BLU Win HD LTE Oranje Review

stinga84 24 augustus 2015, laatste update op 17 september 2015, 2.162 views

BLU Win HD LTE Oranje

De BLU Win HD LTE is een zeer complete, vlotte Windows Phone voor slechts EUR 129,-. Het toestel voelt degelijk aan, heeft een mooi 5" 720p scherm en krijgt een gegarandeerde upgrade naar Windows 10. Op enkele minpuntjes na, is het een prima keuze in het low-budget smartphone segment.

Pluspunten

• Zeer scherp geprijsd
  • Goede bouwkwaliteit
  • Mooi scherm
  • Lange batterijduur
  • Veel accessories meegeleverd

Minpunten

• Geen fysieke cameraknop
  • Geen feedback capacitieve knoppen
  • Geen lader meegeleverd
  • Eenmaal probleem met GPS-fix
  • Back cover pikt vuil op

Welkom bij mijn review over de BLU Win HD LTE. Deze zeer betaalbare smartphone, die draait op Windows Phone 8.1, is sinds augustus 2015 voor de Europese markt beschikbaar gekomen en wordt online via Amazon verkocht. Met een adviesprijs van EUR 129,- lijkt dit, gezien de specificaties, op voorhand een zeer interessant toestel te zijn.

In deze review neem ik de BLU Win HD LTE onder de loep. Daarbij zal ik met name vergelijkingen maken met mijn huidige toestel - de Nokia Lumia 520 - en de Microsoft Lumia 640: op papier de voornaamste concurrent van de BLU Win HD LTE.

inhoud
inleiding

Waarom een nieuwe smartphone? Eigenlijk is mijn Nokia Lumia 520 van 2,5 jaar oud nog prima; alles werkt nog net zo goed als in het begin en het toestel vertoont geen kuren. In dat opzicht was een nieuwe smartphone nog niet nodig. Echter, in september gaat mijn nieuwe sim-only contract in, ditmaal inclusief databundel vanwege een scherpe aanbieding. De laatste jaren heb ik alleen een standaard 64 kbps mobiele dataverbinding gehad, wat voor mijn lichte gebruik (telefoon, email, Whatsapp, nieuws, weer) prima was. Nu ik een 4G databundel krijg, en ik toch ook wel benieuwd was naar een smartphone met wat betere prestaties en een mooier scherm, ben ik mij gaan oriënteren op een nieuw toestel.

Waarom een Windows Phone? Sinds een paar weken gebruik van de Lumia 520 stond het voor mij al vast dat ik weer een Windows Phone zou willen in de toekomst. Met dat low-end toestel heb ik ervaren dat verschillende updates, het installeren van diverse apps, en 2,5 jaar gebruik het toestel niet merkbaar trager hebben gemaakt. Daarnaast spreekt de interface mij erg aan en dan met name het zelf te kiezen startscherm met 'live tiles'. mijn Samsung Android van daarvoor beviel mij erg slecht (werd steeds trager, liep soms vast en het scherm had touchproblemen) en de iPhone 4S die ik al jaren voor mijn werk gebruik kan mij ook nooit zo bekoren. Op de één of andere manier vind ik het iOS besturingssysteem niet zo intuïtief werken, al zal dat een kwestie van smaak zijn. Overigens werkt de 4S die ik voor zakelijk telefoneren en emailen gebruik nog prima, maar niet meer zo vlot als in het begin na diverse updates van iOS. Daarnaast vind ik het simpelweg niet nodig om privé meer dan zo'n EUR 200,- voor een telefoon uit te geven, aangezien ik zaken als gamen, muziek/video streamen of foto's maken niet (met mijn smartphone) doe.

Waarom de BLU Win HD LTE? Tot voor kort wist ik al vrij zeker dat ik de Microsoft Lumia 640 LTE zou gaan aanschaffen. Qua prijs-kwaliteit verhouding leek mij dat toestel helemaal in orde. Ik wachtte alleen nog even op een mooie aanbieding of een prijsdaling van het toestel, aangezien mijn nieuwe abonnement toch pas in september ingaat. Toen las ik echter een nieuwsbericht dat BLU de Europese markt op gaat en via Amazon haar nieuwe BLU Win HD LTE verkoopt voor EUR 129,-. Erg interessant, aangezien de specificaties grotendeels vergelijkbaar zijn met de Lumia 640. Omdat de vormgeving van het toestel mij ook aansprak heb ik de oranje uitvoering op Amazon.de besteld.

specificaties

BLU Products is een smartphone fabrikant uit de Verenigde Staten, gevestigd in Miami, Florida, dat in 2009 is opgericht. Met name in de VS en Latijns Amerika heeft het merk inmiddels bekendheid vergaard door smartphones op Android en Windows Phone uit te brengen tegen zeer betaalbare prijzen. De BLU Win HD heeft de volgende specificaties:
  • 5.0 inch IPS 720p scherm (720 x 1280 pixels, 294 ppi)
  • Qualcomm Snapdragon 410 1.2GHz processor (Quad-code met 64-Bit architectuur, Adreno 306 GPU)
  • 1GB RAM (werkgeheugen)
  • 8GB ROM (interne opslag)
  • Micro-SD slot (tot 32GB)
  • 8MP camera achter met LED-flash, 2MP camera front
  • Bluetooth 4.0, Wifi, Hotspot, MicroUSB v2.0
  • Dual SIM (beide micro SIM)
  • 2500 mAh batterij (niet verwisselbaar)
  • 4G LTE banden FDD: B3 (1800 MHz) / B7 (2600 MHz) / B20 (800 MHz)
  • 4G LTE banden TDD: B38 (2600 MHz) / B40 (2300 MHz)
  • 3G banden: B1 (2100 MHz) / B8 (900 MHz)
  • Afmetingen 145 x 72 x 8.2 mm, gewicht 136 gram
  • Windows Phone 8.1 besturingssysteem (gegarandeerde upgrade naar Windows 10 later dit jaar)
  • Leverbaar in 4 kleuren: grijs, geel, oranje, wit
  • Prijs: EUR 129,- *
* Let op: bestellen via Amazon.de leverde mij bij het afrekenen een prijs van EUR 131,16 op. Dit heeft te maken met het BTW tarief van 21% in Nederland, tegenover 19% in Duitsland. Dit verschil wordt doorberekend in het bedrag.

uitpakken

De BLU Win HD komt in een vrij compact doosje, niet veel groter dan de lengte en breedte van het toestel zelf. Er staat een fel groen/geel examplaar afgebeeld op de voorkant, maar een stickertje met een oranje bolletje verraadt dat het om de oranje uitvoering gaat.

uitpakken1

Zodra de seal is verbroken en de deksel van het doosje wordt geschoven, is als eerste de telefoon zelf zichtbaar. Het valt meteen op dat de kleur oranje erg fel is, meer dan ik had verwacht op basis van productfoto's, maar zeker niet lelijk. Het toestel valt in elk geval op ;)

Onder het toestel zelf zitten alle toebehoren: een USB-kabel, screenprotector, oordopjes, een siliconen beschermcover en wat papierwerk. Opvallend is dat een stekker voor in het stopcontact ontbreekt; een vreemde keuze wat mij betreft. Ik had graag de oordopjes en/of beschermhoes niet gehad in plaats van een lader. Gelukkig liggen thuis voldoende Nokia-laders waarmee ik uit de voeten kan.

Wat verder opvalt: geen papieren handleiding. In plaats daarvan is een app op de telefoon geinstalleerd, waarnaar wordt verwezen in een klein, papieren kaartje.

uitpakken2

Ten opzichte van mijn Lumia 520 voelt de Win HD eerst enorm aan; het gewicht valt best mee. De smartphone ligt meteen lekker in de hand. Als het scherm uit staat is deze wat zwarter dan de Lumia 520, die veel grijzer oogt. Ik ben benieuwd naar de zwarttinten als het scherm aan staat; bij de L520 zijn die vrij slecht.

uitpakken3

gebruik

Het instellen van de telefoon via de wizard was op zich eenvoudig, ware het niet dat ik geen backup had gemaakt van al mijn instellingen en apps. Eerst heb ik dus de oude Nokia Lumia 520 nog even opgestart, daarin een backup gemaakt en opgeslagen in OneDrive, en vervolgens terug naar de BLU om de backup terug te zetten. Toen dat eenmaal was gelukt, stonden alle instellingen zoals ik gewend was en was mijn indeling van het startscherm er weer. Apps werden opnieuw gedownload. Sommige apps zoals HERE Maps waren verdwenen; die heb ik zelf opnieuw gedownload.

Voor sommige apps (ABN Amro, Whatsapp, Threema) moet opnieuw worden geverifieerd wie je bent; dit was zo geregeld.

De telefoon voelde eerst wat traag aan (met name schermbediening) maar dit zal zijn gekomen door alle downloads, installaties van apps, en Windows Phone updates die de BLU aan het verwerken was. Sinds dat klaar was, voelt de smartphone echt veel sneller aan dan de L520. Alles start haast direct op, zonder de voor mij gebruikelijke tellen waarin wordt geladen; echt een flinke verbetering!

De bouwkwaliteit lijkt in orde; alles voelt stevig aan, de achterkant-cover sluit mooi aan en er zit geen speling/kier bij de naden. De achterkant is effen, maar is zeker niet glad (soort soft-touch). Daarnaast is deze mat en spiegelt dus niet.

Gebruiken van de telefoon is meteen vertrouwd, alleen even wennen aan de dual sim weergave bovenin (waarvan ik er maar 1 gebruik). Het nieuwe instellingen menu (Windows Phone 8.1 Update 2) kende ik nog niet, en is een zeer welkome verbetering ten opzichte van het oude, rommelige menu.

telefoonhand

Een probleem dat ik tot nu toe heb ondervonden, is met locatiebepaling. Eenmaal heb ik gehad dat geen locatie gevonden kon worden, op een moment dat ik deze voor een tocht op de racefiets wilde gebruiken in de app Runtastic Pro. Na 20 minuten was nog geen GPS-fix gerealiseerd, maar was wel de batterij 15% leger geraakt... Op andere momenten wordt wel vrijwel meteen een locatie gevonden.

In tegenstelling tot dit ene geval, is de batterijduur juist opvallend goed. Met redelijk licht gebruik gaat de accu een dag of 3 tot 4 mee; beter dan de L520 die zeker iedere 2 dagen aan de lader moest.

EDIT 17-09-2015: de batterijduur is in de praktijk nog wat beter dan mijn eerste inschatting: 4 dagen haal ik iedere keer gemakkelijk, meestal haal ik de 5 dagen ook nog!

scherm

Allereerst een opmerking over de knoppen onder het scherm: deze capacitieve knoppen lichten op, hetgeen handig is in het donker. Echter, in tegenstelling tot de Lumia 520 geven ze geen 'feedback' aan de gebruiker in de vorm van trillingen. Hier moest ik even aan wennen, maar is op zich niet heel storend.

Dan het scherm zelf: deze reageert goed op aanrakingen, al is het scherm iets minder gevoelig dan die van de L520. Zwartwaarden zijn redelijk goed (beter dan L520) maar nog altijd meer heel-donkergrijs dan pikzwart. De scherpte is met 294ppi voor mij top en veel hoger dan ik gewend was. Daardoor is mijn startscherm nu ingedeeld in 3 in plaats van 2 kolommen, en merk ik dat teksten lezen veel fijner is. Het grootste voordeel van het grote scherm is echter het typen van teksten; door het grotere onscreen toetsenbord typ ik bijna niet meer mis.

Kleurweergave en helderheid lijken allemaal in orde; het scherm ziet er mooi en levendig uit. In fel zonlicht is het scherm lastig af te lezen, daarin blinkt het zeker niet uit. Toch is het daarin wel beter dan de Lumia 520 want die kon ik in direct zonlicht helemaal niet aflezen. De BLU Win HD heeft overigens een sensor aan boord, waardoor de helderheid automatisch kan worden bepaald. De automatische helderheid is natuurlijk ook uit te schakelen zodat je zelf de helderheid vast kunt instellen.

camera

Met de camera aan de achterzijde (8MP) heb ik enkele foto's genomen in diverse omstandigheden. De camera is niet geweldig maar ook zeker niet slecht; er is vrij veel beeldruis te zien wanneer je de foto's in detail bekijkt, maar met name bij voldoende licht schiet de BLU Win HD LTE toch wel aardige kiekjes; voor sociale media lijkt me het prima te gebruiken. Ten opzichte van de Lumia 520 zie ik niet zoveel verschil. De BLU heeft als extra een flitser.

De frontcamera (2MP) heb ik niet gebruikt, en zal ik vermoedelijk ook nooit gaan gebruiken. Ik heb alleen getest of het werkt, en dat is het geval ;)

foto1
Goede lichtomstandigheden (klik hier voor 1600 x 1200 vergroting)

foto2
Redelijke lichtomstandigheden, beetje tegenlicht (klik hier voor 1600 x 1200 vergroting)

foto3
Weinig licht, zonder flits (klik hier voor 1600 x 1200 vergroting)

foto4
Donker, met flits (klik hier voor 1600 x 1200 vergroting)

concurrentie

Qua specificaties is de Microsoft Lumia 640 bij uitstek de directe concurrent van de BLU Win HD LTE. Sterker nog, in de 'Sales Guide' die BLU op haar website publiceert staat zelfs een rechtstreekse vergelijking tussen de twee Windows Phones. De Lumia 640 heb ik zelf niet tot mijn beschikking, dus baseer ik mijn vergelijking enkel op de specificaties.

Veel zaken zijn gelijk tussen de twee toestellen, zoals het 5" 720p scherm, 1GB RAM, 8GB ROM, 8MP camera, LTE support, 2500 mAh batterijcapaciteit & SD card ondersteuning. Er zijn echter ook enkele verschillen te constateren.

De extra's van de Lumia 640 ten opzichte van de BLU Win HD LTE zijn:
  • Glance
  • Clearblack technologie (tegenover Inifinite View technologie)
  • Gorilla Glass 3
  • Verwisselbare batterij (tegenover vaste batterij)
  • 4G ondersteuning op banden B1 (2100 MHz) en B8 (900 MHz)
  • 3G ondersteuning op band B5 (850 MHz)
De extra's van de BLU Win HD LTE ten opzichte van de Lumia 640 zijn:
  • Prijs EUR 129,- (tegenover ~ EUR 159,-) *
  • Fysieke (terug/home/zoeken) toetsen onderaan toestel (tegenover softwaretoetsen)
  • Snapdragon 410 64-Bit CPU (tegenover Snapdragon 400)
  • Adreno 306 GPU (tegenover Adreno 305)
  • Dual SIM (tegenover Single SIM)
  • 2MP frontcamera (tegenover 1MP)
  • Afmetingen 145 x 72 x 8.2 mm (tegenover 141.3 x 72.2 x 8.8 mm)
  • Gewicht 136 gram (tegenover 145 gram)
  • Meegeleverde screen protector, siliconen hoes & oordopjes
* De Lumia 640 is als prepaid toestel bij T-Mobile te koop voor 130,- dus daarmee valt het prijsvoordeel van de BLU Win HD LTE weg.

conclusie

Al met al ben ik zeer positief verrast door de BLU Win HD; ik vind het ongelooflijk dat een smartphone met dergelijke specificaties voor EUR 129,- op de markt is. Het toestel laat zich zeer gemakkelijk en vlot bedienen; Windows Phone blijft voor mij persoonlijk een zeer prettig besturingssysteem. Ook voor wie nieuw is met dit OS, zal er denk ik snel mee vertrouwd raken. Wel een tip voor mensen die overwegen op een Windows Phone over te stappen: zoek op voorhand goed uit of jouw persoonlijk favoriete apps beschikbaar zijn, want er zijn er nog enkele die vooralsnog alleen voor Android en/of iOS beschikbaar zijn. Daarnaast kijk ik uit naar Windows 10, dat later dit jaar voor de BLU beschikbaar zal komen.

Duidelijke pluspunten voor mij zijn het mooie scherm, de goede batterijduur en uiteraard de zeer scherpe prijs. Wel vind ik ik de grootte van 5" erg wennen; lekker bedienen met 1 hand gaat net niet...

Tegenvallers die ik heb ondervonden zijn het ontbreken van een fysieke cameraknop, de capacitieve knoppen die geen trilling geven bij bediening en de keer dat geen locatiebepaling kon worden gedaan. Verder heb ik gemerkt dat de achterkant snel viezigheid oppikt; zelfs mijn broekzak van mijn jeans geeft lichtjes af op de (randen van de) oranje achterkant. De siliconen cover die wordt meegeleverd voorkomt dit misschien, maar ik houd niet van dergelijke covers die het mooie design van het toestel weer teniet doen...

Indien het mogelijk zou zijn, had ik de BLU Win HD met 4,5 sterren gewaardeerd. Omdat dit helaas niet mogelijk is: 4 sterren.

EDIT 25-08-2015 Foto toegevoegd: toestel in hand, home-scherm
EDIT 26-08-2015 Foutje in specificaties gecorrigeerd

Heb jij ook een BLU Win HD LTE Oranje?

Prachtige review, paar puntjes:
•1GB ROM (werkgeheugen)
•8GB RAM (interne opslag)
Je moet de RAM/ROM omdraaien.

Dan omdat ik de lumia 640 hebt, bij de vergelijking:
•Prijs EUR 129,- (tegenover ~ EUR 159,-)
Je kan bij T-mobile de prepaid versie bestellen van de lumia 640 (die identiek en simlock vrij is), voor een 130 euro, dus dan sponsort T-mobile je aankoop nog wat.
•Dual SIM (tegenover Single SIM)
640 is ook als dual sim te krijgen als je uit Frankrijk importeert. (Maar inderdaad niet standaard in Nederland, de paar die het aanbieden hebben allemaal de 3G versie).
Daar gaat de 640 dan op winnen, want met clearblack is die echt goed in zonlicht af te lezen.

Ik denk dat het lastig wordt voor dit toestel, simpelweg omdat concurrentie met een 640 niet makkelijk gaat zijn, ondanks dat uit je review blijkt dat het een prima toestel voor een hele mooie prijs is.
Bedankt voor je reactie! Het foutje in de specificaties is aangepast.

Is de T-mobile versie dan geheel unbranded dus zonder opstartschermen met T-Mobile o.i.d.? Dat is inderdaad wel een prima prijs voor de L640.

De overstap naar de L640 zal ik niet meer maken, daarvoor wegen de plussen/minnen niet zwaar genoeg. Ik kan mij wel voorstellen dat ik alsnog later dit jaar een 4,5 of 4,7" toestel neem, mocht Microsoft (of een ander merk) met een mooi model komen.
Van wat ik begrijp van andere (zelf heb ik de normale versie), is er geen enkele branding momenteel op die L640s van T-mobile (als er wel een ander opstartscherm zou zijn heb ik daar verder ook geen problemen mee persoonlijk, maar ik begrijp ook dat het de vergelijking ook wel wat oneerlijk maakt als de ene T-mobile subsidie heeft).

Ik zou overigens wel hopen dat er met een software update nog feedback komt voor die toetsen. Losse capacitieve toetsen vind ik echt een pré voor dit toestel, maar apart dat er wel feedback is op de L640 die geen ingebouwde capacitieve toetsen heeft, en niet op dit toestel.

Zoals ik je review lees zou ik ook niet overstappen in jouw positie (tenzij je echt bijvoorbeeld vaak in de zon hem gebruikt). Het probleem bij een nieuwe kopen lijkt mij simpelweg dat dit een goed toestel is, maar dat hij de directe concurentie moet aangaan met de L640 die ook erg goed is. Maar een miskoop zal geen van beide zijn.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 26 augustus 2015 10:50]

Nette review! had graag ook wel wat benchmarkjes van de 410 gezien t.o.v de 400 en S4 pro. Verder wederom zeer netjes! Ga zo door :) +2 van mij :D
Bedankt! Ik heb wel wat gezocht naar benchmarkresultaten tussen de twee chipsets 400 en 410. Bijvoorbeeld hier is een vergelijking te vinden, maar die is gedaan op Android toestellen (Moto G). Ik ben niet zo thuis in benchmarks, dus weet ik niet of dit representatief/nuttig is om in mijn review te plaatsen?
Zeer fijne review, gaf me de doorslag om dit toestel te kopen ipv de Lumia 640, vandaag is dag 3 en tot nu toe bevalt het prima! Eigenlijk mis ik alleen de notificatie-led en Spotify connect. Verder extreem onder de indruk van de idle batterijduur +/- 48 uur geleden van de oplader gehaald en nog 70% over
Goede review, bedankt!
Nog even een vraagje: ben je tot nu toe in de knoei gekomen met je opslagruimte? 8GB lijkt me niet veel, zeker als je de reviews leest waarin staat dat telefoons vol met bloatware staan (deze niet hoor ;)) ,maar nogmaals, veel is anders...
Bedankt! Nee, ben nog niet in de problemen gekomen. Momenteel heb ik 2,16 GB vrije opslag (5,12 GB gebruikt). Daar moet ik wel bijzeggen dat ik een 16 GB SD card gebruik waar standaard alle nieuwe muziek, foto's, downloads etc. worden neergezet.
Moest je dit toestel willen upgraden naar windows 10, en je krijgt de update maar niet, dan kan je een ietswat "rare" procedure volgen.

1) Eerst de laatste versie installeren van de Windows Device Recovery Tool
2) Firmware upgrade uitvoeren (bij mij was deze upgrade [nog] niet naar windows 10)
3) De windows mobile upgrade advisor installeren
4) De windows mobile upgrade advisor starten en de wizard doorlopen
5) Upgraden
6) Optineel maar aan te raden, firmware reset uitvoeren

[Reactie gewijzigd door Ryaka op 4 mei 2016 12:20]

Goede toevoeging! Twee weken geleden heb ik zelf Windows 10 Mobile op mijn telefoon gezet. Inderdaad door eerst de firmware te upgraden via WDRT (firmware was 20001.15009, moest 20001.15013 zijn). Pas met de nieuwe firmware upgrade pikt de Upgrade Advisor de Windows 10 update op.

Eerste ervaringen van Windows 10 Mobile zijn prima! Het toestel lijkt nog wat vlotter te reageren dan onder WP8.1. Enige minpunt is dat de email-tile geen notificaties toont... Dit heb ik nog niet kunnen oplossen.