Specificaties Tower/desktop met Ci7-4790 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers G20AJ - NL011S Review

Robberto 20 september 2015, laatste update op 20 september 2015, 1.953 views

Asus Republic Of Gamers G20AJ - NL011S

De Asus G20 is een opvallende maar zeer kleine game computer. De computer wordt geleverd met een muis en toetsenbord en twee externe voedingen. Tevens produceert hij weinig geluid tijdens het huis-tuin-en-keuken-gebruik en is gamen op 1080p/60fps geen enkel probleem.

Pluspunten

• Uniek design
  • Compact
  • Lekker Vlot
  • Goede ventilatie

Minpunten

• Slechts 128GB SSD
  • 2 Stopcontacten benodigd
  • Muis goedkoop

Features Score: 4
Op 21 mei 2015 plaatste Tweakers een oproep om de Asus Republic of Gamers G20 te testen. Dit kon zowel thuis als bij Tweakers op de HQ. Ik heb thuis enkel een Macintosh staan dus het leek mij leuk een keer een échte game computer te testen. Ik melde me aan en was de gelukkige om deze Asus te mogen testen voor Tweakers, waarvoor dank.

De desktops zouden aanvankelijk voor de zomervakantie geleverd worden en dat kwam mij dan ook goed uit. Helaas door wat vertraging kwamen de desktops pas begin September binnen en door wat trage communicatie tussen Asus en Tweakers kon ik tot 16 september niks anders testen dan Windows 8.1. Ik heb eigenlijk alleen gisteren 19 september de tijd gehad om de Asus aan de tand te voelen en daarom wil ook waarschuwen dat ik de Asus G20 maar kort heb kunnen testen.

Unboxing
De Asus G20 zit in een nette doos verpakt. Aan de buitenkant staan wat mooie afbeeldingen van de desktop en tevens de vermelding van ‘Republic of gamers’ ‘The choice of champions’ en ‘Gaming Desktop PC ROG G20’.

De doos kan mooi geopend worden door hem op z’n zijkant te leggen, vervolgens kun je de klep makkelijk openen. Wat meteen opvalt is dat Asus een toetsenbord en muis meegeleverd. Tevens is er een dubbele voeding aanwezig. De eerste indruk van de behuizing is uiteraard goed, het is erg opvallend.

Het apparaat: de specificaties
De Asus G20 is verschillende varianten te verkrijgen.

De Desktop die ik heb ontvangen is geleverd met de volgende specificaties:

CPU: Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU @ 3.60GHz
LAN: 10/100/1000/GigabitsMbps
WiFi: 802.11 a/b/g/n/ac
Bluetooth: V4.0

De buitenkant
De doos laten we al snel achterwegen en de desktop vindt z’n plek naast m’n bureau. De dubbele voeding is ook nieuw voor mij, maar deze is al snel aangesloten net als de muis en het toetsenbord. Ik heb van Asus tevens een monitor meegekregen, omdat het testen op een TV mij niet echt fraai leek. De monitor die aangesloten zat was een Asus VG278HE (pricewatch: Asus VG278HE Zwart).

Als Tweaker kregen we als bedankje de GX1000 van Asus erbij, die maar meteen aangesloten.

Goed, terug naar de computer zelf. De G20 is een opvallende verschijning. Deze look zal je moeten liggen of niet. Ik vind het een fraai uiterlijk, het is geen vierkante door maar de voorkant loopt langzaam naar elkaar toe en schuin naar boven.

De G20 is voorzien van zwart plastic en een rode gleuf aan de voorkant. Aan de voorkant is tevens led verlichting aangebracht. Hier kom ik later nog op terug. Het rode plastic komt terug in de achterkant bij de aansluitpoorten. Het zwarte plastic heeft aan de voorkant een patroon meegekregen wat tegelijkertijd ventilatie ingangen zijn. In het linker zijpaneel is het merk Asus aangebracht, in het rechter zijpaneel het logo van ROG.

De volgende aansluitingen terug te vinden op de voorkant:
  • 2 maal USB 3.0
  • 2 maal 3,5mm jack
  • 1 maal DVD speler
  • 1 maal Powerbutton

De volgende aansluitingen zijn terug te vinden op de achterkant:
  • 2 maal USB 3.0
  • 3 maal Displayport 1.2
  • 2 maal voeding
  • 1 maal Kensington Lock

De binnenkant
Ik heb besloten de computer niet open te trekken, op het internet zijn hier gelukkig wel foto’s van te vinden. De videokaart, SSD, processor en DVD speler zijn te vervangen/upgraden later door betere varianten. Wel moet je rekening houden dat Asus de G20 zo klein mogelijk heeft proberen te houden en dat het wellicht minder makkelijk zal gaan dan bij een ruime behuizing.

Software
De G20 wordt door Asus meegeleverd met Windows 8.1, ik had stiekem al gehoopt op Windows 10 maar helaas. Tevens wordt de computer geleverd met diverse andere software. Bijvoorbeeld om wat kleine tweaks door te voeren aan de G20; de snelheid van de ventilatoren, geluid in/uit, enz. Tevens is er een overzicht met daarop informatie over de Desktop en het gebruik ervan (snelheid/belasting). Allemaal erg leuk om eens te bekijken maar in het dagelijks gebruik zal je het weinig gebruiken.

Tevens is er software meegeleverd om te back-uppen/updaten/beveiligen enz. De led verlichting die opgloeit bij het starten van de PC is tevens instelbaar in alle kleuren die je wenst. Hiervoor zijn 3 zones aangewezen; 1. De voorkant 2. De voorkant/zijkant 3. De onderkant.

Prestaties/Gebruik
Helaas heb ik de G20 niet kunnen gebruiken met Windows 10 en ik verwacht dat de meeste mensen deze G20 gaan gebruiken met Windows 10. Ik heb een browsermark, passmark en 3Dmark benchmark uitgevoerd om jullie een indicatie te geven van de theoretische snelheid.

Score 3540

Ik heb eventjes kunnen gamen en mijn ervaringen zijn zeker niet teleurstellend. Op volle resolutie (1080P/60fps) in Battlefield Hardline is er weinig op aan te merken. Iets wat in lijn ligt met de verwachtingen uiteraard. De ventilator wordt tijdens het gamen wel even aangezwengeld maar de geluidsproductie is zelfs dan nog zeer gering.

Bij het normale huis-tuin-en-keuken-gebruik is de G20 binnen enkele tellen weer fluisterstil en blijft de desktop lekker snel. Dat komt uiteraard mede door de SSD. Ik verwacht dat de meeste Tweakers deze wel zullen uitbreiden naar minstens 256 of 512GB. De 128GB loopt met wat flinke games snel vol.

Overige details

De prijs schommelt op het moment van schrijven tussen de 2000 en 1500 euro. Een gelijkwaardig kant-en-klaar alternatief kon ik in de Tweakers Pricewatch nog niet vinden. Voor een kant-en-klare gaming desktop PC mét muis en toetsenbord is 1500 euro denk ik een reële prijs.

Het uiterlijk van de G20 moet je liggen of niet, hij is zeker opvallend. Ook heeft Asus de G20 zeer compact weten te houden. De prestaties van de G20 stellen bij normaal gebruik en tijdens het gamen niet teleur. Het enige nadeel is de 128GB SSD, deze zal bij meerdere grote games al vrij snel vollopen. Mocht je een G20 gaan samenstellen, neem dan een 256GB SSD. De prijs is voor een kant-en-klaar model een prima prijs.

Concluderend: een prima compacte gaming desktop PC.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers G20AJ - NL011S?

Waarom heb je het steeds over 1080P 60hz terwijl dit een 144hz monitor was? :?
Ik zie alleen maar 60fps staan, dat is volgens mij wat anders dan hz.
Dat zal het zijn inderdaad. :)
Dat is het probleem, hij had zijn prachtige 144hz monitor hele tijd op 60hz staan, kan gebeuren maar wel jammer dat hij nooit de super smoothness heeft ervaren.

Maarja als je het eenmal ziet kan je niet meer terug naar 60hz zeker niet als je Battlefield Hardline deed, voor shooters vind ik alles onder 80-90FPS 'traag" nu.
Dat waren m'n instellingen in Battlefield Hardline.
Maar dit monitor kan 144hz aan en die i7 met 970 haalt gemakkelijk +100FPS in Battlefield games.
Ik heb geprobeerd het hoogste eruit te halen, meer zag ik bij m'n instellingen niet staan.
Leuke revieuw, gaat u nu zelf ook overstappen op een game systeem?
Leuke vraag! Ik heb zelf dus al een paar jaar geen Windows meer in huisstaan. Uiteraard wel een Macintosh en Console. Nu ik hier op Tweakers af en toe hele mooie builts voorbij zie komen begint dat wel te knagen. Misschien als m'n Mac het begeeft.

Dit kant-en-klare systeem is heel fijn voor mensen die niet zelf willen bouwen en verzekerd willen zijn van een mooie game pc. Een echte Tweaker zal liever zelf bouwen.
Ik moet zelf ook eerlijk bekennen ik ging windows 8 kopen en kwam thuis met een mac mini.
Na deze verbouwd te hebben met 16 gig ram en ssd ging het ook knagen.
Nu gebruik ik mijn mac mini waar nog een 2tb samsung in komt extra naast de windows.

Voor mijn vader had ik een pc gebouwd zijn oude was echt op.
Dat was zo leuk dat ik http://nl.hardware.info/u.../21917/youtubeinternet-pc
maar gebouwd heb wat erg leuk om te doen is.
Wat trekt dat ding nou uit het stopcontact, gezien je blijkbaar 2 powerbricks nodig hebt?
180W + 230W Power adapters zijn het.
Zijn die Nvidia/Intel e.d. stickers er gemakkelijk af te halen, of zijn dat van die half-metalen ondingen? Snap niet dat ze dat er zo nodig op moeten plakken bij zo'n fraaie kast. Vind de kast zelf erg mooi. Jammer dat je die niet lost kunt aanschaffen :-)

Nette review voor zo'n korte test-tijd overigens. Gek dat je maar 1 dag kon testen, lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 21 september 2015 19:58]

De deadline was helaas hard anders had ik graag nog wat testjes gedaan op verzoek. De stickers zijn volgens mij metaal maar denk dat je deze zonder sporen kan verwijderen.