Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard - US lay-out Review

MadIceXIII 14 september 2015, laatste update op 4 oktober 2015, 3.925 views

Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard - US lay-out

Hoe goed is de SteelSeries Apex M800 voor gaming? Kan het de concurrentie aan met andere mechanische high-end gaming-toetsenborden?

Pluspunten

• Mooi en modern uiterlijk (low profile). Ondanks de plastic behuizing is de bouwkwaliteit uitstekend.
  • Verwisselbare rubber voetjes maken het toetsenbord stabiel en zijn een beter alternatief voor de conventionele uitklapbare voetjes.
  • Fantastische spatiebalk en fijne gedempte toetsaanslagen die niet vermoeien bij langdurig gebruik.
  • Praktische indicatie van CapsLock, NumLock en ScrlLock op de toetsen zelf.
  • Ook geschikt voor Mac Os (met eigen keycaps).
  • Elke toets is programmeerbaar en heeft individuele verlichting. Toetsen zijn helder en gelijkmatig verlicht.
  • Vriendelijke en krachtige software, die wordt gebruikt door meerdere apparaten van SteelSeries.
  • Het toetsenbord heeft twee USB 2.0 aansluitingen voor andere hardware.

Minpunten

• De plastic behuizing hoort niet bij een toetsenbord uit deze prijsklasse.
  • De software moet op de achtergrond lopen voor het opnemen en afspelen van macro's. Andere functies, zoals eerder gemaakte aanpassingen aan de toetsenindeling en de verlichting, werken gelukkig wel zonder de software.
  • Er is geen documentatie beschikbaar, zoals een gebruikershandleiding of snelstartgids.
  • Wordt geleverd zonder polssteun.
  • Prijzig.

Tips: In deze review kun je met de muis een plaatje of link aanwijzen en je krijgt dan een kleine beschrijving (tooltip). Bij screenshots kun je op het plaatje klikken om het op volledige grootte te zien. Op titelbalken kun je klikken om naar de inhoudsopgave te gaan.

Ga naar de inhoudsopgave.

SteelSeries is een Deense fabrikant van onder meer toetsenborden, headsets, muizen en muismatten voor gamers. Het bedrijf is in 2001 opgericht door Jacob Wolff-Petersen onder de naam Soft Trading. Door het succes van een muismat die de naam SteelPad droeg, veranderde het bedrijf in 2007 de bedrijfsnaam in SteelSeries.

De SteelSeries Apex M800 is een directe concurent van de Corsair Gaming K95 RGB, de Logitech G910 Orion Spark en de Razer BlackWidow Chroma.

Het aanbod van high-end toetsenborden wordt gelukkig steeds groter. Daardoor nemen de eisen die gebruikers stellen aan die toetsenborden ook toe. Het is niet meer voldoende om wat achtergrond verlichting te hebben. Nu willen gamers mechanische toetsen met individuele RGB-verlichting en software die aan al hun wensen voldoet.

De Corsair Gaming K95 RGB had als eerste met individuele LED-verlichting op de markt kunnen komen, maar door een jaar vertraging moet die nu concurreren met de grote drie.

Het is een interessante markt, waar kleine bedrijven die op die markt inspringen het steeds moeilijker krijgen en de groteren elkaar heftig beconcurreren. Toen bijvoorbeeld Corsair de RGB-serie toetsenborden aankondigde, maar die na een jaar nog niet konden leveren, hadden bedrijven als Logitech, Razer en SteelSeries de tijd om een concurrerend product voor te bereiden.

Corsair had namelijk een deal met Cherry gemaakt, waarbij zij de exclusieve rechten kregen om voor één jaar lang speciale versies van de bekende MX switches in hun producten te gebruiken. Toen Corsair in de problemen kwam bij de ontwikkeling van de bijbehorende software, zagen de drie concurrenten hun kans schoon om met soortgelijke producten te komen. Zo kwam Logitech met Romer-G switches (ontwikkeld door Omron voor Logitech), Razer met Razer Green/Orange switches (op basis van Kailh MX clones) en SteelSeries met QS1 switches (op basis van de Kailh PG158301D01 RGB). Al die mechanische toetsen waren geschikt voor RGB-verlichting.

De Ducky Shine 5 met Cherry MX RGB toetsen.

Ducky's versie van een toetsenbord met Cherry MX RGB toetsen. Let op de plaatsing van de belettering: Deze is precies boven de LEDs geplaatst. Dit in tegenstelling tot de belettering van de Corsair Gaming K95 RGB/K70 RGB/K65 RGB, waarbij de belettering vaak slecht leesbaar is omdat die vaak in het midden van keycaps is geplaatst.

Andere bedrijven, zoals Ducky, besloten te wachten totdat Corsair's deal met Cherry over was. Ducky komt nu binnenkort uit met de Shine 5 (zie plaatje) die Cherry MX RGB switches gebruikt.

Het is duidelijk dat deze bedrijven een markt zien in mechanische toetsenborden met RGB-verlichting voor gamers.

De vraag of toetsenbordverlichting handig is, zal meestal niet worden geplaatst door gamers. Bij veel spellen wordt niet het volledige toetsenbord gebruikt, maar slechts een deel daarvan. Spellen hebben de neiging om vrijwel nooit dezelfde toetsen te gebruiken als die van andere spelen. Er zijn wel wat standaards, zoals de WASD-toetsen voor beweging, maar er is altijd een leercurve. Het helpt dan om alleen dat deel te verlichten dat je gebruikt. Sommige toetscombinaties halen je uit je spel, bijvoorbeeld door een menu of een kaart te tonen op het volledige. Door die toetsen een ander kleurtje te geven kan dat gebruikt worden als waarschuwing. Al snel wil je op die manier andere toetsen groeperen, zoals die eerder genoemde WASD-toetsen. Het zijn geheugensteuntjes die het erg prettig maken om met een toetsenbord als deze te spelen.

Programmeerbare toetsenborden zijn er al wat langer en zijn met name handig voor spellen. Dit heeft te maken met dat spelen vaak niet dezelfde toetsengebruiken voor bepaalde functies. Je moet dan steeds weer je weg leren vinden op het toetsenbord. Je kunt dat omzeilen door gewoonweg toetsaanslagen te verhuizen naar een andere toets. Dit kan vaak in het spel zelf al gedaan worden, maar toch zijn er veel spelen die dat niet doen of niet alle toetsen aanpasbaar maken. Bij dit toetsenbord is dat geen probleem, omdat je de toetsen zelf een andere functie kunt geven. Zo kan je de spellen aanpassen, zodat de bediening veel gaat lijken op andere spellen die je speelt. Daarmee verkort je de leercurve en ben je sneller vertrouwd met een spel.

Het verlichten en programmeren van toetsen, en het bedieningsgemak zijn de focus van deze review. Daarnaast is het essentieel dat de software, die een belangrijke rol daarbij speelt, goed geïmplementeerd is. De bouwkwaliteit en installatie komen ook aan bod.

Je kunt terugkeren naar de inhoudsopgave door op één van de titelbalken te klikken.

Specificaties toegevoegd.

De tooltips bij de animaties en het plaatje van de Shine 5 waren te lang, zodat die bij browsers met een time-out niet leesbaar waren. In plaats daarvan zijn die nu met een kleiner font in de tekst opgenomen.

Ik ben van gedachte veranderd over de bouwkwaliteit. Hoewel ik het gekozen materiaal van de behuizing niet vind passen bij de prijsklasse, is er met de bouwkwaliteit zelf eigenlijk helemaal niets mis. Sterker nog, er is juist veel aandacht aan besteed. Alles wat ik er over schrijf bevestigt dat. Dus ik heb ik "goed" verandert in "uitstekend".

Engine 3.5.0 werkt niet meer onder Windows XP. SteelSeries zegt dit te onderzoeken. De tekst is hier op aangepast.

Vanaf Engine 3.5.0 is er support voor Mac OS versie 10.11 en is er geen support meer voor 10.7. De tekst is hier op aangepast.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

MX-toetsen worden ruim dertig jaar gemaakt en zijn de meest succesvolle toetsen tot op heden. Er is een verschuiving in de soort gebruikers. Voorheen waren gebruikers van mechanische toetsen ook gebruikers van voornamelijk zakelijke toepassingen. Je ziet dan ook dat veel toetsenborden zijn ontworpen met die groep in het achterhoofd. Gamers merken de voordelen van mechanische toetsen, maar stellen andere eisen aan de toetsen en aan het toetsenbord.

Mechanisme van de MX Brown en MX Clear.Mechanisme van de MX Red en MX Black.Mechanisme van de MX Blue en MX Green.

Linker animatie: MX Brown en MX Clear zijn zogenaamde "tactile bump switches", waarbij je een bultje kunt voelen vlak voordat er contact wordt gemaakt. De MX Brown heeft daarbij een kracht nodig van 55cN en de MX Clear (die moeilijk te vinden is) 65cN. De MX Brown is populair onder gamers en kan ook voor typewerk gebruikt worden. De MX Clear legt het accent voornamelijk op typewerk.

Middelste animatie: MX Red en MX Black worden "linear switches" genoemd, waarbij er alleen een springveertje wordt gebruikt. Er is daarbij geen voelbaar obstakel vlak voor het contact maken. De MX Red heeft een kracht nodig van slechts 45cN en de MX Black 60cN. De MX Red geniet de voorkeur van gamers, omdat deze licht te bedienen is en er geen obstakel in de weg zit voordat er contact wordt gemaakt. Een snelle dubbele toetsaanslag is makkelijk te doen. De MX Black voelt zwaarder aan en kan bij toets-intensieve spellen tot vermoeidheid leiden. Het voordeel van de MX Black is dat je minder makkelijk een aangrenzende toets activeert. Een dubbele toetsaanslag is moeilijker te doen. Beide schakelaars zijn, in vergelijking tot de anderen, stil, maar je kunt de toetsaanslag nog altijd horen.

Rechter animatie: MX Blue en MX Green zijn bekend als "tactile click switches", waarbij je een bultje voelt voordat dat er contact wordt gemaakt en hoort dan een klap van de vallende interne schuif. De MX Blue heeft een kracht van 50cN nodig en de MX Green 80cN. De klap op beide is duidelijk hoorbaar en dit wordt door de doelgroep veelal gezien als een goede eigenschap. Beide schakelaars zijn geschikt voor typewerk en de MX Blue is ook bij sommige gamers favoriet.

Voor veel van die gamers wint de MX Red steeds meer terrein, aangezien het geen mechanisch obstakel heeft dat je voelt bij het indrukken. Er wordt gezegd dat er daarom sneller gereageerd kan worden en dat het makkelijker is om toetsen snel achter elkaar in te drukken. Ik heb diezelfde ervaring. Minder prettig vind ik het dat MX-toetsen in het algemeen wiebelig zijn en veel lawaai maken. Het zou fijn zijn als er een toets was, die deze nadelen niet heeft.

Mechanisme van de QS1.

De QS1 heeft een mechanisme dat veel lijkt op dat van de MX Red, maar is veel korter gehouden. Ook dit is een mechanisme, waarbij je geen feedback krijgt vlak voordat er contact gemaakt wordt. Ondanks dat er minder afstand afgelegd hoeft te worden voelt de toetsaanslag gedempt en is dan ook stiller bij gelijke kracht.

De QS1-toets heeft een korter mechanisme en dat lijkt technisch veel op een MX Red. Beide zijn zogenaamde lineaire toetsen. En daarmee houdt de vergelijking op. De QS1-toets veert beter terug en in de ruststand is er wat meer druk op de keycap, zodat het niet hoorbaar en voelbaar wiebelt. De vering dempt ook meer, zodat de aanslag minder lawaai maakt. Dat zijn juist de twee zaken, die ik verbetert had willen zien aan de MX Red.

De verschillen (volgens SteelSeries) tussen de QS1 en MX.

Theoretisch zou een QS1-toets sneller moeten reageren, omdat er eerder contact wordt gemaakt dan bij een MX Red. Eerlijk gezegd, kan ik je niet vertellen of dat ook daadwerkelijk zo is. Ik voel wel dat de QS1-toets goed reageert, dat snel achter elkaar indrukken goed gaat en dat het bij langdurig gebruik minder vermoeiend lijkt. Je zou denken, doordat een QS1-toets sneller contact maakt, dat het dan makkelijker wordt om per ongeluk een toets in te drukken. Vreemd genoeg gebeurt dat niet. In ieder geval niet vaker dan bij mijn MX Red. Ik denk dat dit komt, omdat de QS1-toetsen een grotere opwaartse druk hebben en daarom sneller te corrigeren zijn. Maar of dit echte toetsenwetenschap is, weet ik eerlijk gezegd niet. In ieder geval ben ik daar blij mee.

Cherry zit natuurlijk ook niet stil. Toepasselijke woordspeling. Zij ontwikkelde de zogenaamde MX Silent RGB. Dit mechanisme moet dan minder lawaai produceren dan hun andere toetsen. Hoe dat aanvoelt, zullen we moeten afwachten. Binnenkort verschijnt Corsair Gaming met de Strafe RGB, die deze toetsen gebruikt.

De meeste populaire MX modellen hebben ook een variant met ingebouwde LED-verlichting, die één of meerdere kleuren kunnen weergeven. De modellen met 16,7 miljoen kleuren hebben de toevoeging RGB in de naam staan. Cherry heeft sinds kort daarvan ook zogenaamde "Silent" varianten in productie, die extra stil zijn. Zij hebben dan de toevoeging MX Silent RGB, gevolgd door een kleur.

Hierboven zie je het mechanisme van een MX Silent RGB Red. Wat we daar en in het vorige filmpje in ieder geval kunnen zien, is dat het LED-probleem blijft bestaan, want die zit nog altijd aan de zijkant en dat voorkomt gelijkmatige verspreiding onder de keycap. Dat het middelste deel niet transparant is helpt natuurlijk ook niet mee.

In het bovenstaande filmpje zie je dat de verlichting een integraal onderdeel was van het ontwerp. Omdat de LED midden onder de keycap zit, is de verlichting ook merkbaar beter dan die van mijn MX RGB Red.

Net zoals bij de MX-toetsen wordt er contact gemaakt aan de zijkant van de toets en niet onder de toets.

Ook hier is weer te zien dat de verlichting centraal onder de keycap geplaatst is.

De QS1 doet een aantal dingen die de Cherry MX niet kan. Of dat dan goed aanvoelt, zul je zelf moeten beslissen. De MX Silent RGB komt binnenkort. Mocht je de kans krijgen, probeer dan ook die eens uit.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Hoe een toetsenbord eruit ziet en hoe goed het gebouwd is, bepaalt voor een deel hoe prettig je het ervaart. Ook belangrijk is de eerste indruk, nadat je het uit de doos hebt gehaald.

De Apex M800 is prijzig. Het is dan ook verbazend dat SteelSeries heeft gekozen voor een volledig plastic behuizing. Overigens is het toetsenbord zeker niet licht. Het rammelt niet en je kunt het niet buigen. Het voelt dus toch solide aan.

Het zwarte plastic heeft een structuurtje, waardoor je geen vingerafdrukken achterlaat. Er is wel een glimmend zwart randje rondom het toetsenbord. Mocht je in het donker spelen, dan merk je dat dit het beeldscherm reflecteert. Het hinderde mij niet, maar het viel me wel op.

De toetsen zijn erg laag. Dat ziet er niet alleen mooi uit, maar daardoor is het binnenwerk ook klein gehouden. Dat zou het voordeel moeten hebben, dat de toetsen sneller reageren als conventionele Cherry MX-toetsen. Ik vind dat moeilijk om te bevestigen. Wel vind ik dat het toetsenbord goed reageert.

De keycaps gebruiken een zwarte coating bovenop mat transparante kunststof, zodat het licht er gelijkmatig doorkomt, zonder dat je het binnenwerk ziet. Die coating lijkt vrij dik, zodat de kans op slijtage klein is. Het zwart van de keycaps zelf is ook mat en voelt goed aan.

Omdat de LED van een een QS1-toets recht onder de keycap zit, is de belettering over het algemeen erg goed leesbaar en de kleur van de verlichting helder. Dit zorgt dat de belettering op het midden van de keycaps kan staan. Ik vindt dat prettig.

De keycaps zijn gemaakt van mat plastic, dat goed aanvoelt. Doordat de keycaps aangepast zijn aan de QS1 toetsen van SteelSeries, kun je geen keycaps los kopen, zoals dat wel kan bij Cherry MX-toetsen. Er worden wel een aantal keycaps meegeleverd voor gebruikers die het toetsenbord onder Mac OS gebruiken. Dat is erg netjes. Er wordt overigens geen "keycap puller" (gereedschap om een keycap te verwijderen) meegeleverd, hetgeen je wel zou verwachten. Je kunt wel de keycaps eenvoudig verwijderen met je nagel. Toch is dat dan minder netjes. Je wilt keycaps ook verwijderen om het toetsenbord na verloop van tijd schoon te maken, nietwaar?

De toetsen voelen goed aan en zijn veel minder wiebelig dan MX-toetsen, wanneer je er overheen aait. In tegenstelling tot een MX-toetsenbord rammel de Apex M800 ook niet als je het schudt. Het toetsmechanisme houdt de keycaps goed op de plaats.

De spatiebalk is groot. Je zou verwachten dat er dan aan alle kanten speling in zit. Dat is echter helemaal niet zo. De constructie is soliede.

Het logo van SteelSeries is prominent aanwezig. Mocht je dit hinderlijk vinden dan kun je dat uitzetten, omdat het programmeerbaar verlicht is. Maar dan mis je het volgende:

De verlichting aan de zijkant kleurt mee met SteelSeries-logo boven het numerieke eiland.

Er is oog voor detail. Er is verlichting aan de linker en rechterkant van het toetsenbord. Deze nemen de kleur aan die je het SteelSeries-logo geeft. Mocht die geanimeerde lichteffecten gebruiken, dan doen de zijkanten ook mee. Je weet dat er LEDjes achter zitten, maar je kunt die niet individueel onderscheiden, ondanks dat het logo en de zijkanten relatief groot zijn om door LEDjes te worden verlicht. Blijkbaar komt dat door een goede materiaalkeuze.

In plaats van de gebruikelijke uitklapbare pootjes aan de onderkant, heeft de Apex M800 rubberen doppen. Er worden twee grotere meegeleverd, voor het geval dat je het toetsenbord onder een licht hellende hoek wilt plaatsen. Ik vindt dat een erg elegante oplossing. Soms klappen scharnierende pootjes per ongeluk in of breken af. Door het gebruik van die rubberen doppen, heb je daar dus geen last van. Netjes.

De twee USB-poorten zitten in het midden aan de zijkant richting de functietoetsen.

De kabel van het toetsenbord is relatief dun en flexibel en is voorzien van een gevlochten omhulsel van stof. Het toetsenbord wordt met twee USB 2.0 stekkers aangesloten op de computer. De ene wordt gebruikt door het toetsenbord zelf en de ander is voor wee USB aansluitingen op het toetsenbord. Het is altijd handig om wat USB poorten in de buurt te hebben. Aan de onderkant van het toetsenbord is een uitsparing gemaakt om eventueel kabels naar de voorkant te leggen. Dit is met name praktisch voor een headset.

In de webshop van SteelSeries wordt de Apex M800 met polssteun geleverd.

Wat ook vreemd is, gezien de prijs, is dat een polssteun ontbreekt. Wil je die toch hebben, dan zul je een losse moeten kopen. Als je de Apex M800 direct bij SteelSeries koopt dan wordt er wel een polssteun meegeleverd. Ik koop liever bij een bedrijf hier, omdat dan de rechten voor de consument wat beter geregeld zijn.

Technisch gezien lijkt de Apex M800 in orde. Ik heb gekeken met behulp van Google of ik veel problemen met het toetsenbord kon vinden. Dat viel reuze mee. Er is een reddit-forum, waar allerlei problemen met producten van SteelSeries de revue passeren, maar ook daar zag ik weinig problemen met de Apex M800. Ik denk wel dat we gelukkig moeten zijn met de bescherming van consumenten in Nederland, want de RMA-procedures van SteelSeries in de Verenigde Staten zijn erbarmelijk. De support daar is ronduit slecht.

Vooralsnog werkt het toetsenbord prima en ik ben geen problemen tegengekomen. Ondanks het gekozen materiaal is de bouwkwaliteit uitstekend.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Nadat je het toetsenbord uitgepakt en bekeken hebt, is aansluiten en installeren het volgende wat je doet. En dat moet zo gemakkelijk mogelijk en zonder tegenslagen. Dat bepaalt voor een deel het vertrouwen in het product.

Mocht je in de problemen komen tijdens de installatie of later tijdens het werken met het toetsenbord, dan heb ik slechts nieuws voor je: Er wordt geen gebruikershandleiding meegeleverd. Zelfs geen snelstartgids. Ik snap dat bedrijven tegenwoordig geen papier meer willen verspillen (goed voor de bomen en zo), maar je kunt zelfs geen handleiding downloaden van hun website. Wel is er een FAQ voor al hun producten. Nou ja, voor de meeste producten dan, want op het moment van schrijven kon je er geen vragen stellen over de Apex M800. Slechte zaak.

Gelukkig is de installatie van de Apex M800 eenvoudig. Het is een kwestie van aansluiten. Eenmaal ingeplugd, gaat de verlichting niet gelijk aan, zodat je het gevoel hebt dat het toetsenbord niet werkt. Als je echter een willekeurige toets aanraakt, dan komt het toetsenbord tot leven.

Om de mogelijkheden van het toetsenbord te benutten, heb je wel de software nodig. Die software wordt niet meegeleverd en dien je te downloaden op de site van SteelSeries. Vervolgens start je het installatieprogramma. Dit installeert ook de drivers. Als de software voor het eerst opstart dan krijg je mogelijk een melding dat er een nieuwe firmware-update beschikbaar is. De installatie werkte prima en binnen mum van tijd had ik het zaakje aan de praat.

De software ondersteund Windows Vista, 7, 8, 8.1 en 10. Ik heb het getest onder Windows 10 Pro (64-bit) en daar geen problemen bij gevonden.

De software werkt niet onder Windows XP. SteelSeries zegt te onderzoeken waarom dat is.

Er is een versie van de software voor Mac OS beschikbaar. Dit hoort te werken onder versies 10.8 tot en met 10.11. Vanaf Engine 3.5.0 is er geen support meer voor Mac OS 10.7. SteelSeries zegt dat die gebruikers versie 3.4.4.1 kunnen blijven gebruiken.

Hoewel ik geen Mac OS gebruiker ben, vind ik het toch een goede zaak dat bedrijven aandacht geven aan Mac-gebruikers. Natuurlijk is dat een markt om een graantje van mee te pikken. Helaas heb ik geen ervaring met die versie van de software, dus kan ik daar weinig over melden.

Kortom, de installatie verliep soepel en snel, maar als er iets misgaat dan is er geen handleiding om je uit de brand te helpen.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Als je het goed bekijkt dan hebben gamers in het verleden voornamelijk moeten spelen met toetsenborden, die eigenlijk bedacht waren voor de zakelijke markt. De laatste jaren zijn er steeds meer producten, die speciaal voor gamers worden gemaakt. Toch wil je zo'n toetsenbord gebruiken als je niet speelt. Over hoe het zit met de basisfunctionaliteit en welke concessies daar mogelijk bij gedaan moeten worden, gaat het hieronder over.

De eerste indruk die ik had direct na het aansluiten, was dat het toetsenbord schreeuwde met de geanimeerde verlichtingseffecten, die de fabriek ingesteld heeft en geactiveerd worden nadat het toetsenbord 60 seconden niet aangeraakt wordt. Dus het eerste wat ik gedaan heb, is dat uitzetten. Het toetsenbord werd daar gelijk minder intimiderend door. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur en ik veronderstel dat veel mensen dit juist erg leuk vinden en die effecten als één van de redenen zien om een toetsenbord als deze aan te schaffen.

Kerstboomverlichting hoeft natuurlijk niet.

Wat opvalt als je een tijdje werkt met de Apex M800 zonder geanimeerde verlichtingseffecten, is dat het een rustige uitstraling heeft. Als ik dit vergelijk met de K95 RGB dan is verlichting daarvan prominent aanwezig aan de onderkant van de toets, terwijl de keycaps zelf minder gelijkmatig verlicht zijn. Bij de SteelSeries is dat anders, omdat de LEDs gecentreerd onder de keycaps zitten. Dat zorgt dat de belettering op Apex M800 toetsen naar het midden geplaatst kan worden, zonder dat dit ten koste gaat van de leesbaarheid.

Eerlijk gezegd was ik aanvankelijk een beetje sceptisch over de toetsen zelf. Als je de berichten leest, dan vinden veel gebruikers van Cherry MX-toetsen de QS1-toetsen maar niets. Toen ik echter zo'n toetsenbord in handen kreeg, bleek dat in mijn geval ongegrond. Het is natuurlijk wel zo, dat je het toetsenbord even ergens uit moet proberen, voordat je het koopt. Daarmee voorkom je teleurstelling. Het toetsenbord is duur, dus gooi geen geld blind weg.

Het geluid van een QS1-toets klinkt gedempt. De toets reageert goed en voelt prettig aan. Als je liever wat meer terugkoppeling wilt dan heb je meer aan een toetsenbord met de MX Brown of MX Blue. Vindt je dat te lawaaierig of vindt je de MX Red prettig, dan moet je de Apex M800 zeker eens uitproberen.

De belettering op de toetsen is bedoeld om snel toetsen te kunnen vinden en teveel informatie op een toets is dan niet handig. Zo hebben alleen de toetsen van de symbolen een dubbele belettering en zijn de alfabetische karakters op het hoofdgedeelte en de cijfers op het numerieke eiland groot gehouden. Ik vind dat erg handig in spellen, maar voor gewone toepassingen mis ik soms de belettering die de functionaliteit aangeven bij het gebruik van Shift (zoals op het numerieke eiland bijvoorbeeld). Na tig-jaar typen zitten die nog steeds niet in mijn hoofd, maar bij spellen zijn die volledig onbelangrijk. De Apex M800 stelt de speler centraal en niet de gebruiker van zakelijke toepassingen.

De zes macro toetsen bevinden zich links op het toetsenbord en zijn zodanig geplaatst dat je ze niet per ongeluk indrukt. Ik had er graag wat meer gezien op die plaats. Je kunt natuurlijk macro's plaatsen op elke andere toets, maar voor zakelijke gebruikers is dat niet handig. Maar goed, zoals gezegd is dat niet de doelgroep waarop SteelSeries zich richt. Toch jammer, want die toetsen bevinden zich juist binnen het bereik van je linkerhand, terwijl de rechterhand meestal de muis vasthoudt.

Op het eerste gezicht missen er een aantal zaken, zoals een toets voor het opnemen van macro's, mediatoetsen, volumeregeling, regeling voor de helderheid van de verlichting, een WinLock-toets en de gebruikelijke LEDjes voor CapsLock, NumLock en ScrlLock. Het zijn voorzieningen die veel toetsenborden tegenwoordig hebben en die hier ontbreken. Maar deze schijn bedriegt, want het is er allemaal wel.

Functietoetsen F5 tot en met F12 dienen ook voor het regelen van de helderheid, de mediaspeler en het volme.

De SteelSeries-toets activeert de secundaire functies van F5 tot en met F12.

Als je de toets met het SteelSeries-logo (naast de menutoets) indrukt, dan lichten alleen de Windows-toets en functietoetsen F5 tot en met F12 op. De verlichting van alle andere toetsen wordt uitgeschakeld, zolang je die ingedrukt blijft houden. Hieronder een lijstje van de mogelijkheden die je dan hebt.
  • Door op de Windows-toets te drukken, wordt het gebruik van die toets uitgeschakeld. Dit is handig in games en voorkomt dat je niet per ongeluk het spel verlaat. Bovendien crashen veel spellen als dat gebeurt, dus is zo'n voorziening handig. Als je deze procedure herhaalt, dan wordt de Windows-toets weer ingeschakeld.
  • De F5-toets verlaagt de helderheid van de verlichting en de F6-toets-verhoogt die. Dat is regelbaar in acht stappen. De laagste stand schakelt de verlichting uit.
  • De F7-toets spoelt de mediaspeler terug en de F9-toets spoelt vooruit. De F8-toets start of pauzeert de mediaspeler.
  • De F10-toets schakelt het volume helemaal uit en door nogmaals op die toets te drukken gaat het volume weer naar de vorige stand. De F11-toets verlaagt het volume in stapjes van 2% en de F12-toets verhoogt dat in stapjes van 2%. Blijf je die indrukken dan gaat het volume wat sneller omlaag of omhoog.
Op de bovengenoemde functietoetsen staan symbooltjes die als geheugensteuntje dienen. Als je de SteelSeries-toets weer loslaat dan werkt het toetsenbord weer zoals gebruikelijk. Die toets neemt wel de plek in van één van de twee Windows-toetsen die een gewoon toetsenbord heeft. Ik kan daar echter niet rouwig om zijn. Éen zo'n toets vind ik voldoende.

Er zijn geen aparte indicatie-LEDjes nodig voor CapsLock, NumLock en ScrlLock, aangezien je een kleur kan instellen op de toets zelf, die aangeeft of de betreffende modus aan of uit staat. Ik gebruik voor de "aan-stand" een unieke kleur, die niet door andere toetsen wordt gebruikt. Het is even wennen, maar wel erg mooi, omdat je nu aan de toets zelf kunt zien of het zin heeft om die in te drukken.

De zes macrotoetsen aan de linkerkant van het toetsenbord.

Je kunt met behulp van de SteelSeries-software een toets definiëren die wordt gebruikt voor het starten en stoppen van het opnemen van macro's in spellen en toepassingen. Ik heb de functie toegekend aan de menu-toets van Windows. Ik gebruik de menu-toets toch nooit en dit is tenminste iets nuttigs wat die kan doen. Het opnemen van macro's on-the-fly heeft de handicap dat je niet gelijk kunt opgeven met welke toets die macro verbonden moet worden. Dit moet je dan later doen in de SteelSeries-software. Je kunt de macro dus niet direct gebruiken. Dat is jammer. Het is een beperking die veel anderen toetsenborden met zo'n voorziening niet hebben. In plaats daarvan krijg je bij de Apex M800 een lijstje te zien met macro's die je zojuist hebt opgenomen, wanneer je de SteelSeries-software start. Je kunt de macro's dan zo nodig nog bewerken, alvorens je die toekent.

Je kunt dus wel macro's opnemen in spellen en toepassingen zelf, maar dit kan alleen als de SteelSeries-software op de achtergrond loopt. Van een toetsenbord in deze prijsklasse mag je verwachten dat het macro's kan opnemen en afspelen met behulp van alleen de toetsenbord-hardware, zonder dat je daarbij de SteelSeries-software nodig hebt. Het lijkt me sterk dat dit niet haalbaar is, omdat vele andere toetsenborden soortgelijke functionaliteit al jaren bieden.

Die afhandeling van macro's door de software werkt prima, maar het heeft voor sommige multi-player games een nadeel, omdat die het gebruik van de software zien als valsspelen en dan de gebruikers van de software uitsluiten van deelname. Nou snap ik dat wel, maar de andere kant is, dat juist macro's erg handig zijn in een spel en ze hoeven niet altijd onder de noemer valsspelen te vallen. Het is dan begrijpelijk dat spelers daar niet blij mee zijn. Je hebt gelukkig die software niet nodig als je simpelweg de indeling van de toetsen aanpast en die bewaart in het geheugen van het toetsenbord.

Voor zakelijk gebruik zijn die nadelen van de macrotoetsen rond de software veel minder van belang. Even switchen naar de SteelSeries-software om een macro toe te kennen is dan geen probleem.

Het is fijn werken met de Apex M800, maar als je weinig speelt dan is het wellicht beter om voor een ander mechanisch toetsenbord te kiezen. Het is gemaakt voor spelers en dat straalt af van de meeste eigenschappen. Voor hun is dat een goede zaak natuurlijk.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

De software heet de SteelSeries Engine 3. Hiermee maak en beheer je zogenaamde profielen, die SteelSeries configuraties noemt. In een profiel wordt de functionaliteit en kleurinstellingen van het toetsenbord opgeslagen. De software en de in het toetsenbord ingebouwde hardware zorgen voor de correcte afhandeling van profielen. Die zorgen dus dat alles wat je met het toetsenbord doet netjes wordt uitgevoerd en de juiste kleurtjes krijgt.

Getest werd Engine 3, versie 3.5.0.

Er zijn drie soorten profielen. De eerste soort gebruik je in het algemeen voor het werken op de desktop. De tweede soort zijn profielen die je koppelt aan een spel of toepassing. Als je dat spel of die toepassing start dan wordt automatisch het bijbehorende profiel gebruikt. Sluit je dat spel of die toepassing af, dan wordt automatisch het profiel weer geactiveerd die je voor de desktop gebruikt. De derde soort zijn profielen die je kunt starten via het toetsenbord zelf. Stel dat je in een spel in een voertuig stapt, waarbij je andere toetsen gebruikt, dan kun via een toets een bijbehorend profiel activeren.

Engine 3 is niet alleen bedoeld voor de Apex M800. Ook andere SteelSeries apparaten worden ondersteund, zoals muizen, headsets en andere toetsenborden.

Met Engine 3 kun je de configuraties van je apparatuur koppelen aan spellen en toepassingen. Waarom dat in een eigen venster moet, ontgaat me, want je hebt die mogelijkheid ook tijdens het maken van profielen.

Tenslotte is er nog GameSense. Hiermee kunnen profielen gemaakt worden, die niet alleen gekoppeld zijn aan een spel, maar ook actief met dat spel kunnen communiceren. Daarvoor moet GameSense dan ondersteuning hebben van de spelontwikkelaar zelf. Op dit ogenblik is er ondersteuning voor CS:GO, Dota 2 en Minecraft. Je kunt bijvoorbeeld een rijtje toetsen laten aangeven hoeveel headshots je hebt of een toets een ander kleurtje laten geven als je die echt kan gebruiken in het spel. Speel je één van die spellen niet, dan kun je er verder weinig mee. Het is zeker leuk voor de fans van deze spellen.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Als je Engine 3 opstart dan zie je een venster met drie mogelijkheden: GameSense (hierboven genoemd), Library (een bibliotheek waarmee je de profielen van jouw SteelSeries apparaten kan koppelen aan een spel of toepassing) en My Gear (waar je profielen kunt maken en beheren van de SteelSeries-apparaten die je hebt). Omdat ik alleen de Apex M800 heb, zal ik me beperken tot "My Gear". Daarmee kun je ook profielen aan spellen of applicaties koppelen.

Als je voor My Gear kiest, dan zie je daar de Apex M800 staan. Links op die balk staat dan welk profiel er actief is. Aanvankelijk is dat het "Default"-profiel, maar in mijn geval heet die "Desktop". Je kunt dat aanklikken en dan een ander kiezen. Het is alleen jammer, dat dit snelste manier is om handmatig van profielen te wisselen. Hoewel de SteelSeries-software in de system tray (het popup-menuutje naast de klok op de taakbalk) staat, kun je daar niet van profiel wisselen. Nu hebben meer bedrijven dat niet, zoals Logitech. Anderen, zoals Corsair, Mad Catz en Saitek, hebben dat wel. Dus dan mis ik zo'n voorziening, omdat het gewoonweg handig is.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Als je vervolgens op de Apex M800 klikt dan kom je in het deel van de software om profielen te maken en te beheren. Ik moet zeggen dat dit een erg mooi onderdeel is. Er is een hoop dat je er mee kan doen, en er is geprobeerd om dat zo simpel mogelijk te maken. Als ik dat vergelijk met andere software, dan vind ik dat dit aardig gelukt is, zonder dat de software je mogelijkheden ontneemt. Zoals je kunt zien in de screenshots, neemt de software behoorlijk wat schermruimte in beslag. Ik heb gezien dat bij muizen en headsets wat minder ruimte nodig is.

Laten we eerst eens kijken naar de kleurinstellingen en een kleine rondleiding geven. Je kiest dat door op "Illumination" te klikken.

Uiterst links zie je onder "Configurations" een lijstje met profielen staan. Daar kan je nieuwe profielen aanmaken, verwijderen of selecteren om te wijzigen. Ik heb er één aangemaakt en die de naam "Desktop" gegeven.

Uiterst rechts zie je een lijstje met sjablonen (Templates), die je als voorbeeld kunt gebruiken door er één in het profiel te laden en dan kunt aanpassen. Daaronder zie je (bij "Lock keys") de kleurinstelling die ik gebruik wanneer CapsLock, ScrlLock en NumLock geactiveert zijn. Die kleur wordt dan op die toetsen zelf weergegeven.

De rest van het venster ziet er verdacht veel uit als een tekenprogramma. Eigenlijk werkt dat op dezelfde manier. Je ziet links van het toetsenbord bijvoorbeeld een kleurenpalet. Kies een kleur en wijs een toets aan en de toets verandert van kleur. Als je de optie "Live preview" aan hebt staan, dan zie je gelijk hoe dat er op het toetsenbord uitziet. Je kunt met de muis meerdere toetsen tegelijk aanwijzen door de Ctrl-toets ingedrukt te houden. Je kunt een toverstafje gebruiken om toetsen met dezelfde instellingen in ene te selecteren. Zo is er een vlakje om verlichting uit te zetten. Het thermometertje dient om een kleur van een toets over te nemen op het palet. Kleurtjes die je tot heden toe gebruikt hebt worden bewaard in het palet, zodat je ze later nog eens kunt gebruiken. Mooi gedaan. Het werkt makkelijk en is intuïtief.

Behalve statische kleuren kun je voor een aantal geanimeerde effecten kiezen. Zo kan je kleuren langzaam laten veranderen (en er optioneel een golfbeweging aan geven) of laten pulseren. Er zijn daarbij allerlei opties, zoals de snelheid en welke kleuren wanneer moeten worden bereikt.

Je kunt de kleur van een toets veranderen als die ingedrukt wordt en dan langzaam weer laten terugkeren naar de oorspronkelijke kleur. Ook hier kun je de snelheid bij instellen.

Je kunt een kleur toekennen voor een bepaalde tijd. Dat kan handig zijn, als de knop die er achter zit wordt gebruikt voor een spelelement waar een cooldown timer aanhangt.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Naast de bovengenoemde modus (die "Active" heet) kan je de "Idle" modus wijzigen. Dit is een soort slaapstand. Als je die echt als slaapstand wil gebruiken dan kan dat en je geeft daarbij op wanneer de verlichting uitgezet moet worden. Je kunt in plaats daarvan statische of geanimeerde kleurinstellingen gebruiken, die dan als een soort screensaver werken. Keyboardsaver? Die slaapstand gaat weer terug naar de actieve stand als je een willekeurige toets indrukt.

Zoals je ziet, heb ik in de slaapstand voor een statisch blauw gekozen. Een slaapstand is voor je rust, nietwaar? De geanimeerde effecten zijn wel leuk om mee te spelen en zullen zeker indruk maken op je gasten. ;)

Overigens bevat de Apex M800 twee processoren. Één handelt de toetsen af en de ander houdt zich bezig met de kleurinstellingen. Daarmee wordt voorkomen dat de kleurinstellingen een negatief effect hebben op de reactietijd van de toetsen.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Laten we nu eens kijken naar hoe je functionaliteit aan de toetsen kan hangen. Daarvoor klik je boven in het venster op "Key bindings". Het venster lijkt veel op het vorige scherm.

Links van het toetsenbord zie je nu een blokje met twee functies. De bovenste is bedoeld om de macro-editor te starten en het lijstje daaronder kan je gebruiken om een toets op te zoeken. Dat is dan ook het enige doel van dat lijstje. Het wordt niet door de macro-editor zelf gebruikt.

Rechts van het toetsenbord zie je een lijstje met toetsindelingen voor verschillende landen. Ik heb een standaard Amerikaans toetsenbord en dus staat die op "English".

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Laten we eens een macro maken waarmee we makkelijk kunnen werken met vette tekst in posts op Tweakers. Dat werkt normaal door [b] voor en [/b] achter een tekst te zetten. Wat mooi zou zijn als de macro het zo doet, dat je eerst de toets indrukt en daarna direct kunt beginnen met typen vlak na de eerste tag. Het bovenstaande screenshot laat zien hoe je dat kan doen. In dat dialoogvenster klikte ik op Start, typte dan de voor de macro benodigde toetsen in en stopte de macro. Ik heb daarna de tijden tussen de toetsaanslagen bewerkt. Ik heb de macro een naam gegeven ("BBCode.Bold") en kan die bijvoorbeeld toekennen aan macrotoets #0. Klaar is Kees.

De software slaat alles wat je maakt en wijzigt op in de cloud. De dienst, die momenteel in bèta is, heet CloudSync en heeft onbeperkte opslag voor je instellingen. Je moet daarvoor een account aanmaken en vanaf dat ogenblik worden de instellingen aldaar bewaard. Dat heeft het voordeel dat die vanaf meerdere computers benaderbaar zijn.

Ik zie me eerlijk gezegd niet rondsjouwen met de Apex M800. Vanwege de grootte en het gewicht is het duidelijk een product voor een niet-portable computer. Het nut van die cloud ontgaat me dan ook voor dit product. Wat er dan overblijft zijn alleen de nadelen, zoals mogelijke beveiligingsproblemen (laten we hopen dat de SteelSeries-cloud veilig is), verspilling van de bandbreedte (de gegevens moeten worden gesynchroniseerd met de cloud) en snelheidsverlies (er moet contact worden onderhouden met het internet). Bovendien heb ik geen idee wat nu er precies opgeslagen wordt in de cloud en hoe en door wie die gegevens worden gebruikt.

Je bent niet verplicht om de cloud te gebruiken. Het is een opt-in. Dat is dan weer netjes. Ik heb ervoor gekozen om niet te synchroniseren met de cloud. Vanwege de eerder genoemde nadelen vind ik dat een invoerapparaat bedoeld voor een lokale computer niet verbonden moet zijn met het internet.

De software biedt geen mogelijkheden om te werken met lokale bestanden. Je kunt je instellingen niet exporteren of importeren. Ondanks dat ik de cloud niet gebruik, onthoud de software mijn instellingen. Die worden dan blijkbaar toch lokaal opgeslagen. Voor het geval je een back-up wilt maken zul je zelf moeten speuren naar de locatie van die bestanden. En die back-up kan belangrijk zijn. Als je bijvoorbeeld, om wat voor reden dan ook, de software deïnstalleert en later weer installeert, dan zijn je gegevens weg. Dus als je niet de cloud gebruikt en geen back-up hebt, dan heb je een probleem. Dit is een nare manier om gebruikers te dwingen om de cloud wel te gebruiken.

Doordat er geen mogelijkheid is om instellingen te exporteren en te importeren, is er ook geen grote community die zich bezighoudt met software modding.

Wel is er een open source project, dat zich bezighoudt met de scripttaal GoLisp (een variatie van Lisp) dat samenwerkt met Go (een programmeertaal ontwikkelt door Google, waar de hoofdprogrammeur van de SteelSeries-software aan meegewerkt heeft, in de tijd dat hij nog bij Google werkte). Go is gebruikt om Engine 3 in te schrijven en GoLisp is speciaal ontwikkelt voor die software. Dat klonk hoopvol, maar na het lezen van de GoLisp-documentatie heb ik niets gevonden over hoe die taal dan kan samenwerken met de SteelSeries-software.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

GameSense zou een mogelijkheid kunnen bieden, maar dat werkt anders. GameSense heeft een SDK bedoeld voor spelontwikkelaars, zodat eindgebruikers daar wat leuks mee kunnen bakken in Engine 3. Maar het eindresultaat, gemaakt door de eindgebruiker, kan niet gedeeld worden, want het presenteert zich eigenlijk als een speciaal profiel. En, zoals bij een gewoon profiel, kan ook die niet gedeeld worden.

De software is dus zowel het sterkste als het slechtste punt van dit toetsenbord. Aan de éne kant omdat het erg vriendelijk is in gebruik en aan de andere kant omdat je instellingen niet fatsoenlijk lokaal kunt bewaren en niet kunt delen met anderen via het internet.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Wat ik belangrijk vind bij een toetsenbord voor gaming, zit in de details. Het is natuurlijk wel subjectief en persoonlijk. Maar is de keuze van een mechanische toets dat dan niet? Genoeg reden om daar even naar te kijken. Misschien herken je daar wat in.

De keycaps zijn onder een lichte hoek geplaatst, maar de plaatsing van de toetsen zelf is vlak. Voor normaal typen heb je meer aan de trapsgewijze plaatsing van de toetsen zoals op een conventioneel toetsenbord. Bij spellen moet je snel reageren. Dan kunnen die trapjes een ongewenst obstakel worden.

Cherry MX-toetsen moet je wat verder indrukken dan de StreelSeries QS1-toetsen. Het toetsmechanisme is kort, wat even wennen was in het begin, maar je hebt het gevoel dat ze daardoor snel reageren. Of dat sneller dan MX-toetsen is valt te betwijfelen. Ik kan dat moeilijk meten.

De kracht die je moet leveren voor het indrukken van een QS1-toets is 45cN. Dat is ongeveer gelijk aan dat van een MX Red. De QS1 voelt echter lichter aan, omdat het een korter mechanisme heeft dan een MX-toets. Dat is bij langdurig spelen minder vermoeiend.

De W-toets heeft twee kleine bultjes, zodat je die op gevoel kunt vinden. Dit is handig bij het gebruik van de WASD-toetsen. De 5-toets op het numerieke eiland en de F- en G-toetsen hebben een klein randje, zodat je ook die op gevoel makkelijk kunt vinden. Ze voelen niet scherp aan en ze zijn handig in gebruik.

De spatiebalk van de Apex M800 is goed geconstrueerd, rammelt niet en reageert goed op elke plek waar die wordt ingedrukt.

De spatiebalk is groot, maar niet wiebelig. Ongeacht waar je die indrukt, reageert de spatiebalk goed. Die maakt een wat lager geluid, zodat je kunt horen dat je de spatiebalk indrukt en niet een toets ernaast. Dat laatste is trouwens moeilijk, want die heeft ruim de dubbele breedte van een gewone spatiebalk. Daardoor is de spatiebalk goed bereikbaar met de duim.

De spatiebalk is wel wat korter dan een gewone spatiebalk. Door de breedte kan je die moeilijk missen, dus dat is geen nadeel. Het heeft wel het voordeel dat er meer ruimte is voor de toetsen op de onderste rij. Daardoor kunnen de toetsen daar wat groter zijn, waardoor ook die beter bereikbaar zijn.

De spatiebalk is niet verlicht. Het zou mooi zijn als dat wel zo was, maar ik vond dat niet storend.

Veel speltoetsenborden hebben gescheiden regelingen voor het volume en de lichtsterkte en aparte toetsen zoals WinLock en die voor de mediaspeler. Het nadeel daarvan is dat dit vaak membraan-toetsen zijn. Als je claimt dat je toetsen zoveel miljoen keer meegaan, dan moet je die zeker niet gebruiken. Bovendien koop je daar geen mechanisch toetsenbord voor. Omdat ze meestal ver weg geplaatst zijn, zijn ze dan ook nog eens moeilijk te bereiken. De concessie die hier gemaakt is, via het gebruik van de eerder genoemde SteelSeries-toets, is dan naar mijn idee de juiste, want je kunt voor die functies de mechanische toetsen gebruiken. Toch mis ik een metalen rol-volume-regeling, zoals je die ziet in toetsenborden van bijvoorbeeld Logitech en Corsair. Die dingen zijn handig en stevig.

Beide concurrenten hebben toetsenborden met drie modi per profiel. Het had fijn geweest als de Apex M800 dat ook had. In elke modus zou je dan opnieuw het toetsenborden kunnen definiëren. Nu kan dat wel via een omweg, omdat je profielen aan toetsen kunt toekennen, maar dan wordt even de verlichting uitgeschakeld. Bovendien gaat dat vaak ten koste van de macro-toetsen en daar heb je er maar zes van.

In die lege ruimte is plaats genoeg voor vijf macrotoetsen.

Vlak boven de pijltjestoetsen hadden er van mij ook wel vijf macrotoetsen mogen zitten of twee rijtjes erbij links op het toetsenbord. Andere toetsenborden van SteelSeries hebben bergen macrotoetsen, zodat je verwacht dat ze om klanten te houden er wat meer van op de Apex M800 zouden stoppen. Upgraden wordt voor die groep dan moeilijk.

De software is redelijk compleet, maar ik mis bijvoorbeeld de mogelijkheid om unieke toetsen toe te kennen aan de macro-toetsen. Zo heeft Corsair de mogelijkheid om functietoetsen F13 tot en met F24 te gebruiken. Dat werkt dan niet in alle software, maar wel in software die elke toets accepteert die aangeboden wordt.

Het spreekt vanzelf dat het toetsenbord in deze klasse niet protesteert als je een hoop toetsen tegelijk indrukt. Alles wordt netjes één voor één afgehandeld.

Ondanks de nadelen is dit een fijn toetsenbord om mee te spelen. Het voelt goed aan en is geschikt voor lange speelsessies.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Een mechanisch toetsenbord uitproberen voordat je het koopt is een goed idee. De vraag is of een doos als deze echt helpt. Wel geeft het aan dat SteelSeries vertrouwen heeft in het product.

De Apex M800 is prijzig, dus je mag wel wat verwachten.

Gezien de prijs zijn de gekozen materialen teleurstellend. Wel is de bouwkwaliteit uitstekend. Het toetsenbord is zwaar en rammelt niet. Dankzij het toetsmechanisme en de belettering is de verlichting goed. Het toetsenbord gebruikt twee USB 2.0 poorten, maar heeft op het toetsenbord zelf twee USB 2.0 aansluitingen.

Er wordt geen polssteun meegeleverd. Gezien de prijs is dat bedroevend.

De installatie werkt eenvoudig. Windows Vista en hoger worden ondersteund. Ook Mac OS 10.8 en hoger wordt ondersteund. Support voor 10.11 werd toegevoegd in Engine 3.5.0, maar support voor 10.7 is verdwenen.

Er is geen documentatie of snelstartgids beschikbaar. Behalve marketing materiaal is er geen aanvullende informatie beschikbaar op de site van SteelSeries.

Of je de toetsen prettig vindt is een persoonlijke zaak. Probeer het toetsenbord eerst uit voordat je er één koopt. Ik werk graag met de Cherry MX Red, maar vond deze toetsen best prettig. De aanslag is lichter en kort. De toetsen zijn relatief stil en rammelen niet. Bij lang spelen is het minder vermoeiend. Maar zoals gezegd, dit is subjectief.

Het is jammer dat er weinig macrotoetsen zijn, maar omdat alle toetsen geprogrammeerd kunnen worden is dat voor gaming minder belangrijk. Daarvoor kun je dan de toetsen gebruiken, die het spel niet nodig heeft.

Het toetsenbord zelf heeft alle functionaliteit, die je van een een toetsenbord uit deze klasse mag verwachten. De Apex M800 gebruikt daarbij alleen de mechanische toetsen en geen slecht bereikbare goedkopere toetsjes. Dat is prettig.

Je kunt macro's opnemen in een spel of toepassing zelf, maar het toekennen aan een toets moet je dan later in de software doen en kan dus niet gelijk ter plekke. Dit is onhandig. Bovendien moet de SteelSeries-software op de achtergrond lopen om macro's af te spelen en om als een spel start automatisch het bijbehorende profiel te activeren. MP gamers zullen dat niet prettig vinden, aangezien sommige spellen dan weigeren te werken. Alle andere functies, zoals de verlichting en het herindelen van het toetsenbord, werken wel zonder die software.

GameSense maakt het mogelijk dat het toetsenbord kan reageren op het spel zelf. Je kunt dan bijvoorbeeld een kleur van een toets gebruiken om het de actuele hoeveelheid ammunitie die je in het spel hebt weer te geven. Natuurlijk moeten de ontwikkelaars van het spel daar voorzieningen inbouwen. Op het moment van schrijven is er ondersteuning voor CS:GO, Dota 2 en Minecraft.

Je kunt naar keuze je instellingen bewaren in de cloud, zodat die vanaf meerdere plekken te benaderen zijn. CloudSync is nog in bèta. Ik vind dat een invoerapparaat niet verbonden moet zijn met het internet en heb de dienst dus niet geactiveerd.

In tegenstelling tot andere soortgelijke software is de SteelSeries erg vriendelijk en compleet. Het grootste nadeel is dat je profielen niet kunt exporteren en importeren. Je kunt dus geen profielen van anderen via het internet downloaden.

Hoewel het toetsenbord prima voldoet voor dagelijks werk, is het primair ontwikkelt met spelers in gedachte. Dat komt goed uit, want dat is de doelgroep.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

De vraag is of de fraaie vormgeving en de prima features van de Apex M800 je kunnen verleiden diep in de buidel te tasten.

Het beoordelen van een toetsenbord is moeilijk. Het is geen grafische kaart, waar je een aantal tests op kunt loslaten. De Apex M800 heeft een hoop eigenschappen die wel of niet aanslaan bij gebruikers. Veel daarvan is subjectief. Hoe slaat de weegschaal voor mij dan uit?

Het is duidelijk dat het niet lokaal kunnen bewaren van profielen een doorn in mijn oog is. Het is vreemd dat anderen reviews hier niet over vallen, aangezien het alternatief, CloudSync, in bèta is, en dus geen betrouwbare back-up genoemd kan worden. Omdat je die profielen niet kunt exporteren en importeren, is het niet mogelijk om die met anderen te delen via het internet. Dat staat een community in de weg. Er zou meer mogelijk kunnen zijn met behulp van GameSense. Dat verlangt of meer ondersteuning van spelontwikkelaars of meer ondersteuning van een community. En die community is er gewoonweg niet. Aandacht van spelontwikkelaars krijgen is moeilijk, want SteelSeries is niet een hele grote speler.

Voor de rest is de software uitmuntend. Je kunt er niet alleen van alles mee, de software doet dat ook nog eens op een gebruikersvriendelijk manier. Veel concurrenten kunnen hier een puntje aan zuigen.

Ik had graag nog wat extra macrotoetsen gezien. Een rol-volume-regelaar zou ook prettig zijn geweest. Het SteelSeries-logo had van mij wat minder prominent aanwezig mogen zijn. Maar eerlijk gezegd is daarmee te leven, want ze beperken niet de functionaliteit.

Het apparaat zelf is niet alleen degelijk, maar ook functioneel voor spelers en werkt heel fijn. De toetsen reageren goed. De grote spatiebalk werkt subliem, ongeacht waar die ingedrukt wordt. De verlichting van de keycaps is goed. Ondanks dat de behuizing van plastic is, ziet het low profile toetsenbord er mooi en modern uit.

De Apex M800 is nog niet modbaar. Mede omdat het geen gangbare keycaps gebruikt. Mogelijk ook omdat er geen community is. Mocht je wat vinden, laat het me dan weten.

Een nadeel van dit toetsenbord is de griezelige prijs. Gezien de gebruikte materialen, had dat best omlaag gekund. In ieder geval had er een polssteun en een keycap puller bijgeleverd mogen worden.

De Apex M800 is alles behalve een slecht toetsenbord. Het is zelfs een prima apparaat, speelt comfortabel, ook na lange tijd, en heeft bergen mogelijkheden, die gericht zijn op spelers. Mocht je er één tegenkomen en het geld er voor over hebben, probeer het dan uit.

EigenschapOmschrijving
ToetsenbordindelingQWERTY
TaalUS/International
Model64170
EAN5707119022828
OpmerkingenIngebouwd geheugen, 2 processoren (één voor toetsafhandeling, de ander voor de verlichting)

Heb jij ook een Steelseries Apex M800 Mechanical Gaming Keyboard - US lay-out?

Wat een uitmuntende review! Niks dan kudo's! Ik wil mijzelf al sinds enige tijd verdiepen in mechanische toetsenborden, en dit was zeker een interessante review om wat belangrijke punten te leren.
Dank je wel, man. Altijd goed om te horen. :)

Ik was eigenlijk verbaasd, omdat ik dacht dat MX Red wel heel erg goed was. Dan ga je hier mee aan de slag en dan speelt dit ook heel lekker. Tijdens het schrijven van de review heb ik me mening bijgesteld.
Meer dan uitstekende review zeg! Ik heb een half jaar terug de standaard Apex gekocht i.v.m. de prijs voor deze mechanische. Had je deze review een half jaar terug gemaakt, dan had de prijs me waarschijnlijk niet geboeid!
Toch ook nog wat tips van jou gezien, vanavond maar weer eens gaan prutsen... :)
Dank. :)

Ik heb die toetsenborden gezien. Heel veel macrotoetsen, hè? Zou je niet moeten wennen op een Apex M800 zonder die toetsen? Vond het zelf ook wat minder na een K95 RGB.
Oeps. Dubbel.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 19 september 2015 12:02]

Ik heb 'r 1, en het typt iig prima. Vooral de spatiebalk is een enorme plus.

Enkel, booten blijft een dingetje. Als je een koude start doet, gaat dit ding pas aan bij je inlogscherm, en dan nog pas nadat je wat toetsen hebt ingedrukt. Ik heb al lopen klieren met de usb kabels, maar dat maakt geen verschil.
Oh ja, iets inprikken op de USB hub achterop resulteert in het onmiddelijk stoppen van je M800.
geen idee wat dat precies veroorzaakt.
Voor de rest dus een prima bordje.

[Reactie gewijzigd door DIKKEHENK op 24 december 2015 12:20]

Ik vraag mij af of die macro's in BF4 werken. Ik heb zelf vanaf BF3 geen macro's meer in gebruik sinds ik dat niet aan de praat krijg met de Logitech G300 Muis/software.

De muis in kwestie:
pricewatch: Logitech G300 Gaming Mouse