Lenovo IdeaPad Y50-70-59444967 Review

TheWitcher 18 september 2015, 548 views

Lenovo IdeaPad Y50-70-59444967

Laptop geeft veel waar voor je geld, maar het wifi bereik is dramatisch. Ook de SSHD is niet erg vlot.

Pluspunten

• Mooi beeldscherm
  • GTX 960M grafische kaart
  • Intel i7 processor
  • De prijs
  • Mooi uiterlijk
  • Goede speakers

Minpunten

• Zeer slechte netwerkadapter
  • Trage SSHD

Voor de hardware die je krijgt is de prijs scherp. Het is een mooie laptop om te zien met zowel pluspunten als minpunten.

Grootste minpunt voor mij persoonlijk zijn de sshd van 5400 RPM die echt NIET snel is, zeker als je ssd gewend bent. Helaas is er ook maar ruimte voor 1 schijf in de laptop dus als je sneller wilt moet je hem vervangen door een SSD wat weer ruimtegebrek op kan leveren. Ander groot nadeel is het zeer slechte bereik en de stabiliteit van de netwerkadapter. Naarmate je iets verder van de router bevind word de internetsnelheid DRAMATISCH (denk aan 1Mb up/down op een netwerk van 100 up/down, of nog erger) en valt je wifi erg vaak compleet weg. Ter referentie heb ik een sony vaio en hp elitebook die allebij prima werken op mijn zolderkamer. Ook geeft de laptop zelf aan 4 van de 5 streepjes wifiontvangst te hebben. Ook mijn telefoon, een samsung galaxy s4 werkt prima op zolder.

Grootste pluspunten zijn het mooie IPS beeldscherm met prima kijkhoeken, de voor laptop begrippen zeer snelle GTX 960M en een intel i7-4720. Verder maakt hij niet snel herrie en zit er prima geluid in de ingebouwde speakers.

Ik heb contact opgenomen met NoRRoD, waar ik deze laptop heb gekocht, en hoop van hun een fix te krijgen voor de netwerkadapter (softwarematig of meer drastisch, hardwarematig) want het wifi moet het gewoon goed doen, ook op de wat langere afstanden.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y50-70-59444967?

Kun je vertellen (Speccy) welk merk en model SSHD en wlan kaartje erin zit?
De netwerkkaart is een Realtek RTL8723BE. Als je hier op googled vind je dat meer gebruikers hier problemen mee hebben.
De SSHD is een WDC WD10S21X-24R1BT0-sshd-8gb (Western Digital dus). Over het algemeen een prima merk maar het is een 5400 RPM schijf, de nieuwere HDD's hebben een RPM van 7200 dus ik snap deze beslissing van lenovo niet helemaal om er dan deze schijf in te zetten in combinatie met de andere hardware, omdat deze schijf een traag gebruikersgevoel geeft. Denk aan laadtijden in games zijn vrij lang en de laptop heeft redelijk veel tijd nodig om op te starten.
Aan de andere kant misschien ben ik gewoon verwend met mijn desktop ;)
De SSHD kan ik niets overzeggen, zelf heb ik een Seagate ST750LX003 750GB en ben daar heel tevreden mee. Boot tijden werden gewoon gehalveerd.
Wlan tja, uitruilen tegen een gelijkwaardige Intel lijkt me het beste.

Succes ermee!
Ik heb zelf ook de laptop sinds kort en kan me precies vinden in deze review. Voor de prijs krijg je een geweldige laptop. Beide bouwkwaliteit en de specs (scherm, processor, geheugen, videokaart en zelfs het geluid) zijn uitstekend... ... maar het is natuurlijk onbegrijpelijk dat er zo'n wifi kaart in zit. Vrij traag en niet eens AC en 5GHz. En de SSHD is inderdaad niet snel.

Wat ik trouwens mis in de review is dat er best wat bloatware van Lenovo op zit. Ik heb zelf het installatieprogramma van Windows 10 gedownload (http://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10) en gekozen voor een upgrade waar ik instellingen en apps niet bewaar.
Dus een vrijwel schone installatie. En de laptop is nu vrij snel (het ligt dus niet alleen aan de 5400RPM). Het opstarten duurt net wat langer dan je bij een SSHD zou verwachten, maar toen er nog Windows 8.1 met de bloatware van Lenovo op stond duurde het soms ook gewoon 10 seconden 8)7 voordat je bijvoorbeeld Windows verkenner kon openen. Nu is dat binnen 1 seconde.

Als je de negatieve puntjes voor lief neemt dan kan je toch zeer blij zijn met deze laptop voor slechts ¤999.

Nu zijn de WiFi kaart een SSHD natuurlijk wel te vervangen. Nu de laptop bij mij nog gewoon snel genoeg werkt en ik me nog niet echt stoor aan de WiFi ga ik dat nog niet doen. Maar misschien voor de toekomst de Intel AC7625 (¤25) en een SSD (¤180) er in zetten en je hebt een laptop die normaal 1600 euro kost voor 1200 euro. Bij Lenovo gaat de garantie volgens mij niet verloren bij het upgraden van een HDD/SSD en WiFi kaart.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 19 september 2015 13:02]

Klopt, garantie behoud je gewoon als je zelf een SSD oid vervangt.
Ik heb zelf afgelopen weekend een Samsung 850 EVO 500gb erin gezet. Vervolgens clean windows 8.1 geļnstalleerd. Heb je ook geen Lenovo bloatware meer.
Met SSD is de laptop heerlijk snel. Start in zes seconden op.
Ik kan de hopeloosheid van de wifi van deze laptop beamen. Het is werkelijk huilen met de pet op, welke drivers en instellingen ik ook probeerde, het is gewoon bagger. De rest van de laptop is bijzonder goed, dus ik verbaas me er echt over dat de kwaliteit van de wifi adapter zo slecht is, ik heb dit nooit eerder meegemaakt.

[edit] Het punt van de 4 van de 5 streepjes verbinding tonen maar geen internet kunnen bewerkstelligen heb ik trouwens ook, heel erg raar.

[Reactie gewijzigd door JoeB op 27 september 2015 13:08]

Dag allemaal!

Ik kocht deze laptop in september 2015, en heb ook steeds problemen met wifi verbinding gehad.
Op dit moment ben ik het zo beu en zo teleurgesteld, dat ik besloten heb om een nieuwe wifi kaart te kopen.
Ik ben echter een complete leek op het vlak van computers en hardware. Zouden jullie me daarom informatie kunnen geven over hoe ik dit precies moet aanpakken?
- Welke kaart moet ik kopen? Momenteel zit er een Realtek RTL8723BE in.
In een andere post las ik: "Ik heb gelezen dat lenov laptops gebruik maken van een hardware whitelist: staat je netwerkkaart daar niet op, dan wil je laptop niet eens opstarten." Moet ik hier rekening mee houden?
- Hoe kan ik deze kaart precies vervangen. Kan ik hiervoor ergens een duidelijke guide terugvinden, geschreven op het niveau van een simpele mens? ;)

Alvast bedankt!