BLU Win HD LTE Oranje Review

BdK9001 21 september 2015, laatste update op 29 juni 2016, 458 views

BLU Win HD LTE Oranje

Zeer fijn toestel, ondanks de "matige" hardware erg soepel. Windows Phone is even wennen na 6 jaar Android, maar voor deze prijs is het een zeer nette 5" telefoon met een 720P scherm, een redelijke camera en zeer ruime batterijduur.

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid
  • Batterijduur
  • Update naar Windows 10 Mobile mogelijk

Minpunten

• Belvolume laag
  • Led alleen voor opladen
  • Geen quickcharge

- = Introductie = -

Deze review zal zich voornamelijk richten op mijn gebruikservaringen met dit toestel, voor uitgebreide tests, unboxing en dergelijke kun je terecht bij de review van stinga84, die heeft dit erg mooi en overzichtelijk gedaan.

Deze review bestaat uit twee onderdelen, het eerste deel is een soort dagboek waar ik van tijd tot tijd dingen zal posten die ik heb ontdekt aan het toestel, het tweede deel is een beoordeling van features/eigenschappen.

- = Dagboek = -

18-09-2015 - New arrival
Vandaag het toestel binnengekregen, uiteraard gelijk uitgepakt. Het meegeleverde hoesje gelijk in gebruik genomen, de sreenprotector had helaas wat ronddwarrelend stof gevangen en is in de prullenbak geŽindigd.

Toestel aan de lader gehangen - helaas werd er geen adapter meegeleverd - en aangezet, vervolgens de zeer overzichtelijke setup van Windows Phone 8.1 doorlopen. Hierbij gaf de telefoon aan niet te kunnen verbinden met mijn Wifi, wat ik heel gek vond omdat alle andere draadloze apparaten er vrolijk mee verbonden waren. Voor de test even een Wifi-AP opgezet met een andere telefoon, deze werkte wel. Uiteindelijk bleek dat ik in mn router de Channel width aan moest passen van 40 Mhz naar 20 Mhz, na inloggen met mn Microsoft account gaf het toestel vrij snel aan dat ik moest herstarten om de update te voltooien. Ik had niet eens door dat er op de achtergrond geupdated werd, alles bleef heerlijk soepel!

Na de update even rustig de tijd genomen om de Windows Store te verkennen op zoek naar bekende apps - en alternatieven voor de ontbrekende. Ik had op voorhand al uitgezocht wat er wel en niet beschikbaar was en wat reviews gezocht voor alternatieven. De enige app waarvoor geen adequaat alternatief bestaat is Sleep as Android, gelukkig heb ik daar de Samsung Xcover voor, mijn reservetelefoon.

Er zijn wel twee apps die me enigszins tegenvallen: Calendar en Spotify. Calendar heeft helaas niet het mooie weekoverzicht met balkjes om aan te geven hoe lang een afspraak duurt en Spotify mist Spotify-Connect, op zich geen ramp, maar het zou toch leuk zijn als de app net zo comleet is als op iOS en Android.

Wat me vooral opvalt aan Windows Phone is dat de interface tussen alle apps zeer consistent is, waardoor zoeken naar instellingen en dergelijk nooit lang hoeft te duren. Ook het instellen van de achtergrond en een leuk kleurenthema was zeer eenvoudig.

Omdat de helft van de 8GB opslag al ingenomen is door Windows heb ik een 32GB SD-kaartje insgestoken, deze heb ik gelijk ingesteld als standaardopslag. Dit ging vrij eenvoudig en Windows zette automatisch alles wat op het interne geheugen stond over naar de SD-kaart.

21-09-2015 - Still running
Vandaag is de Blu voor het eerst echt mee naar buiten, naar het gebouw van Rijkswaterstaat in Utrecht. Dit is een voor telefoons uitdagend gebouw; door het gebruik van veel staal in de constructie heb je doorgaans vrij weinig bereik. Daarnaast hangen er om die reden extreem veel Wifi-AP's in het gebouw. Dit alles zorgt voor een ontzettend hoog idle-gebruik doordat de antenne's erg hard moeten werken.

Ik ben de dag begonnen met nog 37% in de batterij - na 2 dagen en 17 uur - de Oneplus One verloor op het werk al gauw 20% door gewoon op mn bureau te liggen, ik ben benieuwd wat de Blu gaat doen. bij vertrek gaf de Blu nog 24% resterend aan. Dat scheelt bijna de helft aan verbruik.

Wat me overigens zeer positief opviel was de ontvangst op 4G: zelfs op de plekken waar de Wifi het liet afweten gaf de Blu nog heel stoer 1 a 2 balkjes ontvangst

22-09-2015 - 100+ uur
Vandaag het einde vand e batterij gehaald, de meter kwam totaal uit op 102 uur, toen was ie wel echt leeg. Waarschijnlijk zou ik ook wel 5 dagen gehaald hebben als ik de hele week thuis was geweest, maar voor een ongetweakte telefoon vind ik dit een erg nette score.

27-09-2015 - Op tournee
Dit weekend even op en neer geweest naar m'n ouders, waarbij de Blu onderweg dienst deed als Spotify player, Dit ging helemaal prima en de Blu reageerde ook keurig op de stuurbediening van de auto. Enige minpuntje in deze is dat Spotify niet in landscape wil, wat enigszins onpraktisch is omdat de telefoon ivm navigatie wel in ladscape gemonteerd zit.

De wifi bij mn ouders thuis schommelt nogal qua ontvangssterkte, dus ik heb de Blu maar gewoon op 4G gelaten, dit leek nauwelijks extra batterijverbruik op te leveren tov de wifi bij mij thuis

29-06-2016 - This is the end, my orange friend

Helaas heeft de Blu een flinke smak gemaakt van +/- 1.5 meter hoogte op de punt van een opstaande tegel, niet goed voor het scherm en ook erg jammer omdat ik nu geen kans heb om de Windows 10 Insider Preview er lang genoeg op te draaien om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

- = Features = -

Leveromvang: In het - vrij kleine - doosje zit naast de Blu nog een backcover in bijpassende kleur, een screenprotector, een micro-usbkabel, een headset met microfoon en twee blaadjes die je doorverwijzen naar de Help-app op het toestel of de website van Blu. Het ontbreken van een adapter is jammer, maar wat mij betreft ruimschoots goedgemaakt door het hoesje en de screenprotector.

Body: De body is zeer eenvoudig, maar voelt stevig aan. De achterkant is effen, met uitzondering van het Blu logo en een 4G/LTE aanduiding. Aan de voorkant het design van een oude bekende: de gekleurde balken boven en onder het scherm en de plaatsing van de camera, sensoren en speaker daarin doen me sterk denken aan mijn oude Jiayu G3, hoewel de meeste mensen HTC One zullen zeggen. Een zeer eenvoudig, maar wat mij betreft smaakvol ontwerp. Onder het scherm zitten 3 capacitieve toetsen, waarbij het als ex-Android gebruiker extra opvalt dat de menu-toets vervangen is door een zoek-knop.

Bereik: Ik heb tot nu toe nog geen enkele keer meegemaakt dat ik geen bereik had, ik heb steevast 3 of meer balkjes met KPN 4G. Ook het bereik van de wifi is erg goed, evenals de snelheid waarmee verbinding gemaakt wordt met een nieuw netwerk.

Scherm: Met 5" een halve inch kleiner dan de Onplus One, en qua scherpte en kleurweergave erg goed. Op maximale herlderheid komen de kleuren het beste tot hun recht en op minimale helderheid is het scherm overdag binnen uitstekend te lezen. In direct zonlicht is het scherm prima te lezen op medium, op maximum is het zelfd goed mogelijk om foto's te kijken. Ik heb in een aantal reviews op Amazon.de gelezen dat men het scherm erg stroef vond in het begin, maar dit is mij niet opgevallen. De touches worden prima geregistreerd en ik heb nog geen enkele keer extra hoeven drukken om iets voor elkaar te krijgen.

Batterij: De batterij is na de eerste keer opladen ruim 4 dagen meegegaan met hetzelfde gebruik haalde mijn op zuinigheid getweakte Oneplus One maximaal 2,75 dag. Prima batterijduur dus. Het opladen duurt met ruim 3 uur wel 2x zo lang

Camera: Deze heb ik nog niet uitgebreid getest, maar hij maakt in ieder geval zeer acceptabele foto's voor een budgettelefoon. Voor mij is de camera ook van ondergeschikt belang, als ik foto's wil maken neem ik de DSLR wel mee.

Speakers: De kwaliteit van spraak is meer dan prima, en erg helder. Helaas is het maximale volume vrij laag, dit geldt ook voor ringtones/notificaties. Muziek over de speaker - eentje maar - klinkt acceptabel, maar voor fatsoenlijk geluid kun je zoals bij vrijwel alle telefoons beter een koptelefoon gebruiken. Niet de meegeleverde headset overigens, die klinkt extreem blikkerig.

GPS: Ik heb de Blu nog niet gebruikt voor navigatie, maar uiteraard wel eventjes gespeeld met de meegeleverde Maps, ik had binnen enkele tientallen seconden een fix terwijl ik binnenshuis was, binnenkort maar eens een stukje mee gaan rijden.

Opslag: De Blu heeft 8GB interne opslag, waarvan er bijna 4 wordt ingenomen door Windows, gelukkig is er een SD-slot aanwezig. Hierin zit nu een Class 10 kaartje van 32GB, dit is voor mij meer dan genoeg en is ook snel genoeg om apps vanaf te starten.

Bluetooth: Inmiddels ook met de auto geweest, dus ook de bluetooth kunen testen. De Blu verbindt probleemloos met de autoradio en geeft zelfs keurig het huidige nummer in Spotify weer - in tegenstelling tot de Oneplus One. Ook bellen via bluetooth gaat meer dan prima.

Zijn er dingen die je getest wil zien, of andere vragen, stel ze gerust hieronder :)

Heb jij ook een BLU Win HD LTE Oranje?

Mooie review! Ik kan mij goed vinden in jouw ervaringen. Fijn dat je 5 sterren hebt toegekend, zo komt de 4,5 sterren die ik eigenlijk had willen geven in mijn review nu toch nog goed naar voren ;)

…ťn vraagje: het valt mij op dat ik wanneer ik 's nachts de telefoon oplaadt en 's ochtend van de lader haal deze 100% aangeeft. Echter is de batterij een uurtje later meestal zo'n 86-88%... Op zich niet zo erg omdat deze vervolgens 4 Š 5 dagen meegaat, maar een beetje vreemd is het wel. Heb jij dit ook ervaren?
Thanks! Blij om te horen :)

Bij mij doet ie dat niet, meestal springt ie binnen een minuut of 5 naar 99% en blijft daar een tijd staan. Ik heb wel het idee dat de batterijmeter niet echt vloeiend afloopt, maar eerder per 3-5% omlaag springt.