Specificaties 1-bay NAS met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

Seagate Central 2TB Review

lexie91 20 september 2015, laatste update op 20 september 2015, 341 views

Seagate Central 2TB

Goede prijs/kwaliteit verhouding

Pluspunten

• Snelle installatie
  • Bestanden openen vanuit pc/smartphone en tablet
  • Uit te breiden door nog een externe schijf aan te sluiten
  • Snel toegankelijk voor sonos

Minpunten

• Bewerkelijk met inloggen op veel sites en apps
  • Niet mogelijk om printer op aan te sluiten

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb een aantal dagen geleden deze NAS gekocht. Dus al een mooi begin kunnen maken met installeren en beoordelen. De installatie is simpel: 1 voedingsstekker in het stopcontact en een kabel naar de modem. Even een paar minuten op laten starten en hij is al zichtbaar op je pc. Nu moet je je eerst aanmelden bij seagate.com. Hier kun je je product registreren. Als je de schijf opent krijg je een link. Door deze aan te klikken moet je je weer aanmelden. Nu heb je toegang tot je volledige schijf. Even een aantal instellingen toevoegen en klaar voor gebruik. Op je telefoon wordt het iets lastiger. Ik heb alle apps van seagate geprobeerd, maar eigenlijk geen 1 die goed en fatsoenlijk werkte. Ik ben verder gaan pluizen toen kwam ik erachter da het systeem via tappin werkt. Deze hebben ook een app en hier werkt het perfect op. Uiteraard weer inloggen en alles. Bij deze NAS heb je 1 openbare map. Bij iedere gebruiker die je toevoegd, komt er een map bij met de naam van deze gebruiker. Deze is ook alleen toegankelijk met diegene zijn of haar e-mail adres en wachtwoord. Deze kun je ook niet openen in de seagate media app. Dus de bestanden die je overal wilt openen moet je in de openbare (public) map plaatsen. Nadat al mijn bestanden(voornamelijk muziek) overgezet waren heb ik geprobeerd om mijn sonos systeem hierop aan te sluiten. DIt is wel mogelijk. Het makkelijkst is om dit even via de sonos app op de pc te doen. Ga dan naar beheren, muziekbibliotheek beheren, indeling muziekbibliotheek, share toevoegen en dan je map waar je muziek op staat selecteren. Zo kun je altijd muziek afspelen zonder dat de pc aanstaat. Het is met deze NAS niet mogelijk om een printer aan te sluiten. Ik had gehoopt van wel, zodat je op netwerk kan printen. Maar dat gaat niet. Je kunt op de USB poort alleen een extra harde schijf of usb stick aansluiten voor extra geheugen. Ik heb er ongeveer 12.000 muziekbestanden opstaan, 5000 documenten en 200 video's en heb nog geen 7 procent gebruikt. Dus voorlopig nog geen extra geheugen nodig. De Tappin app werkt zoals gezegd goed. Je kunt makkelijk bij al je bestanden, alleen foto's laden duurt erg lang en het is dan ook niet een aanrader om een dia voorstelling af te spelen, want na 3 foto's zet je hem wel uit. Ik ben er erg tevreden over, omdat ik hem voornamleijk voor de muziek gebruik. Hoe de app op afstand werkt kan ik nog niet beoordelen. Ik heb er veel plezier van, nu geen ruimte tekort meer. Het nadeel van deze nas is wel dat je de opslagdisc niet kan verwijderen, maar als deze vol zit is het wel tijd om het een en ander op te gaan ruimen. Als je extra schijfruimte zoekt en op al je toestellen wil benaderen dan is dit zeker een aanrader. Wil je extra opties, dan heb je met deze nas weinig mogelijkheden. Het werkt verder allemaal goed en als je een beetje verstand van computers hebt dan heb je de installatie zo voor elkaar.

Heb jij ook een Seagate Central 2TB?