Corsair Gaming VOID USB Carbon Review

MadIceXIII 1 oktober 2015, laatste update op 28 oktober 2015, 7.975 views

Corsair Gaming VOID USB Carbon

Corsair heeft samengewerkt met de ontwerpafdeling van BMW met als doel om de beste gaming headset te maken. Of dat gelukt is kun je hier lezen.

Pluspunten

• Gezien de prijs is de bouw- en geluidskwaliteit uitstekend.
  • Dolby werkt uitstekend in spellen die het ondersteunen.
  • De headset heeft een groot dynamisch bereik. Dat komt vooral tot uitdrukking in speciale effecten.
  • Handige regelaars op de linker oorschelp.
  • De headset is comfortabel bij lange spelsessies. Ook voor brildragers. Plakt niet.

Minpunten

• Microfoonarm is buigbaar, maar er is wel veel kracht voor nodig.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Tips: In deze review kun je met de muis een plaatje of link aanwijzen en je krijgt dan een kleine beschrijving (tooltip). Bij screenshots kun je op het plaatje klikken om het op volledige grootte te zien. Op titelbalken kun je klikken om naar de inhoudsopgave te gaan.

Ga naar de inhoudsopgave.

Het merk dat Corsair gebruikt bij producten voor gamers.

Ik heb in de loop der jaren al heel wat hoofdtelefoons en headsets gehad: Van een Audio Technica AT-706 tot en met een Razer Tiamat 7.1. Ik heb een nieuwe nodig. Hieronder lees je waarom ik koos voor de Void.

De Audio Technica AT-706 uit 1973 is van het type "electret condenser". Hoewel dit type vaak bestempeld is als onbetrouwbaar werken die twee van mij nog na meer dan 40 jaar.
Foto: Head-Fi (wualta).

Het heeft natuurlijk geen zin om te proberen die eerste aan te sluiten op je computer, aangezien de AT-706 echt gemaakt is om aan een eindversterker te hangen. Die elektrostatische hoofdtelefoon, waar ik er twee van heb, komt uit een ver en grijs verleden. Deze dingen klinken nog steeds uitstekend met vrijwel elke muziek.

De Razer Tiamat 7.1 kan per kanaal het volume regelen en kan omschakelen naar een 7.1 speaker set.

De geluidskwaliteit van de Tiamat 7.1 is redelijk en toen die gelanceerd werd, in vergelijking met andere gaming headsets uit die tijd, was die goed. Het nadeel van de Tiamat was dat de 7.1 positionering lastig in te stellen was. Het leek alsof die er altijd naast zat. En dat terwijl die analoge Razer aparte speakers had voor de kanalen. Dat gevoel klopt ook wel, omdat de speakers in de Tiamat niet een cirkel rondom de luisteraar simuleren. Sommige zijn namelijk boven en onder de oren geplaatst.

Ik kwam erachter dat een USB headset met twee speakers, zoals de Logitech G35, de positionering wel redelijk goed kan weergeven. Maar die G35 klinkt weer van geen meter. Waardoor ik toch besloot van de analoge headsets met gescheiden 7.1 speakers af te stappen en een ander te zoeken.

Van de H1500 USB Dolby 7.1 (afgebeeld) is ook een draadloze uitvoering en een analoge stereo versie verkrijgbaar.

Tot voor kort gebruikte ik een Corsair H1500 USB Dolby 7.1 en die voldoet wel prima. Deze had een goed geluid, een duidelijke microfoon en een redelijk positionering in spellen. Het nadeel van de H1500 was dat het volume op 100% echt veel te hoog was, maar dat kan eenvoudigweg naar 50% worden gezet. Helaas begint die headset slijtageverschijnselen te vertonen. Dat ligt niet aan die headset. Ik gebruik zo'n ding heel erg veel. Dus ik ben aan vervanging toe.

Tegenwoordig zie je veel draadloze headsets, maar ik vind dat niets. Behalve dat je op het batterijverbruik moet letten, is de kans op storing bij een draadloze verbinding wat groter. En mogelijk hebben die wat lag, hoewel dat steeds beter schijnt te gaan. Ik heb dus gekozen voor een headset met een kabeltje.

Vanwege het bovenstaande en omdat ik tevreden was over de H1500 ligt het voor de hand om dan de nieuwe Void eens uit te proberen. Te meer omdat ik ook al de CUE software gebruik voor mijn muis en toetsenbord. Nadat ik de headset heb kunnen beluisteren, besloot ik tot aanschaf.

De verpakking van de Corsair Gaming Void Dolby 7.1 USB Carbon.

Je kunt terugkeren naar de inhoudsopgave door op één van de titelbalken te klikken.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Corsair heeft bevestigd dat in de volgende versie van de CUE software de headset ook gaat werken met oudere spellen die Dolby ondersteunen. De tekst is hierop aangepast. Op een aantal plekken is de tekst doorgehaald. Ik zal dat weghalen als het probleem ook daadwerkelijk wordt opgelost.

Ook voor de bug die 100% CPU-tijd eet wordt binnenkort een oplossing verwacht. De tekst is hierop aangepast.

Beide bovengenoemde problemen zijn opgelost in versie 1.11.85 van de CUE software. De tekst is herop aangepast.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Als eerste bekijken we de headset aan de buitenkant, bekijken we ook wat varianten en vervolgens kijken we naar wat eigenschappen en de bouwkwaliteit.

De Void USB Dolby 7.1 Carbon heeft naar mijn mening een mooi en neutraal uiterlijk.

De Void is matzwart, met hier en daar wat kleine grijze accenten. Over het uiterlijk ben ik dik tevreden. Doordat het geen geel pastic gebruikt past de Carbon-versie beter bij kleurschema's van veel andere hardware. Dat geel van Corsair in sommige andere versies zal wel te maken hebben met merkherkenning, maar ik ben toch blij dat ik de Carbon versie heb.

De Void USB Dolby 7.1 Stormtrooper is wel verkrijgbaar, maar er is weinig over te vinden op de Corsair site.

Er is ook een "Stormtrooper" variant van de hier besproken headset, met veel wit. Ook die ziet er naar mijn mening goed uit en ik vind ook deze mooier dan de gele versie.

De Void Stereo kan dankzij een meegeleverde Y-adapter aangesloten worden op de meest gangbare apparatuur.

De Void Stereo is een analoge variant, die niet wordt aangestuurd door de CUE software en minder toeters en bellen heeft. Deze is te gebruiken op een PC, Mac, PS4 en mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. Met een adapter van Microsoft (niet meegeleverd) werkt de headset ook op een XB1.

Deze draadloze versie lijkt als twee druppels water op de USB-versie.

De Void Wireless Dolby 7.1 Carbon is een mat zwarte draadloze versie van de Void. Deze heeft een bereik van ongeveer 12m en de oplaadbare batterij kan zo'n 16 uur mee. Dat zijn cijfers van Corsair, dus pin me daar niet op vast. Als je de verlichting uitzet dan kun je daarmee het stroomverbruik verbeteren.

Het basisstation van de YellowJacket.
De gele speciale editie van de draadloze Void.

De Void Wireless Dolby 7.1 SE YellowJacket is een speciale editie van de Void. Deze gele variant heeft een "base station extender" met een USB-poort waarop je de zender/ontvanger kunt plaatsen en die dan dichter bij de hand hebt.

Het basisstation van de Titanium.
De Titanium is niet volledig mat zwart. Deze speciale editie heeft metaalachtig grijs op de oorschelpen en de hoofdband.

De Void Wireless Dolby 7.1 SE Titanium is een andere special editie, die vooralsnog alleen op papier bestaat. Corsair heeft aangegeven dat als er genoeg interesse is onder de fans, dat ze daar een aantal van zullen produceren.

Terug naar de Void USB Dolby 7.1 Carbon...

De kabel van de Void is met 1.80m lang genoeg. De mantel van de kabel is van zwart rubber. Ik hoop dat dit een beetje slijtvast is, want een van kunststof gevlochten mantel is doorgaans wat steviger. Zo heel erg goedkoop is de Void ook weer niet, dus dat vind ik dan jammer. De kabel is daardoor wel erg soepel.

De oorschelpen hebben een asymmetrisch ontwerp, die precies over je oren zouden moeten vallen. Ik heb gelukkig niet van die hele grote oren, waardoor de oorschelpen de oren goed afsluiten, zonder dat mijn oren opgevouwen zitten. Er is nog zat ruimte over. Het materiaal van de kussens is van een geweven stof. De kussens glijden daardoor niet en ondanks dat het wat ruw overkomt zijn ze wel comfortabel. Mocht je wat verhit raken tijdens het spelen, dan zullen ze in ieder geval niet plakken.

De beugels die de oorschelpen met de hoofdband verbinden zijn van zwart aluminium. Aanvankelijk dacht ik dat het plastic was, maar dat is dus een coating op het metaal. Het geheel ziet er stevig uit.

De hoofdband is goed verstelbaar en er is voldoende ruimte voor gebruikers met een groot hoofd. De druk op de oren, veroorzaakt door de hoofdband, is prima. In het geval je een bril draagt, dan zal je weinig last hebben van de headset. Doordat de kussens van stof zijn en de druk van de hoofdband niet extreem hoog is, blijft het geheel toch goed zitten. De hoofdband blijft ook goed in de ingestelde positie zitten, terwijl je geen grote kracht nodig hebt bij het verstellen.

Vanwege de twee LEDs op de arm bij de microfoon noemt Corsair het geheel een "InfoMic".

De microfoon zit op een arm, die je omhoog kunt klappen, door middel van een scharnier op de oorschelp. Het is jammer dat dan niet de microfoon automatisch uitschakelt. Wel is daarvoor een knop op de linker oorschelp. Eigenlijk is dat ook niet raar, aangezien er twee LEDs aan het einde van de microfoon zitten, die informatie moet geven over de instellingen.

Die arm is van rubber, maar lijkt toch niet flexibel te zijn. Ik wilde die buigen, omdat ik de microfoon dichter bij mijn mond wilde hebben. Het blijkt dat je vooral niet bang moet zijn. Buig die arm in de positie die je wil en het blijft zitten. Ik heb geen idee of het scharnier stevig is. Voorzichtigheid is denk ik toch geboden, want bij het buigen van de arm is redelijk wat kracht nodig.

Over de vorm van de volumeregelaar is niet goed nagedacht.

Op de oorschelp bevinden zich een microfoonknop en een volumeregelaar. Dat is een grote verbetering ten opzichte van het het regelblokje wat bij mijn oude headset ergens tussen de kabel was bevestigd. Door de regelingen op de oorschelp te plaatsen maak je dus niet meer per ongeluk wijzigingen aan je instellingen. Dat is erg prettig.

De microfoonknop heeft twee functies. Druk je die kort in, dan gaat de microfoon aan of uit. Druk je die wat langer in, dat wordt de terugkoppeling van de microfoon naar de headset in- of uitgeschakeld. Dat is erg handig. Als de microfoon uit staat dat gaat er een lampje branden naast de microfoon.

De volumeknop heeft ook meerdere functies. Als je die omhoog of omlaag beweegt dan wordt het volume harder of zachter gezet. Druk je er kort op dan schakel je tussen één van de vijf equalizer-instellingen. Een LED-je knippert dan één maal voor de eerste stand, twee maal voor de tweede, enz. Het LEDje is dan groen als Dolby 7.1 aanstaat en rood als het uitstaat. Als je de volumeknop langer indrukt dan schakel je Dolby 7.1 in of uit. Dit werkt allemaal goed.

Er zit een uitsteekseltje op de volumeregelaar dat moet voorkomen dat je het te ver beweegt. Ik vind wel dat het uitsteekseltje wat scherp aanvoelt en dat merk je als je die meerdere keren indrukt. En dat gebeurt in het begin, omdat je dan van alles wil uitproberen en testen. Het is wel zo, dat je dat later niet meer vaak doet. Het volumeknopje geeft niet de indruk stevig te zijn. Er zit geen speling in, maar om problemen op de langere termijn te voorkomen, ben ik er toch voorzichtig mee. Misschien komt dat omdat het een smal "wieltje" is. Maak het breed, draaibaar en van aluminium en het vertrouwen in het mechanisme zal gelijk groeien.

Op elke oorschelp bevindt zich nog een donker venstertje, waarachter de LED verlichting zit. Dit ziet er mooi uit, maar dempt de kleur. Die verlichting, die je zelf kunt aanpassen, is een aardige gimmick. Ik heb er toch een functie voor gevonden. Je kunt de headset instellingen automatisch laten koppelen aan spellen en voor elk spel andere instellingen kiezen. Als ik werk in Windows dan maak ik de verlichting blauw en zorg dat het een andere kleur heeft voor een spel. Daarmee weet ik dan dat het spel herkent wordt als ik het spel start en de headset opzet.

Het zwarte plastic is mat en voelt goed aan. De bouwkwaliteit is goed. Op het volumeknopje na, is er nagedacht over het ontwerp.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Installeren van een headset kan eenvoudig gaan, maar er komt wat meer bij kijken, aangezien de microfoon-opties extra aandacht vragen. Dit is niet specifiek voor de Void, maar kan wel lastig zijn als je dat nog niet vaak gedaan hebt. Wat zijn de stappen en hoe zou dat beter kunnen?

De Void heeft een USB aansluiting. Zoals gebruikelijk is dit Plug & Play. Dus als je software en drivers hebt geïnstalleerd voor je oude headset, dan is het aan te bevelen om die eerst te verwijderen. Ontkoppel dan de oude headset, schakel daarna de computer dan uit, plug de nieuwe headset in en start de computer.

Vervolgens moet je even de software van de Corsair site downloaden en die installeren. Maar daar ben je er nog niet mee.

Veel gebruikers van de Void (voornamelijk van de draadloze versie, want die gaat als koekjes over de toonbank), melden dat de microfoon slecht of niet hoorbaar is. Eigenlijk is er volgens mij niets mis mee, maar moeten er een aantal wijzigingen in Windows gemaakt worden. Hieronder zet ik dat even op een rijtje. Er is een kans dat het misschien al wel goed staat, maar even checken kan geen kwaad.

Nadat ik de CUE software heb geïnstalleerd, heb ik een profiel aangemaakt met de naam "Desktop" en dat gekozen in dit voorbeeld. Later kun je meer lezen over wat profielen zijn, maar in het kort komt het er op neer dat je instellingen voor de headset een naam kunt geven en kunt bewaren.

Deze instellingen kunnen voor elk profiel apart worden ingesteld.

Stel zowel het nivo van de "Mic" en de "Sidetone" in op het maximum. Zorg dat die twee ook echt aan staan door te kijken naar de icoontjes die eronder staan. Als die er bij jou anders uitzien als in het bovenstaande plaatje, klik er dan op totdat ze er net zo uitzien.

Later zullen we wat dieper ingaan op profielen en hoe die je het leven makkelijk kunnen maken.

Nu moeten we zorgen dat het profiel ook echt gebruikt wordt als we de software verlaten. Klik links op het hamburgermenu naast de naam van het profiel. In mijn geval heet dat "Desktop", maar dat van jou kan anders heten. Erg verschijnt een popup-menu. Zie het bovenstaande plaatje. Als de laatste optie in dat menu niet aangevinkt is, klik dan op die optie. Dat zorgt dat de instellingen die we zojuist maakten ook gebruikt worden als we de software verlaten.

Dit is zo'n stapje dat je makkelijk kan vergeten.

Vervolgens ga je naar het control panel en open je "Sound". Er verschijnt een dialoogvenster, dat lijkt op die in het plaatje hierboven. Klik daar op het tweede tabblad ("Recording"). Zoek de microfoon van de headset op in het lijstje. Als daar geen groen vinkje voorstaat, klik dan rechts op de microfoon. Er verschijnt een menu, zoals in dat plaatje zichtbaar is. Klik ("Set as default device"). Klik daarna op "Apply".

Dit stapje voorkomt dat software op de achtergrond kan rommelen met de instellingen.

In hetzelfde tabblad ("Recording") in "Sound" klik rechts op de microfoon van de Void en selecteer "Properties" van het popup-menu. In het dialoogvenster dat volgt klik je op het tabblad "Advanced". Zorg dat je optie "Allow applications to take exclusive control of this device" uitschakelt, zoals de schermafbeelding hierboven laat zien. Als de optie werd veranderd dan klik je op "Apply".

Het bovenstaande zorgt er voor dat achtergrondprogramma's niet de volledige besturing over de microfoon krijgen. Daarmee voorkom je dat ze de instellingen door de war gooien.

Voor het geluid zelf is het verstandig om ook te zorgen dat achtergrondprogramma's er niet de volledige besturing over krijgen. Kies "Playback", klik rechts op de headset en klik dan op "Properties". In het nieuwe dialoogvenster dat dan verschijnt kies je het tabblad "Advanced". Vervolgens zorg je dat het vinkje verdwijnt onder "Exclusive mode" en druk op "Apply".

Dit stapje verhoogt het microfoonvolume niet, maar laat je wel veel duidelijker horen wat er opgenomen wirdt.

Zorg dat je weer in het tabblad "Recording" staat. Klik rechts op de microfoon en kies "Properties". Een nieuw dialoog venster verschijnt, die lijkt op die hierboven. Kies het tweede tabblad ("Listen"). Als er geen vinkje voor de optie "Listen to this device" staat, klik dan op die keuze. Druk weer op de "Apply" knop.

Dit stapje verbetert heel duidelijk de feedback die je krijgt. Je kunt erg goed kunt horen wat de microfoon opneemt. Je hebt deze optie niet nodig, omdat het niet echt het volume verhoogt. Als je klaar bent met testen, dan kun je het weer uitzetten.

Kijk ook nog even of de microfoon goed ingesteld staat in Steam.

De microfoon kan ook getest worden door middel van de Steam microfoon-instellingen.

Mocht je de computer gebruiken voor telefoongesprekken kijk dan ook even naar dit venster.

In het eerder genoemde "Sound" klik "Communications" en vervolgens "Do nothing". Dit zorgt dat Windows geen volumes wijzigt wanneer het een telefoongesprek detecteert.

Dit is ook weer zo'n stap die je gemakkelijk vergeet.

Tenslotte is er in Windows 10 nog een beveiliging die kan zorgen dat het gebruik van de microfoon wordt voorkomen. Open het "Settings" venster (door Settings in de zoekfunctie naast het startmenu in te tikken en "Settings" aan te klikken. Een nieuw venster verschijnt. Klik op "Privacy". Het venster wijzigt in één zoals je hierboven ziet. Klik in het lijstje links op "Microphone". Daarna kijk je in het rechter deel naar "Let apps use my microphone". Als dat uit staat, zet dat dan aan. Dit zorgt dan dat andere applicaties, zoals spellen, ook van de microfoon gebruik kunnen maken. Eronder staat een lijstje met toepassingen waarvan je individueel kunt bepalen of ze wel of niet gebruik mogen maken van de microfoon. Werk dat lijstje bij voor de toepassingen die je veilig vindt.

Nu zou de microfoon goed moeten werken en zou je goed moeten horen wat die opneemt. Mocht je later die feedback ("Sidetone") uit willen zetten dan kun je wat langer op de microfoontoets van de headset drukken of je kunt het uitzetten voor een bepaald profiel met behulp van de CUE software.

Je kunt de twee nivo's uit de eerste stap ook instellen via "Sound" uit het control panel. Dit geldt ook voor andere headsets, die niet gemaakt zijn door Corsair. Deze stappen zijn dus niet uniek voor de installatie van een Corsair headset.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

De Void werd getest met CUE versie 1.10.67 onder Windows 10 Pro (64-bit).

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Alle support-informatie is beschikbaar in het bovenstaande venster. Er is echter weinig te vinden over het installeren en testen van de headset.

De installatie is lastig en ondoorzichtig, omdat de installatie aanvankelijk eenvoudig lijkt, maar je eigenlijk toch nog zelf instellingen moet wijzigen. Corsair's documentatie geeft hier geen hulp. De vele opties in Windows maken het de gebruiker niet makkelijk. Corsair zou er goed aandoen om deze stappen te vereenvoudigen door middel van een installatieprogramma. Overigens doen de meeste fabrikanten het niet veel beter, maar het zou de gemiddelde gebruiker zeker helpen als hier wat meer aandacht aan werd besteed.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Het is evident dat een headset staat of valt bij de kwaliteit van de geluidsweergave. Als dat niet goed is, dan heb je weinig aan wat zo'n ding nog meer te bieden heeft. Ik kan wel vertellen of het wel of niet goed klinkt, maar ik heb jouw oren niet, dus hieronder lees je mijn indrukken.

Als alles meezit dan hoeft de perfecte headset het geluid niet bij te stellen met een equalizer. Dus uit met dat ding, niet waar?

Dat is naar mijn mening niet altijd waar. Met name oude muziek, die opgenomen is om op vinyl afgespeeld te worden, kan soms wat correctie gebruiken. Jonge mensen kunnen veelal het volledige geluidsspectrum horen, maar niet iedereen heeft een perfect gehoor. Het hoog, bijvoorbeeld, neemt af naarmate je ouder wordt. In die gevallen kan je best een equalizer gebruiken.

De Dolby 7.1 optie moet bij het luisteren naar muziek zeker uit staan. Alles klinkt verder weg en is dus ook wat zachter. Muziek bevat normaal gesproken geen Dolby-informatie en als je dat dat toch probeert dan klinkt die virtuele 7.1 gewoonweg niet.

Bij de voorbeelden hieronder, heb ik niet de YouTube-filmpjes gebruikt, maar de originele CDs erbij gepakt. Je kunt dan in ieder geval horen waar ik naar geluisterd heb om tot mijn mening te komen.

"To The Women In My Life/Le Lis" - Billy Cobham.

Bij dit nummer van Cobham is het wel fijn dat je een equalizer kan gebruiken. Dit is zo'n voorbeeld, waarbij de opnamekwaliteit wel goed is, maar het is duidelijk minder dynamisch in vergelijking tot wat we tegenwoordig gewend zijn op CD. Bij Cobham staan drums centraal en dat moet dan wel te horen zijn. Spelen met de equalizer helpt dan om die meer naar de voorgrond te trekken.

"For Mom" - Buckethead.

In vergelijking met Cobham valt natuurlijk gelijk het grotere dynamische bereik op, dat tegenwoordig wordt gebruikt. Deze opname heeft geen equalizer nodig. Alles blijft perfect herkenbaar en de bas is voelbaar. In de clip hoor je misschien teveel hoog, waardoor de bekkens teveel op de voorgrond treden, maar dit is niet het geval op de CD.

"Maggot Brain" - Lili Haydn.

Lili Haydn op haar best. Alles is goed gedefinieerd. Je kunt voor het grootste deel heel goed de verschillende instrumenten volgen, zelfs als de keyboards proberen de rest te overstemmen. Wat natuurlijk niet lukt bij Lili's viool. Echter op het einde vallen daardoor de bas en basdrum wat weg, zodat ik dit toch liever luister met iets meer bas.

"History Repeating" - Propellerheads (featuring Miss Shirley Bassey).

Mooie clip. In het origineel komt het publiek natuurlijk niet voor. De kwaliteit is daar perfect en het geluid wat dynamischer. Alles wordt goed weergegeven. Niets meer aan doen.

"Thunder" - S.M.V.

Stanley Clarke, Marcus Miller en Victor Wooten. Da's genoeg bas om de meeste headphones te laten vervormen. De Void houdt zich echter goed staande en geeft geen krimp.

"Dead Man Walking" - Praxis.

Hier is veel mooi laag van Bootsy's bas en Brain's bass drum. Buckethead's onnavolgbare gitaar is duidelijk tot in het kleinste detail. De andere twee heren zorgen voor de atmosfeer. De Void laat zich van z'n goede kant zien. Van hoog tot laag.

"Cosmic Slop" - P-Funk All Stars.

De P-Funk All Stars live is eigenlijk een georganiseerde chaos. In deze track spelen er ongeveer 19 bandleden mee. Dit is een schatting, want soms doen roadies ook nog mee. Je zou verwachten dat dit een enorme muur van geluid wordt. En als je dit soort concerten live meemaakt dan is dat ook vaak zo. Toen ik aanwezig was bij een concert van de PFAS in Paradiso telde ik 22 man. Ghehe. Toch klinkt het geweldig op deze headset. Drummer Dennis Chambers heeft geen moeite om boven dit geweld uit te komen. Zelfs niet als meerdere gitaristen besluiten om er tegelijkertijd een solo tegenaan te gooien. Hier presteert de Void boven verwachting.

Hierboven hoor je me niets vertellen over het midden. Dat is gewoonweg sterk en net zoals het hoog kristal helder. Om dat zeven keer te herhalen wordt vermoeiend, nietwaar?

Hoe zit het dan met films? Films gebruiken een beeldtaal die gericht is op wat je voor je ziet. Er gebeuren dingen voor je, gaan voor je langs of komen op je af. Het kom zelden voor, dat wat er achter je gebeurd van belang is. En dus valt surround minder op.

Die beeldtaal is belangrijk, omdat je hersenen daarmee een visuele hint krijgen voor de positiebepaling. Bij een surround luidsprekeropstelling thuis of in de bioscoop is dat minder van belang, omdat het geluid dan echt vanuit een bepaalde locatie komt. De ervaring is daardoor veel beter. Bij de eerder genoemde Tiamat zitten de luidsprekers echter te dicht bij je oren, waardoor dit voordeel minder werkt en de precisie afneemt.

De positie van een geluidsbron en de ruimte bepalen hoe het klinkt. Een geluidsbron achter je klinkt anders dan voor je. Dit gegeven wordt bij de headset gebruikt om met behulp van twee speakers de ervaring zo natuurgetrouw mogelijk te laten klinken. Bij Dolby Headphone wordt gebruik gemaakt van technieken rond een HRTF, waarbij ruimtelijk geluid kunstmatig wordt samengesteld door gebruik te maken van de manier waarop de hersenen 3D-geluid interpreteren.

Bij spellen werkt Dolby (Headphone) veel beter. Dit komt voornamelijk omdat elk ("acterend") object in de ruimte veelal een eigen geluid heeft. Vervolgens worden de geluidsbronnen realtime gemengd tot een Dolby signaal, waarbij de positie van de speler in acht wordt genomen. Dit is nauwkeuriger dan bij films, waarbij tijdens de opnames het geluid veelal niet direct wordt opgenomen. Later wordt het geluid opgenomen en toegevoegd en het effect daarvan is dan zo goed als de positie-inschatting van de geluidstechnicus. Naar mijn idee zitten die er te vaak naast. De positie van de kijker is bij films ook minder exact dan bij een spel, waarbij de positie van de speler in de ruimte bekend is en wordt meegenomen in het eindresultaat.

Het bovenstaande geldt niet alleen voor de Void. Andere soortgelijke headsets geven dezelfde ervaring. De Void doet simpelweg wat er opgedragen wordt en doet dat gewoonweg goed. Met name het grote dynamische bereik van de Void helpt mee en de headset doet dat zonder vervorming.

Er zijn een hoop factoren die meespelen bij de geluidskwaliteit. Sommige headsets hoor je rammelen bij laag, maar de Void heeft dat niet. Het hoog is helder en bekkens sissen niet en klinken goed. Details in de muziek zijn goed te herkennen. De bas kan je voelen. Alles staat of valt bij de kwaliteit van de opname zelf en hoe goed het gemengd is. Maar vooralsnog ben ik goed te spreken over de geluidskwaliteit voor wat betreft het luisteren naar muziek. Ik heb het al even gehad over de geluidsweergave in spellen. Later ga ik daar nog verder op in.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

De Void heeft de knoppen op de headset zelf en niet op een kleine eenheid ergens tussen het snoer. Dat zijn er maar twee, maar ze hebben meerdere functies. Twee LEDs en biepjes helpen dan om aan te geven wat er ingesteld staat. Verder ga ik het nog hebben over het Dolby-gebruik.

Oudere headsets hebben vaak een volumeregelaar en een aan- en uitknopje op een klein kastje wat tussen het aansluitsnoer is bevestigd. Dat is redelijk onhandig, want het is niet direct voorhanden of het zit in de weg, waardoor je er per ongeluk op drukt. Bovendien zijn de verbindingen met dat snoer niet altijd sterk en zijn dus aan slijtage onderhevig.

De Void heeft dat niet en heeft, zoals sommige andere moderne headsets, de regelaars op de oorschelpen. Dit zorgt dat je er niet meer naar hoeft te zoeken en blind weet waar je die kunt vinden. Het helpt daarbij dat er maar twee regelaars zijn, die meerdere functies hebben. Natuurlijk is het wat wennen in het begin, maar na verloop van tijd vond ik het prettig.

De microfoon bevat twee LEDs die extra informatie moeten geven.

De microfoon kan omhoog geklapt worden, maar schakelt dan niet automatisch uit. Dit is jammer, maar de bedoeling is dat de twee LEDs naast de microfoon (#3, zie het bovenstaand plaatje) extra informatie geven, die je zou missen als de microfoon uit het zicht is. Daarom heeft Corsair het geheel de "InfoMic" genoemd. Dat is prima, maar bij SP games en desktop-gebruik zit je dan toch mooi met een microfoon in het zicht, welke je niet gebruikt. Nu zijn er ook geluidssignaaltjes die de status van keuzes aangeven, maar die worden niet altijd gebruikt. Dat is jammer, want dan had je de microfoon wel omhoog kunnen klappen. Ook de LEDs worden niet altijd gebruikt. Dat maakt de InfoMic wat rommelig.

De twee regelaars op de linker oorschelp hebben meerdere functies.

Als schakelaar #A (zie het plaatje hierboven) kort wordt ingedrukt dan wordt de microfoon aangeschakelt (LED #1 gaat dan uit en je hoort een laag en een hoog biepje) of uitgeschakelt (LED #1 gaat dan permanent knipperen en je hoort een hoog en een laag biepje). Dit knipperen is volgens mij onhandig, omdat je zeker niet altijd de microfoon wilt gebruiken. In dat geval wordt dat knipperen irritant. Door middel van de software kun je wel de interval van het knipperen bepalen of deze LED-status helemaal uitzetten.

Wordt schakelaar #A wat langer ingedrukt dan wordt de "Sidetone" geactiveerd (LED #1 knippert dan één keer lang en twee keer kort) of gedeactiveerd (LED #1 knippert dan twee keer kort en één keer lang). Het is dan wel belangrijk dat je eerst de microfoon aanzet, want anders lopen de knippersignalen van de microfoon en de sidetone door elkaar. Er is ook geen geluidssignaal dat dan meehelpt.

Regelaar #B lijkt draaibaar, maar is dat niet. De regelaar heeft vier functies. Wordt regelaar #B omhoog bewogen dan wordt het geluid 2% harder gezet en wordt #B omlaag bewogen dan wordt het 2% zachter. Windows (10) laat dan in de linkerbovenhoek van het scherm een metertje zien die het geluidsniveau aangeeft.

Druk je regelaar #B kort in dan wordt een voorkeursinstelling van de equalizer gekozen. Daarbij knippert LED #2 één maal en je hoort één biepje voor de eerste voorkeursinstelling, beide doen het twee keer voor de tweede instelling, enz. Als Dolby aanstaat dan is tijdens dat knipperen LED #2 groen en staat Dolby uit dan is het rood.

Door wat langer op regelaar #B te drukken wordt Dolby aangeschakeld (je hoort dan twee hoge biepjes) of uitgeschakeld (je hoort dan twee lage biepjes). Er is daarbij geen LED-signaal.

De Dolby-mogelijkheden van de Void worden automatisch herkent door nieuwere spelen (die gemaakt zijn in 2011 en later).

Dolby 7.1 wordt vanaf versie 1.11.85 ondersteund in zowel nieuwe als oude spellen. Hierdoor is een minpunt komen te vervallen.

Het idee achter de InfoMic lijkt leuk, maar is minder geschikt voor SP games en desktop-gebruik. Omdat de LEDs en biepjes niet voor elke status gebruikt worden is de implementatie wat rommelig.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

De Corsair Utility Engine (CUE) ondersteunt alle RGB-producten van Corsair, waaronder de Void. Daardoor is de interface niet altijd vriendelijk voor beginnende gebruikers, maar de andere kant is dat het veel mogelijkheden heeft, die gevorderde gebruikers zeker niet kwijt willen. Een headset is in vergelijking wat eenvoudiger dan een muis of toetsenbord en Corsair heeft dit keer voor de Void een goede middenweg gekozen.

Als je geen Corsair muis of keyboard hebt, dan is het gebruik van de CUE software misschien verwarrend. In plaats dat je globale instellingen hebt die altijd werken, heeft Corsair gekozen om meerdere instellingen mogelijk te maken en te bewaren in zogenaamde profielen. Zo kun je een profielen maken die automatisch geactiveerd worden als bepaalde software of games opstarten. Daarnaast kan je een algemeen profiel maken dat werkt in alle andere gevallen. Dit laatste is dan het default profiel. Het kan verwarrend zijn, omdat je in het begin misschien vergeet om zo een default profiel als zodanig te markeren. Dit kan dan leiden tot het idee dat de headset niet goed werkt. Bovendien helpen de microfooninstellingen in Windows zelf ook al niet mee, zoals je al hebt gezien bij de installatie.

Als je wel meerdere Corsair producten hebt, dan is het systeem erg mooi, omdat er in één profiel alle instellingen staan voor zowel de headset, de muis als het toetsenbord. Het betreft hier alle vrijwel all nieuwe Corsair producten, zoals de M65 RGB, Sabre RGB en Scimitar RGB muizen, plus de K65 RGB, K70 RGB, K95 RGB, Strafe en Strafe RGB toetsenborden.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

De Void werd getest in combinatie met het K95 RGB toetsenbord en de M65 RGB muis.

Om een profiel aan een spel of toepassing te koppelen stel je de naam van de executable in.

Je kunt een nieuw profiel aanmaken door in het tabblad "Profiles" te kiezen voor "New..." (links boven in het venster). Je krijgt dan een klein venstertje, waar je de naam opgeeft en eventueel opgeeft bij welke toepassing of spel het geactiveerd moet worden. Klik op de "OK"-knop om verder te gaan met het instellen van de headset. In mijn geval heb ik het profiel "Desktop" genoemd en het niet gekoppeld aan een spel of toepassing. Dat profiel gaan we nu aanpassen.

Voor de headset zijn er slechts twee dingen waar je mee te maken hebt: De geluidsinstellingen en de verlichting.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

In het tabblad "Audio" zie je twee schuiven staan. De ene heet "Mic" en hiermee geef het opnameniveau voor de microfoon aan. De andere heet "Sidetone" en daarmee mix je het geluid van de microfoon met dat van de headset. Het bepaalt dus hoe goed je de microfoon zelf kunt horen. Onder elk van die twee staan knoppen om de betreffende regelaars aan of uit te zetten.

Verder kun je nog "Dolby Surround" aan- of uitzetten. Het is aan te bevelen om die uit te laten staan, tenzij je zeker weet dat het profiel alleen wordt gebruikt voor een toepassing die daar ook daadwerkelijk gebruik van maakt. Als er geen ondersteuning voor Dolby Surround is dan gaat die optie proberen om van gewoon stereogeluid ruimtelijk geluid te maken en dat klinkt vaak niet echt lekker.

Rechts zie je de vijf standaardinstellingen voor de equalizer. De equalizer-instellingen die je niet wil gebruiken in het profiel kun je dan uitvinken.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Je kunt ook zelf equalizer-instellingen maken. Je klikt daarvoor bij "EQ" op de knop met de vijf schuifjes. Het venster laat dan de schuiven voor de equalizer zien.

Wil je later nog een ander profiel maken dan kun je het beste er één kopiëren die je al eerder gemaakt hebt, zodat je niet alle instellingen opnieuw hoeft in te stellen.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

In het tabblad "Lighting" kun je de verlichting aanpassen. De InfoMic heeft twee instellingen: De helderheid van de LEDs en de interval tussen het knipperen. De kleur van de LEDs zelf kan niet aangepast worden.

De kleur van het logo op de oorschelpen kan wel worden aangepast. Je kunt dat uitzetten, een vaste kleur geven of het een geanimeerd kleureffect geven. In dit geval heb ik gekozen voor een effect dat van kleur verandert en pulseert vanuit zwart. Je kan daarbij de helderheid en de snelheid opgeven. Er zijn nog negen andere geanimeerde kleureffecten waaruit je kunt kiezen.

Doordat de LEDs in de oorschelpen achter een donker venster zitten, worden de kleuren ook iets donkerder. Ik vond dat jammer, maar niet echt hinderlijk.

Je kunt geanimeerde kleureffecten voor alle Corsair RGB apparaten synchroniseren.

In het geval dat je ook een Corsair RGB toetsenbord hebt, dan kun je dat toetsenbord, eventueel een Corsair RGB muis en de Void een geanimeerd kleur effect geven dat gesynchroniseerd met al die apparaten. Dit noemt Corsair "CUE Link". Het is leuk, maar dat is voor mij net iets te onrustig voor dagelijks gebruik. Het bovenstaande menu laat de keuzes zien.

Dit effect kun je ook zien in het clipje hieronder.

Elk van die keuzes kan je nog verder instellen, zoals bijvoorbeeld de bovenstaande instellingen voor de "Spiral Rainbow".

In het clipje hierboven zie je hoe CUE Link er in de praktijk uitziet.

Dit menu wordt gebruikt voor het beheren van profielen.

In dit voorbeeld wil ik het profiel gebruiken voor het normaal gebruik onder Windows. Klik daarvoor op het "hamburger-menu" naast de profielnaam (links boven). Er verschijnt een popup-menu. Klik vervolgens of de laatste keuze ("Set As Default Profile"). Als je later dat menu nogmaals oproept dan staat er een vinkje voor die optie, zodat je kan zien dat dit profiel het default profile is.

De CUE software heeft handige opties voor het geluid en is leuk speelgoed als je met de verlichting wilt spelen. Je moet je er even in verdiepen om bekend te raken met de mogelijkheden van de CUE software, maar dan kan je de Void wel volledig aanpassen aan je eigen wensen.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Een gaming headset moet een groot dynamisch bereik hebben zonder te vervormen. Dit is belangrijk voor geluidseffecten in spellen. Een aardbeving moet je wel voelen en een donderslag moet je wel kunnen horen aanzwellen. Een gewone hoofdtelefoon is daar niet voor ontworpen en zelfs veel gaming headsets nemen niet de moeite.

Het 7.1-effect is natuurlijk virtueel, omdat er maar twee speakers worden gebruikt. Niet alle spellen ondersteunen Dolby, en vaak als dat wel aanwezig is, dan wordt er vaak nog 5.1 gebruikt in plaats van 7.1. Nu is dat veel minder belangrijk bij een headset dan bij een speaker-opstelling, omdat dit bij losse speakers veel duidelijker te herkennen valt. Ik laat wat spellen de revue passeren.

Dolby Headphone Technology Surround Test: "Skyrim".

Ik vind Skyrim een spel waarbij Dolby (5.1) goed werkt. Loop langs wat pratende mensen en de positie klopt. Als er een pijl op je wordt afgeschoten en die komt achter je tegen een muur aan dan hoor je dat. Je hoort waar vijanden vandaan komen. Het geluid lijkt iets aan dynamiek te verliezen, maar daar komt wat meer detail voor terug.

In "Dishonored" werkt Dolby ook goed, maar het lijkt erop dat daar heeft het spel wat nagalm toegevoegd om locaties ruimtelijk te laten klinken. Dat is jammer, maar daar kan de Void weinig aan doen. Die speelt keurig af wat er aangeboden wordt.

In "Wolfenstein: The Old Blood" werkt Dolby prima. Deze titel klinkt beter dan Skyrim en ook de geluidseffecten klinken beter. Natuurlijk is dat ook meer een actiespel, waarbij die vaker voorkomen en dus meer opvallen dan bij een zandbak RPG. Laag klinkt dan goed en het rammelt niet. Dat laatste hoor je wel bij goedkope headsets, maar niet bij de Void. In het spel komt ook weinig kunstmatige nagalm voor in ruimtes waar dat niet nodig is, bijvoorbeeld buiten. Daardoor klinkt het spel zelf ook al goed. De Void klinkt hier beter dan zijn voorganger de H1500.

Zorg dat de microfoon vlak bij je mond zit. Staat de arm recht dan kan dat zomaar 10dB schelen.

De microfoon klinkt redelijk en je bent goed te verstaan. Je moet wel zorgen dat je headset goed hebt ingesteld, zoals ik heb laten zien bij de installatie. Ook moet je de microfoon zo buigen dat die dicht bij je mond zit. De arm lijkt niet buigbaar, maar is het wel. Wees wel voorzichtig met het scharnier, want je hebt bij het buigen redelijk wat kracht nodig. Is de arm eenmaal naar wens gebogen dan blijft die wel goed zitten.

Doordat de regelaars op de linker oorschelp zitten hoef je nooit meer te zoeken naar de knopjes aan een draadje. Dat is toch wel erg handig.

De headset zit comfortabel, ook gedurende een lange spelsessie, en blijft goed zitten. Mocht je wat verhit raken dan plakt de headset niet doordat de kussens van de oorschelpen van stof gemaakt zijn.

Vanaf CUE versie 1.11.85 worden oudere Dolby 7.1 spellen ook ondersteund. Over het algemeen werkt het uitstekend. De microfoon werkt ook goed, mits die juist geïnstalleerd en gepositioneerd is. Het is handig dat de regelaars zich op een oorschelp bevinden. De headset zit lekker, ook bij lang dragen.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

De verlichting van het logo is mooi, maar is minder helder dan het plaatje laat zien, doordat het achter een donker venster zit.
  • De Void USB Dolby 7.1 Carbon is mat zwart en past daardoor bij veel kleurschema's van andere hardware.
  • Er bestaat ook een witte versie, genaamd Void USB Dolby 7.1 Stormtrooper.
  • De 1.80m lange kabel heeft een bemanteling van rubber, waardoor die soepel is, maar slijt daardoor misschien wat sneller.
  • De oorschelpen passen goed op de oren en zijn ook comfortabel voor brildragers.
  • De kussens op de oorschelpen zijn bekleed met stof en plakken niet.
  • De aluminium beugels die de hoofdband verbinden met de oorschelpen maken een solide indruk.
  • De hoofdband is goed verstelbaar en die instelling blijft goed zitten.
  • Het mat zwarte plastic voelt goed aan.
  • De headset is comfortabel, ook bij lange spelsessies.
  • De microfoon werkt goed, mits die juist geïnstalleerd en gepositioneerd is.
  • De microfoon schakelt niet automatisch uit als de arm omhoog geklapt wordt.
  • De arm is moeilijk buigbaar, maar blijft daardoor wel goed in de ingestelde positie.
  • De microfoon- en volumeregelaars bevinden zich op de linker oorschelp en zijn daardoor makkelijk te vinden.
  • De regelaars hebben meerdere functies, zodat je die ook kunt instellen zonder naar de software te hoeven schakelen.
  • De InfoMic kan handig zijn, maar zit in de weg wanneer je die niet nodig hebt. Gelukkig kan je de arm omhoog doen.
  • De headset geeft biepjes en laat LEDjes knipperen om status informatie te geven, maar doet dat niet bij alle soorten status.
  • De verlichting op de oorschelpen is mooi, maar iets gedempt.
  • De equalizer maakt het mogelijk om geluid van mindere kwaliteit aan te passen en in te stellen op hoe jij hoort.
  • De kwaliteit van het geluid is uitstekend.
  • Dolby werkt goed in films.
  • Dolby werkt uitstekend in spellen die het ondersteunen.
  • Het volume kan niet per 7.1-kanaal geregeld worden.
  • De Void heeft een groot dynamisch bereik, wat fijn is bij speciale effecten.
  • De basweergave is goed en kan je voelen, zonder dat de headset rammelt.
  • Hoewel de headset Plug & Play is, moeten er veel instellingen nagelopen worden.
  • Corsair zou er goed aan doen om de installatie wat vriendelijker te maken (wat overigens ook voor veel andere fabrikanten geldt).
  • De software heeft handige opties voor het geluid.
  • De verlichting is leuk, maar is natuurlijk wel een gimmick. Blijft toch leuk.
  • Je kunt de Void volledig software-matig aanpassen aan je wensen.
  • Er is goed nagedacht over het ontwerp, behalve het volumeknopje, wat iets scherp is.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

De prijs van de headset is wat aan de hoge kant, maar daarvoor krijg je veel terug in vergelijking tot wat andere gaming headsets bieden in deze prijsklasse. De bouwkwaliteit is uitstekend. De headset voelt goed aan, rammelt niet en zit prettig. De Void is gebruikersvriendelijk, dankzij de vele regelmogelijkheden op de linker oorschelp. Gezien de prijs is de weergave is erg goed. Is de Void prefect?

Sommige gebruikers rapporteren ruis en brom. Vaak komt dat door slecht geisoleerde USB poorten en geluidschip op het moederbord en het niet aarden van de computer. Daar heb ik totaal geen last van, dus daarom hoor ik ook absoluut geen ruis, kraken of brom. Mocht je daar wel last van hebben, dan moet je eens een andere USB poort uitproberen, de computer goed aarden of misschien zelfs een betere voeding aanschaffen.

De draadloze versie van de Void heeft, volgens sommige gebruikers, problemen met het het opladen. Daarom ben ik blij dat ik heb gekozen voor de USB versie, die minder storingsgevoelig is.

De microfoon is goed, maar blinkt niet uit. Je hebt weinig last van geluid op de achtergrond.

De Void is een goede aanvulling in de nieuwe productlijn. Het is fijn dat er nu Corsair headsets zijn die ook samenwerken met de CUE software. Dit betekent dat op de langere termijn de support verzekerd is.

Vrijwel elk aspect van de Void is software-matig aan te passen en de inegratie in de CUE software is uitstekend.

Mogelijk zijn het scharnier van de microfoon en de rubbere bemanteling van het aansluitsnoer zwakke punten op de langere termijn. Nu heb ik er totaal geen last van. Wees daarom wel voorzichtig met het buigen van de arm om de microfoon dichter naar de mond te brengen. Dat gaat moeilijk, maar daardoor blijft die arm wel goed in positie. Dat rubber op het aansluitsnoer zorgt wel dat het snoer erg soepel is en dat is fijn.

De geluidskwaliteit van de Void is een sterk punt, en behalve spelen kun je er ook fijn muziek mee luisteren en kun je er prettig een filmpje mee kijken in de late uurtjes zonder dat de buren op je deur gaan bonzen.

Het is fijn gamen met de Void. De headset blinkt daarin uit, niet alleen door de goede geluidskwaliteit, maar ook door het hoge dynamische bereik zonder waarneembare vervorming.

Dit promotiefilmpje verteld ondermeer dat de Void-serie werd ontwikkeld in samenwerking met BMW.

Corsair en de ontwerpstudio van BMW hebben gezorgd voor een uniek ontwerp, waarbij niet alleen het uiterlijk voorop staat, maar ook de integratie met de CUE software door middel van twee regelaars op de linker oorschelp. Het ontwerp, de bouwkwaliteit en de geluidskwaliteit zorgen dat je comfortabel lange spelsessies aankan. Ik heb hierboven al wat zwakke punten genoemd, dus de Void is niet perfect, maar het is zeker een goede headset. Mocht Corsair het Dolby-probleem bij oudere spellen oplossen en de nare bug fiksen, dan is de Void geen vier, maar vijf sterren waard. De problemen zijn opgelost en de headset is zeker die extra ster waard.

Update: Corsair heeft laten weten dat in CUE versie 1.11.xx (die, als alles goed gaat, 9 oktober 2015 uitkomt) oudere spellen die Dolby ondersteunen nu wel de headset zien als een Dolby 7.1 apparaat.

Update: Op de Corsair forums was activiteit te zien waarbij Corsair aan het werk was om de bug die 100% CPU-tijd eet op te lossen. Een beta-tester kon vertellen dat de bug geplet is in versie 1.11.xx van de software, die op 9 oktober 2015 uitkomt.

Update: De eerder genoemde problemen zijn voor zover ik kan zien en horen opgelost.

EigenschapOmschrijving
Hoogte108mm
Gewicht388g
SKUCA-9011130-EU
EAN0843591053037

Opmerking: In deze review heb je kunnen lezen dat ik de K95 RGB heb gebruikt tijdens het testen. Kortgeleden is die overleden, dus vandaar dat je hieronder ook een Apex M800 tegenkomt.

Heb jij ook een Corsair Gaming VOID USB Carbon?

Mooie duidelijke review zeg!
Heb zelf sinds kort de Void Wireless Dolby 7.1 Carbon, mijn eerste wireless .. heerlijk!
Enige nadeel is dat er geen stand oid bij zit :)

[Reactie gewijzigd door l3p op 1 oktober 2015 09:10]

Ah. Dat is leuk om te horen. Dank je. :)

Kan je wat vertellen over het bereik en de batterijduur? Kloppen de getallen die Corsair opgeeft?
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat zou moeten testen. Ik gebruik een headset nooit 16 uur aan 1 stuk. Ik zal er toch eens op letten.
Het bereik is redelijk goed totdat er een muur tussen beide komt.
Zal het bereik van 12 meter (door een raam) deze week even testen.
Koel dat je dat wil doen. :)

Alvast bedankt. :)
De cijfers van Corsair kloppen niet, ik haal zonder leds dik 26 uur en met ongeveer 18.
Wat een top review! Zeer duidelijk en uitgebreid (incl achtergrondinformatie). Ik geef je een +3
Dank je wel, Rhitik. :)

Ik vroeg me af of dat doorstrepen niet chaotisch werd, maar kon zo snel niets anders bedenken. Dat gebeuren is duidelijk een blunder van Corsair. Zeker als er Dolby in de naam van de headset staat. ;)

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 2 oktober 2015 14:20]

Nee hoor, geen moeite mee. Dat geeft juist aan dat het een review is die up-to-date is/wordt gehouden :)
Ik kijk dagelijks op het forum. Die 100% CPU-bug is ook best wel naar. Je kan dan zien dat veel gebruikers niet echt blij mee zijn met beide problemen. Kan ik me ook wel voorstellen. Vooralsnog die 100% CPU-bug zelf niet tegengekomen. Misschien omdat ik een berg geheugen heb? Ik heb duidelijk mazzel. :)
N.a.v. deze review is dit mijn nieuwe headset geworden :) Krijg hem vandaag binnen.

Heb nog niet eens je gehele review doorgelezen, maar je kan overduidelijk zien dat je er erg veel moeite en tijd in hebt gestoken. Het resultaat mag er dan ook zijn, top!
Thanks. Ik heb je review nu wél helemaal doorgelezen. Handig dat je er bij zet hoe je het allemaal het beste kan gaan configureren in Windows. Ik kom van een Logitech H600 af, heb een muis van Razer en een toetsenbord van Microsoft. Krijg nu dus voor het eerst met CUE te maken, maar dat moet geen probleem zijn :)
Bedankt voor de review! Ik was hiernaar opzoek gegaan en heb deze toevallig gevonden tussen de andere headset review. Ik had namelijk eerst de filter gebruikt:

Echt heel raar dat deze headset dan er ook niet tussen staat, het is ook van het merk corsair zover ik weet.

Maar een vraagje, wat heb je eigenlijk aan die lichtjes? Van je keyboard ok, muis hmm, maar van de headset lijkt mij zo nutteloos. Of kun je ze zelf ook zien blinken dan? Maar wel leuk voor op een lan party zodat je blinkt tussen de andere gamers op de lanparty. :P
Dank je. Verlichting voor een headset is dubieus, nietwaar?

Min of meer een toepassing voor gevonden. Ik gebruik andere instellingen voor sommige spellen. Ik geef die een kleurtje mee. Als ik dan het spel opstart en de headset pak dan weet ik dat de goede instelling is gekozen. Maar het blijft inderdaad vaag.

Corsair heeft twee labels. De ene is Corsair (voor geheugen, koelers, voedingen en zo) en de andere is Corsair Gaming (voor toetsenborden, muizen en headsets). De oudere series toetsenborden/muizen/headsets vallen nog onder de Corsair-vlag. Tweakers houdt zich meestal daar ook aan.
Bedankt voor de goede review en hoe ik de headset het beste kan instellen. Dit heeft mij zeer geholpen met mijn headset. Zelf heb ik de wireless versie gekocht en ben ik er tot nu toe zeer tevreden mee. Een reden waarom ik de headset heb gekocht is deze review +3 dus!
Oops. Verkeerde plek.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 2 oktober 2015 15:12]

Ik sta op het punt on de wireless versie te kopen, maar het enige wat mij nog weerhoudt is de afmeting van de earcups. Hier kan ik weinig over vinden, het enige dat ik zie is de afmeting van de drivers: 50mm.

Ik ben zelf redelijk groot en daar horen ook grote oren bij. :+
Met de ietwat rare vorm van de earcups van de VOID (rechthoekig) maak ik mij daarom een beetje zorgen of dat allemaal wel past. Hoe breed, maar vooral hoe hoog zijn de earcups? :)
En daarmee bedoel ik de ruimte binnenin de stoffen cups, dus waar je je oor in legt (het witte deel).
Ik heb gehoort dat deze koptelefoon ook met de PS4 werkt(ik zoek een koptelefoon voor mijn PC en PS4). Klopt dit of werkt alleen de stereo versie? Alvast bedankt voor uw antwoord. :)
Wat een lekkah nummer - S.M.V. - Thunder _/-\o_

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 23 maart 2016 00:28]

ik heb deze headset (Corsair VOID USB Dolby 7.1 Gaming Headset) net besteld en ik kijk er zeer naar uit :D
Mijn oude headset deed de mic het niet goed meer en deed na een paar uur zeer aan mijn hoofd/oren.
Ik was dus op zoek naar een headset met een goede comfor line en geluid en mic.
op zoek gegaan en vele reviews over deze headset gelezen.
Dankzij jou review heb ik deze gehaald wat een review een dikke 3+
Ik ben zeer benieuwd naar deze headset maar verwacht dat dat zeker wel goed gaat komen :D
En dat stukje uitleg met plaatjes voor de software erg handig :D
Laat mij jou ervaring graag weten, Ik zit er erg over te twijfelen. Van de week ga ik hem !nog! 'n keer proberen bij een maatje van me... :)
Zal ik doen! ik hoop dat ik hem morgen of vrijdag binnen heb. De headset is wel op voorraad maar heb nog een standaard er bij besteld en die is niet direct op voorraad :D