon een maandagmorgen exemplaar ben ik bang
Bedankt voor de reacties en ik ga zeker en vast terug naar de winkel maar ik kan toch niet alleen zijn met dit probleem want maandagmorgen of niet, code blijft toch code niet?
hoi jouw toestel is gewoon een pech geval, ik heb zelf de e71 sinds bijna een jaar, nooit problemen ondervonden.
Dit probleem heb ik ook. Heb hem binnen gedaan in Nokia care en na een week terug. Identiek hetzelfde probleem. Nog eens binnen gedaan en nu is het probleem zeer zelden (kan me niet meer herinneren wanneer ik het nog heb gehad).
Nokia heeft een policy van de eerste keer dat je GSM binnen gedaan wordt zal Nokia Care hem resetten. 2de keer (dus na 3 maanden van die eerste keer) zal hij naar Nokia zelf gestuurd worden. De 3 de keer is automatisch een andere GSM.

Ik zou zeggen doe hem binnen ;)
Gouden tip: neem geen contact op met Nokia, is verloren moeite. Die antwoorden niet (van mijn 3 keer dat ik contact heb opgenomen hebben ze 1 keer geantwoord met Ga naar Nokia Care).

Nu mijn probleem (blijkbaar) van de baan is, is het een goede smartphone. Jij hebt wel een paar problemen meer :D
Ik heb de E71 iets van 9 maanden en heb er nog geen enkel probleem mee ondervonden. Alles werkt zoals het hoort. Na een HTC Tytn II - die retour provider ging - met het dagelijks vastlopende Windows Mobile was Symbian een heerlijk stabiele aflossing. Eindelijk een telefoon die werkt! Ik denk dat jouw toestel lijdt onder stevige productiefouten. Anders kan ik het niet verklaren. :?